Prezes Portu Gdańsk Krzysztof Kaczmarek podpisał dwie umowy z PORR S.A. na modernizację Nabrzeży - Rudowego i Bytomskiego. Łączna długość nabrzeży objętych przebudową to ponad 450 m. Inwestycja jest częścią większego projektu, który został dofinansowany z instrumentu „Łącząc Europę” na lata 2021-2027 (CEF 2). Realizacja tego przedsięwzięcia przyczyni się do wzrostu konkurencyjności Portu Gdańsk, wzmocnienia potencjału przeładunkowego oraz zwiększenia przepustowości.
O najważniejszych z punktu widzenia gospodarki morskiej inwestycjach infrastrukturalnych w portach Gdańsk, Gdynia i Elbląg, ale także mniejszych portach i utrzymaniu pasa technicznego wzdłuż wybrzeża, oraz o problemach kadrowych rozmawiamy z nową dyrektorką Urzędu Morskiego w Gdyni Anną Stelmaszyk-Świerczyńską.
Dziś w Kapitanacie Portu Gdańsk odbyła się konferencja podsumowująca projekt rozbudowy i modernizacji infrastruktury drogowo-kolejowej przy Nabrzeżu Przemysłowym w Porcie Wewnętrznym.
W zeszłym tygodniu Port Gdynia ogłosił przetarg na wykonawcę niemal 2,5 kilometra zupełnie nowych falochronów. To duża i ważna inwestycja, która jest jednocześnie pierwszym krokiem do budowy Portu Zewnętrznego, ale i bez niego znacznie podniesie możliwości portu i bezpieczeństwo na akwenach portowych.
Baltexpo 2023 to miejsce, gdzie branża morska spotkała się w październiku, aby zaprezentować swoje najciekawsze osiągnięcia i nawiązać strategiczne relacje biznesowe. Michał Tersa, zastępca dyrektora kontraktu Budimex, opowiedział o flagowych inwestycjach spółki w zakresie hydrotechniki.
Podczas Baltexpo 2023 rozmawialiśmy z Pawłem Zastawnym, prezesem zarządu Speed, o aktualnych trendach inwestycyjnych i wyzwaniach w gospodarce morskiej.
O kluczowych inwestycjach i wyzwaniach stojących przed administracją morską rozmawialiśmy podczas Baltexpo 2023 z Wiesławem Piotrzkowskim, dyrektorem Urzędu Morskiego w Gdyni.
Budowa i otwarcie Portu Północnego w latach 70-tych były dla Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej niezwykle ważnym wydarzeniem. Fascynujące archiwalne nagrania pokazujące prace nad inwestycją opublikował Port Gdańsk. Źródło: Zarząd Morskiego Portu Gdańsk
PKP Polskie Linie Kolejowe realizują kolejne etapy rozbudowy i modernizacji układu kolejowego na terenie i na zapleczu Portu Gdynia. Olbrzymia inwestycja ma pomóc w funkcjonowaniu m.in. transportu intermodalnego i znacznie przyspieszyć i ułatwić obsługę pociągów towarowych w porcie.
W czasie transformacji energetycznej, w którą zaangażowane są niemal wszystkie sektory przemysłu w kraju, niezwykle ważne są kwestie bezpieczeństwa – zarówno przemysłowego, jak i ochrony środowiska. Przy planowanych inwestycjach warto posłużyć się radą doświadczonych partnerów. Takim jest Eko-Konsult.
Grupa PGE wybuduje swoją bazę serwisową dla projektów offshore w porcie w Ustce. Powstanie tu także Centrum Kompetencji Morskiej Energetyki Wiatrowej. Inwestycja powstanie na liczącym 3 hektary terenie po byłej przetwórni rybnej.
Na finiszu jest budowa drogi wodnej łączącej Mierzeję Wiślaną z Zatoką Gdańską. Inwestycja składa się z czterech etapów. Sprawdziliśmy, jak postępują prace na terenie przekopu Mierzei.
Inwestycja wartego 50 mln zł Centrum Offshore Uniwersytetu Morskiego w Gdyni zgodnie z planem ma być gotowa za rok.
DCT Gdańsk zakończył rozbudowę jednego z największych w Europie kolejowych terminali kontenerowych o przepustowości 750 tys. TEU (kontenerów 20-stopowych). Nowa inwestycja otwiera możliwości rozwoju na rynkach śródlądowych, które nie mają dostępu do morza oraz stanowi efektywną ekonomicznie i ,,zieloną” alternatywę dla klientów DCT Gdańsk.
To największa od 30 lat inwestycja w sprzęt tego formatu w Porcie Gdańskim Eksploatacja S.A. Właśnie przypłynął z fabryki w Rostocku mobilny żuraw portowy Liebherr LHM 550, jeden z największych w swojej klasie.
We czwartek 9 grudnia br. do stoczni Crist S.A. przyjechała delegacja z Demokratycznej Republiki Kongo. Goście z Afryki chcieli poznać możliwości gdyńskiej stoczni w związku z planowanymi w swoim kraju inwestycjami, takimi jak np. transport morski.
Publiczny Terminal Promowy z rampą ro-ro w Gdyni kosztował 292 mln zł. Ta jedna z najbardziej spektakularnych inwestycji, jaka powstała w Porcie Gdynia. Budowa trwała ponad dwa lata.
Inwestycja obejmuje przebudowę układu kolejowego i drogowego pomiędzy Nabrzeżem Przemysłowym w Porcie Wewnętrzym, a ulicą Ku Ujściu oraz pomiędzy ulicą Chemików, a przyczółkiem przeprawy promowej w ciągu ulicy Bosmańskiej przez Kanał Kaszubski. Wykonawcą zadania została firma NDI. – To krok w stronę budowy kolejnych terminali – powiedział Łukasz Greinke, prezes Portu Gdańsk.
Trwająca od 2017 roku inwestycja jest jedną z serii inwestycji poprawiających dostęp do portów, ma podnieść wydajność, przepustowość i tempo przeładunków. To jeden z ważniejszych projektów realizowanych obecnie przez Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A.
Po rozbudowie hala Bota Technik, eksperta w serwisie i budowie morskich systemów napędowych, dysponuje już przestrzenią 1300 mkw. Na tym nie koniec. Firma rozwinęła zaplecze socjalne, techniczne i biurowe.
10 km dróg, 7 km torów, 14 rozjazdów 7 obiektów inżynierskich w tym wiadukty drogowe i przepusty ochronne na rurociągach paliwowych PERN i LOTOS, parking buforowy dla aut ciężarowych – czyli kluczowa inwestycja Portu Gdańsk o łącznej wartości 166 mln zł netto, jest na ukończeniu. Generalny wykonawca sopocka firma NDI ma do wykonania już tylko prace porządkowe. Obecnie trwają prace odbiorowe. W środę (17.03.) po południu pierwsze auta ciężarowe przejechały po docelowym układzie drogowym na ulicy Kontenerowej. Jej przekrój to aktualnie dwie jezdnie po dwa pasy ruchu.
