ew/AM w Szczecinie
W piątek, 22 listopada o godz. 11:00 odbędzie się otwarcie nowej siedziby Wydziału Mechanicznego przy ul. Willowej 2 w Szczecinie z planowanym udziałem ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, Marka Gróbarczyka, JM Rektora dr. hab. inż. kpt. ż.w. Wojciecha Ślączki, prof. AMS, gospodarza - Dziekana Wydziału Mechanicznego, dr. hab. inż. Zbigniewa Matuszaka, prof. AMS, a także przedstawicieli władz samorządowych.
Uroczystość obejmie przecięcie wstęgi, prezentację na temat inwestycji oraz dalszych planów pracy i rozwoju w nowym miejscu. Nowy początek i uroczystość to również okazja, by oficjalnie wręczyć insygnia władzy dziekańskiej dziekanom powstałych w tym roku akademickim nowych Wydziałów naszej uczelni: Informatyki i Telekomunikacji oraz Mechatroniki i Elektrotechniki. Swoje łańcuchy odbiorą: prof. Zbigniew Pietrzykowski oraz dr inż. Maciej Kozak.
Nowa siedziba
Budynek z początku XX wieku, przed wojną mieściło się w nim gimnazjum. Po wojnie, we wrześniu 1949 r. w Stoczni Szczecińskiej powstała trzyletnia Publiczna Średnia Szkoła Metalowa. W 1950/51 przeobrażono ją w dwuletnią Zasadniczą Szkołę Budowy Okrętów. Pierwsi absolwenci opuścili mury szkolne w 1952 r. W tym czasie odbudowano zniszczony budynek dawnej niemieckiej szkoły przy ul Willowej i nowy rok szkolny 1953/4 rozpoczęto właśnie w wyremontowanym obiekcie. Szkoła została przekształcona w Technikum Budowy Okrętów w roku 1961, a w roku 1994 w Zespół Szkół Budowy Okrętów. Szkoła w budynkach przy ul. Willowej funkcjonowała do roku 2010.
W roku 2013 na mocy porozumienia z Miastem Szczecin, zabudowania i teren po byłym ZSBO przejęła Akademia Morska w Szczecinie. Teren oraz budynki przejęto z zamiarem kompleksowego przeniesienia tu Wydziału Mechanicznego uczelni. Uczelnia przejęła nieruchomość Umową użyczenia z 28.08.2013 r., zaś nieruchomość została nabyta 18.12.2014 r.
Pierwsze prace objęły część zabudowań i już w roku 2015 przeniesiono tam część jednostek i laboratoriów, a także otwarto ultranowoczesne Centrum Badania Paliw, Cieczy Roboczych i Ochrony Środowiska.
Centrum Badania Paliw wraz z klatką schodową stanowiły pierwsze kompleksowo przebudowane pomieszczenia w obiektach przy ul. Willowej. Roboty budowlane zostały zakończone w grudniu 2014 roku, a w październiku 2015 otwarto w pełni wyposażone nowoczesne Centrum.
Cały budynek dydaktyczny nr 2 przy ul. Willowej jest przeznaczony dla Wydziału Mechanicznego, powierzchnia użytkowa wynosi 3200 m2. Jest to budynek 5-kondygnacyjny, nie licząc poddasza nieużytkowego, na którym zlokalizowane są centrale wentylacyjne obsługujące budynek.
Przebudowa budynku nr 2 pochłonęła 11 mln złotych brutto – nie uwzględniając kosztów wyposażenia. Budynek przejęty przez uczelnię był w złym stanie technicznym, w wyniku nadmiernego osiadania fundamentów oraz napływu wody w części podziemnej doszło do rozległych uszkodzeń jego konstrukcji. Z uwagi na zły stan konstrukcji budynku zakres prac budowlanych obejmował również wzmocnienie gruntu pod fundamentami ścian szczytowych oraz w rejonie wejścia od strony północnej, zszywanie ścian nośnych w rejonie pęknięć z wykorzystaniem kotew chemicznych i kształtowników stalowych, wymianę części więźby dachowej oraz wzmocnienia stropów oraz zabezpieczenie przed wodą naporową części podziemnych.
Wydział Mechaniczny przy Willowej
W listopadzie 2019 roku, po pięciu latach od przejęcia działki plan ostatecznie się dokonuje i cały Wydział Mechaniczny Akademii Morskiej w Szczecinie będzie mieć teraz nowy adres na Willowej – 22 listopada nastąpi uroczyste otwarcie nowej siedziby Wydziału.
Wydział Mechaniczny działający w ramach Akademii Morskiej w Szczecinie kształci inżynierów i magistrów inżynierów na kierunku mechanika i budowa maszyn w następujących specjalnościach:
• studia stacjonarne I stopnia, kierunek mechanika i budowa maszyn, specjalności: eksploatacja siłowni okrętowych, diagnostyka i remonty maszyn i urządzeń okrętowych, eksploatacja siłowni okrętowych i jachtów motorowych, eksploatacja okrętowych urządzeń napędowych i elektroenergetycznych, techniki chłodnicze i klimatyzacja, techniki i technologie recyklingu;
• studia stacjonarne II stopnia, kierunek mechanika i budowa maszyn, specjalność: budowa i eksploatacja morskich systemów energetycznych,
• studia niestacjonarne I stopnia, kierunek mechanika i budowa maszyn, specjalność: eksploatacja siłowni okrętowych;
• studia niestacjonarne II stopnia, kierunek mechanika i budowa maszyn, specjalność: budowa i eksploatacja morskich systemów energetycznych.
Wydział ma za sobą ponad pięć dekad funkcjonowania, intensywnie rozwijał kadrę naukowo-dydaktyczną i bazę laboratoryjno-badawczą. Obecnie WM ma 367 studentów (w tym: 7 studentek), 19 doktorantów (13 doktorantek).
Centralna Komisja do Spraw Stopni i Tytułów przyznała Wydziałowi Mechanicznemu uprawnienia do nadawania stopni naukowych: doktora i doktora habilitowanego nauk technicznych w dyscyplinie budowa i eksploatacja maszyn.
Całość inwestycji
Wartość prac zrealizowanych w ramach całej, pięcioletniej inwestycji to ok. 19 300 000 zł. W tych kosztach wykonano kompleksową modernizację obu budynków dydaktycznych, zmodernizowano budynek dawnej kuźni, wykonano nowe przyłącza energetyczne i wodne, przebudowano częściowo przyłącza kanalizacyjne oraz wykonano pewien zakres prac związany z zagospodarowaniem terenu.
Powstające Muzeum Kanału Sueskiego szykuje się do otwarcia na turystów
Muzeum Marynarki Wojennej pokazuje wnętrze Sokoła. Prace nad wyjątkowym eksponatem wciąż trwają
Wojciech Ślączka wybrany na rektora Politechniki Morskiej w Szczecinie
Jakie są możliwości pracy w terminalu kontenerowym? Baltic Hub odpowiada na to pytanie podczas targów pracy Talent Days
ESG: koszt czy inwestycja? Czy dążenie podmiotów w kierunku zrównoważonego rozwoju przekłada się na wyniki finansowe?
Dzień Otwarty Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni