W Sali Koncertowej budynku Zarządu Morskiego Portu Gdynia miała miejsce niezwykła premiera filmowa. Zaprezentowano tam publicznie po raz pierwszy obraz dokumentalny „Obecne – kobiety w Armii Krajowej”, wyprodukowany przez Muzeum Miasta Gdyni. Honorowymi gośćmi pokazu były dwie bohaterki filmu – żołnierki AK Krystyna Cembrzyńska-Piłat i Krystyna Kodymowska.
Aż trzy statki armatora Songa Shipmanagement obsługiwane są jednocześnie w Stoczni Remontowej Nauta w Gdyni.
W stoczni CRIST, przy Nabrzeżu Dokowym odbyła się dzisiaj uroczystość oficjalnego przekazania zacumowanej tam specjalistycznej jednostki nazwanej MPP. Był to kolejny prototypowy projekt w historii stoczni, ale jednocześnie jeden ze zdecydowanie najbardziej skomplikowanych.
Tegoroczne Forum Gospodarki Morskiej Gdynia 2023 będzie już 22. edycją wydarzenia. Impreza ponownie zgromadzi reprezentantów całej branży, którzy wezmą udział w licznych prezentacjach i pięciu panelach dyskusyjnych.
Port Gdynia, będący jednym z najważniejszych węzłów logistycznych w Polsce, podjął kolejną inwestycję o strategicznym znaczeniu dla branży morskiej. Projekt zakłada stworzenie nowoczesnej wnęki dokowej i przestawienie doku pływającego, a także modernizację istniejących nabrzeży. Za realizację przedsięwzięcia odpowiedzialna jest Grupa NDI, której rola w hydrotechnicznych projektach w polskich portach staje się coraz bardziej istotna.
Niecodzienny widok panuje w Stoczni Remontowej Nauta w Gdyni. Przy stoczniowych nabrzeżach cumuje aż osiem jednostek jednego armatora. Wszystkie zostały skierowane na przeglądy klasowe.
Taki widok na Nabrzeżu Indyjskim w Gdyni odchodzi do przeszłości. Stocznia Karstensen po raz ostatni zwodowała kadłub w lokalizacji, którą zajmowała od przeszło pięciu lat. Wszystkie kolejne statki będą powstawały na historycznym terenie Stoczni Gdańskiej.
20 marca 2023 roku okazał się przełomowym dniem dla szczecińskiej spółki ST3 Offshore. W aukcji ustnej dokonano wyboru oferty złożonej przed duńską spółkę Vestas. Teraz rozpoczyna się procedura przygotowania wszystkich umów.
W gdańskiej stoczni Marine Projects Ltd. powstał częściowo wyposażony kadłub statku rybackiego Nord Fugløy. W czwartek 15 grudnia opuścił on dok i popłynął na holu do Norwegii.
Wodowanie odbyło się w piątek 21 października. Jednostka została podczepiona do słynnej olbrzymiej suwnicy bramowej Crist i podniesiona. Następnie została kilkaset metrów przetransportowana ponad placem stoczniowym i innymi jednostkami i blokami w budowie i powoli upuszczona na wodę w zanurzonym doku stoczniowym.
Kolejny miesiąc intensywnych prac w Stoczni Remontowej Nauta S.A. Przy nabrzeżach i w dokach najdłużej funkcjonującej stoczni remontowej w Polsce na remontach przebywa aż 17 jednostek pływających.
Jesteśmy świadkami szybkiego rozwoju technologicznego w zakresie zielonej energii. Widok coraz większych turbin wiatrowych wzbudza w nas emocje. Jednak między planowaniem projektu a uruchomieniem farmy wiatrowej musi zajść cały szereg procesów. O wyzwaniach rozwijającej się branży morskich farm wiatrowych – ograniczeniach łańcucha dostaw i ryzykach związanych z fazą instalacji – mówi Sławomir Michaluk, Project Manager w Vestas Poland.
