W obliczu dynamicznego rozwoju sektora morskiej energetyki odnawialnej, Konrad Wróbel, członek zarządu Orlen Neptun, przedstawia kluczowe założenia inwestycyjne spółki. Podczas zorganizowanej przez PTMEW Konferencji Offshore Wind Logistics & Supplies rozmawialiśmy o postępie prac związanych z najważniejszymi projektami oraz o ambicjach w zakresie budowy polskiego łańcucha dostaw i zaangażowania w lokalny rozwój gospodarczy.
Tegoroczne nagrody Latarnie Gospodarki Morskiej znalazły swoich adresatów. Statuetki zostały wręczone podczas uroczystej gali wieńczącej pierwszy dzień Kongresu Polskie Porty 2030.
W ramach konkursu inżynierskiego młodzież ze szkół średnich projektowała i sprawdzała skuteczność pływających platform dla turbin wiatrowych. Finał konkursu odbył się 16 grudnia na Politechnice Gdańskiej, a jego sponsorem jest Simply Blue Group.
W pierwszej połowie 2022 roku, na zlecenie Energomontażu–Północ Gdynia S.A., firma Muehlhan Polska Sp. z o.o. wykonała prace polegające na przygotowaniu powierzchni i aplikacji powłok malarskich na konstrukcjach stalowych przeznaczonych dla jednej z bałtyckich morskich farm wiatrowych.
W czerwcu na Nabrzeżu Pięciu Gwizdków pojawiły się specjalistyczne metalowe kontrukcje. Były to części zabezpieczające dla elementów offshore, zamówione przez skandynawskiego klienta. Pracami antykorozyjnymi na zlecenie Mostostalu Pomorze zajął się zespół Muehlhan.
RWE, deweloper pracujący nad projektem farmy wiatrowej F.E.W. Baltic II, po raz czwarty spotkał się z przedstawicielami polskich firm, które chcą być częścią łańcucha dostaw. Tym razem rozmowy dotyczyły morskiej stacji transformatorowej i odbyły się z udziałem generalnego wykonawcy – francuskiej stoczni Chantiers de l'Atlantique.
W dniach 11-14 czerwiec w stoczni Karstensen Shipyard Gdynia zwodowano dwa statki rybackie "Stødig" i "Gollenes". Obie jednostki zwodowano dwuetapowo. Zostały nasunięte na pontono-dok oraz po przeholowaniu na głębie, zwodowane.
Mega blok zbudowany w stoczni Crist jest częścią statku pasażerskiego o numerze A35. To już kolejne zlecenie dla jednej z największych stoczni świata - Chantiers de l'Atlantique.
Wiosną tego roku firma Muehlhan Polska rozpoczęła współpracę ze stocznią Karstensen Shipyard Polska w zakresie malowania "na gotowo" statków rybackich.
Ważąca ponad 1.000 ton trafostacja powstaje w Mostostalu Pomorze i trafi na farmę wiatrową na Bałtyku. Przy zabezpieczeniu antykorozyjnym 17.900 m2 tej konstrukcji pracował sztab ekspertów Muehlhan Polska. Zobacz, jak przebiegały prace.
W Mostostalu Pomorze powstaje wielka trafostacja na jedną z farm wiatrowych o mocy 247 MW na Morzu Bałtyckim. Gigant łącznie waży ponad 1000 ton. W piątek odbyła się kluczowa operacja łączenia dwóch największych elementów konstrukcji.
W ostatnich dniach marca tego roku, rozstrzygnięty został konkurs na TOP Menedżera Pomorza. Tytuł przyznany został Adamowi Mellerowi, Prezesowi Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA. Ze względu na pandemię koronawirusa, wręczenie nagrody zostało opóźnione. Statuetka znalazła się w rękach zwycięzcy podczas środowej debaty Dziennika Bałtyckiego na Uniwersytecie Morskim w Gdyni.
W Gdańsku, przy Nabrzeżu Trawlerowym na terenie PSSE Media Operator, na przełomie miesięcy wrzesień – październik firma Muehlhan Polska Sp. z o.o. przeprowadziła prace konserwacyjno-malarskie zbiorników ładunkowych na jednostce M/T Oraholm (chemikaliowiec).
Stocznia Karstensen Shipyard Poland zwodowała kolejną jednostkę rybacką. To już piąte wodowanie w gdyńskiej stoczni w tym roku.
W poniedziałek 31 sierpnia, w Porcie Północnym rozpoczął się rozładunek 113 tys. ton rudy żelaza. Minerał przypłynął do Gdańska z kanadyjskiego portu w Quebecu.
W piątek 19 czerwca stocznia Karstensen Shipyard Poland zwodowała kolejną jednostkę rybacką. To już trzecie wodowanie w gdyńskiej stoczni w tym miesiącu.
W stoczni Karstensen Shipyard Poland w Gdyni obyło się kolejne wodowanie kadłuba statku rybackiego. Zwodowana jednostka była największą spośród dotychczas wybudowanych w gdyńskim zakładzie
W gdańskiej stoczni Safe, w dwuetapowej operacji rozpoczętej w środę, 18 marca, zwodowano statek rybacki dla norweskiej firmy Granli Fiskeri AS. Jednostka o numerze budowy NB001 będzie teraz wyposażana pod klucz i przygotowywana do prób morskich.
PKP PLK SA prowadzi inwestycje polegające na rozbudowie i modernizacji trakcji kojejowej w ciągustacji Gdańsk-Główny, Gdańsk Port Północny oraz Gdańsk Kanał Kaszubski
W sobotę, 7 marca, do Gdańska wpłynął MSC Ambra. Jeden z największych kontenerowców świata zawinął do terminala DCT w ramach swojego dziewiczego rejsu.
21 stycznia w siedzibie PRS w Gdańsku odbyło się seminarium "Cyberbezpieczeństwo jako element bezpiecznej eksploatacji statku". Celem spotkania było przybliżenie koncepcji cyberbezpieczeństwa oraz konieczności wprowadzenia i stosowania odpowiednich procedur w celu sprostania nowym wymaganiom IMO.
19 grudnia, w Karstensen Shipyard Poland rozpoczęto dwuetapową operację wodowania trawlera Kristin o numerze budowy 446. Częściowo wyposażona jednostka trafi teraz do stoczni Karstensens Skibsværft A/S w Danii, gdzie zostanie wykończona i doposażona a także przejdzie rozruchy oraz próby morskie.
5 listopada rozpoczęła się siódma edycja Międzynarodowych Targów Transportu i Logistyki w Warszawie. To jedno z największych w Europie Środkowo-Wschodniej wydarzeń biznesowych dla branży TSL oraz przedsiębiorstw korzystających lub poszukujących usług z tego sektora.
W dniach 16-17 października 2019 r. w Hotelu Courtyard by Marriott Waterfront odbyła Międzynarodowa Konferencja „Offshore Wind – Logistics & Supplies”. To jedyne w Polsce wydarzenie poświęcone w całości przemysłowi związanemu z sektorem morskiej energetyki wiatrowej.
54 zawinięcia, w tym cztery nieplanowane, ponad 42 tysiące członków załóg statków pasażerskich i 17% wzrost w porównaniu do roku poprzedniego. Takimi wynikami Zarząd Morskiego Portu Gdynia zamknął sezon statków pasażerskich 2019. Ostatnim wycieczkowcem, jaki w tym roku mogliśmy zobaczyć przy Nabrzeżu Francuskim, była AIDAmar. Ta ponad 250-metrowa jednostka w tym roku cumowała w Porcie Gdynia aż 16 razy.
Aż 115 elementów turbin wiatrowych przywiózł do Gdyni z Chin statek Tian Hui. To rekordowa liczba w historii Portu Gdynia. Rozładunek jednostki zakończył się w nocy z niedzieli na poniedziałek w BCT – Bałtyckim Terminalu Kontenerowym. Za obsługę agencyjną statku odpowiedzialna była Morska Agencja Gdynia.
Ponad 250 firm i organizacji z 23 krajów wzięło udział w tym roku w 20. Międzynarodowych Targach Morskich i Konferencjach BALTEXPO, które odbyły się w Gdańsku. Jedne uczestniczą w nich od wielu lat, inne zaprezentowały swoją ofertę po raz pierwszy. Przygotowaliśmy podsumowanie targów.
Pierwszy w ramach nowego serwisu statek z bananami w Porcie Gdańsk. Jednostka Comoros Stream w nocy z soboty na niedzielę przywiozła z Ameryki Środkowej 150 tys. kartonów tych owoców, inaugurując w ten sposób połączenie, w ramach którego do Portu Gdańsk co tydzień będzie przypływało ok. 4 tys. t bananów. Za operacje przeładunkowe przy nabrzeżu Wolnego Obszaru Celnego (WOC) odpowiada spółka Cargofruit.
Stocznia Safe rozpoczęła budowę w pełni wyposażonego statku rybackiego dla norweskiej firmy Granli Fiskeri AS. Uroczystość położenia stępki odbyła się we wtorek. Nowoczesna jednostka, która otrzyma imię MS Slettenberg, ma być gotowa w 2020 r. To już kolejny w pełni wyposażony statek na własne konto stoczni Safe.
Na popularnym kanale YouTube "The World's Shortcut" opublikowano bardzo ciekawy dokument przedstawiający jak funkcjonuje jedna z największych budowli hydrotechnicznych świata. Interesujące animacje, czytelne opisy, świetne ujęcia....warto obejrzeć. Polecamy.
Na pomorskie plaże trafi blisko 4 mln metrów sześciennych piasku wydobytego przy okazji pogłębiania toru wodnego do gdańskiego Portu Północnego. Plaże zostaną poszerzone o 40, a miejscami nawet o 100 metrów. Prace warte w sumie 161 mln zł zakończą się we wrześniu. Obecnie wykonuje je największa pogłębiarka na świecie Leiv Eiriksson. Podpatrzyliśmy ją z naszą kamerą.
Bałtyk to nasza wspólna sprawa – mówił w środę w Gdańsku marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk podczas otwarcia 10. Forum Strategii Unii Europejskiej dla regionu Morza Bałtyckiego. To najważniejsze międzynarodowe wydarzenie, podczas którego poruszane są tematy związane z rozwojem regionu Bałtyku, gospodarką w obiegu zamkniętym i problemami demograficznymi. W Forum uczestniczy prawie 800 osób z całej Europy.
Mimo trwającego kryzysu na rynku offshore Norwegia jest cały czas bardzo istotnym klientem dla polskiego sektora stoczniowego. Dziesiątki sekcji, kadłubów, częściowo oraz w pełni wyposażonych statków co roku opusza polskie firmy i kieruje się na północ. Targi Nor-shipping od lat są ważnym miejscem dla Polskich firm i pozwalają na podtrzymywanie biznesowych relacji, znalezienie nowych klientów oraz nawiązanie ciekawych kontaktów. Na tegorocznej edycji Nor-Shipping 2019 można było spotkać kilkunastu polskich wystawców oraz wielu odwiedzających. W naszej relacji wideo prezentujemy wrażenia i opnie przedstawicieli polskich firm obecnych pod Oslo.
