Zarządcy projektu Hanseatic Energy Hub ogłosili 26 września rozpoczęcie budowy infrastruktury niezbędnej do działa pływającego terminala LNG w niemieckim mieście Stade, przy czym rozbudowa nabrzeża rozpoczęła się na długo przed planowanym terminem.
Stade LNG będzie jednym z pięciu pływających obiektów LNG w niemieckim planie bezpieczeństwa energetycznego wdrażanego po wybuchu wojny na Ukranie. To już druga w ostatnich dniach informacja o starcie budowy terminali LNG w Niemczech. Na łamach GospodarkaMorska.pl informowaliśmy, że 20 września 2022 roku rozpoczęła się budowa pierwszego w pełni prywatnie finansowanego terminala skroplonego gazu ziemnego FSRU "German Baltic" o przepustowości 4,5 mld m3/rok w porcie Lubmin.
Prace przyspieszyły po informacji, że rząd federalny Niemiec i administracja landu Saksonii zadeklarowały przeznaczenie po 100 mln euro dofinansowania do rozwoju Stade LNG. W celu sprawnie realizowanej inwestycji, zostanie usprawniony proces zatwierdzenia i wydawania zgód przez państwowy urząd gospodarki wodnej Dolnej Saksonii oraz niemiecki urząd ochrony wybrzeża i przyrody.
Stade LNG rozpocznie dostawy regazyfikowanego LNG do końca 2023 roku. Od 2026 roku obiekt zostanie ponownie wykorzystany jako lądowy port wyładunkowy LNG obsługiwany przez Hanseatic Energy Hub.
W pierwszym etapie rozbudowy po 2026 roku zostanie uruchomiony bezemisyjny terminal LNG, a w tym celu zatwierdzono również budowę infrastruktury dla bio-LNG i syntetycznego gazu ziemnego (SNG). Planowana moc regazyfikacji wynosi 13,3 bcm, a moc zatłaczania 21,7 GW. Hub ułatwi również import nośników energii opartych na wodorze. Udziałowcami w HEH są inwestorzy Buss Group, Fluxys, Partners Group (w imieniu swoich klientów) oraz Dow.
Hanseatic Energy Hub przeprowadził już wiążącą procedurę open season LNG na sloty załadunkowe w terminalu w Stade
Dolnosaksoński Urząd Gospodarki Wodnej, Ochrony Wybrzeża i Przyrody (NLWKN) wyraził zgodę na wcześniejsze rozpoczęcie przygotowawczych działań budowlanych. Planowane nabrzeże będzie realizowane przez spółkę portową Niedersachsen Ports (NPorts).
Fot. Depositphotos
Europa importuje rekordowe wolumeny norweskiego gazu
Morska podstacja dla bałtyckiego projektu Baltic Eagle opuściła Belgię
Amerykański sen o offshore wind zagrożony – połowa projektów z opóźnieniami
Pierwsza aukcja dla offshore wind w Portugalii pod koniec roku. Celem 10 GW do 2030 roku
Zgoda UOKiK na wspólne spółki offshore Orsteda i ZE PAK
Global Maritime – dziesięć kampanii na południu Morza Północnego w trzy lata