„Morskie farmy wiatrowe to tort wielkości 150 mld złotych i nikt nam w przyszłości nie wybaczy, jeśli nie wykorzystamy tego potencjalnego koła zamachowego dla polskiej gospodarki” - mówi Grzegorz Strzelczyk, prezes Lotos Petrobaltic. W naszym wywiadzie rozmawiamy o przyszłości energetyki, potencjale polskich stoczni i planowanych inwestycjach.Morscy górnicy naftowi - czyli kto?Lotos Petrobaltic to pewnego rodzaju ewenement tutaj na wybrzeżu. Jesteśmy górnikami morskimi, to znaczy wydobywamy kopalinę w postaci ropy naftowej i gazu ziemnego spod dna Morza Bałtyckiego. Wydobywamy to czarne złoto, lub jeśli mam być bardziej precyzyjny – szare, bo czarne jest zarezerwowane dla węgla.Lotos Petrobaltic to pierwszy – i po 30 latach wciąż jest jedyny – polski podmiot operujący w polskiej strefie ekonomicznej Morza Bałtyckiego.
W ostatnich dniach lutego w Terminalu Cukrowym w Porcie Gdańsk zakończono pierwszy załadunek statku wykorzystujący w pełni możliwości nowego terminalu. To najnowocześniejszy obiekt w tej części Bałtyku. Inwestycja w budowę Terminalu Cukrowego była strategiczną decyzją Krajowej Spółki Cukrowej S.A. Zaangażowanie kapitałowe KSC poprzedzono szczegółową analizą możliwości, które daje Port Gdańsk.
W poniedziałek 31 sierpnia, w Porcie Północnym rozpoczął się rozładunek 113 tys. ton rudy żelaza. Minerał przypłynął do Gdańska z kanadyjskiego portu w Quebecu.
Najbardziej uniwersalny terminal portowy w Trójmieście kończy 25 lat! O najważniejszych inwestycjach, nowoczesnych technologiach i zaangażowaniu pracowników opowiedział nam Jerzy Majewski, Prezes Zarządu OT Port Gdynia.
- Cała Polska i jej południowi sąsiedzi, są już dla nas w zasięgu ręki, zrealizowane inwestycje drogowe przyspieszyły już transport towarów, zaś obecnie realizowane inwestycje kolejowe uczynią to niebawem - zapewnia prezes Portu Gdańsk, Łukasz Greinke, z którym rozmawiamy o dynamicznych inwestycjach, ogromnym zainteresowaniu koncepcją portu centralnego, ambicjach konkurowania z największymi portami na świecie i odpowiedzialnej roli gospodarza.
Minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk oraz pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego Marcin Horała podpisali w obecności premiera RP Mateusza Morawieckiego porozumienie w sprawie poprawy dostępu do Portu Gdynia. Prace przygotowawcze do budowy tzw. Drogi Czerwonej w Gdyni zostaną sfinansowane z Programu Wieloletniego CPK w latach 2020-2023.
O roli swojego dziadka, Eugeniusza Kwiatkowskiego w budowie Portu Gdynia, wadze gospodarki morskiej dla całej gospodarki narodowej oraz konieczności centralnego wsparcia dla strategicznych inwestycji w portach opowiada Julita Maciejewicz-Ryś.
Nawet 3400 ton bananów tygodniowo trafia do gdańskiego portu w ramach regularnego serwisu. Za operacje przeładunkowe przy nabrzeżu Wolnego Obszaru Celnego (WOC) odpowiada spółka Cargofruit. O tym, jak wymagającym towarem są owoce, drodze, którą musi przebyć każdy banan zanim trafi do naszych rąk i planowanych, dużych inwestycjach opowiedział nam dyrektor Cargofruit, Laszlo Irsa.
Port Gdynia to ważny węzeł transeuropejskiej sieci transportowej. Stanowi on naturalne przedłużenie Korytarza Bałtyk- Adriatyk w kierunku Skandynawii, łącząc Polskę ze Szwecją poprzez Autostradę Morską Gdynia – Karlskrona. Spółka wraz z długoletnimi partnerami ze Szwecji pragnie rozwijać współpracę i efektywniej łączyć potencjały gospodarcze Skandynawii oraz Europy Środkowo-Wschodniej.
Nieustający rozwój firmy wkrótce zaowocuje otwarciem nowej hali produkcyjnej z częścią biurową. Oddanie rozbudowywanej części do użytku zaplanowane jest na czwarty kwartał bieżącego roku.
W dniach 25-27 maja, na statek Drawsko należący do największego polskiego armatora - PŻM, załadowano 27500 ton granulowanej siarki. Z Nabrzeża Obrońców Poczty Polskiej obsługiwanego przez Przedsiębiorstwo Przeładunkowo-Usługowe Siark-Port, masowiec popłynął do Maroka. O szeregu inwestycji we współpracy z Portem Gdańsk i planach rozwoju spółki opowiedział nam prezes firmy, Henryk Groth.
Rozbudowa Terminala Naftowego w Porcie Gdańsk, projektu należącego do Megainwestycji PERN, wchodzi w zasadniczy etap. Na ukończeniu są prace przy konstrukcji stalowej trzech zbiorników: 170, 175, 180, każdy o pojemności 100 tys.m³. Zakończyła się również próba hydrostatyczna pierwszego zbiornika nr 190, o pojemności 45 tys.m³.
Zarząd Morskiego Portu Gdańsk prowadzi pracę przy rozbudowie i modernizacji sieci drogowo-kolejowej Portu Zewnętrznego w Porcie Gdańsk. Nowa sieć ma być w przyszłości zapleczem dla planowanego Portu Centralnego, dzięki któremu przeładunki wyniosą ok. 100 mln ton w skali roku.
PKP PLK SA prowadzi inwestycje polegające na rozbudowie i modernizacji trakcji kojejowej w ciągustacji Gdańsk-Główny, Gdańsk Port Północny oraz Gdańsk Kanał Kaszubski
Projekt unijny „Rozbudowa dostępu kolejowego do zachodniej części Portu Gdynia – przebudowa i elektryfikacja” to inwestycja o strategicznym znaczeniu dla społeczno-gospodarczego rozwoju. Działaniom tym przyświeca wdrożenie wytycznych polityki transportowej Unii Europejskiej, która zakłada obsługę ponad 35 procent ładunków drogą kolejową do roku 2030.
- Mija sto lat od momentu, kiedy inżynier Tadeusz Wenda, stojąc przy kościółku na Kępie Oksywskiej wypowiedział pamiętne słowa: "tu będzie miejsce najlepsze". Wizja budowy nowoczesnego, polskiego portu zawładnęła nim ogromnie i rozpoczęły się prace. Była to jego największa praca, największe dzieło. Ale też ostatnie - mówiła Hanna Wenda-Uszyńska, wnuczka inżyniera Wendy. W specjalnym wywiadzie wspomina dziadka, dzieli się spostrzeżeniami związanymi ze 100-leciem zaślubin Polski z morzem i podkreśla szczególną rolę Portu Gdynia w historii całego kraju.
Zarząd Morskiego Portu Gdynia wraz z Ministerstwem Inwestycji i Rozwoju wyłonił doradcę transakcyjnego, który dokona na rzecz Spółki świadczeń consultingowych w obszarach projektowych uwzględniając przede wszystkim zagadnienia ekonomiczno-finansowe, prawne oraz techniczne.
5 listopada rozpoczęła się siódma edycja Międzynarodowych Targów Transportu i Logistyki w Warszawie. To jedno z największych w Europie Środkowo-Wschodniej wydarzeń biznesowych dla branży TSL oraz przedsiębiorstw korzystających lub poszukujących usług z tego sektora.
