Wiekowe promy, mające za sobą czasy świetności, często poddawane są utylizacji. Przykład jednostki Ærøsund pokazuje, że mogą się one świetnie sprawdzać także w roli atrakcji turystycznych.
O statku Ærøsund II głośno było już w październiku ubiegłego roku. Właśnie wtedy jednostka została zatopiona 10 kilometrów na południowy zachód od Svendborga. Zgodnie z założeniami miała stać się atrakcją turystyczną, a przy okazji pełnić funkcję obiektu badawczego i przyczynić się do rozwoju fauny i flory u wybrzeży wyspy Fionia. Zainteresowanie podwodnym obiektem przerosło jednak wszelkie oczekiwania.
Prom nie tylko chętnie eksplorowany jest przez łowców przygód. Stał się też miejscem realizacji wielu programów telewizyjnych. W ostatnim czasie nagrywana była tam audycja przez popularną stację telewizyjną Pro Sieben. Powstawały tam zdjęcia do show telewizyjnego „Mein Bester Feind”, w którym dwaj najlepsi przyjaciele wyznaczają sobie trudne do realizacji zadania. Stacja Pro Siebien jest kolejną niemiecką telewizją, która wykorzystała Ærøsund II jako scenerię do realizowanego programu. Wcześniej powstawał tam m.in. program poświęcony nurkowaniu.
Na temat wraku pojawiło się do tej pory też wiele artykułów w specjalistycznych magazynach. Zamieszanie wokół spoczywającego na dnie promu sprawiło, że cały czas rośnie też jego popularność wśród nurków. Szacuje się, że do tej pory odwiedziło go od 3 do 6 tysięcy miłośników przygód.
Zgodnie z przewidywaniami biologów, zatopiony statek stał się też centrum, wokół którego zaczęło kwitnąć życie. W pobliżu aż roi się od zwierząt, zaczęła się też rozwijać flora. W regionie, w którym zatopiony został prom Ærøsund II, popularne były niegdyś rafy, które urozmaicały morskie dno, ale potem, m.in. z uwagi na rozwój przemysłu wydobywczego, zaczęły zanikać. To wpłynęło na zubożenie flory i fauny w tym obszarze. Teraz ma się to stopniowo zmieniać.
Ærøsund II był promem typu ro-ro, który w latach 1960-1999 obsługiwał połączenie Svendborg- Ærøskøbing na wyspie Ærø. Jednostka była też przystosowana do przewozu wagonów kolejowych.
Ile można zarobić na statku? Nawet 10 tys. euro miesięcznie
00:01:39
Tak rozkłada się ciało w głębi oceanu (wideo)
Na „Titanicu” byli pasażerowie z Polski
Pracowniczki platformy wiertniczej: Dziwne jest nie to, że tu jesteśmy, tylko to, że nas tu wcześniej nie było
Ogromne lodowe kule nad Bałtykiem. Skąd się wzięły?
00:01:35
Statek kosmiczny obcych czy nazistowski bunkier pod wodą? Dziwne odkrycie w głębinach Bałtyku
"Spotkanie po latach". Pokład Sokoła zwiedził były dowódca okrętu z czasów jego służby pod norweską banderą
Wynalazek UMG opatentowany przez Europejski Urząd Patentowy
Nietypowy wyraz francusko-polskiej współpracy. Powstał atomowy okręt podwodny… z klocków. Jest do kupienia
Trwa ogólnopolski konkurs Uniwersytetu Morskiego w Gdyni na nazwę dla następcy Daru Młodzieży
UMG uczcił 107. rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości
Bezpieczeństwo w przemyśle i logistyce morskiej: system LOTO i sorbenty – inwestycja decydująca o sukcesie operacyjnym