Prezydent Andrzej Duda podkreślił w piątek w Gdyni, że zachowanie i bezpieczeństwo wybrzeża, portów i infrastruktury ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa Polski. W związku z trwającą na Bałtyku 53. edycją manewrów Baltops prezydent odwiedził Centrum Operacji Morskich.
Polskie Porty to nie tylko wielka trójka portów o strategicznym znaczeniu dla gospodarki kraju. To również szereg mniejszych portów, nie będących własnością Skarbu Państwa. Wraz z rozwojem morskiej energetyki wiatrowej ich rola rośnie, choć borykają się one z problemami często wynikającymi z zaniedbań ze strony władz centralnych. Między innymi o nich rozmawiali eksperci podczas panelu poświęconego wpływowi portów na rozwój gmin i miast nadmorskich.
Drugiego dnia Kongresu Polskie Porty 2030 odbył się panel "Sart Port, IT w portach i terminalach, Port 4.0, port w chmurze, cyfrowy bliźniak, 5G, IoT, AI. W jego trakcie przedstawiciele branży morskiej oraz IT dskutowali na temat cyfryzacji branży portowej i związanych z tym możliwości, szans jak i zagrożeń.
NATO utworzyło nowe centrum poświęcone bezpieczeństwu tysięcy mil podmorskich rurociągów i kabli energetycznych, które są narażone na ataki mające na celu zakłócenie dostaw energii, globalnej komunikacji i działalności gospodarczej. Utworzone Morskie Centrum NATO ds. Bezpieczeństwa Krytycznej Infrastruktury Podwodnej (NATO Maritime Centre for Security of Critical Undersea Infrastructure) ma służyć centrum wiedzy, które ma pomóc dowódcy MARCOM w podejmowaniu decyzji, rozmieszczaniu sił i koordynowaniu działań.
Ostatnim z wątków dyskutowanych podczas zorganizowanej przez Attis Broker konferencji Offshore Wind 2.0 było kwestia cyberbezpieczeństwo infrastruktury krytycznej.
Po kilku latach wróciła formuła spotkań polskich i szwedzkich specjalistów morskich, odbywających się w Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni. Eksperci związani z branżą technologiczną, zbrojeniową, a także przedstawiciele władz oraz sił zbrojnych mogli podzielić się opiniami na temat wspólnych wyzwań i możliwości współpracy. Celem tej edycji Polsko-Szwedzkiego Forum Technologii Morskich było również nakreślenie strategicznej roli Morza Bałtyckiego w kontekście aktualnej sytuacji bezpieczeństwa w regionie.
Od czasu położenia stępki pod przyszły ORP Wicher minęły niemal trzy tygodnie. Stale trwa budowa nowoczesnej, wielozadaniowej fregaty dla polskiej Marynarki Wojennej. Choć teraz kolejne etapy budowy cieszą oko i wywołują entuzjazm wśród miłośników tematyki okrętowej i ogólnie militarnej, nie zawsze tak było. Przypomnijmy, jakie zarzuty się pojawiały oraz jak je kontrargumentowano.
Uniwersytet Morski w Gdyni uruchomił rekrutację na studia podyplomowe „Zarządzanie ryzykiem w morskim przemyśle wydobywczym i energetyce wiatrowej”. Zajęcia rozpoczynają się 9 marca 2024 r.
Pomorska Rada Rolnictwa wystosowała apel w sprawie wydzierżawienia Bałtyckiego Terminala Zbożowego prywatnej firmie na 30 lat. Rada domaga się unieważnienia przetargu na terminal zbożowy w Gdyni.
Po wybuchu wojny rosyjsko-ukraińskiej nagła konieczność zmiany kierunków zaopatrzenia w ropę naftowa i paliwa nie byłaby tak szybko możliwa bez wcześniejszych inwestycji w terminale i rurociągi. Infrastruktura krytyczna w naszym kraju stoi dziś przed szeregiem wyzwań – zapewnieniem nieprzerwanych dostaw ropy i paliw oraz włączeniem do systemu rurociągów Paktu Północnoatlantyckiego. Kluczowe jest także odpowiednie wykorzystanie potencjału w tym obszarze by dostosować biznes do postępujących zmian w energetyce.
Port w Pucku będzie miał nowy falochron i nabrzeże. Jest przetarg
Należący do MSC port afrykański zyskuje przez chaos na Morzu Czerwonym
Pływająca pogłębiarka rozpocznie pracę na Mierzei Wiślanej
Chińscy hakerzy infekują europejskie statki
Poszło z dymem. Wysadzili platformę w suchym doku [WIDEO]
Tak gorąco na Morzu Czerwonym nie było od dawna. Siły koalicji zwalczają Huti w każdej domenie i pomagają ofiarom ataków