Przetwórstwo ryb w Polsce dynamicznie się rozwija. Szacuje się, że na koniec 2018 r. wartość produkcji osiągnęła 12,2 mld złotych – wynika z danych Polskiego Stowarzyszenia Przetwórców Ryb, największej ogólnopolskiej organizacji skupiającej firmy związane z branżą przetwórstwa ryb. Obecny na targach POLFISH, które w środę rozpoczęły się w Gdańsku, prezes tego stowarzyszenia, Jan Safader, podkreślił, że polski przemysł rybny jest ambitny.
Viking Jupiter, najnowsza jednostka należąca do Viking Cruises zacumowała dziś w Gdyni, przy Nabrzeżu Francuskim. Początkowo, cruiser był spodziewany w Porcie Gdańsk, jednak ze względu na prognozowane złe warunki pogodowe, mieliśmy okazję go zobaczyć w gdyńskim porcie.
Piękna, elegancka i luksusowa. Tak w kilku słowach można opisać statek pasażerski Queen Victoria, który w piątek zacumował przy Nabrzeżu Francuskim w Porcie Gdynia. To pierwsza wizyta tego wycieczkowca w tym sezonie. Kolejny raz zobaczymy go w Gdyni na początku września.
Luksusowa, olbrzymia i piękna. Takimi słowami opisywały wycieczkowiec MSC Poesia osoby, które w środę przybyły do Gdyni, by powitać prawie 300-metrowy statek pasażerski. Jednostka około południa zacumowała przy Nabrzeżu Francuskim, rozpoczynając sezon wycieczkowy w Porcie Gdynia.
Koks i węgiel to największe grupy towarowe przeładowywane w Porcie Gdańskim Eksploatacja. Stanowią prawie 50% wszystkich przeładunków tej spółki, co według danych z ubiegłego roku daje prawie 1,5 mln t surowca rocznie. Dlatego jednymi z najczęściej zawijających do PGE jednostek są właśnie statki po koks. Tak też było w miniony weekend, podczas którego przy Nabrzeżu Rudowym odbył się załadunek tego surowca.
Kolejny nowoczesny symulator w Szkole Morskiej w Gdyni. Tym razem uczestnicy prowadzonych na nim kursów dzięki specjalistycznemu oprogramowaniu krok po kroku poznają proces bunkrowania statków gazem LNG. Zdobyte doświadczenie umożliwia im bezproblemowe wykonywanie takich operacji na prawdziwych statkach.
Cap San Juan w Gdyni. Olbrzymi kontenerowiec zacumował w BCT – Bałtyckim Terminalu Kontenerowym w piątek. To historyczna wizyta – Cap San Juan pobił w Porcie Gdynia rekord największej ładowności, nośności i tonażu pojemnościowego brutto.
Fairmaster ponownie w Porcie Gdynia. Jeden z najsilniejszych statków na świecie przypłynął po olbrzymią suwnicę, która będzie pracowała w Porcie Dien Dien w Algierii. To już drugi taki transport. Pierwsza suwnica wypłynęła z Gdyni w listopadzie ubiegłego roku.
Ma 26 m długości, prawie 7 m wysokości i waży 43 500 kg. Dźwig statkowy DKF 500 o takich wymiarach 20 grudnia w całości został wysłany z Portu Gdynia do Danii. Urządzenie dotarło już do stoczni Esbjerg Shipyard A/S.
To będzie wyjątkowy prom z polskim akcentem. Stocznia Marine Projects Ltd. zakończyła w Gdańsku budowę dziobowej części nadbudówki na nową jednostkę dla Brittany Ferries. Blok wypłynął z Gdańska do Niemiec w sobotę. To już kolejna taka wysyłka na ten sam prom. W miniony poniedziałek do Flensburger Schiffbau Gsellschaft (FSG) popłynęła rufowa część nadbudówki.
Jest nowoczesna, szybka i już za kilka dni na stałe rozpocznie pracę w Porcie Gdynia. Mowa o Kontrolerze-22 – nowej jednostce Urzędu Morskiego w Gdyni, która 5 grudnia przypłynęła do Polski ze stoczni w Finlandii. Z naszą kamerą zwiedziliśmy pokład statku. Robi wrażenie.
Fairmaster w drodze do Algierii. Jeden z najsilniejszych statków świata wypłynął we wtorek z Portu Gdynia z olbrzymią suwnicą na pokładzie. Konstrukcja ma prawie 60 m wysokości i waży około 1 400 t.
Bezpieczniej na Morzu Bałtyckim. Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa (SAR) w poniedziałek otrzymała w Gdyni siedem nowych skuterów ratownictwa morskiego. Są szybkie, bardzo sprawne i dopłyną tam, gdzie łódź nie może.
W Warszawie rozpoczęły się Międzynarodowe Targi Transportu i Logistyki – TransLogistica Poland. Tegoroczna edycja jest rekordowa – w EXPO XXI Warszawa prezentuje się aż 240 wystawców z 24 państw, m.in. z Polski, UE, krajów bałtyckich, państw WNP, Chin czy z Indii. To najważniejsze takie wydarzenie w branży.
