Port w stolicy Estonii ogłosił plan stworzenia hubu zielonej infrastruktury na Morzu Bałtyckim.
Plan portu w Tallinie zakłada skupienie się na stworzeniu ekosystemu opartego na zielonej energii w portowych parkach przemysłowych. Innym celem jest konwertowanie promów na paliwo wodorowe we współpracy z partnerami. Zmiany mają dotyczyć jednostek pływających między lądową częścią miasta, a licznymi wyspami w okolicy. Pomóc w tym ma utworzenie wodorowego terminala.
– Projekt budowy wodorowego terminala mógłby być atrakcyjny dla branż, które same nie wytwarzają energii, ale chcą wziąć udział w zielonej rewolucji – powiedział Margus Vihman, członek zarządu i dyrektor handlowy Portu w Tallinie.
Port przewiduje, że w przyszłości zwiększy się zapotrzebowanie na bunkrowanie wodoru i innych zielonych paliw na szlaku przecinającym Bałtyk ze wschodu na zachód. Tallin chce z tego skorzystać, wskazując konkretne lokalizacje: Port Południowy Paldiski i Port Muuga na północ od miasta.
Obecnie w rejonie Zatoki Fińskiej nie ma terminala wodorowego. Port w Tallinie planuje magazyn tego paliwa o pojemności 25 000 metrów sześciennych we współpracy z Alexelą, która zapewnia eksport i import wodoru w regionie, umożliwiając tym samym przejście estońskiego przemysłu na zieloną energię.
Władze portu w Tallinie rozważają również różne możliwości opracowania zasilania lądowego dla statków wycieczkowych, w tym także generowanie energii elektrycznej z wodoru. We wrześniu ubiegłego roku port zainstalował swoją pierwszą elektrownię lądową w Starym Porcie w Tallinie.
– Europejski Zielony Ład, ambitne cele klimatyczne i strategia wodorowa stwarzają bardzo dobrą okazję do budowy przyjaznej dla klimatu zielonej infrastruktury w Estonii przy wsparciu Unii Europejskiej – dodał Vihman. – Przyczyniłoby się to z jednej strony do pełnej transformacji sektora transportowego, a z drugiej strony dało dalszy impuls sektorowi energii odnawialnej, co będzie zachętą do produkcji zielonego wodoru, szczególnie w sytuacjach, gdy jest dużo taniej energii elektrycznej na rynku.
Equinor dba o młody drzewostan Łeby
Cadeler – solidny przychód, dużo zamówień
Konferencja Offshore Wind 2.0. Hydrotechnika dla MEW
Bureau Veritas przyznaje pierwszy na świecie certyfikat dla prototypu morskiego rozwiązania fotowoltaicznego firmy SolarDuck
Polish Offshore Wind Podcast - Zbroja Adwokaci - Sławomir Bałdyga
Najdłuższy kabel podwodny w Wielkiej Brytanii ze zgodą organów regulacyjnych na budowę