Cadeler potwierdził odbiór jednostki Wind Ally – pierwszego statku klasy A w swojej flocie, przeznaczonego do instalacji wiatraków na morzu. Wkrótce wypłynie na pierwszy kontrakt na morskiej farmie Hornsea 3 realizowanej przez Orsted, która ma być największą na świecie.
Wind Ally został formalnie przekazany przez stocznię Cosco w chińskim Qudongu w czwartek 25 września. Dzień wcześniej zaś statek został oficjalnie ochrzczony. Producent nie omieszkał się przy okazji pochwalić, że jednostka powstała przed czasem, a ponadto podczas jej budowy padł rekord – 3,5 mln godzin bezwypadkowej pracy.
Statek jest przystosowany do instalacji monopali, czyli fundamentów turbin wiatrowych, w rozmiarze XXL. Może zabrać jednorazowo do sześciu zestawów monopali. Dysponuje pokładem o powierzchni 5600 m2 i nośnością powyżej 18 tys. ton. Jego główny dźwig jest w stanie unieść ponad 3300 ton na wysokość 39 metrów. Pracować na nim będzie ok. 130 osób – członków załogi i techników.
Co ważne, Wind Ally może być wykorzystywany zarówno do instalacji monopali, jak i montażu na nich turbin wiatrowych. Ta wszechstronność jest niezwykle ważna dla Cadelera, bo daje firmie możliwość stawania do przetargów z pełnym pakietem instalacji.
Pierwszym zadaniem nowej jednostki będzie instalacja fundamentów na farmie wiatrowej Hornsea 3 rozwijanej przez Orsted. Docelowo ma to być największa morska farma wiatrowa na świecie, będzie dysponować mocą zainstalowaną 2,9 GW. Cadeler jest odpowiedzialny zarówno za transport i instalację fundamentów, jak i za montaż połowy z planowanych turbin.
Cadeler zamówił w Cosco łącznie trzy statki instalacyjne klasy A. Drugi w kolejności, Wind Ace, ma być ukończony w przyszłym roku, zaś Wind Apex w 2027.
PGE Baltica obejmie patronatem nowy kierunek nauczania o offshore wind w usteckiej szkole
Najwięksi producenci turbin wiatrowych w 2021 roku. Zobacz ranking
Offshore kluczowy w składowaniu CO₂. Nowy raport pokazuje skalę projektów CCS
Offshore Wind – Logistics & Supplies. Czy polska flota offshore to utopia?
Ørsted wprowadza niskohałasową alternatywę dla klasycznej instalacji monopali
Pierwszy komercyjny załadunek LNG w terminalu w Świnoujściu
NWZ Orlenu wybrało dwóch nowych członków rady nadzorczej
ARP S.A. uruchamia program „Atom bez barier” - szansa dla polskich firm na wejście do sektora energetyki jądrowej