Dziś w stoczni Remontowa Shipbuilding zwodowano drugi wielozadaniowy statek dla Urzędów Morskich o numerze budowy B 618/2. Jednostka o nazwie Planeta I zastąpi 35-letnią szczecińską Planetę.
W ostatni piątek w Gdyni odbyła się XIX edycja Forum Gospodarki Morskiej. To jedno z najważniejszych w Polsce spotkań specjalistów sektora morskiego, podczas którego omawiane są najbardziej aktualne kwestie związane z wyzwaniami, jakie stoją przed stale rozwijającą się gospodarką morską. W tym roku, nowością był panel poświęcony prawu i finansom.
W momentach kiedy historia tworzy się na naszych oczach, szczególne znaczenie mają symbole, zwłaszcza te, które wprost stanowią o naszej tożsamości. Podczas uroczystości wmurowania kamienia węgielnego pod budowę Publicznego Terminala Promowego w Porcie Gdynia, Zarząd Morskiego Portu Gdynia wraz zaproszonymi gośćmi przypominał o jednym z najsłynniejszych polskich transatlantyków MS Piłsudski.
Konieczność zakupu 4 nowych promów, w tym jednego praktycznie natychmiast, przez Polską Żeglugę Morską oraz ujednolicenie polityki portu wobec wszystkich armatorów to najważniejsze wnioski z rejsu studyjnego dla dziennikarzy zorganizowanego 1 października przez Unity Line i PŻM.
Umowę w sprawie budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną podpisano w piątek w Elblągu. Nową drogę wodną, łączącą Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanym, wybuduje za 992 mln zł polsko-belgijskie konsorcjum NDI i Besix.
Nowoczesny magazyn wysokiego składowania jest jednym z kluczowych elementów Intermodalnego Centrum Logistycznego w Pocie Zachodnim. Zarząd Morskiego Portu Gdynia mając na uwadze stale rosnące wymagania rynku, szczególnie w obszarze zaplecza logistyczno- magazynowego z powodzenie zakończył wszystkie prace budowlane. Jest to pierwszy z czterech przewidzianych do realizacji tego typu magazynów w Porcie Gdynia, który już w momencie budowania znalazł najemcę.
Zakończyły się 20. Międzynarodowe Targi Morskie i Konferencje BALTEXPO. W Gdańsku udział w nich wzięło ponad 250 firm i organizacji z 23 krajów. To największe w Polsce i jedno z najbardziej prestiżowych w Europie wydarzeń poświęconych gospodarce morskiej.
Ponad 250 firm i organizacji z 23 krajów bierze udział w Gdańsku w 20. edycji Międzynarodowych Targów Morskich i Konferencji BALTEXPO. To największe w Polsce i jedno z najbardziej prestiżowych w Europie wydarzeń poświęconych gospodarce morskiej. Na stoisku 5.02 10-lecie obchodzi portal GospodarkaMorska.pl, który wydarzenie objął patronatem medialnym. Targi potrwają do środy.
Nie jest tajemnicą, że projekt, który chcemy uruchomić już od dawna, czyli budowa ro-paxów, to jest to główne zadanie dla nas – powiedział w rozmowie z portalem GospodarkaMorska.pl Marek Gróbarczyk. Minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej był obecny w Szczecinie podczas 7. Międzynarodowego Kongresu Morskiego. Wydarzenie zakończyło się w miniony piątek.
Morska energetyka wiatrowa – studia podyplomowe na takim kierunku uruchomiła Politechnika Gdańska we współpracy i pod patronatem Polskiego Towarzystwa Morskiej Energetyki Wiatrowej. Umowę w tej sprawie podpisano we wtorek na Wydziale Oceanotechniki i Okrętownictwa PG. Rekrutacja na rok akademicki 2019/2020 już trwa. To pierwszy taki projekt w kraju.
Zodiak II już na wodzie. Wodowanie pierwszej wielozadaniowej jednostki dla Urzędów Morskich o numerze budowy B 618/1 odbyło się w piątek w stoczni Remontowa Shipbuilding w Gdańsku. Statek ma być gotowy na przełomie lutego i marca przyszłego roku.
Na popularnym kanale YouTube "The World's Shortcut" opublikowano bardzo ciekawy dokument przedstawiający jak funkcjonuje jedna z największych budowli hydrotechnicznych świata. Interesujące animacje, czytelne opisy, świetne ujęcia....warto obejrzeć. Polecamy.
Nowoczesny publiczny terminal promowy w Porcie Gdynia coraz bliżej. Jak poinformował w rozmowie z portalem GospodarkaMorska.pl Krzysztof Tomczuk, kierownik kontraktu w Korporacji Budowlanej Doraco, która jest głównym wykonawcą projektu, obecnie kończą się prace rozbiórkowe, głównie w części lądowej. Inwestycja poprawi dostępność transportową do portu oraz umożliwi sprawną obsługę pasażerów i ładunków.
Na pomorskie plaże trafi blisko 4 mln metrów sześciennych piasku wydobytego przy okazji pogłębiania toru wodnego do gdańskiego Portu Północnego. Plaże zostaną poszerzone o 40, a miejscami nawet o 100 metrów. Prace warte w sumie 161 mln zł zakończą się we wrześniu. Obecnie wykonuje je największa pogłębiarka na świecie Leiv Eiriksson. Podpatrzyliśmy ją z naszą kamerą.
Tak czuję po dyskusjach, które tutaj toczymy, że jesteśmy coraz bliżej – mówił w Warszawie o morskich farmach wiatrowych Maciej Stryjecki, prezes Fundacji na rzecz Energetyki Zrównoważonej, podczas Bałtyckiego Forum Przemysłu Energetyki Morskiej. Dwudniowe wydarzenie, organizowane przez FNEZ, zakończyło się w czwartek. Uczestniczyli w nim najważniejsi przedstawiciele sektora morskiej energetyki wiatrowej.
Ok. 1 400 ha akwenu i 410 ha zalądowionej powierzchni. Zarząd Morskiego Portu Gdańsk przedstawił w poniedziałek koncepcję Portu Centralnego. Prace nad realizacją projektu rozpoczną się jeszcze w tym roku, a pierwsze nowe terminale mogą pojawić się już w 2029 roku.
W siedzibie Zarządu Morskiego Portu Gdynia 5 kwietnia odbyła się informacyjna konferencja otwierająca dla projektu „Budowa publicznego terminalu promowego w Porcie Gdynia" (nr projektu POIS.03.02.00-00-0015/17), współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko w nowej perspektywie 2014-2020, w której uczestniczyli m.in. przedstawiciele armatorów, administracji krajowej i lokalnej oraz głównego wykonawcy - Korporacji Budowlanej DORACO sp. z o.o. Projekt obejmuje wybudowanie nowego publicznego terminalu promowego w Porcie Gdynia wraz z infrastrukturą towarzyszącą, umożliwiającą sprawną obsługę ładunków i pasażerów oraz poprawę dostępności transportowej portu.
