• <

Umowa na zagospodarowanie nabrzeża Bułgarskiego w Porcie Gdynia - relacja GospodarkaMorska.TV

Dodano: 05.09.2013

Zagospodarowanie rejonu Nabrzeża Bułgarskiego w Porcie Gdynia - największe pod względem finansowym przedsięwzięcie Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. na ostatnim niezabudowanym obszarze gdyńskiego portu.

5 września br. w siedzibie spółki ZMPG-a S.A. przy ulicy Rotterdamskiej 9 w Gdyni zawarta została umowa pomiędzy Zarządem Morskiego Portu Gdynia S.A. a firmą STRABAG Sp. z o.o. na realizację robót budowlanych w ramach projektu „Zagospodarowanie rejonu Nabrzeża Bułgarskiego w Porcie Gdynia". Inwestycja polega na budowie nowego nabrzeża i innej niezbędnej infrastruktury na ostatnim niezabudowanym obszarze gdyńskiego portu.

To największe pod względem finansowym przedsięwzięcie Zarządu Portu -- umowa opiewa na łączną kwotę blisko 77 mln zł netto -- ma na celu zwiększenie możliwości przeładunkowych portu oraz przygotowanie ponad dwudziestu hektarów nieruchomości na potrzeby działalności logistycznej, a w efekcie dalsze wzmocnienie pozycji konkurencyjnej Portu Gdynia w regionie Morza Bałtyckiego.

„Zagospodarowanie rejonu Nabrzeża Bułgarskiego w Porcie Gdynia" jest kolejną inwestycją ZMPG-a S.A., na który został złożony wniosek o dofinansowanie ze środków Funduszu Spójności Unii Europejskiej. Przedsięwzięcie umieszczone jest na aktualnej liście projektów indywidualnych dla Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007 - 2013, pod pozycją POIiŚ 7.2-31.

Celem realizacji inwestycji - zlokalizowanej w zachodniej części Portu Gdynia, w bezpośrednim sąsiedztwie Gdynia Container Terminal S.A. - jest rozwój usług przeładunkowych na tym obszarze, dzięki stworzeniu właściwych warunków do obsługi ładunków drobnicowych i masowych. Realizacja projektu spowoduje pozyskanie dla portu gdyńskiego nowych klientów zainteresowanych działalnością na tym obszarze. Celem projektu jest także zwiększenie udziału alternatywnych gałęzi transportu (w stosunku do transportu drogowego) w VI Paneuropejskim Korytarzu Transportowym sieci TEN-T poprzez wzrost przewozów drogą morską. Przedsięwzięcie przyczyni się również do ochrony przedmiotowego obszaru portu przed niekontrolowanym spływem wód deszczowych.

Działania w projekcie wymagają m.in. budowy nabrzeży: Bułgarskiego i zamykającego, z niezbędną infrastrukturą, dróg i placów manewrowych wraz z infrastrukturą nadziemną i podziemną oraz makroniwelację terenu. Zagospodarowanie obejmuje również zabudowę ujścia rzeki Chylonka oraz umocnienia odcinków ujściowych rzeki Chylonki i Potoku Chylońskiego, a także sukcesywną budowę nowych powierzchni manewrowych. Termin wykonania przedmiotu umowy ustalony został na 18 miesięcy od dnia podpisania umowy, czyli na marzec 2015 roku.

Wychodząc naprzeciw tendencjom ogólnoświatowym -- wskazującym na wzrost znaczenia przewozu ładunków drobnicowych i masowych w ogólnym bilansie przeładunków portowych Zarząd Portu, podejmując się realizacji projektu służącego rozwojowi przeładunków drobnicowych i masowych na nowym obszarze, przyczyni się do dalszego poszerzenia oferty portu w tej kategorii ładunków.

Podziel się:

Dziękujemy za wysłane grafiki.