Wielka Brytania planuje przyśpieszyć dekarbonizację żeglugi morskiej. Jednostki, które stacjonują w portach, mogłyby pobierać i konsumować bezemisyjną energię wyprodukowaną na lądzie, przyczyniając się do obniżenia emisji szkodliwych zanieczyszczeń.
Minister gospodarki morskiej Robert Courts zaprosił do składania ofert opracowań w celu zebrania informacji na temat korzyści płynących z zasilania sektora żeglugi energią wyprodukowaną w OZE na lądzie.
Zielona energia produkowana na Wyspach będzie miała zasadnicze znaczenie dla dekarbonizacji sektora morskiego i poprawy jakości powietrza. Obecnie zacumowane statki muszą korzystać z pokładowych silników diesla, aby zasilać oświetlenie, kuchnie, klimatyzację i inne udogodnienia. Stanowi to swojego rodzaju odpowiednik samochodu osobowego lub dostawczego, pracującego na biegu jałowym podczas postoju, emitującego zanieczyszczające spaliny do powietrza wokół portów i przyczyniającego się do emisji gazów cieplarnianych. Rozwiązaniem może być „elektryfikacja postoju” statków w portach.
Dzięki zasilaniu energią wyprodukowaną na lądzie statki będą mogły po zacumowaniu wyłączać silniki i podłączać się do lądowych źródeł energii, co zmniejszy emisję dwutlenku węgla (CO2), hałas i zanieczyszczenie powietrza.
– Zmiany klimatyczne są jednym z największych wyzwań, przed jakimi stoi to pokolenie, a my będziemy nadal przewodzić międzynarodowym wysiłkom na rzecz dekarbonizacji sektora morskiego – powiedział Courts.
Wielka Brytania, która jest już liderem w zakresie kluczowych technologii dekarbonizacji, takich jak elektromobilność, stała się jednym z niewielu krajów na świecie, który posiada specjalny konkurs demonstracyjny Clean Maritime, w ramach którego zobowiązała się do przeznaczenia 23 mln funtów w 2021 roku na sfinansowanie ponad 55 projektów dekarbonizacji żeglugi. Do tego dołączyły zobowiązania podjęte na COP26, w ramach których Wielka Brytania zainicjowała Deklarację z Clydebank, koalicję 22 krajów pragnących rozwijać zielone korytarze żeglugowe.
PGE Baltica obejmie patronatem nowy kierunek nauczania o offshore wind w usteckiej szkole
Najwięksi producenci turbin wiatrowych w 2021 roku. Zobacz ranking
Offshore kluczowy w składowaniu CO₂. Nowy raport pokazuje skalę projektów CCS
Offshore Wind – Logistics & Supplies. Czy polska flota offshore to utopia?
Ørsted wprowadza niskohałasową alternatywę dla klasycznej instalacji monopali
Pierwszy komercyjny załadunek LNG w terminalu w Świnoujściu
NWZ Orlenu wybrało dwóch nowych członków rady nadzorczej
ARP S.A. uruchamia program „Atom bez barier” - szansa dla polskich firm na wejście do sektora energetyki jądrowej