Rozwój gdyńskiego portu, ważne inwestycje drogowe i kolejowe na terenie miasta, a także integracja państw nadbałtyckich oraz powiązanie regionu z siecią korytarzy transportowych w głąb Unii Europejskiej – to założenia, które w najbliższych latach chce realizować Gdynia w ramach zakonczonego właśnie projektu TENTacle. W Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym odbyła się konferencja podsumowująca program.
W Porcie Gdynia trwa budowa publicznego terminalu promowego. Będzie nowoczesny, poprawi dostępność transportową do portu oraz umożliwi sprawną obsługę pasażerów i ładunków. W piątek w Gdyni odbyła się konferencja, której uczestnicy mogli m.in. szczegółowo poznać zakres planowanej inwestycji.
Nasze porty muszą być konkurencyjne co najmniej tak, jak inne porty południowych wybrzeży Bałtyku – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk przy okazji podpisania umowy na rozbudowę dostępu kolejowego do zachodniej części Morskiego Portu Gdynia.
Od ośmiu miesięcy w Porcie Gdańsk trwają prace nad rozbudową układu drogowo-kolejowego w Porcie Zewnętrznym. Generalnym Wykonawcą prac jest sopocka firma NDI, która mimo okresu zimowego osiągnęła już ponad 35% zaawansowania prac. Dziś na jednym z czterech wiaduktów drogowych zawisła symboliczna „wiecha”.
W Porcie Gdańsk oddano do użytku pierwszy parking buforowy. Od środy kierowcy samochodów ciężarowych mogą bezpiecznie parkować przy ul. Śnieżnej. Przygotowano dla nich 62 miejsca parkingowe.
Wpływ innowacyjnych procesów na rozwój sektora portowego, cyfryzacja, autonomiczna żegluga i brexit. To tylko niektóre tematy poruszane podczas tegorocznej edycji Transport Week. Trzydniowa konferencja zakończyła się w czwartek w Gdyni.
Budowa wielozadaniowych statków dla urzędów morskich w Szczecinie i w Gdyni w toku. W czwartek w stoczni Remontowa Shipbuilding położono stępkę pod budowę drugiej jednostki z serii – B 618/2. Oba statki mają zostać przekazane w połowie 2020 r.
23 mln 492 tys. t przeładowanych towarów – z takim historycznym wynikiem zamknął 2018 r. Zarząd Morskiego Portu Gdynia. Oznacza to 10% wzrost w stosunku do 2017 roku. I na tym nie koniec. ZMPG zapowiada w najbliższych latach miliardowe inwestycje, dzięki którym wyniki gdyńskiego portu mają być jeszcze lepsze. To m.in. budowa publicznego terminalu promowego i pogłębienie akwenu portowego.
Port Gdańsk 4. portem na Bałtyku. Padł kolejny historyczny rekord – w ubiegłym roku przeładowano tam ponad 49 mln t towarów, co oznacza wzrost o 20,7% i najwyższą dynamikę na polskim wybrzeżu. Ostateczny wynik jest o prawie 17% wyższy niż planowano.
Rozpoczynają się roboty budowlane w ramach projektu „Modernizacja toru wodnego do Portu Północnego w Gdańsku”. Dwie umowy na ich wykonanie podpisano we wtorek w Urzędzie Morskim w Gdyni. Inwestycja umożliwi dwukierunkową żeglugę statków i zapewni bezpieczeństwo jednostkom wchodzącym i wychodzącym z Portu Gdańsk.
Wokół portów powstaje sieć informatyczna, która bazuje na technologiach kosmicznych – powiedział prof. Marek Grzybowski, przewodniczący zarządu Baltic Sea & Space Cluster podczas konferencji „Sea Port + Space Infrastructure. Synergic Network Under Common Management”, która w czwartek odbyła się w Wyższej Szkole Administracji i Biznesu w Gdyni. Jej uczestnicy rozmawiali m.in. o rozwiązaniach przyszłości, które już wkrótce mogą mieć zastosowanie w portach i w żegludze.
Port Gdańsk realizuje największy program inwestycyjny w swojej historii. Obecnie trwają m.in. prace nad przebudową układu drogowo-kolejowego. W czwartek przy ul. Kontenerowej wmurowano kamień węgielny pod budowę nowego wiaduktu w Porcie Północnym.
W Warszawie rozpoczęły się Międzynarodowe Targi Transportu i Logistyki – TransLogistica Poland. Tegoroczna edycja jest rekordowa – w EXPO XXI Warszawa prezentuje się aż 240 wystawców z 24 państw, m.in. z Polski, UE, krajów bałtyckich, państw WNP, Chin czy z Indii. To najważniejsze takie wydarzenie w branży.
Skok w XXI wiek, jeżeli chodzi o jednostki, a co za tym idzie, wykonywanie naszych statutowych obowiązków – powiedział o wielozadaniowych statkach dla urzędów morskich Zenon Kozłowski, zastępca dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie. W poniedziałek w Gdańsku w stoczni Remontowa Shipbuilding położono stępkę pod budowę pierwszej wielozadaniowej jednostki B 618 przeznaczonej dla Urzędu Morskiego w Szczecinie. Podpisany w marcu kontrakt zakłada budowę dwóch takich statków – drugi trafi do Urzędu Morskiego w Gdyni.
Chcemy, aby polskie porty były w centrum Bałtyku pod względem przeładunków – powiedział Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. Szef resortu był obecny w środę w Zarządzie Morskiego Portu Gdynia podczas prezentacji postępu prac nad realizacją Portu Zewnętrznego. Kluczowa dla gdyńskiego portu inwestycja ma być gotowa w 2026 r.
Jest „kwestią kilku tygodni” uzyskanie dokumentów niezbędnych do rozpoczęcia budowy kanału przez Mierzeję Wiślaną – powiedział we wtorek Jarosław Kaczyński, prezes Prawa i Sprawiedliwości, w miejscu planowanego przekopu Mierzei Wiślanej. Oświadczył, że kiedy budowa już się rozpocznie, „będzie można powiedzieć, że klamka zapadła, że ten kanał powstanie”. Przekop przez Mierzeję Wiślaną ma połączyć Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanym.
Urząd Morski w Gdyni otworzył projekt „Modernizacja wejścia do portu wewnętrznego (w Gdańsku). Etap IIIA”. W jego ramach wykonane zostaną prace, które ułatwią żeglugę po Martwej Wiśle. Ich zakończenie planowane jest w 2020 r. Szczegóły realizacji inwestycji zostały zaprezentowane w środę w Gdańsku.
Port w Gdyni pozostanie symbolem polskiej gospodarki morskiej – mówił we wtorek w Warszawie Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, podczas otwarcia wystawy „Port Gdynia – Sztandarowa Inwestycja Polski Niepodległej”. To zbiór fotografii prezentujących funkcjonowanie portu od początku jego budowy aż do współczesności. Wystawę w gmachu Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej można oglądać w dniach 2-18 października oraz 18-30 listopada.
Kolejny etap prac nad Portem Centralnym w Gdańsku. W czwartek przedstawione zostały wstępne koncepcje tego projektu. Najważniejsza inwestycja Zarządu Morskiego Portu Gdańsk ma być gotowa do końca 2027 r. Jej celem jest zwiększenie konkurencyjności gdańskiego portu na Morzu Bałtyckim.
Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna (PSSE), Agencja Rozwoju Przemysłu (ARP) i Stocznia Gdańsk rozpoczynają projekt rewitalizacji terenów Wyspy Ostrów. Do końca roku PSSE zakończy pierwszy etap prac modernizacyjnych, a ARP wzmocni finansowo Stocznię Gdańsk. Dla nowego zarządu stoczni w najbliższym czasie priorytetem jest finalizacja prac nad strategią rozwoju oraz zdobycie nowych kontraktów. Współpraca umożliwi wznowienie działalności stoczniowej i pozyskanie nowych inwestorów. Projekt rewitalizacji wspiera również zakładowa NSZZ Solidarność. W dniu rocznicy podpisania porozumień sierpniowych, zaprezentowane zostały plany rozwoju przemysłu stoczniowego na Wyspie Ostrów „Stocznia Gdańsk 4.0 Nowy Początek”.
Myślę, że nie poznamy tego portu, zobaczymy przede wszystkim pięknie wyremontowane nabrzeża wzdłuż całego kanału, sam kanał też będzie pogłębiony, a ruch w porcie większy – powiedział o Porcie Gdańsk w 2020 r. Marcin Ososwski, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk ds. infrastruktury. W poniedziałek towarzyszył dziennikarzom podczas specjalnego rejsu po Porcie Wewnętrznym. Wkrótce to miejsce bardzo się zmieni.
ASTOR z wizytą w Porcie Gdynia. Wycieczkowiec zawinął tam we wtorek rano. Były to wyjątkowe odwiedziny – statek pasażerski zacumował bowiem w centrum miasta – przy Nabrzeżu Pomorskim, a nie jak dotychczas, przy Nabrzeżu Francuskim.
Nawet 4,4 mld złotych mogą wynieść przychody Skarbu Państwa z opłat celno-skarbowych z 2 mln TEU w Porcie Zewnętrznym w Gdyni. Rozpoczęło się opracowywanie dokumentacji środowiskowej dla tej inwestycji. Umowę podpisano z Uniwersytetem Gdańskim we wtorek w Zarządzie Morskiego Portu Gdynia.
Priorytetem jest dolna Wisła, bo to jest przyszłość, być albo nie być portów trójmiejskich – powiedział w rozmowie z dziennikarzami Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. Szef resortu był obecny w środę w Gdańsku na sympozjum „Zagospodarowanie Dolnej Wisły”. Podkreślił, że poszukiwanie partnerów społecznych, duża potrzeba kooperacji są podstawą sukcesu w realizacji tej inwestycji.
W ciągu 18 miesięcy powstanie studium wykonalności zagospodarowania żeglugowego Wisły na odcinku od Gdańska do Warszawy oraz dróg wodnych od Warszawy do granicy z Białorusią i na odcinku od Wisły do Zalewu Wiślanego. Umowę w tej sprawie podpisano w poniedziałek w Zarządzie Morskiego Portu Gdańsk.
Prawie 117 mln zł unijnego dofinansowania otrzyma Zarząd Morskiego Portu Gdynia na budowę terminalu promowego do obsługi dużych promów. Z kolei do Urzędu Morskiego w Gdyni trafią ponad 132 mln zł na kolejny etap modernizacji wejścia do portu wewnętrznego w Gdańsku. Umowę w tej sprawie podpisano w poniedziałek w Pomorskim Urzędzie Wojewódzkim.
Polskie porty coraz bardziej atrakcyjne dla sektora TSL z Czech i Słowacji. Od czwartku na Pomorzu przebywają uczestnicy wizyty studyjnej z tych krajów, którzy poznają korzyści, warunki i wyzwania wynikające ze współpracy z partnerami w Polsce. Pierwszy dzień poświęcony był Portowi Gdynia oraz portom: Szczecin i Świnoujście.
Port Centralny coraz bliżej. Zarząd Morskiego Portu Gdańsk we wtorek podpisał umowę z wykonawcą na opracowanie koncepcji tej inwestycji. – Chcemy, żeby to był, jak nasz cały port, port uniwersalny – powiedział Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.
Po przeprowadzonym badaniu, zauważyliśmy, że największe zapotrzebowanie jest na elektryków i elektromechaników – poinformowała w rozmowie z portalem GospodarkaMorska.pl Aleksandra Godecka z Zarządu Morskiego Portu Gdynia. Wyniki tej analizy zostały zaprezentowane we wtorek w Gdyni podczas seminarium „Uczeń – pracownik w gospodarce morskiej”. Uczestnikami badania były terminale gdyńskiego portu.
Pogłębienie toru wodnego z przebudową nabrzeży w Porcie Wewnętrznym oraz modernizacja sieci drogowo-kolejowej w Porcie Zewnętrznym to obecnie dwie największe inwestycje w Porcie Gdańsk o wartości około 600 mln zł, realizowane przy 85-proc. dofinansowaniu z UE. W czwartek przedstawiciele Zarządu Morskiego Portu Gdańsk podpisali umowę z Inżynierami Kontraktów. Mają oni nadzorować wszelkie prace związane z realizacją dwóch projektów CEF (Connecting Europe Facility – Łącząc Europę). Łukasz Greinke, prezes ZMPG, powiedział, że dzięki tym inwestycjom mamy szansę stać się największym portem na Bałtyku.
Powinniśmy dmuchać, chuchać, po to, żeby takie rozwiązania, które są wprowadzane dla rozwoju portów w Gdańsku i w Gdyni, były jak najlepsze i żeby nie było problemu z wdrażaniem tych elementów – powiedział w rozmowie z portalem GospodarkaMorska.pl Ryszard Świlski, członek zarządu województwa pomorskiego, podczas pierwszego dnia konferencji Transport Week, która we wtorek rozpoczęła się w Gdańsku. Zainaugurowała ją debata pt. „Infrastruktura i branża TSL – Pomorze 2030”.
Do 2020 r. Port Gdynia wyda na inwestycje ponad miliard złotych, z czego około 345 mln jeszcze w tym roku – poinformował dziennikarzy w poniedziałek podczas konferencji wynikowej Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia. Podkreślił, że celem planowanych przedsięwzięć jest wzmocnienie pozycji portu. A ten wkrótce zmieni się nie do poznania.
Budowa farm wiatrowych ma bardzo duże znaczenie dla naszego kraju – powiedział w rozmowie z portalem GospodarkaMorska.pl Andrzej Czech, prezes ST3 Offshore. Jak podkreślił, 22,5 tys. km2 powierzchni, wyłącznej strefy ekonomicznej w Polsce, stwarza potencjał energetyczny na poziomie 7,5 GW. Dodatkowo bardzo korzystne warunki wietrzne oraz płytkie wody Bałtyku znacznie zmniejszają koszty inwestycji w morskie farmy wiatrowe.
Droga Czerwona priorytetem rozwoju portu w Gdyni – uważają władze Zarządu Morskiego Portu Gdynia, miasta oraz parlamentarzyści. Inwestycja łącząca port z siecią dróg krajowych ponownie trafiła na listę projektów Korytarza Transportowego Bałtyk-Adriatyk (BAC) w sieci TEN-T. Zdaniem Adama Mellera, prezesa Zarządu Morskiego Portu Gdynia, jest ona niezbędna, ponieważ przeładunki w porcie będą rosły.
