Po uzyskaniu przyspieszonej zgody, niemiecki koncern energetyczny Uniper przystąpił do budowy pierwszego terminalu LNG w Niemczech.
Terminal zlokalizowany będzie w Wilhelmshaven. Budowany będzie według planów ogłoszonych w marcu, które zostały zatwierdzone przez odpowiednie organy w ramach przyspieszonej ścieżki w związku z koniecznością uniezależnienia się Niemiec od surowców energetycznych z Rosji.
Uniper będzie formalnie eksploatował terminal na zlecenie rządu. Instalacje mają być gotowe do funkcjonowania już w sezonie zimowym 2022/23, a następnie – tak szybko, jak to możliwe – przepustowość ma zostać zwiększona do 7,5 miliarda metrów sześciennych gazu ziemnego rocznie. Pokryje to około 8,5 procent obecnego rocznego zapotrzebowania Niemiec na LNG.
– Potrzebujemy zamiennika dla rosyjskiego gazu jak najszybciej. Każdy zaoszczędzony metr sześcienny pomoże nam przetrwać następną zimę, a każdy metr sześcienny, który zaimportujemy do Niemiec alternatywnymi drogami, pomoże nam szybciej uwolnić się z rosyjskiego uścisku – mówił minister środowiska, energii, budownictwa i ochrony klimatu Dolnej Saksonii Olaf Lies.
Według koncernu Uniper lokalizacja terminala w Wilhelmshaven jest idealna pod względem dostępu od morza oraz logistyki. Obiekt będzie mógł obsługiwać jednostki każdej wielkości, które będą mogły do niego wpływać niezależnie od pływów. Prace budowlane obejmą zarówno infrastrukturę lądową, jak i morską. Uniper podał, że do podłączenia terminalu do istniejącej sieci gazociągów wystarczy gazociąg o długości około 30 kilometrów. Prace nad nim rozpoczął już największy niemiecki operator sieci rurociągów Open Grid Europe (OGE).
– Szybkie zatwierdzenie wczesnego rozpoczęcia budowy pokazuje znaczenie terminalu LNG w Wilhelmshaven dla bezpieczeństwa dostaw w kraju – powiedział Klaus-Dieter Maubach, dyrektor generalny Uniper. – Jesteśmy dumni, że możemy wnieść znaczący wkład w rozwój niezależność Niemiec w dostawach gazu ziemnego w naszym zakładzie w Wilhelmshaven, miejmy nadzieję przed końcem zimy 2022/2023.
Maubach wspomina także, że w dalszej perspektywie Wilhelmshaven zostanie przygotowane także do obsługi innych, zielonych surowców energetycznych. Opracowany został projekt Green Wilhelmshaven, w ramach którego powstanie infrastruktura do przeładunków wodoru i amoniaku. W planach jest także opracowanie stałego rozwiązania portowego dla FSRU.
PGE Baltica obejmie patronatem nowy kierunek nauczania o offshore wind w usteckiej szkole
Najwięksi producenci turbin wiatrowych w 2021 roku. Zobacz ranking
Offshore kluczowy w składowaniu CO₂. Nowy raport pokazuje skalę projektów CCS
Offshore Wind – Logistics & Supplies. Czy polska flota offshore to utopia?
Ørsted wprowadza niskohałasową alternatywę dla klasycznej instalacji monopali
Pierwszy komercyjny załadunek LNG w terminalu w Świnoujściu
NWZ Orlenu wybrało dwóch nowych członków rady nadzorczej
ARP S.A. uruchamia program „Atom bez barier” - szansa dla polskich firm na wejście do sektora energetyki jądrowej