W dniach 11-14 czerwiec w stoczni Karstensen Shipyard Gdynia zwodowano dwa statki rybackie "Stødig" i "Gollenes". Obie jednostki zwodowano dwuetapowo. Zostały nasunięte na pontono-dok oraz po przeholowaniu na głębie, zwodowane.
Pływająca platforma dokująca to wielofunkcyjna jednostka pływająca, nad którą pracuje gdańska stocznia Safe. O zaletach i możliwościach tego projektu dyskutowało szerokie grono podczas konferencji „Nowe możliwości dla morskiego budownictwa hydrotechnicznego, offshore i przemysłu stoczniowego”.
W okresie świątecznym trudno było znaleźć miejsce przy nabrzeżach i w dokach Stoczni Remontowej Nauta S.A. Oprócz standardowych prac remontowych, przeglądów odnowienia klasy oraz prac konserwacyjno-malarskich na wielu jednostkach instalowano systemy uzdatniania wód balastowych.
W zaledwie tydzień po ostatnim wodowaniu, Karstensen Shipyard Poland w Gdyni dokonał kolejnego - tym samym ostatniego - wodowania w tym roku. Tym razem stocznia zwodowała trawler pelagiczny o długości 75 metrów i szerokości 15,6 metra, który będzie się nazywał "Artemis". Portem macierzystym tej jednostki będzie Banff w Szkocji.
W Porcie Gdynia oficjalnie zakończona została jedna z ważniejszych inwestycji w ostatnim czasie – budowa Publicznego Terminalu Promowego. Uroczystość z okazji finiszu prac odbyła się 23 września, dokładnie w 99. rocznicę uchwalenia ustawy o budowie portu w Gdyni.
W stoczni Marine Projects Ltd. Sp. z o.o. zbudowany został częściowo wyposażony transportowiec ryby żywej "ORCA YKA" dla armatora z Chile, Naviera Orca Chile SA.
Nie spada zainteresowaniem usługami remontowo-dokowymi oferowanymi przez gdyńską "Nautę” stocznię. Warte odnotowania jest jednoczesne prowadzenie prac remontowych na trzech masowcach Polskiej Żeglugi Morskiej.
Zainteresowanie remontami i przebudowami w gdyńskiej stoczni rośnie wraz z wychodzeniem globalnej gospodarki z stagnacji wywołanej pandemią. Obecnie w dokach i przy nabrzeżach Nauty wykonywane są prace na kilkunastu jednostkach, w tym aż na 6 montowany jest system uzdatniania wód balastowych.
Na przestrzeni lat zmieniała się jego nazwa i lokalizacja. Jednak przez cały ten czas przyświecał mu jeden cel – służba polskiemu morzu. Uniwersytet Morski w Gdyni świętuje! 8 grudnia minęło dokładnie sto lat działalności uczelni. Z tej okazji odbył się szereg uroczystości w mieście i na morzu.
Mimo światowego kryzysu spowodowanego pandemią koronawirusa, pracownicy Stoczni Remontowej Nauta S.A. w Gdyni działają na pełnych obrotach! Aktualnie prace remontowe, w tym remonty klasowe, prowadzone są jednocześnie aż na 10 jednostkach w dokach i przy nabrzeżach przy Czechosłowackiej 3. Oprócz tego, kolejne 3 jednostki remontowane są na terenach przy ulicy Waszyngtona.
W 2020 roku przypada 100. rocznica utworzenia Urzędu Marynarki Handlowej, którego funkcjonowanie zapoczątkowało współczesną historię Administracji Morskiej RP. Miało to miejsce dokładnie 2 kwietnia 1920 roku. Dla upamiętnienia tego wydarzenia, urzędy morskie wspólnie z Ministerstwem Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej planowały w kwietniu tego roku szereg wydarzeń, jednak ich termin i zakres musiały zostać zmienione z uwagi na panującą sytuację epidemiologiczną.
Udana współpraca Nauty z niemieckim armatorem Navo Mare. Mimo trwającego kryzysu związanego z koronawirusem, praca w gdyńskiej stoczni odbywa się na pełnych obrotach a remonty prowadzone są jednocześnie na kilkunastu jednostkach.
