Nowy statek Jana De Nul, Voltaire, służący do instalacji wiatrowych na morzu, zawinął do Port Esbjerg po przybyciu ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich i przed wyruszeniem do Wielkiej Brytanii w celu wykonania pierwszego zadania. Voltaire jest jak dotąd największym statkiem instalacyjnym, który dotarł do duńskiego portu, gdzie zostanie zmobilizowany do prac na farmie wiatrowej Dogger Bank.
Jack-up został zbudowany przez chińską stocznię COSCO Shipping i dostarczony do Jan De Nul w grudniu ubiegłego roku. Wkrótce po dostawie Voltaire wyruszył do Ras Al Khaimah, aby przejść dalszy rozruch i dostosowanie do projektu pod kątem nadchodzących operacji w Wielkiej Brytanii. Statek opuścił stocznię w ZEA pod koniec marca.
Voltaire ma 182 metry długości i 60 metrów szerokości, a jego cztery nogi mierzą nieco ponad 130 metrów. Statek jest wyposażony w 3,200-tonowy Huisman Leg Encircling Crane (LEC), największy LEC, jaki kiedykolwiek zbudowano, a także ma zdolność podnoszenia 16,000 ton ładunku.
Jack-up został zaprojektowany specjalnie do transportu, podnoszenia i instalacji morskich turbin wiatrowych nowej generacji, elementów przejściowych i fundamentów i jest w stanie obsługiwać turbiny wiatrowe o wysokości ponad 270 metrów i łopatach o długości 120 metrów.
Na farmie wiatrowej Dogger Bank, Voltaire będzie transportować i instalować łącznie 277 turbin GE Haliade-X dla wszystkich trzech faz projektu.
Jan De Nul podpisał umowę na instalację turbin wiatrowych Haliade-X 13 MW na Dogger Bank A & B w 2020 r., a w następnym roku zapewnił sobie takie same prace dla Dogger Bank C, w którym znajdą się turbiny Haliade-X 14 MW.
Projekt farmy wiatrowej Dogger Bank o mocy 3,6 GW, budowany u północno-wschodnich wybrzeży Anglii przez SSE Renewables (40 proc.), Equinor (40 proc.) i Vårgrønn (20 proc.), jest największą na świecie morską farmą wiatrową w budowie.
PGE Baltica obejmie patronatem nowy kierunek nauczania o offshore wind w usteckiej szkole
Najwięksi producenci turbin wiatrowych w 2021 roku. Zobacz ranking
Offshore kluczowy w składowaniu CO₂. Nowy raport pokazuje skalę projektów CCS
Offshore Wind – Logistics & Supplies. Czy polska flota offshore to utopia?
Ørsted wprowadza niskohałasową alternatywę dla klasycznej instalacji monopali
Pierwszy komercyjny załadunek LNG w terminalu w Świnoujściu
NWZ Orlenu wybrało dwóch nowych członków rady nadzorczej
ARP S.A. uruchamia program „Atom bez barier” - szansa dla polskich firm na wejście do sektora energetyki jądrowej