• <
mewo_2022

Punkt widzenia zależy od punktu siedzenia. Czy LNG będzie tegorocznym hitem?

Strona główna Energetyka Morska, Wiatrowa, Offshore Wind, Offshore Oil&Gas Punkt widzenia zależy od punktu siedzenia. Czy LNG będzie tegorocznym hitem?

Partnerzy portalu

Punkt widzenia zależy od punktu siedzenia. Czy LNG będzie tegorocznym hitem? - GospodarkaMorska.pl

Obserwujemy znaczących wzrost cen gazu w Europie. Z takiej sytuacji skwapliwie korzystają Amerykanie, wyrastając na pozycję globalnego eksportera LNG. Tymczasem w Chinach możemy zaobserwować zmniejszenie zapotrzebowania na ciekły gaz. Jaki więc będzie 2022 rok dla LNG?

Gwałtownie rosnące ceny gazu na świecie stanowią jasny sygnał, że potrzebna jest większa podaż. 

Stany Zjednoczone, które wkrótce staną się największym na świecie eksporterem LNG, odpowiadają na to zapotrzebowanie. Pojawienie się amerykańskiego LNG nie kończy presji na europejskie ceny gazu, które są napędzane przez szereg czynników, w tym pogodę, oraz, co najistotniejsze, obawy o dostawy z Rosji. 

Uwagę świata przykuwa polityka gazowa Rosji oraz reperkusje związane z oddaniem do użytku gazociągu Nord Stream 2, na który Europa czeka z wytęsknieniem. 

Wyłonienie się Stanów Zjednoczonych jako wiodącego gracza na globalnym rynku LNG, zapewniającego elastyczne dostawy, które można skierować tam, gdzie ceny są najbardziej atrakcyjne, stanowi interesującą perspektywę zmieniającą dotychczasową optykę eksportu z krajów arabskich.

Stany Zjednoczone liderem eksportu

W tym roku Stany Zjednoczone staną się największym eksporterem LNG na świecie, ponieważ uruchomione zostaną nowe moce produkcyjne. Branża położy również fundamenty pod przyszły wzrost; budowa dodatkowych mocy produkcyjnych będzie gwałtownie rosła, świadcząc o boomie na LNG.

Jeszcze w lutym ubiegłego roku, kiedy ceny LNG w Japonii i Korei Południowej były wyższe niż w Europie, większość ładunków ze Stanów trafiała do Azji. Obecnie to Europa jest łakomym kąskiem dla Amerykanów, co sprawia, że ustawiane są rekordy amerykańskiego eksportu LNG do Europy, który wynosi ok. 250 mln m3 LNG dziennie.

Godne uwagi jest to, jak szybko Stany Zjednoczone stały się priorytetowym dostawcą LNG na świecie. W 2012 roku, czyli dekadę temu, Cheniere Energy podjęła decyzję inwestycyjną i rozpoczęła budowę Sabine Pass, pierwszego z nowych zakładów LNG w Stanach. 

We współczesnym świecie, w którym znacznie bardziej powszechne są zobowiązania do ograniczenia emisji gazów cieplarnianych jako celu średnio- i długoterminowego, impet rozwoju amerykańskiej branży LNG pozostaje imponujący.

LNG na topie

To, co może wskazywać na zmianę zeszłorocznych trendów, które charakteryzowały się niskimi wolumenami zamówień LNG – szczególnie w odniesieniu do UE – już możemy zaobserwować na giełdzie.

UP World LNG Shipping Index, jedyny na świecie indeks giełdowy skupiający się na firmach zajmujących się przewozem LNG, zyskał w ubiegłym tygodniu 3,89 proc. 


UP World LNG Shipping Index/Źródło: upindices.com

UP World LNG Shipping Index to rodzina indeksów giełdowych opartych na zasadach, zaprojektowanych w celu pokazania i zmierzenia wyników światowych spółek notowanych na giełdzie, zaangażowanych w transport morski skroplonego gazu ziemnego (LNG). Indeks obejmuje 19 spółek z takich krajów jak Stany Zjednoczone, Katar, Japonia, Norwegia czy też Malezja, obejmując ponad 65 proc. światowej floty zbiornikowców LNG UP Index ponownie powrócił ponad 100 punktów, po raz drugi od spadku o ponad połowę w marcu 2020 roku. Liczba akcji zwyżkujących była w ubiegłym tygodniu całkiem spora. Dobrą wiadomością jest to, że spadły ceny akcji niektórych dotychczasowych liderów. Wzrastające akcje pochodziły z różnych części świata, co również stanowi pozytywny prognostyk.

