Spółka zależna Shanghai Electric, Shanghai Electric Wind Power Group, przyjęła w ostatnim czasie w Qidong, w prowincji Jiangsu, dostawę pierwszych w Azji statków serwisowo-operacyjnych (SOV) do obsługi morskich elektrowni wiatrowych - Zhizhen 100 i Zhicheng 60.
Zbudowane przez Zhenhua Heavy Industries statki matki mogą w sposób ciągły realizować działania operacyjne i konserwacyjne na głębokowodnych i głębinowych farmach wiatrowych, co w dużej mierze eliminuje problemy obecnych chińskich statków handlowych, w tym krótkie okna aktywności, niezdolność do prowadzenia ciągłych operacji, częste rejsy w obie strony, niską wydajność i słabe funkcjonowanie w trudnych warunkach morskich.
Liu Xiangnan, wiceprezes Shanghai Electric Wind Power Group, powiedział: „Te dwa statki do obsługi i eksploatacji morskiej energii wiatrowej integrują wydajną obsługę i konserwację, ekologiczne i inteligentne operacje i konserwację oraz są ważnymi nośnikami przyszłościowej struktury elektrycznej energii wiatrowej na morzach, która będzie napędzać wysokiej jakości rozwój chińskich możliwości obsługi i konserwacji morskiej energii wiatrowej”.
Zhizhen 100 i Zhicheng 60 posiadają zróżnicowane specyfikacje:
- Zhizhen 100 ma całkowitą długość 93,4 metra, szerokość 18 metrów, głębokość 7,6 metra i zaprojektowaną prędkość serwisową 12,3 węzła;
- Zhicheng 60 ma całkowitą długość 72,76 metra, szerokość 17,5 metra, głębokość 7 metrów i zaprojektowaną prędkość serwisową 12 węzłów.
Oba statki serwisowo-operacyjne zaprojektowano z myślą o zapewnieniu wydajnej, zrównoważonej, inteligentnej i bezpiecznej konserwacji. Są one wyposażone w dynamiczny system pozycjonowania DP2, oferują dużą przestrzeń ładunkową z możliwością przechowywania ciężkich części zamiennych do turbin wiatrowych i posiadają zdolność do niezależnej pracy przez ponad 30 dni.
- Zhizhen 100 i Zhicheng 60 są wyposażone w aktywny falochron, który niweluje efekt przemieszczania się kadłuba w wyniku uderzania fal, umożliwiając sprawny transfer personelu i części zamiennych oraz konserwację farmy wiatrowej nawet w trudnych warunkach morskich.
- Oba statki są wyposażone w składany dźwig morski, łódź roboczą, ramę do wsiadania i platformę dla helikopterów, wykonaną ze stopu aluminium.
- Napędzane hybrydowym systemem spalinowo-elektrycznym i akumulatorem litowym z pełnym napędem elektrycznym i dystrybucją szyn DC, statki posiadają certyfikaty zasilania hybrydowego i ekologicznej klasyfikacji, wydane przez Chińskie Towarzystwo Klasyfikacyjne (CCS).
- Zaawansowany inteligentny system operacyjny zwiększa wydajność konserwacji i zmniejsza intensywność pracy, wydłużając okno operacyjne.
„Jako pionier, lider i budowniczy urządzeń z zakresu chińskiej morskiej energetyki wiatrowej, Shanghai Electric Wind Power Group jest głęboko zaangażowana w rozwój i wzrost chińskiej morskiej energetyki wiatrowej i aktywnie reaguje na potrzeby chińskiej morskiej energetyki wiatrowej w obszarze rozwoju na głębokich morzach” - powiedział Liu.
PGE Baltica obejmie patronatem nowy kierunek nauczania o offshore wind w usteckiej szkole
Najwięksi producenci turbin wiatrowych w 2021 roku. Zobacz ranking
Offshore kluczowy w składowaniu CO₂. Nowy raport pokazuje skalę projektów CCS
Offshore Wind – Logistics & Supplies. Czy polska flota offshore to utopia?
Ørsted wprowadza niskohałasową alternatywę dla klasycznej instalacji monopali
Pierwszy komercyjny załadunek LNG w terminalu w Świnoujściu
NWZ Orlenu wybrało dwóch nowych członków rady nadzorczej
ARP S.A. uruchamia program „Atom bez barier” - szansa dla polskich firm na wejście do sektora energetyki jądrowej