ew
W Porcie Wojennym w Świnoujściu odbyła się ceremonia pierwszego podniesienia bandery pomocniczych jednostek pływających na holowniku H-12 Semko. Od środy, 9 grudnia, holownik zasilił szeregi jednostek pływających 8. Flotylli Obrony Wybrzeża.
Zgodnie z rozkazem Dowódcy Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych w sprawie pierwszego podniesienia bandery jednostek pomocniczych Marynarki Wojennej na holowniku o numerze burtowym H-12 Semko po raz pierwszy została uroczyście podniesiona bandera. Tym samym jednostka ta została oficjalnie wcielona do sił Marynarki Wojennej. Od dzisiaj holownik „Semko” pełni służbę w 8. Flotylli Obrony Wybrzeża w składzie 12. Dywizjonu Trałowców. Uroczystość ze względu na obowiązujący stan pandemii koronawirusa miała ograniczony charakter. Obecni na uroczystości byli: dowódca 8.FOW kontradmirał Piotr Nieć, Matka Chrzestna holownika Pani Marzena Gańcza, przedstawiciele Stoczni RSB oraz załoga i kadra 12. Dywizjonu Trałowców.
Holownik H-12 Semko jest to czwarty z zaplanowanych sześciu nowoczesnych holowników budowanych dla Marynarki Wojennej RP w stoczni „Remontowa Shipbuilding S.A.” w Gdańsku. Od 25 lutego br. pierwszy z serii holownik H-11 Bolko pełni służbę w 8.FOW. Pozostałe "bliźniacze" jednostki służą już w gdyńskiej 3. Flotylli Okrętów (H-1 Gniewko, H-2 Mieszko) lub znajdują się na różnych etapach budowy bądź prac wyposażeniowych (H-3 Leszko, H-13 Przemko).
Kontrakt na budowę nowych holowników podpisano w czerwcu 2017 roku, a uroczystość wodowania i chrztu holownika H-12 proj. B860/4 miała miejsce 20 listopada 2019 roku. Matką chrzestną jednostki została Pani Marzena Gańcza - dyrektor Zespołu Szkół Morskich w Świnoujściu. Holownik opuścił stocznię 17 listopada 2020 r. po zakończeniu prób morskich i podpisaniu protokołu zdawczo-odbiorczego. Tym samym od 18 listopada br. jego macierzystym portem jest Świnoujście.
Holowniki są przeznaczone m.in. do: zabezpieczenia bojowego oraz wsparcia logistycznego na morzu i w portach, wykonywania działań związanych z ewakuacją techniczną, wsparcia akcji ratowniczych, transportu osób i zaopatrzenia, neutralizacji zanieczyszczeń, podejmowania z wody materiałów niebezpiecznych. Uciąg holowników wynosi ponad 35 t.
Podstawowe parametry holownika proj. B 860:
- Długość całkowita: 29,20 m
- Szerokość: 10,40 m
- Uciąg: 35 t
- Załoga (osób): 10
- Wyporność: do 490 t
- Wysokość na śródokręciu: 4,95 m
- System napędowy: 2x silniki główne o mocy 1200 kW napędzające pędniki azymutalne
Drony z EMSA będą monitorować statki na Bałtyku i Morzu Czarnym
Szwedzka Straż Przybrzeżna „Kustbevakningen” – Morskie Organy Ścigania cz.5
Udział w BALT MILITARY EXPO w 2021r. dostępny dla każdego [wideo]
U.S. Navy odzyskała wrak śmigłowca MH-60S z rekordowej głębokości
Hellenic Coast Guard oraz Europejska Straż Graniczna i Przybrzeżna - Morskie Organy Ścigania (cz.3)
Błaszczak: okręty typu Miecznik będą budowane w Polsce
Ropa brent | 64,38 $ | baryłka | 0,00% | 21:58 |
Cyna | 28267,00 $ | tona | 1,68% | 16 kwi |
Cynk | 2853,00 $ | tona | 1,57% | 16 kwi |
Aluminium | 2308,00 $ | tona | -0,86% | 16 kwi |
Pallad | 2680,00 $ | uncja | 0,00% | 21:57 |
Platyna | 1191,10 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Srebro | 25,11 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Złoto | 1731,30 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |