Z badań sfinansowanych przez niemiecki koncern energetyczny RWE wynika, że Szkocja może stać się światowym liderem w produkcji niskoemisyjnych, betonowych fundamentów dla pływających morskich farm wiatrowych. Badania wypełniają lukę w wiedzy na temat możliwości rozwoju technologii floating w tym kraju. Zarówno szkockie porty, jak i przemysł mają odpowiednie doświadczenie i umiejętności w produkcji betonu na skalę, która może być zastosowana do tej niskoemisyjnej alternatywy.
W badaniu zidentyfikowano potencjalne możliwości biznesowe wynikające z prowadzonego przetargu na dzierżawę dna morskiego ScotWind. Analitycy wzywają szkockich polityków, deweloperów, dostawców i ekspertów branżowych do połączenia sił i zbadania, jak najlepiej uwolnić potencjał Szkocji, przy jednoczesnym zmaksymalizowaniu możliwości lokalnych inwestycji.
Badania zostały przeprowadzone we współpracy z naukowcami z uznanego brytyjskiego ośrodka Offshore Renewable Energy Catapult, Floating Offshore Wind Centre of Excellence (FOWCOE), a także przy wsparciu ekspertów z branży morskiej energetyki wiatrowej z Concrete Centre.
Konstruktorzy fundamentów pływających wykorzystują zarówno konstrukcje stalowe, jak i betonowe, ale większość dotychczasowych badań w Wielkiej Brytanii koncentrowała się na konstrukcjach stalowych. W ramach nowych analiz podjęto ten temat, sprawdzając wykonalność zakładu produkcyjnego, który byłby w stanie zbudować 33 betonowe fundamenty pływające rocznie dla turbin o mocy 15 MW.
Szkockie porty są odpowiednio dostosowane
Naukowcy dokonali przeglądu istniejących doświadczeń i możliwości Szkocji w zakresie produkcji specjalistycznego betonu, skoncentrowanego na wykorzystaniu metod i materiałów niskoemisyjnych. Okazało się, że zarówno szkockie porty, jak i przemysł mają doświadczenie i umiejętności w produkcji betonu na skalę, która może być zastosowana do tej niskoemisyjnej alternatywy.
– Pływające morskie elektrownie wiatrowe oferują Szkocji znaczące możliwości, ale wiążą się z pewnymi wyzwaniami przemysłowymi. Osiągnięcie przewidywanej wydajności pływającej morskiej energetyki wiatrowej będzie wymagało zwiększenia i ponownego wykorzystania zdolności łańcucha dostaw, jak również stworzenia nowych możliwości. Dlatego tak ważnym krokiem jest ocena roli, jaką może odegrać łańcuch dostaw betonu w Szkocji w realizacji wielkoskalowych projektów farm wiatrowych – wyjaśnia Ralph Torr, kierownik programu Floating Offshore Wind Centre of Excellence w ORE Catapult.
Jeśli chodzi o skalę możliwości, w badaniu zauważono, że tylko projekt wymagałby czterokrotnie więcej bezemisyjnego betonu niż był potrzebny do budowy jednego z największych projektów infrastrukturalnych Szkocji - mostu Queensferry Crossing.
Stwierdzono również, że aby utrzymać koszty na niskim poziomie i zmniejszyć ślad węglowy, produkcja betonu powinna odbywać się na nabrzeżu lub w jego pobliżu, gdzie będą rozmieszczone fundamenty. W badaniu stwierdzono, że istnieją cztery szkockie porty - Hunterston, Kishorn, Port Cromarty Firth (Invergordon) i Ardersier, a także inne potencjalne miejsca, w tym Cromarty Firth oraz Forth i Tay, które mogłyby potencjalnie spełnić wymagane zdolności produkcyjne.
– Zobowiązując się do zainwestowania około 15 miliardów funtów do 2030 roku w celu zwiększenia swoich możliwości w zakresie bezemisyjnej energii w Wielkiej Brytanii, w tym floating, RWE jest chętne do współpracy ze wszystkimi stronami, aby zmaksymalizować możliwości dla gospodarki i siły roboczej kraju – wskazuje Tom Glover, prezes RWE na Wielką Brytanię.
Źródło: RWE
Władze USA ogłaszają pięcioletni harmonogram dzierżaw morskich farm wiatrowych
H2POLAND: wodór jest wielką szansą, ale też zagadką
U brzegów Namibii odkryto jedno z największych złóż ropy naftowej
Wodór stworzy rynek wart 1,4 bln dolarów rocznie
Spółka MidOcean Energy należąca do EIG przejmuje 20% udziałów w Peru LNG
Gaz-System: kierunki rozwoju to biometan, wodór i CO2