• <

Polskie firmy na targach SMM 2018 w Hamburgu

Dodano: 10.09.2018

Międzynarodowe Targi Budowy i Wyposażenia Statków, Maszyn i Technologii Morskich – SMM 2018 dobiegły końca. W Hamburgu zaprezentowało się 2 289 wystawców z 69 krajów, w tym z Polski. Z naszą kamerą odwiedziliśmy polskie stoiska.

– Na SMM jesteśmy już po raz 6., czyli tak naprawdę 12. rok z rzędu. Bardzo nam zależy na tym, żeby tutaj przywołać osoby, które już się z nami znają, jak również nowe, zainteresowane tym, co to znaczy mobilna ekipa serwisowa, która może latać po całym świecie i remontować silniki na statkach – mówi Magdalena Borejszo-Bulc, dyrektor zarządzająca AHB Service.

Daniel Okruciński ze stoczni CRIST, podkreślił, że szlagierem są zbudowane przez stocznię promy.

– Elektryczne, czy hybrydowe, które zrobiliśmy i które próbujemy ciągle promować. Jesteśmy jedną z niewielu stoczni w Europie, która buduje Heavy Lift Jack up, uczestniczymy w przetargu na nowy projekt, i doki pływające – jesteśmy w trakcie rozmowy z klientem, który chce następny dok pływający, podobny do tego, który już dostarczyliśmy – mówi Daniel Okruciński ze stoczni CRIST.

Marcin Dąbrowski, prezes SR Nauta, powiedział, że targi SMM w Hamburgu to okazja do spotkania potencjalnych i obecnych klientów oraz rozwijania sieci handlowej o nowych kontrahentów.

– Aktywnie poszukujemy nowych klientów na remonty statków cywilnych, a także na przebudowy, systemy wód balastowych oraz scrubbery, które w obecnej chwili są jednym z wiodących produktów w stoczniach – wymienia Marcin Dąbrowski, prezes SR Nauta.

Wśród wystawców w Hamburgu prezentowały się także firmy zrzeszone w ramach projektu InterMarE South Baltic. Jego celem jest zintegrowanie Regionu Południowego Bałtyku i wzmocnienie jego potencjału.

– Udało nam się wraz z partnerami zgromadzić 32 firmy na tym naszym wspólnym stoisku, które przedstawiają swoją ofertę branżową związaną z gospodarką morską. Są to branże, które przede wszystkim remontują, wymieniają podzespoły w jednostkach pływających, handlują częściami i budują np. zaplecza tzw. obsługi elektronicznej – tłumaczy Magdalena Magdzińska, z-ca dyrektora ds. organizacji Międzynarodowych Targów Gdańskich, liderka projektu InterMarE South Baltic.

PROMAP natomiast zaprezentował podczas SMM m.in. okna i iluminatory, którymi zainteresowani są głownie producenci dużych statków pasażerskich.

– W tym roku po raz pierwszy również próbujemy wejść w nowe rozwiązania, żeby sprostać zapotrzebowaniu rynku, czyli lekkie konstrukcje aluminiowe w zakresie zamknięć drzwi i okien, w tym okien elektrycznie przesuwnych. W tym roku targi są bardziej nakierunkowane na fachowców. Osoby, które nas odwiedzają, nie są przypadkowe, wiedzą czego szukają, oczekują, zadają konkretne pytania – mówi Przemysław Hoffmann z PROMAP.

Robert Kawa z Meblomoru podkreślił, że firma co dwa lata na targach stara się pokazać nowe produkty.

– Pracujemy nad nowymi drzwiami, włazami, meblami nierdzewnymi, z których jesteśmy znani w całej Europie – mówi Robert Kawa z firmy Meblomor.

FAMOR zaś pokazał na targach SMM m.in. nową linię opraw oświetleniowych ze źródłem światła LED.

– Od tego roku możemy zaprezentować całą serię i praktycznie cały pakiet oświetlenia na statki. Odnawiamy swoje stare kontakty, poznaliśmy nowych klientów, mam nadzieję, że to przyniesie pozytywne efekty w przyszłości – mówi Jacek Łosiakowski, prezes FAMOR.

