Słupska firma HYDRO-NAVAL, specjalizująca się w produkcji urządzeń dla przemysłu wydobywczego ropy naftowej, postanowiła zainwestować w kształcenie fachowców. W związku z tym w przyszłym roku szkolnym obejmie patronat nad jedną klasą o profilu Technik-Mechanik w usteckim Zespole Szkół Ogólnokształcących i Technicznych. Młodzież z tej klasy nauczy się m.in. wytwarzania maszyn i ich części, montażu, obsługi maszyn i urządzeń oraz zapozna się z systemem produkcji.
Klasa patronacka będzie działała na wzór systemu dualnego stosowanego w Niemczech. Oznacza to, że część zajęć uczniowie będą mieli w szkole, a część bezpośrednio w fabryce patrona. To będzie dla nich okazja, by zapoznać się m.in. z najnowszymi technologiami w branży. W trakcie praktycznych zajęć uczniowie znajdą się pod opieką specjalistów, którzy będą ich angażować we wszystkie etapy produkcji. Spółka HYDRO-NAVAL przygotowała także specjalne stanowisko egzaminacyjne, które umożliwi przeprowadzenie egzaminu zawodowego na miejscu. Najlepsi uczniowie mogą liczyć również na dodatkowe kursy zawodowe (np. spawania) i propozycję zatrudnienia w przedsiębiorstwie.
- Z klas patronackich zadowoleni są wszyscy. Absolwenci takich klas to świetnie wyszkoleni specjaliści, prawie wszyscy znajdują zatrudnienie. Jak pokazują doświadczenia krajów stosujących system dualny, przyczynia się on do poprawy efektywności kształcenia, zmniejszania stopy bezrobocia młodzieży, a także poprawy konkurencyjności przedsiębiorstw – tłumaczy Szymon Sobków, prezes HYDRO-NAVAL.
Pomysł wydaje się o tyle trafny, że Polska cierpi dziś na brak fachowców w wielu zawodach. Pilnie potrzebni są mechanicy, malarze przemysłowi, hydraulicy, ślusarze, monterzy, spawacze. Tymczasem w polskiej edukacji istnieje luka, bo mało szkół kształci swoich uczniów w tych zawodach. Rozwiązaniem mają być właśnie projekty wychodzące bezpośrednio od pracodawców. Współpracując ze szkołami zapewniają im fachową kadrę do kształcenia, a tym samym czerpią korzyści kształcąc potrzebnych im pracowników.
Ile można zarobić na statku? Nawet 10 tys. euro miesięcznie
00:01:39
Tak rozkłada się ciało w głębi oceanu (wideo)
Na „Titanicu” byli pasażerowie z Polski
Pracowniczki platformy wiertniczej: Dziwne jest nie to, że tu jesteśmy, tylko to, że nas tu wcześniej nie było
Ogromne lodowe kule nad Bałtykiem. Skąd się wzięły?
00:01:35
Statek kosmiczny obcych czy nazistowski bunkier pod wodą? Dziwne odkrycie w głębinach Bałtyku
Latarnie Gospodarki Morskiej 2021 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
"Spotkanie po latach". Pokład Sokoła zwiedził były dowódca okrętu z czasów jego służby pod norweską banderą
Wynalazek UMG opatentowany przez Europejski Urząd Patentowy
Nietypowy wyraz francusko-polskiej współpracy. Powstał atomowy okręt podwodny… z klocków. Jest do kupienia
Trwa ogólnopolski konkurs Uniwersytetu Morskiego w Gdyni na nazwę dla następcy Daru Młodzieży
UMG uczcił 107. rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości
Bezpieczeństwo w przemyśle i logistyce morskiej: system LOTO i sorbenty – inwestycja decydująca o sukcesie operacyjnym