• <

Konferencja wynikowa podsumowująca rekordowy 2014 rok w Zarządzie Morskiego Portu Gdynia

Dodano: 27.01.2015
26 stycznia w siedzibie Zarządziu Morskiego Portu Gdynia odbyła się konferencja prasowa podsumowująca wyniki portu w 2014 roku. Rekordowy rok 2013 nie był przeszkodą w osiągnięciu jeszcze lepszego wyniku w roku 2014.

Według wstępnej wersji sprawozdania finansowego (przed weryfikacją przez biegłego rewidenta) ubiegły rok ZMPG-a S.A. zakończył zyskiem netto w wysokości 110,1 mln zł. Wzrost wyniku finansowego, w stosunku do roku 2013, o 63 mln zł wiąże się głównie z prywatyzacją Bałtyckiego Terminalu Drobnicowego Gdynia Sp. z o.o. ( zysk z transakcji wyniósł 45,4 mln zł). Pod względem operacyjnym miniony rok był również bardzo udany. Obroty ładunkowe wzrosły o blisko 10% osiągając rekordowy w historii gdyńskiego portu poziom 19,4 mln ton.

Przeładunki towarów osiągnęły rekordowy poziom 19 408,3 tys. ton, co w porównaniu do 2013 roku oznacza wzrost o 9,9 %, a w liczbach rzeczywistych o 1 749,7 tys. ton. Podobnie jak w roku 2013, w roku ubiegłym największe wzrosty zanotowano w grupie drobnicy osiągając przyrost na poziomie + 1 639,9 tys. ton (+ 14,8%). Istotny wzrost nastąpił również w grupie zbóż, przyrost  + 724,0 tys. ton (+ 33,2%). Największy procentowy wzrost przeładunków, na poziomie + 271,4%, odnotowano w grupie ropa i przetwory naftowe, co przełożyło się na dodatkowe 167,7 tys. ton ładunku. W skali całego Portu Gdynia grupa ta ma jednakże marginalne znaczenie. 

Spadki odnotowano w trzech grupach ładunkowych, tj. węgiel i koks, inne masowe oraz drewno, a wyniosły one odpowiednio - 21,9% (- 579,2 tys. ton), - 9,4% (- 154,0 tys. ton) oraz - 51,3% 
(- 48,7 tys. ton). Na szczególne podkreślenie zasługuje fakt, iż wszystkie gdyńskie terminale kontenerowe zanotowały istotne zwiększenie wolumenu przeładowanych kontenerów. W skali całego portu nastąpił wzrost tych przeładunków o + 16,4% (+ 119 516 TEU).

Istotnym czynnikiem warunkującym osiąganie rekordowych rezultatów ZMPG jest bardzo aktywna działalność inwestycyjna Zarządu Portu, sprzyjająca  utrzymaniu silnej pozycji konkurencyjnej Gdyni wśród portów Morza Bałtyckiego.

W latach 2003 - 2014  ZMPG-a S.A. zainwestował w rozbudowę i modernizację portu ok. 959 mln zł ( w tym ponad 70 % w infrastrukturę portową). Z zainwestowanych kwot około 212 mln zł pochodzi z  funduszy europejskich (Fundusz Spójności UE, Norweski Mechanizm Finansowy ). Wielkość planowanych nakładów inwestycyjnych  na lata 2015-2017 to kolejne 610,3 mln zł.

Rosnące w ostatnich latach przeładunki są dobrym prognostykiem na przyszłość. Pamiętać należy jednakże o zmieniających się uwarunkowaniach funkcjonowania biznesu portowego. Z jednej strony wprowadzenie przepisów deregulacyjnych powinno zwiększyć konkurencyjność polskich portów. Z drugiej zaś strony, trudno jest przewidzieć wpływ na obroty ładunkowe w portach wprowadzenia 1 stycznia 2015 roku nowej dyrektywy siarkowej. Z pewnością nie będzie ona wpływać pozytywnie na wzrost obrotów portowych. Dodatkowo, trendy globalnej wymiany handlowej nie napawają szczególnym optymizmem w zakresie dynamiki jej wzrostu. Reasumując, powtórzenie wyniku roku 2014 będzie dla Portu Gdynia satysfakcjonujące.
Podziel się:

Dziękujemy za wysłane grafiki.