• <

Port Gdynia rozpoczyna nowy rozdział w historii przewozów promowych na Bałtyku

Dodano: 09.10.2019
W momentach kiedy historia tworzy się  na naszych oczach, szczególne znaczenie mają symbole, zwłaszcza te, które wprost stanowią o naszej tożsamości. Podczas uroczystości wmurowania kamienia węgielnego pod budowę Publicznego Terminala Promowego w Porcie Gdynia, Zarząd Morskiego Portu Gdynia wraz zaproszonymi gośćmi przypominał o jednym z najsłynniejszych polskich transatlantyków MS Piłsudski.
W momentach kiedy historia tworzy się na naszych oczach, szczególne znaczenie mają symbole, zwłaszcza te, które wprost stanowią o naszej tożsamości. Podczas uroczystości wmurowania kamienia węgielnego pod budowę Publicznego Terminala Promowego w Porcie Gdynia, Zarząd Morskiego Portu Gdynia wraz zaproszonymi gośćmi przypominał o jednym z najsłynniejszych polskich transatlantyków MS Piłsudski.

Koncepcja kamienia węgielnego w postaci kotwicy będącej repliką tej która była na burcie MS Piłsudskiego, przypomina, że wybudowanie Portu Gdynia i rozwój handlu morskiego należały do strategicznych celów odradzającej się II Rzeczpospolitej. Symbolem stała się także odznaka Pierwszej Brygady Piłsudskiego, która znajdowała się na dziobie transatlantyka, a uwieczniona na kamieniu węgielnym. Do jego wnętrza trafił akt erekcyjny, dzisiejsze wydanie prasy codziennej, kolekcjonerska 5 złotowa moneta wydana przez NBP z okazji 100 - lecia odzyskania przez Polskę Niepodległości oraz nośnik pamięci elektronicznej z wystawą PORT GDYNIA- SZTANDARDOWA INWESTYCJA POLSKI NIEPODLEGŁEJ, autorstwa artysty, Tadeusza Urbaniaka.

Jedną z wizytówek tamtych czasów był Dworzec Morski przy nabrzeżu Francuskim, do którego cumował flagowy statek polskiej floty pasażerskiej – symbol nowoczesności, wizji i odwagi. W obszarze ruchu pasażerskiego budowa publicznego terminalu promowego w Gdyni jest pierwszą od tego czasu tak dużą inwestycją, stanowiącą kolejny kamień milowy w rozwoju miasta i kraju.

Inwestycja przyczyni się do przyjmowania większej liczby promów oraz ułatwi manewrowanie promów o długości 240 metrów. Skróci się czas związany z zawinięciem statku do portu (czas liczony od rozpoczęcia cumowania do wyjścia jednostki z portu nie przekroczy 120 minut).

Nowa lokalizacja terminalu - przy Basenie im. Marszałka Piłsudskiego, zapewni połączenie z najważniejszymi lokalnymi i krajowymi drogami stanowiącymi istotny element transportowego korytarza międzynarodowej wymiany handlowej. Usytuowanie terminala to również korzyści, wynikające ze skrócenia czasu nawigowania jednostek w porcie. Oszczędność czasu oraz polepszenie dostępności transportowej, to znaczące aspekty łańcucha logistycznego, które w efekcie przyczynią się do zwiększenia konkurencyjności portu.

Jak powiedział obecny na uroczystości Grzegorz Witkowski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej: "Port Gdynia się zmienia. Od kilku lat widzimy to zielone światło na rozwój infrastruktury portowej. Otwieramy tak naprawdę nowy rozdział w historii przewozów promowych na Bałtyku pomiędzy Trójmiastem a Skandynawią i mamy nadzieję na więcej takich inwestycji".

Na nowym terminalu skorzysta zarówno port jak i Miasto Gdynia. Większa liczba promów, a co za tym idzie pasażerów, to przede wszystkim rozwój lokalnej turystyki i branż pokrewnych. Możliwości, które stwarza realizowana przez nas inwestycja wiążą się w sposób bezpośredni ze zwiększonymi dochodami dla nas jako spółki oraz dla budżetu państwa. Chcemy nadal rozwijać ideę autostrady morskiej Polska-Skandynawia w ramach korytarza TEN-T - komentuje Adam Meller- Prezes ZMPG S.A.

Maciej Krzesiński, dyrektor ds. marketingu i współpracy z zagranicą Zarządu Morskiego Portu Gdynia przyznał, że "publiczny terminal promowy oznacza dla nas, że będziemy mogli obsługiwać więcej niż jednego operatora. Już teraz prowadzimy rozmowy z armatorami i widzimy zainteresowanie".

Budowa Publicznego Terminalu Promowego jest największą od blisko 50 lat, inwestycją realizowaną w gdyńskim porcie.Wiceprezes Morskiego Portu Gdynia Grzegorz Dyrmo poinformował, że całkowity koszt budowy terminala to około 290 mln zł brutto. Koszt netto wynosi ok. 235 mln zł, z czego ok. 117 mln zł to dofinansowanie unijne. Na powierzchni ponad 7 hektarów powstanie nabrzeże zdolne do przyjęcia promów o długości do 240 metrów, budynek terminala o powierzchni ponad 5 tys. m. kw., budynek magazynowy o powierzchni około 900 m kw., parking dla pasażerów i pracowników terminala na ponad 200 miejsc, plac manewrowy o powierzchni ponad 6 hektarów oraz dwupoziomowa rampa załadowcza.

Prace na budowie terminalu postępują zgodnie z harmonogramem – mówi Karol Zduńczyk, Prezes Zarządu DORACO - Aktualnie osiągnęliśmy poziom stropu nad parterem budynku terminalu, wcześniej obiekt został posadowiony na palach – do tego celu wykorzystaliśmy 182 pale o łącznej długości ponad 2000 metrów bieżących. W ten sam sposób przygotowaliśmy podłoże pod fundamenty budynku magazynu. Równolegle realizowane są sieci sanitarne, elektryczne i teletechniczne na placu, a także układanie pierwszych torów kolejowych. Trwają także prace hydrotechniczne – między innymi betonowanie rur stalowych. W najbliższym czasie czeka nas montaż ściągów i zasypywanie platformy pod rampę ro-ro. Prezes Zarządu DORACO dodaje, że "w tej chwili na miejscu budowy pracuje ponad 500 osób. Staramy się, żeby nasi wspołpracownicy byli z naszego lokalnego świata, z Gdyni czy z Gdańska. To najlepsi hydrotechnicy i wykonawcy, z którymi współpracujemy od lat. Do realizacji zadania zaplanowano użycie blisko 2000 ton stali, a także 20 tys. m³ betonu." Zakończenie prac zaplanowano na rok 2021.
Podziel się:

Dziękujemy za wysłane grafiki.