Szóste w tym roku wodowanie w Zakładzie Nowych Budów Stoczni Remontowej Nauta w Gdańsku. W piątek z pochylni B-3 na wodę zjechał częściowo wyposażony trawler Scombrus. Trafi do francuskiej spółki zajmującej się połowami ryb.
AIDAbella zamknęła sezon statków pasażerskich w Porcie Gdynia. Jednostka zacumowała przy Nabrzeżu Francuskim w piątek. Do Gdyni w tym sezonie łącznie zawinęło 50 wycieczkowców.
Le Marité w Gdyni. Ten prawie 100-letni zabytkowy żaglowiec można bezpłatnie zwiedzać jeszcze do czwartku. Cumująca przy Nabrzeżu Pomorskim jednostka przypłynęła do Polski z niezwykłą misją. Byliśmy na pokładzie.
Międzynarodowe Targi Budowy i Wyposażenia Statków, Maszyn i Technologii Morskich – SMM 2018 dobiegły końca. W Hamburgu zaprezentowało się 2 289 wystawców z 69 krajów, w tym z Polski. Z naszą kamerą odwiedziliśmy polskie stoiska.
Kolejni członkowie Porozumienia o Współpracy Operatorów Terminali Przeładunkowych i Centrów Logistycznych Europy Środkowo-Wschodniej. W piątek w Zarządzie Morskiego Portu Gdynia przystąpiło do niego sześć nowych podmiotów. Celem inicjatywy jest promowanie potencjału portów morskich, operatorów kolejowych oraz terminali i centrów logistycznych wśród klientów usług logistycznych w kraju i zagranicą.
Podczas tegorocznych targów Wiatr i Woda w Gdyni na stoisku firmy Taurus Sea Power można było znaleźć kilka bardzo ciekawych nowości.
Bałtyckie Targi Militarne – Balt Military Expo – za nami. Trzydniowe wydarzenie zakończyło się w Gdańsku w środę. W tym roku udział w nim wzięło ponad 140 wystawców z 15 krajów, w tym również portal GospodarkaMorska.pl.
Wczesną jesienią zostanie przedstawiony wspólny plan dla państwowych stoczni – poinformował Andrzej Kołodziej podczas forum Wizja Rozwoju w Gdyni. W ocenie związkowca, nie da się odbudować przemysłu stoczniowego konkurując niskimi kosztami pracy.
W Gdańsku w poniedziałek otwarto 15. Bałtyckie Targi Militarne poświęcone tematyce bezpieczeństwa morskiego, systemom obronnym oraz ratownictwu na morzu i lądzie. Impreza, w której bierze udział ponad 140 wystawców z 15 krajów, potrwa trzy dni.
Luksusowa Queen Elizabeth w gdyńskim porcie. Jednostka zacumowała przy Nabrzeżu Francuskim w czwartek ok. 6 rano. W samo południe natomiast w Alei Statków Pasażerskich na Nabrzeżu Pomorskim uroczyście odsłonięto jej tablicę upamiętniającą zawinięcie do Gdyni. Z naszą kamerą odwiedziliśmy pokład wycieczkowca. Robi wrażenie.
Technologia RTG, nowoczesna bramka radiometryczna (RPM) oraz „sztuczny pies. Te trzy urządzenia do inspekcji towarów na granicy testowane są obecnie w DCT Gdańsk w ramach projektu C-BORD, realizowanego m.in. przez Izbę Administracji Skarbowej w Gdańsku. Jego główne cele to usprawnienie kontroli celno-skarbowej oraz zwiększenie bezpieczeństwa i wykrywalności przemycanych w kontenerach towarów.
W gospodarce morskiej stawiamy na nowe technologie, inteligentne rozwiązania i inwestycje przyjazne środowisku – powiedział podczas ceremonii zakończenia Światowych Dni Morza w Szczecinie minister Marek Gróbarczyk.
Korytarz Bałtyk-Adriatyk nie skończy się na Gdyni – powiedział prof. Kurt Bodewig, koordynator UE ds. Korytarza Bałtyk-Adriatyk, podczas wizyty studyjnej w Gdyni, którą w poniedziałek rozpoczął razem z Brianem Simpsonem, koordynatorem UE ds. autostrad morskich. Przedstawiciele Komisji Europejskiej przyglądali się rozwojowi żeglugi bliskiego zasięgu (Gdynia-Karlskrona) oraz systemu transportowego Gdyni i obszaru metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot. Podpisano także polsko-szwedzkie porozumienie na rzecz starań o przedłużenie korytarza transportowego z Portu Gdynia aż do szwedzkiego węzła transportowego Alvesta w ramach projektu TENTacle.
Stocznia Crist przekazała bardzo duży, częściowo wyposażony blok wraz z 3 sekcjami części dziobowej. Gigantyczny zestaw, w którym megablok został jednocześnie platformą transportową dla pozostałych sekcji został wyholowany z gdyńskiej stoczni przez holownik Bugsier 9 i wyruszył w stronę stoczni STX France w St. Nazaire. Olbrzymie elementy to kluczowe części konstrukcji pierwszego statku pasażerskiego klasy Meraviglia-Plus dla operatora MSC Cruises. Jednostka ma zostać przekazana do eksploatacji w październiku 2019 r. Na pokład zabierze ponad 6 300 pasażerów.
Sezon wycieczkowców w Porcie Gdynia rozpoczęty. W środę jako pierwsza zawinęła tam prawie 300-metrowa MSC Orchestra. W tym roku statki pasażerskie odwiedzą Gdynię jeszcze 53 razy. Spodziewanych jest około 100 000 turystów.
