– Podpisałem decyzję umożliwiającą PKN Orlen rozpoczęcie pierwszych prac związanych z budową terminalu instalacyjnego w Świnoujściu dla obsługi morskich farm wiatrowych – poinformował Zbigniew Bogucki, wojewoda zachodniopomorski. Decyzja zapadła w zaledwie trzy miesiące od prezentacji projektu.
W październiku informowaliśmy, że w Świnoujściu powstanie portal instalacyjny dla morskich farm wiatrowych zaś w Szczecinie fabryka turbin Vestas. Baltic Power, wspólny projekt Grupy ORLEN i Northland Power, wykorzysta 76 nowoczesnych turbin o mocy 15 MW firmy Vestas, których elementy będą produkowane w nowej fabryce. Fabryka turbin, która zatrudni nawet 700 osób, zostanie ukończona w 2024 r., natomiast terminal instalacyjny Grupy ORLEN w Porcie Świnoujście rozpocznie pracę w 2025 r.
Umowę na dzierżawę portowych terenów pod terminal instalacyjny podpisano 13 października br. w niespełna rok po nabyciu przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA terenów w świnoujskim porcie.
– Kiedy w grudniu ub. roku pojawiła się możliwość nabycia nowych terenów portowych w Świnoujściu, skorzystaliśmy z przysługującego nam prawa pierwokupu. Wiedzieliśmy, że będzie to idealne miejsce na lokalizację tam terminalu instalacyjnego – mówił w listopadzie Krzysztof Urbaś, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA.
W styczniu 2023 r. wojewoda wydał dzielił pozwolenia na rozbiórkę obiektów budowlanych znajdujących się na terenie byłej Stoczni Remontowej "Gryfia".
Podpisałem decyzję umożliwiającą @PKN_ORLEN rozpoczęcie pierwszych prac związanych z budową terminalu instalacyjnego w Świnoujściu dla obsługi morskich farm wiatrowych.
— Zbigniew Bogucki🇵🇱 wojewoda zachodniopomorski (@BoguckiZbigniew) January 12, 2023
„Ekspert” opozycji twierdził, że zapowiedzi Orlenu to „kit”. Taki to właśnie ,,ekspert".
My #działamy. pic.twitter.com/morrmo5Jd9
Zadowolenie wyraził prezes koncernu PKN Orlen Daniel Obajtek, który w ubiegłym roku ogłosił plan budowy terminala.
3 miesiące od decyzji o budowie w Świnoujściu terminala instalacyjnego morskich farm otrzymujemy od Wojewody zachodniopomorskiego @BoguckiZbigniew zgody, umożliwiające rozpoczęcie prac. Terminal będzie gotowy już w 2025 r. wspierając realizację naszych projektów #offshore https://t.co/BVEO04KLik
— Daniel Obajtek (@DanielObajtek) January 12, 2023
Sam
terminal powstanie na 20 hektarach. Będzie posiadał infrastrukturę
zdolną do obsługi dużych jednostek, transportujących kluczowe komponenty
farm wiatrowych, takie jak turbiny, ich wieże oraz fundamenty.
W
ramach inwestycji powstaną nabrzeża o długości około 485 m, głębokości
technicznej 12,5 m. Będą one wysunięte o 25 m na wodę, o nośności 50
kN/m2, z 10 stanowiskami do wstępnego montażu wież o nośności 500 kN/m2.
Do nabrzeży będzie prowadził nowy tor podejściowy o głębokości 12,5 m i
szerokości 140 m. Na lądzie powstaną place składowe, co w sumie pozwoli
na obsługę do 80 turbin wiatrowych rocznie o mocy 15 MW każda.
Warto dodać, że przygotowana na zlecenie ZMPSiŚ analiza nawigacyjna potwierdziła możliwość obsługiwania statków typu jack-up wykorzystywanych do transportu i montażu największych turbin wiatrowych (14+ MW). Realna możliwość zrealizowania budowy terminala instalacyjnego to koniec 2024 r.
Konferencja i warsztaty Nobilis Media Security Forum w Darłowie
Plany wzmocnienia łańcuchów dostaw w Europie nie satysfakcjonują branży wiatrowej
OWC przygotuje dla Ilmatar Offshore projekty techniczne morskich farm Stormskär i Väderskär
Windar Renovables dostarczy pierwsze elementy dla morskiej farmy wiatrowej na Morzu Batyckim
Wiceminister Witkowski: farmy wiatrowe na Bałtyku to szansa dla naszej energetycznej niezależności
Niemieckie porty obawiają się o cele rozwoju energetyki wiatrowej