Dno Bałtyku skrywa wiele tajemnic. Zwłaszcza tych związanych z historią II wojny światowej. Płetwonurkowie wciąż eksplorują dno morza i co jakiś czas trafiają na niezwykłe odkrycia. Na początku lipca ekipa z Baltictech odnalazła „SS Frankfurt” – wrak statku, który został zbombardowany w drodze do Gdyni.
Płetwonurkowie ze stowarzyszenia Baltictech rok temu wyznaczyli sobie cel, żeby odnaleźć ostatnie pięć wraków, które brały udział w wojskowej operacji „Hannibal”. Pod taką nazwą Niemcy zaplanowali drogą morską ewakuację swoich żołnierzy i cywili oraz ich majątek. Akcja ratunkowa trwała od połowy stycznia do maja 1945 roku. Została zaplanowana i przeprowadzona z powodu radzieckiej ofensywy. „Hannibal” to największa ewakuacja, podczas której Niemcy stracili w sumie 247 jednostek pływających.
Po wojnie wydobyto około stu niemieckich wraków. Reszta wciąż spoczywa gdzieś na dnie Bałtyku, w tym trzy najbardziej znane: „Wilhelm Gustloff”, „Goya” i „Steuben”. Większość z wraków jest bardzo zniszczona, a część z nich to małe kutry i barki, których nie da się nawet zidentyfikować.
W zeszłym roku płetwonurkowie z gdyńskiego stowarzyszenia Baltictech odnaleźli niemiecki krążownik „SS Karlsruhe”. Natomiast na początku lipca br. trafili na niemiecki transportowiec „SS Frankfurt”.
„SS Frankfurt” został zatopiony przez radzieckie lotnictwo w marcu 1945 roku. Bomby trafiły go w rufę. Statek płynął właśnie do Gdyni po niemieckich żołnierzy i cywilów. Wrak odnaleziono 40 kilometrów od Rozewia, na głębokości 82 metrów. Według niemieckiego raportu „SS Frankfurt” nie miał na pokładzie żadnych ładunków, a cała załoga została uratowana.
– Wrak jest w dobrym stanie, rufa lekko zakopana w dnie. Reszta mocno osieciowana, ale wygląda pięknie. Jednostka jest „zmilitaryzowana", czyli posiada gniazda działek przeciwlotniczych na dziobie i rufie – komentują płetwonurkowie „Baltictech”.
Jak się udało zidentyfikować transportowiec? Dzięki odnalezionemu na dnie Bałtyku dzwonowi z częściowym napisem: Frankfurt.
Na dnie Bałtyku wciąż jeszcze pozostają trzy statki, które brały udział w niemieckiej ewakuacji „Hannibal”: „Orion”, „Baltenland” i „Gerrit Fritzen”.
Ile można zarobić na statku? Nawet 10 tys. euro miesięcznie
00:01:39
Tak rozkłada się ciało w głębi oceanu (wideo)
Na „Titanicu” byli pasażerowie z Polski
Pracowniczki platformy wiertniczej: Dziwne jest nie to, że tu jesteśmy, tylko to, że nas tu wcześniej nie było
Ogromne lodowe kule nad Bałtykiem. Skąd się wzięły?
00:01:35
Statek kosmiczny obcych czy nazistowski bunkier pod wodą? Dziwne odkrycie w głębinach Bałtyku
Latarnie Gospodarki Morskiej 2021 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
"Spotkanie po latach". Pokład Sokoła zwiedził były dowódca okrętu z czasów jego służby pod norweską banderą
Wynalazek UMG opatentowany przez Europejski Urząd Patentowy
Nietypowy wyraz francusko-polskiej współpracy. Powstał atomowy okręt podwodny… z klocków. Jest do kupienia
Trwa ogólnopolski konkurs Uniwersytetu Morskiego w Gdyni na nazwę dla następcy Daru Młodzieży
UMG uczcił 107. rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości
Bezpieczeństwo w przemyśle i logistyce morskiej: system LOTO i sorbenty – inwestycja decydująca o sukcesie operacyjnym