Stocznia Karstensen Shipyard Poland zwodowała kolejną jednostkę rybacką. To już piąte wodowanie w gdyńskiej stoczni w tym roku.
W ostatnią sobotę sierpnia przy Nabrzeżu Rumuńskim w Porcie Gdynia odbył się widowiskowy załadunek jachtu Sunreef 80 Power na pokład statku Slotergracht pływającego we flocie armatora Spliethoff. Jednostka drogą morską zostanie przetransportowana do klienta z Chin.
Mimo trwającego na świecie kryzysu, Stocznia Remontowa Nauta S.A. w Gdyni wraca do pracy na pełnych obrotach. Aktualnie prace remontowe, w tym remonty klasowe, prowadzone są jednocześnie aż na 11 jednostkach.
Załadunek zbiornika o wadze prawie 90 ton przy WOC-u. Organizatorem całego transportu morskiego, jak i przeładunków w portach morskich od Hamburga do Gdańska była firma Fracht FWO Polska. Zbiornik o wymiarach: 26,5m x 4,80m x 4,72m, drogą śródlądową popłynął barką do Płocka. Obsługą ładunku na terenie Portu Gdańsk zajęła się firma VETRO Port & Shipping Services, która dokonała przeładunku ze statku na ponton na terenie Gdańskiego Terminalu Przeładunkowego WOC by VETRO. Jak mówią przedstawiciele firmy: "Dzięki sprawnej współpracy wszystkich zaangażowanych stron, prace zostały wykonana szybko i bezpiecznie, ponton z zamocowanym zbiornikiem opuścił Port Gdańsk już po kilku godzinach".
W stoczni Karstensen Shipyard Poland w Gdyni obyło się kolejne wodowanie kadłuba statku rybackiego. Zwodowana jednostka była największą spośród dotychczas wybudowanych w gdyńskim zakładzie
Przedsiębiorstwo usług morskich Gdańsk-Pilot Sp. z o.o. z nową pilotówką. W ostatnią środę (10.06), do gdańskiego portu wpłynęła zbudowana w Finlandii, nowoczesna jednostka Pilot-23.
„Rozpuściło nas ostatnie 10 tysięcy lat. Mieliśmy fantastycznie stabilny klimat i różnorodną przyrodę. Nic tylko siać zboże, hodować zwierzęta, udomawiać kolejne gatunki, rozwijać cywilizację i dyskutować o kulturze. To się powoli kończy i robi się coraz mniej przyjemnie” - rozmowa z prof. Janem Marcinem Węsławskim, dyrektorem Instytutu Oceanologii Polskiej Akademii Nauk.
Port Gdynia to ważny węzeł transeuropejskiej sieci transportowej. Stanowi on naturalne przedłużenie Korytarza Bałtyk- Adriatyk w kierunku Skandynawii, łącząc Polskę ze Szwecją poprzez Autostradę Morską Gdynia – Karlskrona. Spółka wraz z długoletnimi partnerami ze Szwecji pragnie rozwijać współpracę i efektywniej łączyć potencjały gospodarcze Skandynawii oraz Europy Środkowo-Wschodniej.
Do Portu Gdańsk zawinął dziś jeden z najdłuższych kontenerowców świata. COSCO Shipping Pisces, bo o nim mowa, zacumował przy nabrzeżu T2 terminalu kontenerowego DCT Gdańsk.
W dniach 25-27 maja, na statek Drawsko należący do największego polskiego armatora - PŻM, załadowano 27500 ton granulowanej siarki. Z Nabrzeża Obrońców Poczty Polskiej obsługiwanego przez Przedsiębiorstwo Przeładunkowo-Usługowe Siark-Port, masowiec popłynął do Maroka. O szeregu inwestycji we współpracy z Portem Gdańsk i planach rozwoju spółki opowiedział nam prezes firmy, Henryk Groth.
Jednym z najbardziej charakterystycznych widoków w gdyńskim porcie są rzędy wielkogabarytowych suwnic, montowanych przez działający na rynku od 1995 roku Portowy Zakład Techniczny S.A. Dziś rano, przy Nabrzeżu Duńskim odbył się załadunek 8 straddle carrier-ów, które trafią do europejskich klientów spółki.
