Norwegia rusza z projektem systemu kabli podmorskich łączących wyspę Jan Mayen i archipelag Svalbard ze stałym lądem. Będzie to najdalej wysunięta na północ infrastruktura tego typu na świecie.
Norweski rząd zdecydował o przyspieszeniu prac przygotowawczych do budowy systemu przesyłu danych między wyspą Jan Mayen, archipelagiem Svalbard i stałym lądem. Jeszcze w tym roku mają ruszyć badania dna morskiego. System ma ruszyć w 2028 roku.
Projekt został nazwany Arctic Way, według szacunków norweskiego Ministerstwa Handlu i Przemysłu pochłonie ok. 240 mln euro, 2,8 mld koron.
Kabel ma iść dnem morskim od miasta Bodø nad Zatoką Saltfjorden na zachód w stronę wyspy Jan Mayen. Po drodze połączenie będzie się rozgałęziać na północ, do Longyearbyen na Svalbardzie. O ile jednak Svalbard jest połączony ze stałym lądem kablem między Longyearbyen i Harstad (choć połączenie to, uruchomione w 2004 roku, ma być wycofane z eksploatacji pod koniec obecnej dekady, na dodatek jeden z nich został uszkodzony w 2022 roku), to dla Jan Meyen, która położona jest ok. 500 km od Grenlandii i zamieszkana jest przez zaledwie kilkanaście osób, będzie to rewolucja. Obecnie komunikacja między wyspą i resztą kraju odbywa się poprzez satelity.
Oslo zależy jednak, żeby mieć większą kontrolę nad tym, co dzieje się w Arktyce.
– Budowa podmorskiego kabla do Jan Mayen jest istotna dla wzmocnienia naszej świadomości sytuacyjnej i kontroli nad strategicznie kluczowym obszarem dla Norwegii i naszych sojuszników – podał norweski minister obrony Tore O. Sandvik.
Za inwestycję ma odpowiadać państwowa firma Space Norway, ta sama, która nadzoruje istniejące połączenie między lądową częścią Norwegii i Svalbardem. Badaniami, projektowaniem, produkcją elementów i instalacją ma z kolei zająć się spółka SubCom.
PGE Baltica obejmie patronatem nowy kierunek nauczania o offshore wind w usteckiej szkole
Najwięksi producenci turbin wiatrowych w 2021 roku. Zobacz ranking
Offshore kluczowy w składowaniu CO₂. Nowy raport pokazuje skalę projektów CCS
Offshore Wind – Logistics & Supplies. Czy polska flota offshore to utopia?
Ørsted wprowadza niskohałasową alternatywę dla klasycznej instalacji monopali
Pierwszy komercyjny załadunek LNG w terminalu w Świnoujściu
NWZ Orlenu wybrało dwóch nowych członków rady nadzorczej
ARP S.A. uruchamia program „Atom bez barier” - szansa dla polskich firm na wejście do sektora energetyki jądrowej