ew
W lipcu zeszłego roku, kontenerowiec Kea Trader osiadł na mieliźnie na rafie Durand, w Nowej Kaledonii. Szybko została podjęta akcja ratunkowa zlecona Ardent Oceania Salvage. W prace przy odzyskiwaniu kontenerów i usuwania substancji niebezpiecznych jak ciężki olej opałowy, zaangażowanych zostało bezpośrednio około 40 specjalistów z różnych firm, w tym architektów morskich, ekspertów w dziedzinie środowiska morskiego i innych specjalistów od ratownictwa łącznie z flotą statków wspierających działalność na miejscu.
Akcja okazała się utrudniona przez trudne warunki pogodowe i kolejne cyklony nawiedzające teren, gdzie znajduje się wrak. Dodatkowo - wrak złamał się na dwie części w listopadzie zeszłego roku. Mimo to, jak poinformował Lomar Shipping - ciężki olej opałowy i większość kontenerów zostały usunięte z Kea Trader. Pozostało jedynie 84 z 782 kontenerów, które przewoził statek. Udało się też usunąć meble i sprzęt elektroniczny z pomieszczeń mieszkalnych na wyższych piętrach. Nadal trwa akcja odzyskiwania i pozbywania się zaolejonej piany izolacyjnej i innych materiałów oraz sprzętu z niższych poziomów mieszkalnych.
Może to być o tyle skomplikowane, że w ciągu ostatniego miesiąca, dwa potężne cyklony (Hola i Gita) na południowym Pacyfiku spowodowały dalsze zniszczenia i potężne przesunięcie wraku. I mimo że, jak podał Lomar Shipping w oświadczeniu: "zastosowano środki ostrożności, aby zminimalizować wpływ burz a także środki bezpieczeństwa by nie ucierpiały służby prowadzące prace przy odzyskiwaniu kontenerow", nadzór lotniczy już odkrył pojedynczy kontener dryfujący w pobliżu wraku. Przesunięcie wraku spowodowało także jeszcze mocniejsze zderzanie się części kadłuba i postępującą dezintegrację elementów ładowni 2 i 3. Siła cyklonów sprawiła także, że z niedostępnych dla służb ratowniczych miejsc Kea Trader - wyciekły niewielkie ilości smoły i zanieczyszczonych materiałów.
Jak poinformował Lomar Shipping: "Akcja ratunkowa będzie trwała tak długo, jak będzie to potrzebne. Służby wybrzeża zostały poinformowane o incydencie i została podjęta również operacja oczyszczania linii brzegowej".
Lomar Shipping podpisał również kontrakt na usunięcie kontenerowca z rafy z Shanghai Salvage Company.
Kea Trader o wymiarach 184.92m × 30.04m został zbudowany w stoczni Guangchong Wenchong w Chinach i oddany do użytku w 2017 roku. Pływał zaledwie kilka miesięcy, kiedy wszedł na mieliznę podczas rejsu z Papeete, Polinezji Francuskiej do Numei w Nowej Kaledonii.
Huti wrócili do ataków na żeglugę. Siły USA ponownie zneutralizowały pociski i drony bojowników
Włoska policja znalazła kokainę o wartości 27 mln dolarów ukrytą na statku
Holandia wspiera bezpieczeństwo na Morzu Czerwonym. HNLMS Tromp kończy misję, na swoją wyrusza HNLMS Karel Doorman
Polscy marynarze uczestniczyli w ćwiczeniu przeciwminowym na Morzu Śródziemnym pk. "Olives Noires 2024"
Siły USA udaremniły atak rakietowy Huti na statek handlowy w Zatoce Adeńskiej
Trzech przemytników aresztowano po wywróceniu się pontonu z migrantami