20 maja, w gdańskiej stoczni Safe, odbyło się wodowanie częściowo wyposażonego holownika z serii Shoalbuster. Powstał na zamówienie holenderskiej stoczni Damen Hardinxveld.
Polska stocznia dokończy budowę największej samobieżnej pogłębiarki ssącej na świecie - Willem van Rubroeck. Zleceniodawcą jest belgijski armator Jan De Nul.
W czwartek, 30 kwietnia, w gdańskim porcie odbył się załadunek nietypowej drobnicy. Były to trzy luksusowe jachty zbudowane w polskiej stoczni Galeon. Niezwykle sprawna operacja została przeprowadzona przez Sevenstar Yacht Transport z Grupy Spliethoff.
Mimo epidemii koronawirusa, intensywne prace w stoczni remontowej Baltic Engineering odbywają się bez zakłóceń. W czwartek (23.04), odbyło się wydokowanie statku badawczego r/v Baltica należącego do Morskiego Instytutu Rybackiego. W ramach remontu, na jednostce wykonano pełen zakres konserwacji.
14 kwietnia przy współpracy Kancelarii Zbroja Adwokaci oraz portalu GospodarkaMorska.pl odbył się branżowy Webinar pt. "Kryzys Covid-19 w przemyśle morskim i Tarcza Antykryzysowa dla gospodarki morskiej". Zapraszamy do relacji wideo z całego wydarzenia.
20 marca, Rząd wprowadził w Polsce stan epidemii. Jednocześnie, zajęcia w szkołach i na uczelniach zostały wstrzymane co najmniej do Świąt Wielkanocnych. Od poniedziałku, 25 kwietnia nauczyciele i uczniowie mają obowiązek realizacji programu. Jak wyglądają zajęcia przez internet? Co z certyfikatami potrzebnymi do pracy marynarzom? Dlaczego świat nie mógłby istnieć bez shippingu? O tym, jak wygląda edukacja morska w dobie koronawirusa opowiedział nam dyrektor Szkoły Morskiej w Gdyni, kpt. ż.w. Alfred Naskręt.
Częścią przemysłu 4.0 jest robotyzacja, która wkroczyła już do wielu branż i zaczyna obejmować kolejne. Według ekspertów, wkrótce roboty pojawią się w każdej z nich, a większość stanowisk pracy zostanie zautomatyzowanych. Dlatego już dziś konieczne jest kształcenie kadr dla przemysłu 4.0., także w zakresie programowania i obsługi robotów. Wychodząc naprzeciw wymaganiom przyszłości, Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna uruchomiła na Wyspie Ostrów Centrum Programowania Robotów Przemysłowych. Młodzież uczy się tam również obsługi drukarki 3D. To jeden z pierwszych taki ośrodków w Polsce.
W gdańskiej stoczni Safe, w dwuetapowej operacji rozpoczętej w środę, 18 marca, zwodowano statek rybacki dla norweskiej firmy Granli Fiskeri AS. Jednostka o numerze budowy NB001 będzie teraz wyposażana pod klucz i przygotowywana do prób morskich.
Zarząd Morskiego Portu Gdańsk prowadzi pracę przy rozbudowie i modernizacji sieci drogowo-kolejowej Portu Zewnętrznego w Porcie Gdańsk. Nowa sieć ma być w przyszłości zapleczem dla planowanego Portu Centralnego, dzięki któremu przeładunki wyniosą ok. 100 mln ton w skali roku.
Czy Bałtykowi grozi katastrofa ekologiczna? Od lat naukowcy i politycy zadają to pytanie i wspólnie szukają na nie odpowiedzi. Dlaczego jest to tak ważne? Na dnie Morza Bałtyckiego od dziesiątek lat zalegają ogromne pokłady broni chemicznej, powojennej amunicji, trujących środków bojowych i wraków okrętów pełnych ciężkiego paliwa. Pozbycie się ich jest nielada wyzwaniem. Czy stanowią realne zagrożenie dla ekosystemu morskiego? Na to pytanie oraz na wiele innych odpowiadał prof. Jacek Bełdowski, wiceprzewodniczący Rady Naukowej Instytutu Oceanologii Polskiej Akademii Nauk i koordynator międzynarodowego projektu DAIMON.
