• <
PGZ_baner_2025

Pojazd głębinowy Ukwiał będzie wspierał działania trałowców polskiej Marynarki Wojennej

28.10.2024 14:32 Źródło: Politechnika Gdańska
Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo Pojazd głębinowy Ukwiał będzie wspierał działania trałowców polskiej Marynarki Wojennej
Fot. Politechnika Gdańska

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa pracuje na rzecz obronności kraju. 22 października 2024 r. pracownicy Laboratorium Techniki Głębinowej, po pozytywnie zakończonych próbach zdawczo-odbiorczych przekazali kolejny pojazd głębinowy Ukwiał, który przeszedł na WIMiO naprawę główną. Obiekt jest wykorzystywany przez marynarzy 12. Wolińskiego Dywizjonu Trałowców z 8. Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu na trałowcach proj. 207 P.

System głębinowy „Ukwiał”, ze zdalnie sterowanym pojazdem głębinowym, przeznaczony jest do działań związanych z wykrywaniem, identyfikacją i niszczeniem min morskich na akwenach o głębokości od 5 do 200 metrów. Może być również wykorzystany do prowadzenia wszelkich prac obserwacyjnych w przestrzeni wodnej oraz do prostych prac manipulacyjnych.

Wykorzystanie go przez trałowce polskiej Marynarki Wojennej ma pozwolić im lepiej wykonywać zadania związane ze zwalczaniem zagrożeń podwodnych poprzez ich poszukiwanie, identyfikacje i neutralizację. Pojazd ma także wspierać ochronę infrastruktury krytycznej znajdującej się w Morzu Bałtyckim.

Jak działa „Ukwiał”?


W czasie misji przeciwminowej pojazd głębinowy płynie do obszaru  podlegającego rozpoznaniu na podstawie informacji systemu śledzącego względną pozycję pojazdu głębinowego w przestrzeni wodnej. Do śledzenia ruchu pojazdu wykorzystuje okrętową stację hydrolokacyjną oraz hydroakustyczny system nawigacyjny z ultrakrótką bazą. Gdy pojazd głębinowy znajdzie się w pobliżu celu przechwytuje go za pomocą zamontowanej na nim miniaturowej stacji hydrolokacyjnej (sonaru omiatającego). Następnie sonar ostrożnie naprowadza pojazd głębinowy na cel. Gdy ten znajdzie się w polu widzenia kamer telewizyjnych dokonuje się jego identyfikacji. Jeżeli cel sklasyfikowany zostanie jako mina, pojazd głębinowy może wykonać jedną lub kilka z poniższych czynności:

- Oznaczyć cel nadajnikiem hydroakustycznym, który zostanie później wykorzystany do ponownego odnalezienia miny w celu jej unieszkodliwienia.
- Pozostawać w kontakcie z celem (miną) do chwili przybycia oddziału niszczącego.
- Umożliwić wyznaczenie dokładnej pozycji celu przy pomocy hydroakustycznego systemu nawigacyjnego i powierzchniowego systemu nawigacyjnego, który zostanie później wykorzystany do ponownego odnalezienia miny.
- Umieścić w wybranym miejscu miny ładunek niszczący Toczek A lub Toczek B albo przecinak liny kotwicznej (Toczek C).

Po umieszczaniu ładunku niszczącego lub przecinaka pojazd głębinowy wraca do okrętu nawodnego i podnoszony jest na pokład. Gdy pojazd i okręt nawodny znajdują się w bezpiecznej odległości od miny przeznaczonej do zniszczenia lub uwolnienia następuje zdalne wyzwolenie ładunku niszczącego lub tnącego przez wysłanie kodowanego sygnału akustycznego.

nauta_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.