Fińska grupa technologiczna Wärtsilä zawarła umowę o wspólnym rozwoju z rodzimym przedsiębiorstwem Hycamite TCD Technologies, specjalizującym się w rozwoju technologii produkcji czystego wodoru i stałego węgla z metanu.
Obie firmy będą współpracować w celu
umożliwienia opłacalnej produkcji wodoru ze skroplonego gazu
ziemnego (LNG) na pokładzie jednostek morskich. Projekt koncepcyjny
będzie gotowy do I poł. 2023 roku, a prototypowa jednostka testowa
wyposażona w te rozwiązanie ma wypłynąć w II poł. 2024
roku. Koncepcja pozwoli na wykorzystanie istniejącej
infrastruktury gazowej i umożliwi produkcję wodoru na pokładzie w
połączeniu z Systemem Dostarczania Gazu Paliwowego LNGPac firmy
Wärtsilä. Dzięki produkcji wodoru na pokładzie i mieszaniu go z
LNG, obecna gama elastycznych paliwowych silników typu dual-fuel
(DF) może zredukować ogólną emisję CO2 i metanu na statku.
Alternatywnie, wodór może być również wykorzystany w ogniwach
paliwowych.
Produktem ubocznym procesu jest stały węgiel,
który w przeciwieństwie do technologii konwencjonalnych, w których
produktem ubocznym jest CO2, może być łatwiej przechowywany i
zarządzany na pokładzie. Produkowany węgiel składa się z
wysokiej jakości alotropów, takich jak grafit przemysłowy i
nanorurki węglowe, oferując tym samym dodatkowe przychody i
oferując nowoczesne rozwiązanie recyklingowe.
Our latest partnership with @hycamite opens up exciting new opportunities to enable cost-effective production of #hydrogen from #LNG onboard vessels. https://t.co/D9lejIGSHp #PressRelease #decarbonisation #FutureFuel pic.twitter.com/zPZOSaX2oY
— Wärtsilä Corporation (@wartsilacorp) November 28, 2022
- Inwestujemy
w rozwój opłacalnych przyszłych technologii i rozwiązań w
zakresie paliw okrętowych, które mogą przyspieszyć wysiłki
zmierzające do dekarbonizacji działalności żeglugowej. Ta
współpraca z Hycamite jest ważnym krokiem naprzód w kierunku
realizacji naszych celów korporacyjnych. Nasze silniki gazowe mogą
już pracować z mieszaninami wodoru i LNG. Możliwość produkcji H2
na pokładzie otwiera nowe, ekscytujące możliwości. Rozwiązanie
to pozwala przezwyciężyć brak istniejącej infrastruktury dostaw
wodoru. Wspiera również redukcję zagrożeń bezpieczeństwa
związanych z przechowywaniem i obsługą ciekłego wodoru oraz
umożliwia stopniowe zmniejszanie wpływu statków na środowisko -
zaznaczyła dyrektor działu systemów zaopatrzenia w paliwa gazowe
Wärtsilä Mathias Jansson.
- Cieszymy się, że możemy
współpracować z liderem technologicznym o ugruntowanej pozycji,
takim jak Wärtsilä. Wnoszą oni ogromną wiedzę i doświadczenie w
zakresie systemów zasilania gazem paliwowym dla statków, a dzięki
współpracy możemy sprawić, że dostępność i przechowywanie
wodoru na pokładzie stanie się realną opcją dla przemysłu
morskiego - stwierdziła założycielka i dyrektor generalna Hycamite
Laura Rahikka,.
Technologia może być w zasadzie stosowana
dla wszystkich jednostek pływających zasilanych paliwem LNG. Przy
zastosowaniu bioLNG rozwiązanie to umożliwia nawet wytwarzanie
energii na pokładach statków z ujemnym śladem węglowym.
Wodór stworzy rynek wart 1,4 bln dolarów rocznie
Spółka MidOcean Energy należąca do EIG przejmuje 20% udziałów w Peru LNG
Gaz-System: kierunki rozwoju to biometan, wodór i CO2
Morskie farmy wiatrowe Bałtyk z nową identyfikacją wizualną i serwisem internetowym
Prezes Grupy Azoty zapowiada zaktualizowanie strategii w ciągu 12 miesięcy
Nexans finalizuje umowę serwisową z Equinor