• <
PGZ_baner_2025

Na jaw wyszło uszkodzenie kotwicą podmorskiego kabla na Bałtyku z 2022 roku

Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo Na jaw wyszło uszkodzenie kotwicą podmorskiego kabla na Bałtyku z 2022 roku
Fot. Lammert Melk / VesselFinder.com

Po tym, jak w ostatnich miesiącach kilkakrotnie uszkadzane kotwicami były podmorskie kable na Bałtyku, co pośród zachodnich państw powszechnie postrzegane jest jako powtarzające się akty sabotażu ze strony Rosji, na jaw wyszedł starszy incydent tego typu. Okazuje się, że jeszcze na początku 2022 roku turecki statek zahaczył kotwicą o kabel energetyczny na Morzu Bałtyckim.

Historia sięga 20 stycznia 2022 roku. Wtedy to połączenie HVDC między Szwecją i Danią o nazwie Konti-Skan 2 przestało działać. Operator kabla, szwedzka spółka Svenska Kraftnät podała, że kabel „uległ awarii w wyniku uderzenia z zewnątrz”. Szybko odkryto ślady przeciągania kotwicy po dnie morskim i zestawiono je z odczytami z systemów AIS statków w okolicy. Podejrzenie padło na tankowiec turecki Selin D. pod flagą Madery. 114-metrowa jednostka miała przepływać nad kablem w miejscu uszkodzenia w czasie, kiedy do niego doszło, na dodatek jej sygnał AIS pokazuje, że w tym samym momencie zwolniła na 9 minut.

Operator sieci pozwał właściciela tankowca, twierdząc, że kapitan jednostki zachował się niedbale, mając świadomość, że może dojść do uszkodzenia kabla i finalnie powodując szkody w infrastrukturze. Turcy bronili się podając, że statek nie spowodował awarii kabla, a nawet jeśli tak, to przypadkowo. Sprawa jest na wokandzie od 2023 roku. Szwedzki operator domaga się od tureckiego (byłego już) właściciela tankowca 6 mln dolarów odszkodowania. Cała historia wyszła na jaw dopiero ostatnio, po publikacji szwedzkiego dziennika.

W międzyczasie Selin D zmienił nie tylko właściciela. Obecnie jednostka pływa pod banderą Malty i nosi nazwę Ievoli Star.

nauta_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.