• <

Seatech - odpowiedź na zapotrzebowanie na Tramwaj wodny

ac

07.06.2021 17:35 Źródło: inf.prasowa
Strona główna Przemysł Jachtowy, Turystyka Morska, Żeglarstwo Morskie Seatech - odpowiedź na zapotrzebowanie na Tramwaj wodny
Seatech - odpowiedź na zapotrzebowanie na Tramwaj wodny - GospodarkaMorska.pl
Fot. Seatech

Oferta w obszarze transportu drogą wodną w Gdańsku jest mocno ograniczona. Dlatego istniejące kanały mogą stanowić doskonałą  alternatywę dla połączeń lądowych w tym obszarze.

Ze względu na organizację przestrzeni tkanka miejska, zwłaszcza w rejonie Śródmieścia, podzielona jest Motławą na kilka oddzielnych segmentów, pomiędzy którymi transport publiczny praktycznie nie funkcjonuje – możliwa jest jedynie komunikacja piesza lub rowerowa. Do ubiegłego roku za organizację pracy tramwaju wodnego odpowiadało ZTM.

Wydaje się jednak, że dotychczasowa formuła wyczerpała się i chcąc w tym zakresie świadczyć usługi na wysokim poziomie, konieczne są kompleksowe zmiany, które zarówno od strony technicznej, jak i wizerunkowej, będą stanowiły odpowiedź na wymogi stawiane przez współczesne realia. W ubiegłych latach miasto zainwestowało znaczne środki w program ożywienia dróg wodnych, dzięki czemu istniejąca infrastruktura, przynajmniej w pewnym stopniu, stanowi fundament dobudowy nowoczesnego transportu zbiorowego. Istotne jest odpowiednie zagospodarowanie i rozwój tego rynku, w czym z pewnością może pomóc zdrowa konkurencja i funkcjonowanie więcej niż jednego operatora. W takim układzie niewątpliwym beneficjentem będzie klient, zarówno w wymiarze transportu komunikacyjnego, jak i turystycznego.

Firma Seatech Engineering Sp. z o.o. istnieje od 2003 roku. Działa w branży okrętowej i specjalizuje się w projektowaniu statków oraz wspieraniu stoczni polskich i zagranicznych w budowie statków i innych konstrukcji morskich. Główna siedziba firmy zlokalizowana jest w Gdańsku, a projektanci Seatech Engineering nie pozostają obojętni na kwestie dotyczące rynku lokalnego. W odpowiedzi na światowe tendencje wykorzystania potencjału dróg wodnych w mieście oraz skromną ofertę podobnych jednostek funkcjonujących na Pomorzu, Seatech Engineering zaprojektował jednostkę wpisującą się we współczesny obraz wodnego transportu publicznego. 

Tramwaj wodny proponowany przez Seatech Engineering mierzy 30m długości, 6m szerokości i może pomieścić ok. 100 pasażerów – możliwych jest kilka wariantów aranżacji pokładu. Projektanci skupili się na właściwym strefowaniu przestrzeni – tak, aby gwarantować najwyższe bezpieczeństwo i komfort podróży. Miejsca dostępne jedynie dla załogi oraz obszary dostępne dla pasażerów zostały wyraźnie rozdzielone – zarówno w układzie funkcjonalnym jak i bryle statku. 

Bryła tramwaju ma nowoczesny, neutralny charakter – Seatech Engineering zadbał o to, by statek, jako jednostka przeznaczona na transport publiczny oraz ewentualne uzupełnienie dla oferty turystycznej Gdańska, nie dominował na tle otoczenia, a jednocześnie pozostawał istotnym elementem nowego krajobrazu dróg wodnych. Tramwaj wyposażony został w napęd hybrydowy, pod pokładem głównym znajdą się silniki elektryczne oraz pomieszczenie agregatów. Możliwe jest również zaaranżowanie przestrzeni płaskiego dachu jednostki na potrzeby instalacji fotowoltaicznej.

Z pokładu głównego pasażerowie mogą udać się do kabiny pasażerskiej osłoniętej przed warunkami atmosferycznymi, skąd gwarantowany jest bezpośredni dostęp do sanitariatów. Wydzielona została tam również niewielka przestrzeń przeznaczona na kawiarnię lub sklepik, z uwagi na przygotowanie oferty usługi komercyjnej. Kabina wyposażona została w duże regularne okna, dzięki czemu wszyscy pasażerowie będą mogli podziwiać Gdańsk podczas podróży. Możliwe będzie również korzystanie z otwartego pokładu górnego, który przy dobrej pogodzie będzie oferował bardzo atrakcyjną perspektywę na miasto. Na pokładzie otwartym znajdą się wygodne poręcze i uchwyty gwarantujące bezpieczeństwo.   

Wychodząc naprzeciw mieszkańcom Gdańska, projektanci biura Seatech Engineering zadbali również o możliwość wprowadzenia na pokład wózka dziecięcego, roweru czy bagażu – po wejściu na pokład pasażerowie będą mogli zostawić kilkanaście rowerów przy stojakach zaprojektowanych na rufie, pod zadaszeniem, a miejsce na bagaż lub wózki znajdzie się już bezpośrednio w kabinie, zaraz przy wejściu, gdzie wydzielone zostały 4 ustawne loże bagażowe. Część miejsc siedzących będzie rozkładana, aby zapewnić komfort zmiennej organizacji przestrzeni, uwzględniając potrzeby pasażerów o ograniczonej mobilności oraz osób niepełnosprawnych ruchowo.

Projekt Seatech Engineering pokazuje perspektywę, jaką niesie ze sobą otworzenie możliwości swobodnego konkurowania w przestrzeni transportu wodnego. Istotną cechą inicjatywy jest zwrócenie uwagi na infrastrukturę lokalną oraz potencjał trójmiejskiego rynku , zarówno w zakresie projektowym, jak i stoczniowym.  

Tramwaj wodny - Główne parametry

długość: 30m

szerokość: 6,30 m

zanurzenie: 0,95m

pasażerowie: 100 osób



taurus_sea_power_390x100_gif_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 39475,00 $ tona -1,13% 2 gru
 Cynk 3293,00 $ tona -0,06% 2 gru
 Aluminium 2654,00 $ tona -0,56% 2 gru
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.