PMK
Japonia w czwartek, 4 października, zwodowała pierwszy okręt podwodny klasy Soryu, wyróżniający się napędem hybrydowym. To pierwsza jednostka tego typu na świecie, który wykorzystuje wytrzymałe akumulatory litowo-jonowe.
Wodowanie jednostki pokazuje też innowacyjne możliwości stoczni Mitsubishi Heavy Industries i Kawasaki Shipbuilding Corporation, gdzie powstał okręt. Dwie japońskie firmy pracowały nad promocją Soryu za granicą od czasu zniesienia przez Japonię zakazu wywozu broni w 2014 roku.
JS Oryu został zwodowony w czwartek w Kobe, przed planowaną dostawą do japońskich sił marynarki w roku 2020. 84-metrowy, 2950-tonowy okręt jest pierwszą jednostką z klasy Soryu, która korzysta z akumulatorów litowo-jonowych na pokładzie. Według szacunków Open Source jednostka może osiągnąć prędkość 20 węzłów.
Dodanie akumulatorów litowo-jonowych do okrętów podwodnych napędzanych silnikiem diesla zapewnia rodzaj napędu hybrydowego. Okręt podwodny ukrywa się przede wszystkim na słabo widocznym sygnale akustycznym. Okręty podwodne muszą być ciche, aby były niewykrywalne przez sonar. Napędzane silnikami spalinowo-elektrycznymi generują mnmiejsze wibracje, które zwiększąją zdolność ukrywania się.
Silniki dieslowo-elektryczne mają także tę zaletę, że można je całkowicie wyłączyć, ale oznacza to, że jednostka ma mniejszą manewrowość od tradycyjnych okrętów tego typu.
Rosja ulepsza bazę Floty Czarnomorskiej w Noworosyjsku
Akcja ewakuacyjna SAR. Pasażer promu trafił do szpitala
Na estońskich wodach trwa międzynarodowa opercja przeciwminowa pk. "Open Spirit 24"
Zatoka Perska zalewana narkotykami. Międzynarodowa koalicja niemal codziennie zajmuje transpoty nielegalnych substancji
Belgia nie wyśle fregaty na Morze Czerwone. Winna awaria uzbrojenia
Przerażające odkrycie rybaków w Brazylii. W łodzi znaleźli dwadzieścia ciał w rozkładzie [wideo]