pc
Zdaniem wiceminister edukacji narodowej Marzeny Machałek, która w poniedziałek w Rzeszowie uczestniczyła w konferencji „Zawód – perspektywa na przyszłość”, szkoły branżowe i technika muszą przyciągać młodych ludzi. "Natomiast młodzi ludzie muszą wiedzieć, po co idą do tego typu szkoły" – dodała.
Machałek podkreśliła w swoim wystąpieniu, że wybór rodzaju szkoły przez młodego człowieka ma "służyć jemu i gospodarce". "Polska gospodarka potrzebuje fachowców i zmiana kształcenia zawodowego musi się +dziać+. Przed nami w tym względzie wciąż jest wiele wyzwań" – powiedziała.
Wiceminister przedstawiła dane, z których wynika, że w Polsce w szkołach branżowych i technikach uczy się 58 proc. młodych ludzi. "15 proc. tej młodzieży jest w szkołach branżowych i zawodowych, reszta w technikach. Widać, że Polacy dla swoich dzieci wybierają kształcenie średnie techniczne. Te 58 proc. to więcej niż w Niemczech" – zauważyła.
Machałek zaznaczyła jednak, że ponad 30 proc. absolwentów techników jest bezrobotnych, a absolwentów szkół branżowych i zawodowych około 40 proc. "Widać zatem, że to nie działa, szkoła zawodowa nie może istnieć w obecnym kształcie, bo będziemy wyrzucać pieniądze w błoto. Ważniejsze od zwiększenia liczby osób w szkołach branżowych jest zapewnienie uczniom, żeby nie trafiali na bezrobocie" – powiedziała Machałek.
W ocenie wiceminister, aby tak się stało, konieczna jest zmiana myślenia o tym, "czym jest zawód". "Są zawody po szkole branżowej, które mogą mieć prestiż, można być fryzjerem, który ma prestiż w swoim miasteczku, tak samo można być hydraulikiem czy kucharzem. Są różne zawody, które dają pozycję społeczną. Tylko trzeba promować kształcenie zawodowe" – mówiła i dodała, że szkoły branżowe i technika muszą przyciągać młodych ludzi. "Natomiast młodzi ludzie muszą wiedzieć, po co idą do tego typu szkoły" – podkreśliła Machałek.
Wskazała, że pomóc w tym ma doradztwo zawodowe i zapowiedziała, iż MEN będzie dążyło do tego, żeby w każdym powiecie było "silne doradztwo zawodowe".
Zdaniem wiceminister, w kształcenie zawodowe muszą się włączyć wszystkie zainteresowane strony - pracodawcy, szkoły, samorządy i ministerstwa. Podkreśliła szczególną rolę pracodawcy, który powinien być obecny nie tylko w uczeniu praktycznym zawodu czy opracowaniu podstawy programowej, ale również w doradztwie zawodowym, promocji zawodu i kształceniu nauczycieli.
W wojewódzkiej konferencji "Zawód - perspektywa na przyszłość", która w poniedziałek odbyła się w Rzeszowie, wzięli udział m.in. dyrektorzy szkół zawodowych, współpracujący z nimi pracodawcy i przedstawiciele Wojewódzkiego Urzędu Pracy.
Ile można zarobić na statku? Nawet 10 tys. euro miesięcznie
00:01:39
Tak rozkłada się ciało w głębi oceanu (wideo)
Na „Titanicu” byli pasażerowie z Polski
Pracowniczki platformy wiertniczej: Dziwne jest nie to, że tu jesteśmy, tylko to, że nas tu wcześniej nie było
Ogromne lodowe kule nad Bałtykiem. Skąd się wzięły?
00:01:35
Statek kosmiczny obcych czy nazistowski bunkier pod wodą? Dziwne odkrycie w głębinach Bałtyku
"Spotkanie po latach". Pokład Sokoła zwiedził były dowódca okrętu z czasów jego służby pod norweską banderą
Wynalazek UMG opatentowany przez Europejski Urząd Patentowy
Nietypowy wyraz francusko-polskiej współpracy. Powstał atomowy okręt podwodny… z klocków. Jest do kupienia
Trwa ogólnopolski konkurs Uniwersytetu Morskiego w Gdyni na nazwę dla następcy Daru Młodzieży
UMG uczcił 107. rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości
Bezpieczeństwo w przemyśle i logistyce morskiej: system LOTO i sorbenty – inwestycja decydująca o sukcesie operacyjnym