Historyczny zakup Grupy LOTOS. W czwartek rano do Naftoportu przypłynęła pierwsza dostawa ropy ze Stanów Zjednoczonych dla tej spółki. To ładunek ważny dla całej Europy Środkowej i Wschodniej.
Port Gdynia skończył 95 lat. Z tej okazji w poniedziałek w Teatrze Muzycznym w Gdyni odbyła się uroczysta gala. Nie zabrakło życzeń, podziękowań i prezentacji ambitnych planów na kolejne lata. Czas zaproszonym gościom umilali aktorzy Teatru Muzycznego im. Danuty Baduszkowej w Gdyni, którzy specjalnie na urodziny gdyńskiego portu przygotowali wyjątkowy program artystyczny.
W tym roku gdyńskie spotkanie branży morskiej przyciągnęło rekordową liczbą uczestników. Celem organizatorów była nie tylko dyskusja nad problemami sektora, ale również jego integracja. W piątek (13.10) odbyło się 17. Forum Gospodarki Morskiej Gdynia 2017 - jedno z najważniejszych spotkań praktyków i ekspertów sektora morskiego.
Produkują najszybsze, najbardziej wydajne maszyny do kształtowego cięcia blach w technologii plazmowej i gazowej. Ich urządzenia pracują w największych polskich zakładach związanych z branżą morską. W Europie są praktycznie bezkonkurencyjni. Marcin Stępień, właściciel firmy STIGAL opowiada nam o przewadze, jaką jego urządzenia mają nad innymi.
To jeden z wielkich projektów, który ma pomóc polskim, mniejszym i średnim firmom, uczestniczyć w tym wielkim rozwoju globalnej gospodarki. Tutaj jest jedno z serc globalnej gospodarki – powiedział wicepremier, minister rozwoju i finansów Mateusz Morawiecki podczas wizyty w terminalu kontenerowym w Gdańsku. Zorganizowano ją w sobotę z okazji 10-lecia DCT. Na konferencji prasowej zarząd terminalu poinformował także o najbliższych planach inwestycyjnych. W ciągu trzech lat pochłoną one 280 mln zł.
W przyszłym roku małe wycieczkowce mają cumować przy Nabrzeżu Pomorskim w Gdyni – poinformował na spotkaniu z dziennikarzami podczas BALTEXPO 2017 Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia. Jak podkreślił, Dar Młodzieży będzie wtedy przebywał w podróży dookoła świata, dlatego to miejsce będzie wolne.
Zarząd Morskiego Portu Gdańsk w tegorocznym sezonie odnotował rekordową liczbę zawinięć statków pasażerskich. Od początku roku do 16 września do Portu Gdańsk zawinęły 63 wycieczkowce. Ostatnią taką jednostką w sezonie turystycznym 2017 był niemal 230-metrowy, norweski Viking Star.
Port Gdynia przystępuje do tworzenia koncepcji Portu Zewnętrznego w Gdyni i ma na to zgodę ministerstwa gospodarki morskiej – poinformował prezes ZMPG, Adam Meller. W Porcie Zewnętrznym mogłyby powstać terminale: kontenerowy i pasażerski.
Budowa mostu zwodzonego w Sobieszewie nabiera tempa. W czwartek rozpoczął się montaż przęseł, a pomaga w nim olbrzymi pływający dźwig Conrad Goliath. Procedurę odbioru inwestycji zaplanowano na pierwszy kwartał 2018 r.
Rozpoczęła się rozbudowa nabrzeży i toru wodnego w Porcie Gdańsk. W czwartek przedstawiciele Zarządu Morskiego Portu Gdańsk oraz wykonawcy podpisali umowę na przebudowę i rozbudowę Nabrzeży Obrońców Poczty Polskiej i Mew. Inwestycja o wartości ponad 40 milionów złotych ma być zrealizowana do końca 2020 r.
Utrzymujemy pozycję portu uniwersalnego – powiedział w rozmowie z portalem GospodarkaMorska.pl Dariusz Słaboszewski, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. W najbliższych latach oba porty czeka wiele inwestycji. To m.in. budowa nowych nabrzeży, terminal kontenerowy, lepsze połączenia z drogami śródlądowymi czy obecnie realizowane pogłębienie toru wodnego.
Jesteśmy w przededniu podpisania umowy na realizację obrotnicy – poinformował w rozmowie z portalem GospodarkaMorska.pl Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia. Jego zdaniem, realizacja inwestycji ma się rozpocząć nawet w ciągu miesiąca. Stworzy ona warunki do przyjmowania w Porcie Gdynia największych statków kontenerowych wpływających na Bałtyk.
Nowoczesne maszyny, dźwigi i magazyny. Główny operator przeładunkowy na terenie Portu Gdańsk w najbliższych miesiącach planuje kolejne inwestycje. – Port Gdański Eksploatacja jest na dobrej drodze rozwoju – mówi Piotr Karczewski, prezes PGE.
Drugi magazyn w Pomorskim Centrum Logistycznym w Gdańsku już otwarty. Goodman, globalny deweloper powierzchni logistycznych, oddał go do użytku w środę. Tym samym powierzchnia PCL zwiększyła się do 88 000 m2.
Odbudowa Odrzańskiej Drogi Wodnej – w zgodzie z ekonomią i przyrodą. Wokół tych dwóch ważnych kwestii koncentrować się będzie tegoroczna Debata Odrzańska – w czwartek 8 czerwca godz. 8.30-11.30 w Akademii Morskiej na Wałach Chrobrego w Szczecinie. Uczestnictwo w niej jest bezpłatne. Ze względów organizacyjnych prosimy jedynie o zgłoszenie udziału mailem: [email protected] lub telefonicznie +48 603 599679.
Niewystarczająca infrastruktura i wysokie koszty głównymi zagrożeniami transportu intermodalnego w Polsce. – Dzisiaj ogromną pracę do wykonania mają zarówno rządzący, jak i polscy przedsiębiorcy – powiedział Janusz Piechociński, prezes Izby Przemysłowo-Handlowej Polska-Azja. O wyzwaniach, planach i potrzebach wpływających na rozwój tej gałęzi gospodarki rozmawiali eksperci podczas V Forum Transportu Intermodalnego FRACHT 2017, które odbyło się w Gdańsku.
Odpowiednio wykształcona kadra niezbędna dla rozwoju nowoczesnej gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. To główne zadanie, jakie stoi przed pracodawcami i osobami odpowiedzialnymi za kształcenie przyszłych pracowników branży stoczniowej. O tym, jak najlepiej je wykonać rozmawiali eksperci związani z gospodarką morską i edukacją podczas zorganizowanej na Politechnice Gdańskiej konferencji „ Kształcenie kadr dla nowoczesnej gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej – wyzwania, bariery, oczekiwania”.
Waży 167 t i ma prawie11 metrów długości. To moduł średnioprężny gigantycznej turbiny dla Elektrowni Opole. Jego przeładunek z barki na statek odbył się w Gdańsku w środę. Stamtąd moduł popłynie do Szczecina, a następnie Odrą do Opola.
Technik budowy jednostek pływających, technik mechatronik czy technik elektryk. To m.in. w tych zawodach można znaleźć pracę w polskich stoczniach i firmach związanych z gospodarką morską. Mogli je poznać gimnazjaliści podczas konferencji „Przemysł okrętowy – fascynujące miejsce pracy”, która odbyła się w Szkołach Okrętowych i Ogólnokształcących CONRADINUM w Gdańsku. To właśnie w tej placówce można nauczyć się tych poszukiwanych na rynku pracy profesji.
