• <

Zarząd Morskiego Portu Gdynia przejął część Nabrzeża Gościnnego

Dodano: 28.01.2014
27 stycznia 2014r. o godzinie 11.00 w siedzibie ZMPG miała miejsce uroczystość zawarcia umowy między Zarządem Portu a Stocznią Marynarki Wojennej. Umowa ma przełomowy charakter, ponieważ stanowi istotny element działań niwelujących ograniczenia nawigacyjne w Porcie Gdynia i tworzy nowe szanse rozwoju dla portu i polskiej gospodarki.
27 stycznia 2014r. o godzinie 11.00 w siedzibie ZMPG miała miejsce uroczystość zawarcia umowy między Zarządem Portu a Stocznią Marynarki Wojennej SA na zakup Nabrzeża Gościnnego. Umowa ma przełomowy charakter, ponieważ stanowi istotny element działań niwelujących ograniczenia nawigacyjne w Porcie Gdynia i tworzy nowe szanse rozwoju dla portu i polskiej gospodarki.

Punktualnie o 11.00 gospodarz uroczystości, Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia- Janusz Jarosiński powitał licznie przybyłych gości. W gronie zaproszonych przedstawicieli rządu, administracji  i branży morskiej znaleźli się Dorota Pyć, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju, Krystyna Kłosin, członek Sejmowej Komisji Obrony Narodowej, Tadeusz Aziewicz, przewodniczący Sejmowej Komisji Skarbu, minister Rafał Baniak, Wiesław Byczkowski, wicemarszałek Województwa Pomorskiego.

- Rozpoczynamy dziś niezwykle istotną inwestycję. Polska gospodarka potrzebuje prężnych organizmów portowych, które będą obsługiwały największe jednostki jakie są w stanie pływać po wodach Bałtyku.  Wszyscy widzimy co dzieje się na rynku żeglugowym. Na Bałtyk wchodzą coraz większe statki. Szansę rozwoju mają te porty, które przystosowując się do sytuacji rynkowej, będą rozwijały swoją infrastrukturę, by móc obsługiwać największe statki. Musimy identyfikować „wąskie gardła” i starać się działać w taki sposób, by możliwy był dynamiczny rozwój.

Jak do tej pory w porcie gdyńskim istniały ograniczenia nawigacyjne. By port mógł dalej dynamicznie rozwijać się w przyszłości, konieczne jest dokonanie przebudowy infrastruktury wewnętrznej.

Obrotnice nr 2 i nr 3 usytuowane na wewnętrznych akwenach portu pozwalają na obracanie statków o długości do 320m. Należy zwiększyć te parametry, by umożliwić zawijanie do gdyńskiego portu kontenerowców obsługujących bezpośrednie połączenia oceaniczne z wiodącymi portami azjatyckimi. Dzięki inwestycji w porcie gdyńskim będziemy mogli przyjmować statki do 384 m długości,  o zanurzeniu 15 metrów i ładowności 12 tys. TEU.

Negocjacje na temat możliwości nabycia nabrzeża i budowy obrotnicy trwały  prawie 2 lata.

- Jeśli spojrzymy na obroty ładunkowe portu okaże się, że ubiegły rok był rokiem rekordowym jeśli chodzi o wielkość przeładunków. Ukształtowały się one na poziomie 17 mln ton. Niezwykle ważne są dla nas obroty kontenerowe. Ubiegły rok zamknęliśmy wyjątkowym wynikiem 729 tysięcy TEU. Gdynia jest największym portem kontenerowym dla rynku polskiego. Spoglądamy na to, co dzieje się w innych terminalach, a instytucje te inwestują dziesiątki milionów zł aby utrzymać konkurencyjną pozycję na rynku. W ubiegłym roku ZMPG otworzył największy od czasu budowy bazy kontenerowej w porcie Gdynia prąd inwestycyjny. Tylko w zeszłym roku podpisaliśmy umowy inwestycyjne na ponad 260 mln zł, w tym roku planujemy wydanie 259 mln na rozwój portu. Mamy środki finansowe i potrafimy skutecznie zabiegać o fundusze UE. Większość inwestycji o których mowa jest już dzisiaj realizowana.

W latach 2014-2015 Zarząd Morskiego Portu Gdynia planuje wydać na inwestycje w rozbudowę  i modernizację infrastruktury portowej ponad 519 mln zł.

Dzięki szeregowi inwestycji port Gdynia jest obecnie najdynamiczniej rozwijającym się portem polskim. Prezes ZMPG wspomniał, że rozpoczęta niedawno inwestycja-  „Zagospodarowanie rejonu Nabrzeża Bułgarskiego w Porcie Gdynia”, zostanie sfinalizowana za 15 miesięcy. Inwestycja polega na budowie nowego nabrzeża i innej, niezbędnej infrastruktury. Tym samym zostanie zagospodarowany ostatni, niezabudowany obszar gdyńskiego poru. Port uzyska dodatkowe możliwości obsługi kontenerów, ładunków masowych i samochodów.