Część siłowniana bloku nowoczesnego wycieczkowca już na wodzie. Mowa o pierwszym statku pasażerskim klasy Meraviglia-Plus dla operatora MSC Cruises. Jednostka ma zostać przekazana do eksploatacji w październiku 2019 r. Na pokład zabierze ponad 6 300 pasażerów.
Po przeprowadzonym badaniu, zauważyliśmy, że największe zapotrzebowanie jest na elektryków i elektromechaników – poinformowała w rozmowie z portalem GospodarkaMorska.pl Aleksandra Godecka z Zarządu Morskiego Portu Gdynia. Wyniki tej analizy zostały zaprezentowane we wtorek w Gdyni podczas seminarium „Uczeń – pracownik w gospodarce morskiej”. Uczestnikami badania były terminale gdyńskiego portu.
130 000 t ropy z Iranu dotarło w piątek do Naftoportu w Gdańsku. Dostawa przeznaczona jest dla PKN ORLEN. Do Polski z wyspy Kharg płynęła prawie miesiąc.
Z punktu widzenia rozwoju kraju ważne jest, aby wszystkie towary do Polski spoza europejskiego obszaru celnego trafiały za pośrednictwem polskich portów – powiedział Witold Słowik, wiceminister inwestycji i rozwoju podczas rozpoczętego w środę w Gdańsku VI Forum Transportu Intermodalnego FRACHT 2018. Ma to zwiększyć wpływy do budżetu państwa z tytułu przeładowywanych ładunków. Obecnie duża część z nich trafia na polski rynek za pośrednictwem portów Europy Zachodniej, głównie portu w Hamburgu.
Pogłębienie toru wodnego z przebudową nabrzeży w Porcie Wewnętrznym oraz modernizacja sieci drogowo-kolejowej w Porcie Zewnętrznym to obecnie dwie największe inwestycje w Porcie Gdańsk o wartości około 600 mln zł, realizowane przy 85-proc. dofinansowaniu z UE. W czwartek przedstawiciele Zarządu Morskiego Portu Gdańsk podpisali umowę z Inżynierami Kontraktów. Mają oni nadzorować wszelkie prace związane z realizacją dwóch projektów CEF (Connecting Europe Facility – Łącząc Europę). Łukasz Greinke, prezes ZMPG, powiedział, że dzięki tym inwestycjom mamy szansę stać się największym portem na Bałtyku.
Polski ustawodawca ustawą z dnia 23 marca 2017 roku dokonał implementacji Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/42/UE z dnia 3 kwietnia 2014 r. zmieniając między innymi przepisy ustawy Kodeks karny (dalej: k.k.) oraz Kodeksu karnego skarbowego (dalej: k.k.s.) poprzez wprowadzenie m. in. postulowanego nią przepadku rozszerzonego tam nazwanego „konfiskatą rozszerzoną” [por. pkt. 19 uzasadnienia Dyrektywy]. W myśl Dyrektywy jako przepadek o charakterze rozszerzonym należy rozumieć przepadek, który dotyczy mienia nie koniecznie pochodzącego z przestępstwa, za które podmiot zostaje skazany lecz, co do którego ustalono, że może pochodzić z popełnienia innego określonego czynu zabronionego.
Zasadniczym celem wprowadzenia ww. regulacji było zwalczanie oszustw podatkowych i uchylania się od opodatkowania zarówno na terytorium Unii Europejskiej jak i całego świata poprzez stworzenie jednolitego standardu wymiany informacji podatkowych pomiędzy państwami.
Prawo do ochrony danych osobowych to tzw. prawo podstawowe zapisane w art. 8 ust. 1 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej. Ponadto art. 16 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) stanowi, że każda osoba – niezależnie od obywatelstwa czy miejsca zamieszkania – ma prawo do ochrony danych osobowych jej dotyczących.
Stan prawny: październik 2017 W odniesieniu do dochodów uzyskiwanych przez polskich marynarzy z pracy na rzecz armatorów z faktycznymi zarządami m.in. w: Norwegii, Singapurze, Arabii Saudyjskiej, Katarze, Indiach, Australii, Wyspie Jersey, Wyspie Guernsey, Brazylii, Nigerii, Angoli etc. znajdzie zastosowanie art. 27g ustawy o PIT przewidujący ulgę abolicyjną co umożliwi obniżenie podatku o kwotę będącą różnicą pomiędzy podatkiem wyliczonym przy zastosowaniu metody proporcjonalnego odliczenia a podatkiem wyliczonym przy zastosowaniu metody wyłączenia z progresją. Finalnie nie będzie podatku do zapłaty w Polsce o ile marynarz nie osiągnie dochodu w Polsce opodatkowanego na zasadach ogólnych lub innego dochodu zagranicznego objętego metodą wyłączenia z progresją. Trzeba jednak pamiętać o tym, że podatniku ciążyć będzie w roku podatkowym obowiązek opłacania zaliczek na poczet PIT. Z uwagi na powyższe podatnik ma dwie możliwości: albo będzie wpłacać zaliczki na podatek oraz złoży zeznanie podatkowe za dany rok, co skutkować będzie zamrożeniem jego środków pieniężnych nawet do kilku lat jak wskazuje praktyka (od każdego przelewu otrzymanego od pracodawcy należy uiścić zaliczkę na podatek rzędu 18%po obniżeniu jej o przysługujące odliczenia), natomiast zwrot pieniędzy może nastąpić po złożeniu zeznania podatkowego (do 30 kwietnia następnego roku) albo podatnik skorzysta z możliwości złożenia wniosku o ograniczenie poboru zaliczek wraz ze stosownymi dokumentami.
