• <

Załadunek suwnic na Happy Dynamic w Gdyni - relacja GospodarkaMorska.TV

Dodano: 10.11.2013
W czwartek 6 listopada 2013r. do gdyńskiego portu wpłynął holenderski statek MV „Happy Dynamic". Wizyta statku jest drugą z czterech zaplanowanych, wynikających ze zlecenia Armatororowi BigLift Shipping BV Amsterdam transportu łącznie dwudziestu suwnic typu ASC (Automatic Stacking Cranes) produkcji Konecranes. Pierwszych 5 suwnic zostało załadowanych oraz przetransportowanych pod koniec września, kolejne 2 wizyty statku zaplanowane zostały już na rok 2014 (prawdopodobnie w lutym i/lub marcu).

Jednostka MV „Happy Dynamic" przypłynęła do Gdyni ze Szczecina. Zbudowany w 2011 roku statek należy do typoszeregu "Happy D" (Happy D-type) ciężarowców konwencjonalnych (statków wielozadaniowych przystosowanych do ładunków ciężkich i wielkogabarytowych) o nośności 17 250 ton. Statek dysponuje trzema żurawiami pokładowymi: dwoma o udźwigu po 400 ton i jednym - 120 ton.

Załadunek odbył się za pomocą zakupionego w sierpniu br. przez gdyński Portowy Zakład Techniczny SA specjalistycznego zestawu transportowego SPMT (Self Proppeled Modular Transporter), wyprodukowanego przez europejskiego lidera takich maszyn -- niemiecką firmę Scheuerle.

Jest to pierwszy taki sprzęt będący w posiadaniu polskiej firmy . Do tej pory polscy kontrahenci mogli korzystać tylko z zagranicznych urządzeń tego typu, transportowanych specjalnie z Niemiec lub Holandii do realizacji zlecenia w Polsce.

Zakupiony przez PZT zestaw składa się z czterech 4-osiowych naczep transportowych oraz dwóch jednostek napędowych, które mogą być łączone ze sobą w praktycznie dowolnych konfiguracjach. Każda z 4 naczep posiada ładowność około 130 ton, co w sumie umożliwia przewożenie ładunków o masie nieco powyżej 500 ton. Prędkość przejazdu takiego składu to około 0,5 km/h.

Posiadane dwie jednostki napędowe mogą być podłączone do każdej z pięciu sztuk naczep 4-osiowych. Istotną cechą zestawu jest zdolność do bardzo precyzyjnego poruszania się w każdym możliwym kierunku oraz skręt praktycznie wokół każdej osi obrotu. Dodatkowo cały zestaw posiada możliwość podnoszenia oraz opuszczania płaszczyzny załadowczej, której odległość od podłoża w czasie transportu wynosi ok. 1,5 metra ( ±35 centymetrów). Umożliwia to samodzielny podjazd pod ładunek, uniesie go na sobie, transport do miejsca przeznaczenia oraz samodzielny wyjazd spod ładunku.

Suwnice załadowane na statek mają wymiary 30 m na 24 m na 17 m i ważą około 150 ton. W celu wybalastowania jednostki i stabilności ich ładunku, na statku Happy Dynamic użyto dwóch dźwigów. Ponadto, suwnice zostały przystosowane do szerokości statku i „zwężone" -- stąd dwa szare wsporniki widoczne na zdjęciach. Umożliwiło to ich osadzenie na szynach przyspawanych na pokładzie statku.

Happy Dynamic opuścił Port Gdynia w niedzielę, 10 listopada około godziny 17:30. Spodziewany termin dotarcia do Newark w New Jersey to 23 listopada.

Wyładowane suwnice technicznie będą praktycznie od razu gotowe do pracy. Jednak procesy certyfikacyjne na pewno wydłużą czas ich wprowadzenia do służby co najmniej do połowy grudnia.
Podziel się:

Dziękujemy za wysłane grafiki.