Polska staje się krajem coraz bardziej innowacyjnym, a myśl techniczna jest bardzo zaawansowana – powiedział w środę w Gdyni Mateusz Morawiecki, wicepremier i minister rozwoju i finansów, podczas wizyty w Vistal Offshore należącej do Grupy Vistal. Spotkanie związane było z rozpoczęciem przez spółkę projektu Tana Bru, czyli budowy mostu w Norwegii w pobliżu przylądka Nordkapp.
Rekordowy rok dla Portu Gdynia. W 2016 r. przychody Zarządu Morskiego Portu Gdynia z działalności wyniosły prawie 205 mln zł, o ponad 12 proc. więcej niż w 2015 roku. Zysk netto wyniósł ponad 60 mln zł, o ponad 31 proc. więcej niż rok wcześniej. Oficjalne dane zostały zaprezentowane w ZMPG podczas konferencji wynikowej.
Około 5 000 m2 powierzchni użytkowej, 3 komory magazynowe oraz wydzielona część biurowa. Tak wygląda nowoczesny magazyn przeznaczony dla towarów drobnicowych otwarty w poniedziałek w Gdyni przy ulicy Polskiej 19-23. Dzięki tej inwestycji zwiększył się potencjał składowy gdyńskiego portu.
Nowy serwis żeglugowy w gdańskim porcie. Raz w tygodniu statki typu ro-ro będą tam zawijały po samochody marki Hyundai. Serwis na trasie Gdańsk-Tilbury obsłużą statki japońskiej globalnej firmy żeglugowo-logistycznej Kawasaki Kisen Kaisha, znanej na rynku jako K-Line. 5 stycznia to połączenie zainaugurowało pierwsze zawinięcie i załadunek statku EMS Highway.
– Zakończenie tej inwestycji cementuje pozycję DCT jako największego terminalu kontenerowego na Bałtyku i umacnia pozycję Portu Gdańsk jako kluczowego portu w tym rejonie Europu – podkreślił Maciek Kwiatkowski, Prezes Zarządu DCT Gdańsk na poprzedzającej otwarcie T2 konferencji prasowej.
Ukończona i oddana do użytku inwestycja GSG Towers, spółki wchodzącej w skład Grupy Stoczni Gdańsk, umożliwia jej zwiększenie produkcji wież wiatrowych do poziomu 300 rocznie. Ponadto produkowane tu wieże mogą mieć średnicę aż 8 metrów, co jest obecnie światowym standardem dla morskich farm wiatrowych. Na uroczystym otwarciu hali produkcyjnej pojawili się przedstawiciele rządu, administracji samorządowej i przemysłu stoczniowego.
24 października uroczyste otwarcie drugiego terminalu w gdańskim DCT. Już dzisiaj pokazujemy nową przestrzeń oraz rozmach z jakim została zrealizowana inwestycja. W DCT trwają ostanie prace i przygotowania. Tymczasem jesteśmy świadkami, jak dwa gigantyczne statki oceaniczne armatora MOL obsługiwane są jednocześnie w polskim porcie.
EuroAfrica Services oddział w Polsce oraz Navimor International Com laureatami „Bursztynowej Kaczki”. Nagrody zostały wręczone w piątek podczas XVII Spotkania Biznesu Morskiego Wybrzeża Gdańskiego „Wspólna Kaczka” 2016. Gala odbyła się w Gdynia Arenie.
Cztery tysiące ton piasku wydobytego z morza podczas rozbudowy terminala kontenerowego DCT w Gdańsku posłużyło realizacji II etapu „Laboratorium Wydmowego” w Stacji Biologicznej Wydziału Biologii Uniwersytetu Gdańskiego położonego na Wyspie Sobieszewskiej. Dzięki temu zachowane zostaną gatunki roślin zagrożonych inwestycją. Wysoko oceniana jest także edukacyjna wartość projektu.
Nowe projekty, rozwój i coraz lepsza jakość usług. To główne zadania na najbliższe lata dla firmy Stal Complex, działającej w sektorze budowy statków i innych konstrukcji stalowo-aluminiowych. W ich realizacji pomoże nowa siedziba, otwarta 16 września w Gdyni. Prace remontowo-adaptacyjne trwały dwa i pół roku.
Ekologiczna, bezpieczna i może pomieścić aż 25 tysięcy ton twardego zboża. To kryta zasobnia, która powstała w Morskim Terminalu Masowym Gdynia. Jej całkowita powierzchnia to 6250 m kw.
Inwestycja oznaczać będzie skrócenie drogi morskiej z Elbląga do Trójmiasta o 94 km. Port w Elblągu będzie mógł też przyjąć statki o zanurzeniu do 5,5 m, długości do 100 m, szerokości do 20 m. Przekop to także szansa dla władz obiektu na rozszerzenie współpracy w zakresie wymiany handlowej z portami basenu Morza Bałtyckiego
Całość ostatnich inwestycji to nowa hala produkcyjna, budynek administracyjny oraz obiekt centrum badawczo-rozwojowego. Łączny koszt ponad 41 milionów złotych z czego niecałe 20 milionów pochodzi z finansowania unijnego
Zourite, czyli z francuskiego ośmiornica, to nazwa jednostki o numerze budowy 105, która zbudowana została przez CRIST S.A. na zlecenie Bouygues Travaux Publics S.A. Jest to kolejny projekt CRIST S.A. realizowany „pod klucz”, a więc w pełni wyposażony w systemy umożliwiające jednostce wykonywanie pracy
Posiedzenie Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej obfitowało w wiele zapowiedzi. Najważniejszą informacją było podanie wstępnego terminu oddania do użytku kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Ma on zostać ukończony w latach 2021-2022.
- 2015 to kolejny dobry rok dla gdyńskiego portu. Nadal istotnym czynnikiem wspierającym osiąganie bardzo dobrych rezultatów pozostaje aktywna działalność inwestycyjna Zarządu Portu. W minionym roku ZMPG-a S.A. pomyślnie sfinalizował pięć ważnych projektów inwestycyjnych współfinansowanych przez UE w ramach POIiŚ 2007-2013 – mówił na konferencji wynikowej Janusz Jarosiński, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
W związku zakończoną w 2015 r. inwestycją wydłużenia linii cumowniczej na Nabrzeżu Bytomskim, GBT jest w stanie obsłużyć statki do 15 000 DWT oraz statki do 30 000 DWT niepełne ładowne. W grudniu 2015r.
Zakończyła się rozbudowa intermodalnego terminalu kontenerowego w rejonie Nabrzeża Szczecińskiego. W ramach kontraktu przebudowany został tam m.in. plac składowania kontenerów, zewnętrzny i wewnętrzny układ komunikacyjny, przedłużone torowisko żurawi portowych oraz powiększona powierzchnia parkingowa.
Maersk Mc-Kinney Møller po raz kolejny zawinął do DCT Gdańsk. Ujęcia giganta jednocześnie dokumentują postępy w budowie terminalu T2.