Remontowa Shipbuilding SA laureatką „Bursztynowej Kaczki”. Nagroda została wręczona w piątek podczas spotkania biznesu morskiego wybrzeża gdańskiego „Wspólna Kaczka” 2017. Gala odbyła się w Gdynia Arenie.
60. urodziny Port Service. Firma zajmująca się utylizacją odpadów niebezpiecznych w województwie pomorskim już od 1957 r. dba o bezpieczeństwo mieszkańców Pomorza. Z okazji jubileuszu zorganizowano festyn dla pracowników oraz gości.
Przemysł okrętowy zaczyna się w Polsce liczyć – powiedział w rozmowie z portalem GospodarkaMorska.pl Zdzisław Rakoczy, prezes firmy Famor, zajmującej się produkcją sprzętu elektrotechnicznego dla okrętownictwa, budownictwa i innych branż. Jego zdaniem świadczy o tym obecność na BALTEXPO przedstawicieli ministerstwa gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. Największe w Polsce targi poświęcone gospodarce morskiej zakończyły się w środę. Odwiedziło je ponad 4 000 osób.
Nowoczesne technologie, innowacyjne rozwiązania i oferta doceniana w kraju i zagranicą. Międzynarodowe Targi Morskie i Konferencje BALTEXPO 2017 to jedyne w kraju wydarzenie o takiej randze gromadzące w jednym miejscu wszystkie firmy związane z gospodarką morską. W tym roku bierze w nich udział ponad 280 firm i instytucji z 19 krajów.
Potencjał polskich stoczni i zakładów produkcyjnych przyciąga zagranicznych inwestorów i wcale nie trzeba ich specjalnie zachęcać – powiedział w rozmowie z portalem GospodarkaMorska.pl podczas pierwszego dnia targów BALTEXPO Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. Dowodem na to memorandum o współpracy podpisane pomiędzy Portem Gdańsk a Hamad Port, otwartym na początku miesiąca największym portem na Bliskim Wschodzie. Jak podkreślił szef resortu, Polska chce rozwijać współpracę przede wszystkim w zakresie przemysłu stoczniowego, a targi takie jak BALTEXPO, które obecnie odbywają się w Gdańsku, mogą w tym tylko pomóc.
Kolejna tablica w Alei Statków Pasażerskich w Gdyni odsłonięta. W tym roku został wyróżniony Wind Surf – największy wycieczkowiec żaglowy świata. Luksusowa jednostka zawinęła w czwartek do Gdyni po raz pierwszy w historii.
Marco Polo na próbach morskich. Dok z gdyńskiej stoczni CRIST od wtorku testowany jest na Zatoce Gdańskiej. Innowacyjna jednostka posłuży do budowy nowoczesnego osiedla, które zwiększy powierzchnię Księstwa Monako o 6 ha.
Prelude to największa na świecie jednostka służąca do skraplania LNG, tzw. floating liquefied natural gas (FLNG). 600 000-tonowy gigant mierzy 488 metrów długości oraz 74 metry szerokości. Koszt jego budowy szacuje się na 8 miliardów funtów co sprawia, że jest to jeden z najdroższych projektów morskich w historii.
Wärtsilä jest światowym liderem w dostarczaniu zaawansowanych technologii i kompletnych rozwiązań dla obiektów morskich i energetyki lądowej. Firma kładzie szczególny nacisk na innowacyjność oraz ogólną sprawność produktów, podwyższając w ten sposób środowiskowe, jak również ekonomiczne parametry użytkowe statków i elektrowni lądowych. Jednocześnie ogranicza ich negatywny wpływ na środowisko naturalne. W Polsce Wärtsilä działa od 1995 r.
Odbył 211 podroży, przepłynął około 565 000 mil morskich, a na jego pokładzie przeszkoliło się prawie 19 000 uczniów i studentów szkół morskich polskich i zagranicznych. To Dar Młodzieży. Jeden z najpopularniejszych żaglowców świata obchodzi 35-lecie podniesienia biało-czerwonej bandery. Uroczystości z tej okazji odbyły się we wtorek przy Nabrzeżu Pomorskim w Gdyni. Na polskiej fregacie podniesiono nową, wielką banderę.
Niecodzienna sytuacja w gdańskim Naftoporcie. W piątek przy wszystkich stanowiskach zacumowane było 5 tankowców. Jak poinformował Andrzej Brzózka, członek zarządu Naftoportu, spółka jest przygotowana na takie okoliczności i wywiązuje się bez zakłóceń z realizacji zapotrzebowania.
Nie wyobrażam sobie rozwoju polskiej gospodarki morskiej bez udziału i zaangażowania w ten obszar geograficzny – powiedziała o polsko-greckiej współpracy Anna Barbarzak, ambasador Polski w Atenach. O wyzwaniach, zagrożeniach i wymianie wzajemnych doświadczeń w przemyśle stoczniowym Polski i Europy rozmawiali eksperci podczas drugiej edycji Mare Forum, które odbyło się we wtorek w Sopocie.
Salish Raven w drodze do Kanady. W stoczni Remontowa Shipbuilding w Gdańsku zakończyła się budowa trzeciego i ostatniego z serii ekologicznych promów paażersko-samochodowych dla kanadyjskiego armatora BC Ferries. Jednostka w piątek opuściła gdański port. Teraz ma do pokonania 10 440 mil morskich.
