Wybrany generalny wykonawca zaprojektuje w szczegółach i zbuduje nową infrastrukturę portową i budynki w Ustce, które składać się będą na bazę operacyjno-serwisową dla morskich farm wiatrowych.
Wyboru Doraco w ramach postępowania przetargowego PGE Baltica dokonała jeszcze w grudniu ubiegłego roku. Jeden z oferentów, również biorący udział w postępowaniu, złożył odwołanie od tej decyzji. Zamawiający dokonał powtórnej czynności badania i oceny ofert, a następnie ponownie dokonał wyboru oferty Doraco w lutym. Na tę decyzję nie złożono odwołania.
Korporacja Budowlana Doraco z Gdańska wśród realizowanych dotychczas projektów hydrotechnicznych ma m.in. przebudowy i modernizacje portów w Szczecinie, Gdyni i Fromborku. Rozpoczęcie prac budowlanych w usteckim porcie planowane jest na wiosnę tego roku.
PGE Baltica posiada już pozwolenie na budowę dla usteckiej inwestycji. Wybrała też inżyniera kontraktu – Sweco Polska – z którym podpisała umowę. Do zadań inżyniera kontraktu należy nadzór nad szczegółowym projektowaniem i budową bazy O&M (ang. operation and maintenance) zarówno w zakresie zabudowań, przebudowy nabrzeża, jak i całej infrastruktury niezbędnej do bieżącego funkcjonowania bazy.
Nowe obiekty PGE Baltica w Ustce powstaną na terenie ok. 2,3 ha po zachodniej stronie portu. Składać się będą z budynku biurowo-socjalnego, budynku magazynowego, placu manewrowego oraz nabrzeża, przy którym cumować będą jednostki serwisowe do transportu załóg na obszar farm wiatrowych na morzu (tzw. CTV – crew transfer vessels). Planowane oddanie bazy O&M do użytku to IV kwartał 2026 roku.
Pierwszą farmą wiatrową obsługiwaną z usteckiej bazy będzie Baltica 2, którą PGE buduje na Bałtyku wraz z firmą Ørsted.
PGE Baltica obejmie patronatem nowy kierunek nauczania o offshore wind w usteckiej szkole
Najwięksi producenci turbin wiatrowych w 2021 roku. Zobacz ranking
Energetyka w punkcie zwrotnym - za nami 42. EuroPOWER & OZE POWER
Offshore kluczowy w składowaniu CO₂. Nowy raport pokazuje skalę projektów CCS
Offshore Wind – Logistics & Supplies. Czy polska flota offshore to utopia?
Ørsted wprowadza niskohałasową alternatywę dla klasycznej instalacji monopali
Pierwszy komercyjny załadunek LNG w terminalu w Świnoujściu
NWZ Orlenu wybrało dwóch nowych członków rady nadzorczej