Trwająca od lutego ubr. wojna na Ukrainie okazała się wyjątkowo bolesna dla krajowej branży żeglugowej, jednak w ostatnim czasie udało się jej częściowo podźwignąć z kryzysu. Krajowe statystyki podają, że w okresie styczeń-listopad br. porty zwiększyły przeładunki w porównaniu do analogicznego okresu w 2022 roku o 15,8%, do 52,8 mln ton. Jest to efekt wykorzystania tzw. "korytarza zbożowego", współpracy międzynarodowej i sukcesów w zakresie zabezpieczenia ukraińskich wód terytorialnych i infrastruktury morskiej.
Okres suszy w Amazonii nadal trwa i na ten moment nie zapowiada się aby sytuacja miała ulec zmianie. Przy normalnych warunkach atmosferycznych sezon deszczowy powinien rozpocząć się pod koniec września lub w bardziej nietypowej sytuacji na początku października. Globalne ocieplenie zmieniło jednak klasyczne modele pogodowe i obecnie ciężko określić kiedy opady powrócą.
Ukraina zdołała znaleźć alternatywne sposoby na eksport swojego zboża, ale jest mało prawdopodobne, by ich przepustowość dorównała szlakom eksportowym w ramach Czarnomorskiej Inicjatywy Zbożowej, przekazało w piątek brytyjskie ministerstwo obrony.
W Szczecinie trwa jubileuszowa edycja Kongresu Morskiego. Jak podają media, podczas debaty dużo uwagi zostało poświęconej żegludze rzecznej. Eksperci zgodnie przyznali, że jest ona obecnie praktycznie niewykorzystywana w transporcie mimo, że jest tańsza i proekologiczna.
Po spadku ruchu towarowego na niemieckich drogach wodnych w roku 2020, w ubiegłym roku żegluga śródlądowa zdołała się nieco ożywić. Według danych Federalnego Urzędu Statystycznego w 2021 roku rzekami RFN dostarczono do portów około 195 milionów ton towarów.
Naukowcy zaapelowali do władz "o podjęcie natychmiastowych działań związanych z Odrą i innymi rzekami w Polsce", m.in. o zaprzestanie prac regulacyjnych - na rzecz renaturyzacji. "Bez zmiany sposobu gospodarowania rzekami w Polsce podobne przypadki obserwować będziemy coraz częściej" - czytamy w apelu przedstawicieli uczelni i PAN.
Flis Kanałem Elbląskim to rekonstrukcja historyczna spławu sosny taborskiej, dla której powstał ten kanał. Tratwą zbudowaną z siedmiu 14-metrowych tafli, spławiając 70 m sześc. sosny taborskiej popłynie profesjonalna załoga z Polskiego Cechu Flisaków, Szkutników i Sterników oraz ze Stowarzyszenia Miłośników Kanału Elbląskiego Navicula. Z tej okazji od 12 do 26 czerwca zaplanowano szereg wydarzeń towarzyszących na trasie kanałowych tartaków: od Iławy poprzez Miłomłyn, Małdyty, Rychliki do Elbląga.
Firma Warbud S.A. przebuduje most drogowy na Warcie w Kostrzynie nad Odrą. Nowy obiekt umożliwi sprawne prowadzenie akcji lodołamania oraz spływ kry wzdłuż rzeki. Jest to niezwykle istotny element ochrony przeciwpowodziowej. W ramach inwestycji unowocześniona zostanie także infrastruktura drogowa. Prace mają potrwać do sierpnia 2023 roku.
Ograniczona dostępność wolnej powierzchni w portach utrudniająca obsługę logistyczną dużych (wolumenowo, jak również gabarytowo) projektów inwestycyjnych realizowanych w strukturze łańcucha dostaw z wieloma punktami nadania do wielu punktów przeznaczenia, jak również przeciągające się wciąż okoliczności z powodu pandemii COVID-19.
Co najmniej 26 osób straciło życie w kolizji promu pasażerskiego z kontenerowcem na rzece Shitalakshya na południe od stolicy kraju Dhaki, do jakiej doszło w niedzielę - poinformowały w poniedziałek władze. Na pokładzie promu znajdowało się łącznie 50 osób.
Port w Pucku będzie miał nowy falochron i nabrzeże. Jest przetarg
Należący do MSC port afrykański zyskuje przez chaos na Morzu Czerwonym
Pływająca pogłębiarka rozpocznie pracę na Mierzei Wiślanej
Chińscy hakerzy infekują europejskie statki
Poszło z dymem. Wysadzili platformę w suchym doku [WIDEO]
Tak gorąco na Morzu Czerwonym nie było od dawna. Siły koalicji zwalczają Huti w każdej domenie i pomagają ofiarom ataków