• <

Jubileusz 35-lecia ORP Orzeł

Jubileusz 35-lecia ORP Orzeł - GospodarkaMorska.pl
fot. 3 FO

ac

29.04.2021 Źródło: 3 FO

Blisko 97 tysięcy mil morskich żeglugi, ponad 800 zejść pod wodę oraz udział w manewrach krajowych i międzynarodowych to efekt dotychczasowej służby okrętu podwodnego ORP Orzeł w Marynarce Wojennej. Dzisiaj (czwartek, 29 kwietnia) mija 35 lat od pierwszego podniesienia biało-czerwonej bandery na tej jednostce. W związku z sytuacją epidemiologiczną uroczystość miała symboliczny przebieg.

W czwartek, 29 kwietnia, w Porcie Wojennym Gdynia odbyła się uroczysta zbiórka z okazji 35-lecia podniesienia bandery na ORP Orzeł. Pierwszy raz polską banderę wojenną na ORP Orzeł podniesiono 29 kwietnia 1986 roku w Rydze. Zgodnie z marynarską tradycją, rocznica podniesienia bandery na okręcie jest świętem dla całej załogi. W jubileuszu okrętu uczestniczył dowódca dywizjonu Okrętów Podwodnych kmdr Leszek Dziadek i reprezentujący dowódcę 3. Flotylli Okrętów zastępca szefa Sztabu 3.FO kmdr por. Artur Ciura. W związku z sytuacją epidemiologiczną uroczystość miała symboliczny przebieg i nie wzięli w niej udziału dotychczasowi załoganci okrętu a reprezentowali ich byli dowódcy ORP Orzeł. Tradycyjnie uroczystości rozpoczęły się od podniesienia bandery i odczytania rozkazu okolicznościowego dowódcy okrętu podwodnego.

Gościem honorowym tegorocznego święta był pan Jaromir Podhajski, kierowca i właściciel ciężarówki, na której widnieje grafika przedstawiająca sylwetkę wojennego okrętu ORP Orzeł, poprzednika dzisiejszego jubilata. Na naczepie tira znalazły się także sylwetki oficerów: kpt. mar. Jana Grudzińskiego – dowódcy okrętu podwodnego oraz ppor. mar. Mariana Mokrskiego, który z pamięci odtworzył mapę Bałtyku co pozwoliło na ucieczkę z Tallinna, gdzie okręt był internowany na początku II wojny światowej. Przemierzając trasy Europy, kierowca tira sławi historię Marynarki Wojennej RP.

Okręt podwodny ORP Orzeł (typ KILO) został zbudowany w stoczni Krasnoje Sormowo w Gorki, a zaprojektowany w radzieckim biurze konstrukcyjnym CKB-18. Stępkę pod budowę okrętu położono 29 września 1984 roku, a zwodowano go 7 czerwca 1985 roku. Polską banderę na okręcie podniesiono, w stolicy Łotwy Rydze, 29 kwietnia 1986 roku. 13 czerwca 1986 roku jednostka z polską załogą weszła do Portu Wojennego Gdynia. 21 czerwca odbył się uroczysty chrzest okrętu, podczas którego otrzymał imię ORP Orzeł oraz numer burtowy 291, a matką chrzestną została Irena Załoga.

Okręt ma konstrukcję dwukadłubową. Kadłub zewnętrzny jest pokryty specjalną powłoką typu „skóra delfina” wykonaną z tworzyw sztucznych oraz pomalowany specjalną czarną farbą. W radykalny sposób zmniejsza to szanse wykrycia go przez obce stacje hydrolokacyjne i radarowe. Wyposażony jest w sześć dziobowych wyrzutni torped różnego typu. Może także stawiać miny morskie. Okręt brał udział w międzynarodowych manewrach NATO – BALTIC PORPOISE, COOPERATIVE BANNERS, KEFTACEX, STRONG RESOLVE, JOINT MARITIME COURSE i BALTOPS, podczas których wielokrotnie wykonywał operacje osłony szlaków komunikacyjnych, atakowania okrętów nawodnych i podwodnych, był poszukiwany przez wielokrotnie większe siły nawodne i lotnictwo morskie. Operował na Bałtyku, Morzu Północnym i Oceanie Atlantyckim.


Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 33686,00 $ tona 1,78% 11 maj
 Cynk 3004,00 $ tona -1,09% 11 maj
 Aluminium 2549,00 $ tona -0,62% 11 maj
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.