Nowoczesny basen modelowy na Wydziale Oceanotechniki i Okrętownictwa już otwarty. W modelarni znajduje się sprzęt niezbędny do praktycznego testowania modeli statków oraz różnego typu instalacji wodnych. Uroczystość otwarcia zainaugurował dziekan wydziału Oceanotechniki i Okrętownictwa, prof. Janusz Kozak.
- Zakończył się dziś bardzo ważny etap w rozwoju naszego portu - powiedział Janusz Jarosiński, prezes Zarząd Morskiego Portu Gdynia podczas konferencji poświęconej temu wydarzeniu.
28 września podczas oficjalnej uroczystości z udziałem Marszałka Województwa oraz przedstawicieli samorządu lokalnego podsumowano inwestycję budowy mostu Brdowskiego, zrealizowaną przez spółkę celową Mars Most Brdowski.
Projekt pn. „Zagospodarowanie rejonu Nabrzeża Bułgarskiego w Porcie Gdynia” to inwestycja zlokalizowana w gyńskiem Porcie Zachodnim, która obejmuje budowę brakujących odcinków nabrzeży Bułgarskiego i „zamykającego”, dróg i placów manewrowo-składowych wraz z infrastrukturą nadziemną i podziemną oraz makroniwelację (z wymianą gruntu) terenu.
1 grudnia odbyło się uroczyste otwarcie nowego, nowoczesnego magazynu zbożowego w Porcie Gdynia. Magazyn o pojemności składowej 30 tys ton zlokalizowany jest przy Nabrzeżu Indyjskim na terenie Bałtyckiego Terminalu Zbożowego.
W środę, 19 listopada 2014 roku w siedzibie HG Solutions w Gdyni odbyło się uroczyste otwarcie nowej hali produkcyjnej z zapleczem administracyjno-socjalnym.
Na terenie gdyńskiego portu realizowanych jest szereg inwestycji mających na celu rozbudowę infrastruktury dostępowej, przeładunkowej oraz magazynowej. Pod koniec tego roku do użytku oddane zostaną dwa nowoczesne magazyny do składowania ładunków masowych.
Zapraszamy do obejrzenia relacji z przebiegu inwestycji dofinansowywanych ze środków Unii Europejskiej, mających na celu rozbudowę i poprawę infrastruktury w Porcie Gdynia.
31 lipca 2014r. w siedzibie Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. w Gdyni odbyła się otwierająca konferencja informacyjna dotycząca projektu pn. „Przebudowa intermodalnego terminalu kolejowego w Porcie Gdynia”, współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Tego samego dnia podpisana została z firmą Energopol – Szczecin S.A. umowa na prace budowlane, opiewająca na kwotę 73.548.290,00 zł brutto. Prace będą realizowane w latach 2014-2015.
W piątek 18.07.2014 r. w Gdańsku przy ulicy Sucharskiego 7 odbyła się uroczysta prezentacja nowego placu składowego firmy Balticon SA. Nowy plac powiększy powierzchnię użytkową depot kontenerowego na terenach gdańskiego portu do 50 tys mkw.
Nowa przestrzeń składowa w Porcie Gdynia - magazyn wysokiego składowania o powierzchni użytkowej ponad 18. tysięcy metrów kwadratowych, został uroczyście przekazany do użytkowania czterem podmiotom, od lat współpracujących z Portem. Jest to kolejnego obiekt wchodzący w skład Centrum Logistycznego gdyńskiego portu.
W gdańskim Porcie Północnym w obecności premiera, ministra skarbu, i przedstawicieli władz lokalnych wmurowany został kamień węgielny pod budowę terminala naftowego przez Przedsiębiorstwo Eksploatacji Rurociągów Naftowych "Przyjaźń". Prace budowlane trwają w tym miejscu już od miesiąca.
Finansowanie z środków unijnych wizjonerskiego projektu transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T stanowi realną szansę na wielomilionowe inwestycje w polskich portach - to jedna z najważniejszych tez drugiego dnia konferencji Transport Week.
Do Polski dotarła dziś nowo zakupiona platforma spółki LOTOS Petrobaltic. Spółka jako jedyna prowadzi poszukiwania i wydobycie węglowodorów w polskiej strefie Morza Bałtyckiego. W finansowaniu zakupu jednostki uczestniczyła Agencja Rozwoju Przemysłu S.A. we współpracy z Nordea Bank Polska S.A.
Hala o łącznej powierzchni ponad 12 tys. m2, zlokalizowana na Nabrzeżu Indyjskim w Porcie Gdynia zwiększyła moce produkcyjne Grupy Vistal. W nowym obiekcie będą realizowane najbardziej złożone, wielkogabarytowe konstrukcje stalowe głównie na potrzeby branży offshore.
27 stycznia 2014r. o godzinie 11.00 w siedzibie ZMPG miała miejsce uroczystość zawarcia umowy między Zarządem Portu a Stocznią Marynarki Wojennej. Umowa ma przełomowy charakter, ponieważ stanowi istotny element działań niwelujących ograniczenia nawigacyjne w Porcie Gdynia i tworzy nowe szanse rozwoju dla portu i polskiej gospodarki.
6 listopada około południa do portu w Gdyni wpłynął masowiec YEOMAN BRIDGE. Jest to jedna z 4 jednostek należących do tego armatora. Statki te pojawiają się w trójmiejskich portach regularnie, mniej więcej z comiesięczną częstotliwością. Przywożą kruszywo z kamieniołomu w Szkocji.
Tak ma wyglądać marina na Wyspie Grodzkiej. Pierwotne plany zakładały, że inwestycja zostanie zrealizowana przed finałem regat The Tall Ships Races 2013. To się nie udało. Aktualne informacje mówią o wrześniu 2014 roku. Generalny wykonawca inwestycji to firma Energopol.
Ponad 200 firm w jednym miejscu. Nowe produkty i usługi, innowacje i inwestycje, a przede wszystkim nawiązywanie nowych kontaktów. Tak wyglądały 17-ste Międzynarodowe Targi Baltexpo 2013 odbywające się 3, 4 i 5 września w Gdańsku. Tradycyjnie zgromadziły one największych graczy branży morskiej w Polsce.
Zagospodarowanie rejonu Nabrzeża Bułgarskiego w Porcie Gdynia - największe pod względem finansowym przedsięwzięcie Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. na ostatnim niezabudowanym obszarze gdyńskiego portu.
6 czerwca br. zawarta została umowa na wykonanie robót budowlanych pomiędzy Zarządem Morskiego Portu Gdynia S.A. a Konsorcjum firm: Korporacji Budowlanej DORACO Sp. z o.o. (przedstawiciel konsorcjum) i Zakładu Robót Hydrotechnicznych i Podwodnych „UW SERVICE” Sp. z o.o., w ramach projektu inwestycyjnego „Przebudowa Nabrzeża Szwedzkiego w Porcie Gdynia”. Oferta Konsorcjum firm „Doraco” i „UW Service” została uznana za najkorzystniejszą w przetargu nieograniczonym i opiewa na łączną kwotę ponad 68 mln zł netto. Termin ukończenia przebudowy określony został w umowie na 5 czerwca 2015 roku.
Zaawansowanie budowy terminalu na skroplony gaz ziemny LNG w Świnoujściu w ostatnich trzech miesiącach br. wzrosło o 13,6 pkt. proc. - oznacza to, że budowa jest już gotowa niemal w 60 proc.