Obsługa i eksploatacja terminalu LNG wymaga najwyższej klasy specjalistów, pracujących zarówno w części lądowej, jak i morskiej. W związku z budową w Świnoujściu pierwszego w kraju terminalu LNG już w 2010 r. w Akademii Morskiej w Szczecinie powstało Europejskie Centrum Szkolenia LNG (ECSLNG).
To pierwszy tego typu symulator w Polsce i w tej części Europy.
- To tutaj uczestnicy szkoleń zdobywają specjalistyczne kwalifikacje pracowników branży LNG. Ich kariera może rozwijać się nie tylko na morzu, wśród członków załóg pracujących na statkach. Wielu z tych profesjonalnie wyszkolonych pracowników ma szansę znaleźć zatrudnienie w obsłudze lądowej części terminalu. Szkoleni są w zakresie bezpiecznej eksploatacji statków służących do przewozu ładunków ropopochodnych i gazów LNG oraz LPG – tłumaczy Bogna Bartkiewicz, rzeczniczka prasowa Akademii Morskiej w Szczecinie.
Centrum umożliwia szkolenie kadr o unikalnych kwalifikacjach zgodnych z potrzebami gospodarki morskiej oraz pozwala na pełne dostosowanie poziomu kształcenia do międzynarodowych konwencji - STCW, SOLAS oraz MARPOL.
Europejskie Centrum Szkolenia LNG tworzy unikalne w Europie logistyczne połączenie czterech symulatorów nowej generacji. Pierwszym z nich jest symulator mostków nawigacyjnych (w istniejącym już w Akademii Morskiej w Szczecinie Centrum Inżynierii Ruchu Morskiego).
Na wielozadaniowym symulatorze wyposażonym w wielkoskalowe mostki nawigacyjne prowadzone są zajęcia z zakresu manewrowania gazowcami typu Q-FLEX, transportującymi LNG. Proces ten odbywa się na zaprojektowanym wirtualnym modelu portu zewnętrznego w Świnoujściu, z posadowionymi na nim urządzeniami przeładunkowymi LNG. Na tak zbudowanym symulatorze kursanci (piloci i oficerowie) ćwiczą manewry wejścia do portu zewnętrznego w Świnoujściu oraz cumowanie statku do urządzeń rozładunkowych.
Z kolei Symulator DP (dynamic positioning symulator) umożliwia precyzyjne i dynamiczne pozycjonowanie statku. Przeznaczony jest do szkoleń szyprów oraz załóg statków holowniczych. Celem szkoleń jest nabycie przez kursantów umiejętności precyzyjnego cumowania gazowca LNG do terminalu i urządzeń rozładunkowych, w oparciu o specjalistyczne urządzenia służące do dynamicznego, precyzyjnego pozycjonowania obiektów pływających.
Symulator technologiczny LNG jest z kolei wykorzystany podczas szkoleń pracowników obsługi lądowej terminalu. Ich zakres obejmuje obsługę urządzeń zainstalowanych w lądowej części terminalu, które odpowiadają za transfer i magazynowanie LNG, proces jego regazyfikacji oraz przesył do krajowej sieci gazowej.
Studenci mogą także skorzystać z symulatora statków przewożących ładunki ciekłe. Jest on wykorzystywany w zajęciach dydaktycznych dla studentów, którzy w przyszłości będą pracować jako kadra zarządzająca łańcuchem transportowym LNG oraz jako członkowie załóg gazowców LNG odpowiedzialni za: bezpieczne operacje ładunkowe, kontrolowanie systemów metanowców w zakresie transportu gazu, system balastowy statku, kontrolę stateczności oraz urządzenia zapobiegające zanieczyszczeniu środowiska naturalnego.
W centrum realizowane są zajęcia (laboratoria i ćwiczenia) dla studentów 4. roku studiów (8. semestr) Wydziału Nawigacyjnego (kierunek nawigacja, specjalność: transport morski).
- Student zdobywa wiedzę na temat bezpiecznej eksploatacji zbiornikowców i gazowców w zakresie przewozu i przeładunku niebezpiecznych ładunków płynnych. Poznaje rodzaje i zastosowanie wszystkich systemów koniecznych do bezpiecznej eksploatacji zbiornikowców oraz zdobywa podstawowe umiejętności praktyczne niezbędne do samodzielnego pełnienia wachty ładunkowej – tłumaczy Bogna Bartkiewicz.
Powstające Muzeum Kanału Sueskiego szykuje się do otwarcia na turystów
Muzeum Marynarki Wojennej pokazuje wnętrze Sokoła. Prace nad wyjątkowym eksponatem wciąż trwają
Wojciech Ślączka wybrany na rektora Politechniki Morskiej w Szczecinie
Jakie są możliwości pracy w terminalu kontenerowym? Baltic Hub odpowiada na to pytanie podczas targów pracy Talent Days
ESG: koszt czy inwestycja? Czy dążenie podmiotów w kierunku zrównoważonego rozwoju przekłada się na wyniki finansowe?
Dzień Otwarty Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni