• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Budowa nowej śluzy Guzianka II na ukończeniu

ew

17.05.2020 09:29 Źródło: PAP

Partnerzy portalu

Budowa nowej śluzy Guzianka II na ukończeniu - GospodarkaMorska.pl

Wszystko wskazuje na to, że w tym sezonie żeglarze będą mogli korzystać w Rucianem-Nidzie z dwóch śluz: Guzianki I, zwanej starą, i z nowej śluzy Guzianka II. Wody Polskie poinformowały PAP, że jej budowa jest na ukończeniu i prawdopodobnie w czerwcu śluza zostanie oddana do użytku.

Rzecznik prasowa białostockiego oddziału Wód Polskich Agnieszka Giełażyn-Sasimowicz poinformowała PAP, że budowa nowej śluzy Guzianka II jest na końcowym etapie.

"Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, nową Guziankę uruchomimy już w czerwcu. Zależy nam, aby odkorkować ruch na jeziorach" – zapewniła Giełażyn-Sasimowicz i podkreśliła, że budowana śluza jest pierwszą śluzą wybudowaną przez Polaków na Mazurach. Wszystkie istniejące mazurskie śluzy powstały w czasach Prus Wschodnich.

Śluza Guzianka, łącząca jeziora Guzianka Mała i Bełdany, jest najbardziej eksploatowaną śluzą w Polsce. "W ubiegłym roku mieliśmy 15 tys. prześluzowanych jednostek. Z każdym rokiem ta liczba wzrasta. Zdarza się, że mniejsze jednostki na śluzowanie muszą czekać nawet kilka godzin, bo zgodnie z rozporządzeniem ministra infrastruktury z 28 kwietnia 2003 r. w sprawie przepisów żeglugowych na śródlądowych drogach wodnych, po uzyskaniu pisemnego zezwolenie dyrektora Urzędu Żeglugi Śródlądowej, pierwszeństwo przejścia przez śluzy mają duże statki" – poinformowała PAP Giełażyn-Sasimowicz.

Z powodu tłoku na tej śluzie zdecydowano o budowie nowej śluzy Guzianka II. Zabiegali o to od lat żeglarze, lokalni samorządowcy i branża turystyczna. Inwestycję za ponad 30 mln zł od października 2018 r. realizują Wody Polskie.

"W zależności od wielkości jednostek w komorze Guzianki II będzie mogło się znajdować od 6 dużych jachtów do kilkunastu małych jednostek" – poinformowała rzecznik Wód Polskich.

Wymiary Guzianki II: długość użyteczna komory śluzy – 50 m, szerokość komory śluzy – 7,5 m, minimalna głębokość – 2 m, minimalny prześwit pionowy (pod mostem) 4 m.

Agnieszka Giełażyn-Sasimowicz zapewniła, że latem będą działały obie Guzianki. W przyszłości planowany jest remont starej śluzy. Według planów miałby się on rozpocząć pod koniec tego roku.

"W przyszłości chcielibyśmy rozdzielić ruch dużych jednostek pasażerskich od mniejszych, wykorzystywanych turystycznie. Stara Guzianka obsługiwałaby statki żeglugi profesjonalnej, a Guzianka II mniejsze jednostki pływające. Oczywiście w czasie prac remontowych śluzy Guzianka I, nowa śluza przejmie całość ruchu żeglugowego. W najbliższym czasie będą pracowały obie śluzy jednocześnie" – zapewniła PAP rzecznik Wód Polskich.

Partnerzy portalu

taurus_sea_power_390x100_gif_2020

Dziękujemy za wysłane grafiki.