Chiny mają mniej apetytu

Wraz z utrzymującym się wzrostem produkcji krajowej i trwającym wzrostem importu z Rosji, kurczą się perspektywy dla wzrostu importu LNG. 

Dla przykładu, chińskie PetroChina zwiększy import gazu ziemnego z Rosji za pośrednictwem gazociągu Siła Syberii do 43 mln m3/d w 2022 roku, co oznacza wzrost o 54 proc. z 28 mln m3/d w 2021 roku. Według Platts Analytics, tegoroczny import LNG do Chin ma wzrosnąć o ok. 8 mld m3, czyli mniej niż 16 mld m3 w 2021 r.

Rozwój sytuacji w Europie będzie miał decydujące znaczenie dla ustalenia ceny spot LNG w Azji, co podkreśla zintegrowany charakter globalnych rynków gazu. 

Wysokie ceny gazu oznaczają, że większość chińskich firm dąży do zminimalizowania działań związanych z zamówieniami spotowymi, przy jednoczesnej maksymalizacji długoterminowych wolumenów z dostawcami w tym roku.

Obecne spowolnienie Państwa Środa w odniesieniu do LNG nie oznacza stagnacji.

Mówiąc o większych projektach LNG w Państwie Środa, można wskazać budowę terminalu Caofeidian (Tangshan) LNG firmy Suntien Green Energy w północnej prowincji Hebei, którego budowa ma ruszyć w II połowie br.

Notowana na giełdach w Hongkongu i Szanghaju firma Suntien jest kontrolowanym przez rząd prowincji Hebei dystrybutorem gazu ziemnego i producentem energii wiatrowej, a jej nowy terminal podkreśla rosnący trend firm energetycznych, które w przyszłości będą importować LNG do Chin.

Nord Stream 2 języczkiem u wagi?

Globalne ceny gazu ziemnego oraz LNG częściowo będą zależeć od gazociągu Nord Stream 2 i strategii gazowej Rosji. 

Obecnie Rosja jest głównym źródłem światowych wolnych mocy produkcyjnych, a dostarczanie tych dostaw na rynki pragnące zaspokoić popyt i odbudować magazyny zdominuje bilans i ceny w 2022 roku. Opóźnione oddanie do użytku gazociągu Nord Stream 2 ma zasadnicze znaczenie dla zwiększenia dostaw rosyjskiego gazu do Europy. 

Dalsze opóźnienia w oddaniu gazociągu spowodują, że europejscy nabywcy zaczną szukać alternatywnych źródeł dostaw gazu, podnosząc nie tylko ceny gazu w Europie, ale również ceny LNG na świecie. 

Konkluzje

Jesteśmy świadkami pełnych wyzwań dla globalnego przemysłu gazowego. Rekordowo wysokie ceny są wyraźnym sygnałem, że konieczne są większe inwestycje w dostawy, ale nadal pozostają pytania dotyczące roli gazu jako paliwa przejściowego. Decydenci polityczni będą musieli dać wyraźne sygnały, czy uważają gaz za paliwo przejściowe, zaś sektor przemysłowy będzie musiał zintensyfikować wysiłki na rzecz dekarbonizacji łańcucha wartości gazu i LNG. 

Pomimo nacisku na transformację energetyczną, popyt na paliwa kopalne wzrośnie, co będzie wymagało większych dostaw. 

Można spodziewać się efektu fali w sektorach towarowych, w tym w sektorze metali i rolnictwa, co wpłynie na obecną bańkę towarową. Jednocześnie wysokie ceny gazu i LNG mogą okazać się mieczem obosiecznym, bowiem poprawią bilans i wesprą inwestycje, w tym w dekarbonizację. Co zatem przyniesie ten rok? 

Wszelkie zakłócenia w globalnych łańcuchach dostaw będą miały również ogromny wpływ na ceny.  Chociaż ceny ropy ostatnio skorygowały się w dół, kluczowy test nastąpi w trzecim kwartale, kiedy letni popyt podważy stabilność podaży. 

Pozostaje czekać na dalsze losy Nord Stream 2, który niezależnie od zapatrywań polskich decydentów politycznych będzie otwarty. 

Co więcej, mając na uwadze większą wiedzę na temat koronawirusa Covid-19 oraz jego kolejnych odmian, które nie są tak zjadliwe, jak rządy głosiły, stopniowo odchodząc od dotychczasowych restrykcji, można spodziewać się lepszej sytuacji na rynku paliw, w tym LNG.

Fot. Depositphotos

Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Partnerzy portalu

seaway7
aste_390x150_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.