Wärtsilä i Nauta razem na rzecz innowacyjnych rozwiązań na rynku morskim. Obie firmy podpisały w czwartek umowę o współpracy. Tworzone przez nie jednostki będą teraz zaawansowane technologicznie oraz przyjazne dla środowiska.
Jednostka NB 56 rośnie w oczach. W stoczni CRIST trwają prace przy budowie innowacyjnego doku, który zwiększy powierzchnię Księstwa Monako. W poniedziałek zainstalowane zostały na nim specjalne agregaty prądotwórcze.
Salish Raven prawie gotowy. Trwają ostatnie przygotowania i próby morskie, by w najbliższych dniach prom dla kanadyjskiego armatora BC Ferries mógł wypłynąć z Gdańska do Kolumbii Brytyjskiej. Będzie to już trzecia i ostatnia jednostka z tej serii, która powstała w stoczni Remontowa Shipbuilding.
Waży 127 t i będzie przeznaczony na LNG (Liquefied Natural Gas). To specjalny zbiornik, którego załadunek na statek Damgracht odbył się w poniedziałek w Porcie Gdańsk. Stamtąd popłynie do Stanów Zjednoczonych.
EFRA nabiera tempa. Do Gdańska dotarły kolejne elementy instalacji HVDU, czyli destylacji hydrokwasu, budowanej obecnie przez LOTOS. Tym razem na statku Traveller przypłynęły trzy zbiorniki: 2 o wadze 270 t każdy i jeden 140-tonowy.
Nowoczesne technologie, ekologiczne rozwiązania i przyjazne środowisku statki wykorzystujące coraz popularniejsze paliwo LNG (Liquefied Natural Gas). To tylko niektóre tematy poruszane podczas seminarium „Innovative Solutions for Marine Applications” zorganizowanego przez grupę stoczniową Remontowa Holding i firmę Wärtsilä. Zdaniem ekspertów, w branży morskiej nastąpił boom na LNG, a wynika to m.in. z rosnących wymagań środowiskowych, zmuszających armatorów do zapewnienia obniżonej emisji tlenków siarki.
Piękna, nowoczesna i bardzo luksusowa. Tak wygląda Athena – pierwszy jacht z serii Sunreef Supreme 68 Power, stworzony przez gdańską stocznię Sunreef Yachts. W tym roku ten model został nagrodzony statuetką World Yacht Trophies na festiwalu jachtowym w Cannes (Cannes Yachting Festival) za aranżację wnętrz.
Rozwój, inwestycje, profesjonalna kadra. Tak można opisać stocznię „Szkuner” z Władysławowa. To od ponad 60 lat największa stocznia rybacka w Polsce.
Nowoczesny, uniwersalny i ekologiczny. To Coralius. Częściowo wyposażony zbiornikowiec bunkrowy LNG powstał w gdańskiej stoczni Marine Projects.
Targi SMM to jedna z największych i najważniejszych imprez światowego przemysłu okrętowego. Co dwa lata do Hamburga przyjeżdżają światowi liderzy budowy i remontu statków, produkcji najnowocześniejszego wyposażenia okrętowego, technologii i inżynierii morskiej oraz decydenci szeroko rozumianej gospodarki morskiej. Coraz więcej jest na nich także wystawców z Polski.
Zourite, czyli z francuskiego ośmiornica, to nazwa jednostki o numerze budowy 105, która zbudowana została przez CRIST S.A. na zlecenie Bouygues Travaux Publics S.A. Jest to kolejny projekt CRIST S.A. realizowany „pod klucz”, a więc w pełni wyposażony w systemy umożliwiające jednostce wykonywanie pracy
Specjalistyczna barka typu HLJB (Heavy Lift Jack-up Barge) to duża jednostka, ma 107 metrów długości i 40 szerokości. Bardzo ważne są dwie suwnice ulokowane na jej pokładzie, które mają po 2500 ton udźwigu każda, co daje w sumie 5 tysięcy ton. Zamawiającym jednostkę jest konsorcjum francuskich firm specjalizujących się w inżynierii lądowej oraz budownictwie, a na lidera grupy powołano Bouygues Travaux Publics.
- Porty morskie są oknami na świat, mają bezpośredni wpływ na gospodarkę państwa. Ich rozwój jest wynikiem kilkunastu lat pracy ludzi z pasją – przekonywała Dorota Pyć, kierownik katedry prawa morskiego WPiA UG, była minister ds. gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej poprzedniego rządu, podczas V Ogólnopolskiej Konferencji Prawa Morskiego "Porty morskie - konkurencyjność i innowacje".
- 2015 to kolejny dobry rok dla gdyńskiego portu. Nadal istotnym czynnikiem wspierającym osiąganie bardzo dobrych rezultatów pozostaje aktywna działalność inwestycyjna Zarządu Portu. W minionym roku ZMPG-a S.A. pomyślnie sfinalizował pięć ważnych projektów inwestycyjnych współfinansowanych przez UE w ramach POIiŚ 2007-2013 – mówił na konferencji wynikowej Janusz Jarosiński, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
Nieodzowną kwestią wymagającą ustalenia, która jest ściśle związana z zatrudnieniem na morzu to ustalenie sytuacji ubezpieczeniowej w zakresie ubezpieczenia społecznego polskich marynarzy pracujących pod obcymi banderami na rzecz zagranicznych armatorów.
