• <
mewo_2022

Power Transfer Vessel – statek przetransportuje energię z farmy morskiej na ląd

01.09.2021 17:22 Źródło: własne
Strona główna Energetyka Morska, Wiatrowa, Offshore Wind, Offshore Oil&Gas Power Transfer Vessel – statek przetransportuje energię z farmy morskiej na ląd

Partnerzy portalu

Power Transfer Vessel – statek przetransportuje energię z farmy morskiej na ląd  - GospodarkaMorska.pl
Fot. PowerX

Innowatorzy z firmy PowerX z siedzibą w Tokio ogłosili nowy profil działalności, który będzie obejmował produkcję technologii magazynowania i przesyłu energii. Nie byłoby to nic dziś dziwnego, gdyby nie to, że chcą to robić z pomocą statków Power Transfer Vessels. 

Najprościej ujmując, statek transferowy Power Vessel będzie służył „transportowi” energii elektrycznej z morskich farm wiatrowych w stronę lądu. PowerX zaprojektuje i zbuduje zautomatyzowany statek transferowy z ogromnym ładunkiem akumulatorów, który będzie zintegrowany z układem sterowania statku w celu transportu morskiej energii wiatrowej w wyznaczony punkt. Podmorski kabel energetyczny wymaga zazwyczaj kosztownej budowy i instalacji, która wiąże się z istotnym wpływem na środowisko. Dla porównania, statek transferowy jest odporny na klęski żywiołowe, wymaga mniej czasu i nakładów pieniężnych na rozwój. Projektanci przekonują, że pozostawia minimalny wpływ na środowisko, a zatem jest w stanie znacznie rozszerzyć potencjał morskiej energetyki wiatrowej.

Większość energii na świecie jest transportowana statkami, w postaci paliw takich jak ropa, gaz czy węgiel. 84,9 proc. energii w Japonii wytwarzane jest w wyniku spalania paliw kopalnych importowanych przez statki. W miarę odchodzenia świata od surowców konwencjonalnych, statki energetyczne przyszłości będą przewozić energię elektryczną z miejsc, gdzie znajdują się instalacje OZE, zastępując dzisiejsze statki przewożące paliwo tradycyjne.   

Pierwszy model z serii Power ARK tj. "Power ARK 100", to trimaran o pojemności 100TEU zaprojektowany specjalnie do transferu energii odnawialnej na wodach przybrzeżnych Japonii. Po ukończeniu budowy w 2025 roku, Power ARK 100 będzie przewoził 100 akumulatorów, a więc 200 MWh energii, co odpowiada całkowitemu zużyciu energii elektrycznej przez 22 tys. japońskich gospodarstw domowych w ciągu jednego dnia. Statek może pokonać do 300 km, gdy jest zasilany przede wszystkim energią elektryczną, ale i ekologicznym paliwem. Biodiesel pozwoli na odblokowanie długodystansowego potencjału w postaci międzykontynentalnego przesyłu czystej energii.

Statki transferowe zwiększą potencjał offshore wind w Japonii

Statki transferowe mają pomóc Japonii w osiągnięciu celów OZE, co jest szczególnym wyzwaniem ze względu na warunki wyspiarskie w Japonii. Rząd tego kraju wyznaczył sobie za cel, aby źródła OZE były odpowiedzialne za produkcje 36-38 proc. energii do 2030 roku, co stanowi znaczną poprawę w stosunku do poprzedniego planu wyznaczającego 22-24 proc. Będzie to wymagało zwiększenia udziału morskiej energetyki wiatrowej z obecnych 20 MW do 10 GW w 2030 roku i do 30-45 GW w 2040 roku. Japonia jest otoczona głębokimi wodami przybrzeżnymi, które ograniczają potencjalny zasięg dla tworzenia morskich farm wiatrowych.

PowerX został założony z wizją zmiany sposobu zużywania i przekazywania energii odnawialnej poprzez dostarczenie rozwiązania, które może znieść ograniczenia dotyczące lokalizacji wytwarzania energii, co pozwoli na większą elastyczność w lokalizacji morskich farm wiatrowych, szczególnie w przypadku kraju wyspiarskiego, jakim jest Japonia. Poprzez napędzanie innowacji w sposobie magazynowania i transportu energii, PowerX ma na celu umożliwienie bezprecedensowego przesyłu energii pomiędzy dwoma dowolnymi punktami na świecie, a tym samym przyspieszenie implementacji OZE. 

Produkcja baterii w zasięgu PowerX

Ponadto specjaliści PowerX chcą skupić się na budowie zakładu produkującego baterie w Japonii w celu różnego zastosowania tj. do szybkiego ładowania EV, usług sieciowych oraz magazynowania morskiego. Wraz z przyspieszeniem w kierunku dekarbonizacji na całym świecie, zapotrzebowanie na duże magazyny energii gwałtownie rośnie. Gotowe ogniwa akumulatorowe będą pakowane w zależności od zastosowania, które obejmuje szybkie ładowanie pojazdów elektrycznych, sieć energetyczną i akumulatory morskie. Roczna zdolność produkcyjna fabryki osiągnie poziom 1 GWh do 2024 roku, a ostatecznie 5 GWh do 2028 roku. Linie produkcyjne zostaną zautomatyzowane, aby umożliwić masową produkcję przy niskich kosztach. PowerX poszukuje obecnie kierowników fabryk baterii, inżynierów ESS, kierowników projektów i innych specjalistów. Będzie to wyzwanie, gdyż obecnie branża magazynowania energii wskazuje na braki kadrowe i kompetencyjne. 

Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Partnerzy portalu

seaway7
aste_390x150_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.