• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Wyrok dla byłego dowódcy wachty Helge Ingstad utrzymany w mocy

Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo Wyrok dla byłego dowódcy wachty Helge Ingstad utrzymany w mocy

Partnerzy portalu

Helge Ingstad po kolizji. Fot. Norwegian Coastal Administration - https://www.marinelink.com/news/norway-naval-officer-goes-trial-oil-502172, CC BY 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=132631524

Norweski sąd apelacyjny podtrzymał wyrok 60 dni więzienia w zawieszeniu dla oficera wachtowego z okrętu Helge Ingstad. Raport wskazuje na błędy załogi wachtowej w identyfikacji nadpływającego statku.

Oficer stanął przed sądem w styczniu w związku z oskarżeniem o zaniedbania, które doprowadziły do kolizji okrętu z tankowcem. Do incydentu, w którym zatonęła jedna z najlepszych norweskich fregat, doszło w listopadzie 2018 roku. 

Wczesnym rankiem 8 listopada 2018 r. w pobliżu terminalu w Oygarden doszło do kolizji między wracającym z manewrów okrętem Helge Ingstad a w pełni załadowanym tankowcem Sola TS. Tankowiec został tylko lekko uszkodzony. Nie stwierdzono wycieku. Nikt z 23-osobowej załogi Sola TS nie odniósł obrażeń.

Członków 137-osobowej załogi Helge Ingstad przebudziła zaś woda wlewająca się do ich kabin i dźwięk alarmów wzywających do ewakuacji. Próbowali uratować okręt przed zatonięciem – bezskutecznie. Na szczęście nikt z załogi fregaty poważnie nie ucierpiał. 8 marynarzy zostało jedynie lekko rannych. Podczas natowskich ćwiczeń Helge Ingstad zajmował się ściganiem okrętów podwodnych i nie miał na pokładzie ostrej amunicji.

– Oficer wachtowy nie zachował ostrożności i nie podjął środków niezbędnych dla bezpiecznej nawigacji – mówił prokurator Magne Kvamme Sylta, cytowany przez Reuters.

Wyrok wydano w maju. Oskarżony został skazany przez sąd w Bergen na 60 dni więzienia w zawieszeniu. W wyroku podkreślono, że 33-letni mężczyzna nie zachował wystarczającej czujności. Wskazano także, że nie korzystał z pomocy takich urządzeń jak radar, elektroniczne mapy morskie czy lornetka. Fregata nie dostosowała również swojej prędkości do panujących warunków.

Dowody w postaci nagrań pokazywały, że wolno poruszający się tankowiec kilka razy prosił szybszą fregatę o zmianę kursu. Okręt odmówił z uwagi na obawę o zbytnie zbliżenie się do brzegu. Komisja badająca kolizję stwierdziła, że jasno oświetlony Sola TS mógł być trudny do odróżnienia od pobliskiego terminalu, z którego wyruszył, co z kolei mogło zdezorientować załogę Helge Ingstad.

Zderzenie ujawniło luki bezpieczeństwa w norweskiej marynarce wojennej, w tym nieodpowiednie szkolenia oraz nieefektywne systemy oceny ryzyka. Ministerstwo Obrony zapłaciło grzywnę w wysokości 10 milionów koron.

Operację podnoszenia wraku rozpoczęto w lutym 2019 r. Na początku większość prac wykonywana była pod wodą. Następnie fregatę podniosły dwa statki dźwigowe. Okręt został umieszczony na pokładzie specjalistycznego barkopontonu Boabarge 33, który przetransportował go do Haakonsvern.

W opublikowanym w 2019 roku raporcie siły zbrojne oszacowały, że budowa zamiennika Helge Ingstad kosztowałaby ok 13 miliardów koron (1,3 miliarda dolarów amerykańskich).

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.