W dniach 20 i 22 maja Portowy Zakład Techniczny dostarczył do gdyńskiego terminalu BCT nowe suwnice kolejowe oraz placowe. Sprzęt został zakupiony dzięki projektowi współfinansowanemu przez UE ze środków Funduszu Spójności programu Infrastruktura i środowisko w ramach działań przeznaczonych na rozwój transportu intermodalnego. Realizacja tego programu przyczyni się do rozwoju możliwości przeładunkowych BCT w relacjach intermodalnych.
Siły morskie Stanów Zjednoczonych pilnują prządku i bezpieczeństwa na Morzu Arabskim. Przedstawiamy nagranie, na którym można podziwiać rejs amerykańskiego lotniskowca przez kanał Sueski.
2 lutego na terenie terminalu kontenerowego DCT Gdańsk odbyła się operacja transportu suwnicy kontenerowej wzdłuż nabrzeża, z miejsca montażu do miejsca pracy urządzenia. Gigantyczna suwnica STS waży ponad 1000 ton i mierzy ponad 70 metrów wysokości. Wykonania niecodziennej i zaawansowanej technologicznie operacji podjął się zespół firmy Portowy Zakład Techniczny z Gdyni.
26 stycznia w siedzibie Zarządziu Morskiego Portu Gdynia odbyła się konferencja prasowa podsumowująca wyniki portu w 2014 roku. Rekordowy rok 2013 nie był przeszkodą w osiągnięciu jeszcze lepszego wyniku w roku 2014.
Konferencja Gospodarka Morska, jaka miała miejsce podczas Międzynarodowego Forum Gospodarczego Gdynia 2014, zgromadziło łącznie około 600 osób. Przedstawiciele szeroko pojętego przemysłu morskiego.
Zapraszamy do obejrzenia relacji z przebiegu inwestycji dofinansowywanych ze środków Unii Europejskiej, mających na celu rozbudowę i poprawę infrastruktury w Porcie Gdynia.
Malownicza parada na wodach Zatoki Gdańskiej, w blasku zachodzącego słońca zakończyła Operację Żagle Gdyni 2014. Podczas pięciu dni, które flota spędziła w gdyńskim porcie, żaglowce obejrzało 1,9 miliona odwiedzających. Impreza upamiętniła 40. rocznicę pierwszego zlotu żaglowców, Operacji Żagiel \'74.
Widowiskowe ćwiczenia działań antyterrorystycznych i ratowniczych, odbyły się wczoraj 25 czerwca 2014 r. w w Gdyni. Pokaz odbył się ramach targów Balt Military Expo 2014 oraz Święta Morza.
Wręczenie statuetek dla dwóch nowych honorowych ambasadorów Targów - Marszałka Województwa Pomorskiego Mieczysława Struka i Prezydenta Miasta Gdańska Pawła Adamowicza poprzedziło przecięcie wstęgi otwierające Bałtyckie Targi Militarne BALT-MILITARY-EXPO oraz Międzynarodową Konferencję i Wystawę Ratownictwa Medycznego RESCUE EXPO. W otwarciu uczestniczył także zastępca szefa Biura Bezpieczeństwa Narodowego Zbigniew Włosowicz.
W siedzibie Zarządu Morskiego Portu Gdynia odbyła się konferencja podsumowująca miniony rok. Bilans jest co najmniej obiecujący – rekordowa ilość przeładunków i najwięcej podpisanych umów o dofinansowanie projektów inwestycyjnych ze środków Unii Europejskiej.
27 stycznia 2014r. o godzinie 11.00 w siedzibie ZMPG miała miejsce uroczystość zawarcia umowy między Zarządem Portu a Stocznią Marynarki Wojennej. Umowa ma przełomowy charakter, ponieważ stanowi istotny element działań niwelujących ograniczenia nawigacyjne w Porcie Gdynia i tworzy nowe szanse rozwoju dla portu i polskiej gospodarki.
W czwartek 6 listopada 2013r. do gdyńskiego portu wpłynął holenderski statek MV „Happy Dynamic". Wizyta statku jest drugą z czterech zaplanowanych, wynikających ze zlecenia Armatororowi BigLift Shipping BV Amsterdam transportu łącznie dwudziestu suwnic typu ASC (Automatic Stacking Cranes) produkcji Konecranes. Pierwszych 5 suwnic zostało załadowanych oraz przetransportowanych pod koniec września, kolejne 2 wizyty statku zaplanowane zostały już na rok 2014 (prawdopodobnie w lutym i/lub marcu).
Długo wyczekiwany i od dawna zapowiadany gigant Triple E duńskiego armatora Maersk w środę 21 sierpnia wpłynął do Głębokowodnego Terminala Kontenerowego DCT w Gdańsku.
Pomimo, że pogoda nad Bałtykiem obecnie nie rozpieszcza, to jednak we wtorek 28 maja nabrzeże przy terminalu promowym Westerplatte przypominało trochę francuską Riwierę. Zacumował tam bowiem luksusowy, 92-metrowy superjacht motorowy Mayan Queen IV należący do meksykańskiego multimiliardera.
Budowa terminalu gazu skroplonego LNG w Świnoujściu to pierwsza tego typu inwestycja, nie tylko w Polsce, ale i w naszej części Europy.
Warszawa (11 kwietnia 2013r.) - Negocjacje w sprawie reformy Wspólnej Polityki Rybołówstwa Unii Europejskiej (WPRyb) wchodzą w ostatnią, decydującą fazę. W związku z tym ponad 200 organizacji wzywa ministrów odpowiedzialnych za rybołówstwo w Unii Europejskiej, aby opowiedzieli się za zlikwidowaniem problemu przełowienia i szybkim odbudowaniem zasobów ryb.