Rafał Bogusz z NGL Machining, zajmującej się mobilną obróbką skrawaniem, powiedział, że rynek zagraniczny dla firmy wciąż jest nowy.

– Stąd chcemy się bardziej otworzyć na Zachód, w cudzysłowie mówiąc Zachód, bo również wykonujemy usługi na Wschodzie i taką szansę dadzą nam te targi. W Polsce praktycznie zrobiliśmy wszystko, co chcieliśmy zrobić, kwestia teraz: utrzymania kontaktu, marki, dalszego rozwoju, możliwości podążania za stocznią, realizacji tych projektów, które oni realizują – mówi Rafał Bogusz z NGL Machining.

Na targach Seatech Engineering natomiast zaprezentował własne projekty okrętów i jednostek pływających, które chce rozwijać m.in. dla zagranicznych klientów.

– Po pierwsze promocja, a po drugie spotkanie starych klientów, nowych klientów, odnowienie znajomości. Nie ma innych takich targów, jak te tutaj w Hamburgu – podsumowuje Adam Ślipy z Seatech Engineering.

Trendy w SMMart Shipping

27. edycja targów SMM odbyła się pod hasłem „Trendy w SMMart Shipping” i poświęcona była cyfryzacji i ekologicznej żegludze. To nie przypadek, że organizatorzy wybrali właśnie to motto. Cyfryzacja oraz ochrona środowiska to jedne z kluczowych czynników napędowych branży. Potwierdziło to wielu wystawców, na stoiskach których pojawiły się ekrany dotykowe, symulatory i gogle wirtualnej rzeczywistości, tak by innowacyjne technologie były bardziej namacalne dla odwiedzających.

– Targi SMM 2018 odniosły sukces nie tylko dla nas jako organizatorów, ale szczególnie dla wystawców i gości. W tym roku po raz kolejny pokazaliśmy, kto jest kim w świecie morskim i udowodniliśmy, że nic nie może zastąpić interakcji między kluczowymi graczami w branży – mówi Bernd Aufderheide, prezes i dyrektor generalny Hamburg Messe i Congress GmbH.

Gościem specjalnym targów był Kitack Lim, sekretarz generalny Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO). Uczestniczył m.in. w ceremonii otwarcia SMM w ratuszu w Hamburgu, a także w jednej z konferencji specjalnych, na której wyjaśnił założenia programu ochrony środowiska IMO.

Podczas SMM sfinalizowano wiele transakcji biznesowych. GEA np. ogłosiła, że firma P & O Cruises zamówi od niej innowacyjną technologię chłodniczą. Towarzystwo klasyfikacyjne DNV GL natomiast zapowiedziało, że zlecono mu nadzór i klasyfikację projektu budowy w chińskiej stoczni Huangpu-Wenchong (HPWS) nowego kontenerowca o pojemności 2 750 TEU. Producent śrub okrętowych MMG zaś z okazji SMM dostarczy największą na świecie śrubę okrętową na kontenerowiec o pojemności 4 000 TEU należący do MSC. Można ją było zobaczyć przed głównym wejściem na targi.

SMM 2018 odwiedziło ok. 50 000 osób z ponad 120 krajów. Na targach przyjętych zostało także 15 delegacji biznesowych oraz 12 delegacji politycznych z Niemiec i innych państw.

SMM uzupełniło 5 konferencji tematycznych. Wśród nich m.in. poświęcone digitalizacji (Maritime Future Summit), ochronie środowiska (Global Marine Environmental Congress), badaniu oceanów (Offshore Dialogue) oraz bezpieczeństwu i obronie (Maritime Security & Defence). Udział w nich wzięło ponad 500 osób.

Kolejna edycja Międzynarodowych Targów Budowy i Wyposażenia Statków, Maszyn i Technologii Morskich – SMM odbędzie się w dniach 8-11 września 2020 r. w Hamburgu.

Podziel się:

Dziękujemy za wysłane grafiki.