ew
Na niedawno zakończonych targach Baltexpo 2019 Marine Technology sp. z o.o. prezentowała autonomiczną jednostkę bezzałogową dedykowaną pomiarom hydrograficznym HydroDron, który został wyróżniony w konkursie „Złota Kotwica Baltexpo 2019”.
Jakie będą dalsze losy HydroDrona?
W pełni funkcjonalny prototyp HydroDron-1 został wykonany w rezultacie realizacji, kończącego się w bieżącym miesiącu, projektu „Opracowanie autonomicznej/zdalnie sterowanej pływającej platformy dedykowanej pomiarom hydrograficznym na akwenach ograniczonych” realizowanego w ramach konkursu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju INNOSBZ.
Wychodząc z założenia, że nic nie jest tak dobre by nie mogło być lepsze i wiedząc że kto stoi ten się cofa Marine Technology złożyła wniosek do Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w ramach konkursu Szybka Ścieżka uzyskując szanse dalszego rozwoju HydroDrona.
Przedmiotem aktualnie uruchamianego projektu pt. „System autonomicznej nawigacji i automatycznej hydrografii 3D bezzałogowej platformy pływającej” jest znaczące ulepszenie produktu firmy Marine Technology autonomicznej/zdalnie sterowanej wielozadaniowej platformy nawodnej do działań w obszarach portów, na redach, kotwicowiskach, zalewach, zatokach i jeziorach, rzekach i innych obszarach ograniczonych poprzez opracowanie systemu autonomicznej nawigacji i automatycznej hydrografii 3D platformy. Znacząco ulepszona platforma będzie mogła wykonywać misje pomiarowe w zakresie pomiarów batymetrycznych, sonarowych i innych w trybie w pełni autonomicznym realizując adaptacyjnie planowaną trajektorię oraz realizując automatyczną analizę 3D danych pomiarowych o sytuacji wokół platformy w czasie zbliżonym do rzeczywistego.
System autonomicznej nawigacji i automatycznej hydrografii 3D bezzałogowej platformy pływającej realizował będzie funkcje dotychczas niespotykane w rozwiązaniach światowych na jednostkach bezzałogowych jak np. adaptacyjne planowanie profili pomiarowych w trakcie realizacji prac pomiarowych, automatyczną analizę danych obrazowych wokół jednostki realizowaną w czasie bliskim do rzeczywistego i inne.
Zaplanowano opracowanie następujących modułów oprogramowania stanowiącego o znacznym ulepszeniu produktu, stosowanych technologii i możliwości świadczenia usług:
• Moduł adaptacyjnego planowania i realizacji profili pomiarowych, na podstawie faktycznej szerokości pasa pomiarowego zależnego od głębokości akwenu i rodzaju dna, w czasie zbliżonym do rzeczywistego. Moduł umożliwi uzyskanie lepszej efektywności pomiarowej poprzez optymalizację czasu pomiarów, zużytej energii oraz redukcji danych redundantnych ze względu na unikanie pozyskiwania danych z obszarów uprzednio przeszukanych;
• Moduł automatycznej klasyfikacji rodzaju dna - system w sposób automatyczny, bez udziału operatora, będzie realizował klasyfikację typu dna akwenu dla potrzeb prac pogłębiarskich czy redakcji map nawigacyjnych. Przewiduje się identyfikację 4 typów dna: muły, piaski i muły antropogeniczne, piasek drobnoziarnisty, piasek gruboziarnisty;
• Moduł automatycznego rozpoznania i identyfikacji obiektów dennych w trakcie realizacji misji pomiarowej. Automatyzacja identyfikacji obiektów dennych umożliwi automatyczne mapowanie wykrytych obiektów bez udziału operatora systemu, pozostawiając operatorowi jedynie funkcje nadzorcze. Przewiduje się identyfikację obiektów naturalnych: głazy, zatopione drzewa oraz sztucznych: zwłoki osób poszukiwanych, elementy konstrukcji hydrotechnicznych, wraki, sieci rybackie, rurociągi, kable, zanieczyszczenia stałe;
• Moduł automatycznej budowy numerycznego modelu dna i mozaiki sonarowej w czasie zbliżonym do rzeczywistego. Budowa numerycznego modelu terenu i mozaiki sonarowej w czasie zbliżonym do rzeczywistego umożliwi znaczące usprawnienie procesu obróbki danych pomiarowych i budowy mapy batymetrycznej akwenu oraz sprawozdania z badania czystości dna;
• Moduł wielosensorowej ekstrakcji linii brzegowej w celu określenia obszaru dopuszczalnych manewrów platformy i izobaty zerowej na bazie fuzji sensorycznej obrazów z radaru, LiDARu i kamer video. Platforma w sposób automatyczny wyznaczy przebieg linii brzegowej w celu ustalenia akwenu umożliwiającego wykonanie pomiarów hydrograficznych oraz obszaru dopuszczalnych manewrów, w tym antykolizyjnych na akwenach, na których nie zostały jeszcze wykonane elektroniczne mapy nawigacyjne w tym szczególnie rzeki i jeziora objęte pomiarami.
Tak zaawansowanych technologii autonomicznej nawigacji i automatycznej hydrografii 3D jednostek bezzałogowych nie oferował dotychczas żaden producent na świecie.
Uniwersytet Morski w Gdyni zaprasza na studia podyplomowe z zarządzania ryzykiem w przemyśle i energetyce morskiej
Sokół coraz bliżej zacumowania. Trwają prace przy Muzeum Marynarki Wojennej
Odrodzenie żeglugi - nowa publikacja dotycząca branży morskiej
Polscy uczniowie z wizytą w stoczni brytyjskiego partnera programu "Miecznik"
Ostatnia podróż Sokoła. Trwa efektowny transport okrętu do muzeum
Sokół "jedzie" do muzeum. Okręt jest przewożony na specjalnych wózkach