pc/gdynia.pl
Wybitny inżynier i ojciec założyciel gdyńskiego portu, który przez 16 lat kierował jego budową i rozwojem, zostanie upamiętniony pomnikiem. Właśnie rozpoczął się konkurs pozwalający wyłonić zwycięską pracę, która stanie na końcu Pirsu nr 1 w Basenie Prezydenta.
Usytuowanie pomnika nie jest przypadkowe. Wymogiem konkursowym jest, aby figura Tadeusza Wendy była skierowana na Nabrzeże Pomorskie, które jest chętnie odwiedzane przez mieszkańców i turystów. Artyści mają swobodę wypowiedzi i kompozycji autorskiej, pod warunkiem, że zachowają figuratywny charakter pomnika lub jego dominującego elementu. Maksymalna wysokość pomnika to 4 metry.
Wnioski o dopuszczenie do udziału w konkursie należy zgłosić do 24 lipca 2017 r. do godziny 15.00 w Urzędzie Miasta Gdyni w Kancelarii Ogólnej (al. Marszałka Piłsudskiego 52/54, 81-382 Gdynia). Zaś prace konkursowe będzie można składać w dniach 11-12 września 2017 r. w godzinach 10.00-15.00 w siedzibie Fundacji Helios (al. Jana Pawła II 11a). Rozstrzygnięcie konkursu nastąpi najpóźniej 14 dni od złożenia prac konkursowych. Organizatorzy przewidują nagrody finansowe:
I nagroda – 25 000 zł
II nagroda – 20 000 zł
III nagroda – 15 000 zł
Tadeusz Apolinary Wenda urodził się 23 lipca 1863 roku w Warszawie. W 1890 roku ukończył studia w Instytucie Inżynierów Komunikacji w Petersburgu i przez 10 lat pracował przy projektowaniu i budowie linii kolejowych w różnych częściach Imperium Rosyjskiego. Następne 15 lat spędził kierując rozbudową portów morskich na Bałtyku. Do Polski powrócił w 1915 roku. Po odzyskaniu przez kraj niepodległości, rozpoczął pracę w Departamencie Spraw Morskich Ministerstwa Spraw Wojskowych jako kierownik Wydziału Budowy Portów.
Od 1920 roku pracował nad projektem budowy przez Polskę własnego portu. Wszystkie kluczowe zadania – od wyboru lokalizacji, poprzez zaprojektowanie, budowę i rozwój portu w Gdyni, były dziełem Tadeusza Wendy. Przez lata zdobył on uznanie i szacunek, zarówno jako wybitny inżynier, ale również zaangażowany patriota i życzliwy człowiek. Kiedy odchodził w stan spoczynku w 1937 roku, pozostawił Gdynię jako najnowocześniejszy i drugi pod względem przeładunków port na Bałtyku.
APRS S.A. podsumowuje projekt w zakresie ochrony wód
Zegarek najbogatszego pasażera "Titanica" sprzedany za 900 tys. funtów
Niezwykłe zabytki odkryte podczas remontu Żurawia
Thales inauguruje nowe centrum testowe dla fregat typu F126
Konferencja poświęcona morskiej flocie handlowej pod narodową banderą w murach Wydziału Nawigacyjnego UMG
20-lecie Polski w UE. Zwiedzanie latarń morskich 1 maja za złotówkę