ZMPG nabył prawa własności nieruchomości stanowiącej część Pirsu nr III (Nabrzeże Gościnne) o długości 240,25mb i powierzchni 3.361 m2 wraz z prawem użytkowania wieczystego, za łączną kwotę około 12,7 mln zł netto. Zakup nabrzeża jest inwestycją niezbędną do realizacji pogłębienia toru podejściowego i akwenów wewnętrznych portu Gdynia. „Faza I Rozbudowa Obrotnicy nr 2” została ujęta w planie inwestycji ZMPG przyjętym na lata 2014-2016. W ramach rozbudowy Obrotnicy nr 2 planowane jest wyburzenie części pirsów, będących własnością Stoczni Marynarki Wojennej oraz przeniesienie w inne miejsce doku pływającego, będącego jednym z podstawowych narzędzi funkcjonowania Stoczni. Koszt robót budowlanych (wraz z kosztem zakupu Nabrzeża Gościnnego) wynosi 110 mln zł. Inwestycja ta jest częścią przedsięwzięcia obejmującego również pogłębienie akwenów portowych do 16m i została zgłoszona do dofinansowania z funduszy unijnych, realizowanych  w latach 2014-2020.

 Większa obrotnica jest korzystna z punktu widzenia obsługi kontenerowców zawijających do Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego i Gdynia Container Terminal przy Nabrzeżu Helskim i Bułgarskim. Obrotnica będzie też sprzyjała większemu bezpieczeństwu nawigacyjnemu dużych statków masowych, przypływających do Nabrzeża Rumuńskiego" - uzupełnił Walery Tankiewicz, wiceprezes ZMPG.

Prezes Stoczni Marynarki Wojennej przedstawił inwestycję sprzedaży Nabrzeża Gościnnego ZMPG.
- Umowa wpisuje się w nasze zamierzenia i proces restrukturyzacji przeprowadzany przez stocznię od 2,5roku. Restrukturyzacja majątkowa jest kolejnym etapem następującym po przeprowadzeniu restrukturyzacji kadrowej. Dzisiejsza umowa jest podwójnie cenna, gdyż umożliwiając dynamiczny rozwój portu gdyńskiego stwarza szansę na dalsze funkcjonowanie Stoczni Marynarki Wojennej. W Stoczni Marynarki Wojennej ze środków Zarządu Poru Morskiego Gdynia zostanie odtworzone to wszystko, co stocznia potrzebuje. Sama inwestycja spowoduje przeniesienie doku w rejon Nabrzeża Zachodniego i byłego slipu. Z naszej strony dołożyliśmy wszelkich starań, by został on przeniesiony w miejsce, które pozwoli naszej stoczni na dalszy rozwój. Dzięki przeniesieniu doku logistyka wewnętrzna w naszej firmie będzie przebiegała dużo sprawniej, a droga do doku będzie krótsza.

Dorota Pyć, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju przypomniała historię portu w kontekście jego niebywałego rozwoju. Pierwotnie port gdyński miał się składać z drewnianego mola o długości 450m usytuowanego prostopadle do linii brzegowej, przystani zlokalizowanej wzdłuż zakończenia mola o długości 150m oraz drewnianego falochronu o długości 300m usytuowanego prostopadle do mola w kierunku północnym równolegle do brzegu. Przystań miała stanąć na naturalnej głębokości morza. Dziś port to blisko 18 tyś m nabrzeży, z czego 11 tyś m przeznaczonych jest do operacji przeładunkowych.

W podsumowaniu uroczystości zaznaczono, że nie byłoby rozwoju Pomorza i wzrostu gospodarczego w Polsce, gdyby nie rozwój portów morskich w tym Portu Gdynia.

Od momentu podpisania kontraktu do stworzenia obrotnicy miną 3 lata.

- Pierwsza część proceduralna zajmie około połowy przewidzianego czasu na realizację inwestycji. Składają się na nią badania środowiskowe, stworzenie planu ochrony środowiska, sporządzenie projektów, postępowania przetargowe. Mamy nadzieję, że ok. lipca-sierpnia 2015 r. przystąpimy już do prac wykonawczych.  Potrwają one do końca 2016 r. – poinformował Prezes Zarządu Portu Gdynia.

Po zakończeniu prowadzonych obecnie przez Zarząd Portu oraz gdyńskie terminale kontenerowe BCT i GCT inwestycji infrastrukturalnych, zdolność przeładunkowa Portu Gdynia wyniesie około 2 miliony TEU.
Podziel się:

Dziękujemy za wysłane grafiki.