Trójmiejska spółka NGL Machining z najlepszym i najbardziej kompleksowym urządzeniem do wykonywania pomiarów 3D oraz wizualizacji marki FARO. Firma zdecydowała się zaoferować precyzyjną usługę pomiarową, wypełniając lukę na rynku specjalistycznych usług metrologicznych.
SAFE Co. Ltd. sp. z o. o. istnieje od 1995 roku. Stocznia działa aktywnie i ekspansywnie zarówno w kraju, jak i poza jego granicami (posiada przedstawicielstwa we Francji i Niemczech). Jest spółką całkowicie prywatną, stworzoną przez specjalistów, którzy z sukcesem przeprowadzili wiele różnych projektów w dziedzinie budowy statków i przemyśle offshore, a także w budowie konstrukcji stalowych mostów, w konstrukcjach dla przemysłu chemicznego, petrochemicznego oraz instalacji w elektrowniach. Ostatni rok, stocznia zaczęła z pełnym portfelem zamówień. Prezentujemy najważniejsze projekty, które w 2019 r. dołączyły do jej portfolio.
Stocznia Marine Projects Ltd. powstała w 1989 roku. Specjalizuje się w budowaniu gotowych jednostek: masowców, kontenerowców, promów typu ro-ro, holowników portowych oraz pontonów do transportowania ładunków wielkogabarytowych. Jest też kooperantem stoczni dostarczającym częściowo wyposażone kadłuby statków, sekcje i bloki kadłubów oraz kompletne nadbudówki. W 2019 postawiła na statki rybackie, z naciskiem na jednostki LFC o najwyższym poziomie innowacyjności na rynku. Jej technologie i wykonanie docenili armatorzy na całym świecie...
Stocznia CRIST zakończyła rok 2019 z wieloma rozpoczętymi i zakończonymi projektami dla zagranicznych armatorów. Reprezentuje najwyższy poziom usług wpisując się w międzynarodowe trendy, które funkcjonują na rynku żeglugowym. Prezentujemy podsumowanie działalności stoczni za rok 2019 i i stworzone lub współtworzone przez nią pływające cuda technologii morskich.
10 lutego 1920 roku, generał Józef Haller wyjechał z Torunia by w Gdańsku spotkać się z pomorską Polonią. Na miejscu na gen. Hallera czekały tłumy Polaków mieszkających w Gdańsku, lokalne władze i nowa administracja województwa pomorskiego. Podczas spotkania na dworcu dwie platynowe obrączki gen. Hallerowi wręczył dr Józef Wybicki. Symbolizowały one zaślubiny Polski z Bałtykiem, dlatego w ich wnętrzu wygrawerowano napis „Gdańsk 10.2.1920 Puck". Jedną z nich gen. Haller wrzucił kilka godzin później w wody Bałtyku podczas uroczystości w Pucku, natomiast drugą nosił 40 lat na palcu. Dziś, dokładnie 100 lat później, 10 lutego 2020 roku w Pucku odbyły się uroczystości nawiązujące do zaślubin z Polski z morzem, w których wziął udział prezydent Andrzej Duda.
W czerwcu 2018 r., gdańska stocznia ALKOR rozpoczęła budowę statku rybackiego dla islandzkiego armatora. Longliner otrzymał imię Páll Jónsson a proces jego powstawania został zarejestrowany przez naszych reporterów.
W siedzibie Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. odbyło się podpisanie porozumienia pomiędzy Portem Gdynia a 43 Bazą Lotnictwa Morskiego.
Stocznia Remontowa wykonała kompleksowy przegląd promu ro-ro "Romantika" pływającego w barwach armatora AS Tallink Group. Zwiększony potencjał dokowy i produkcyjny pozwala Naucie remontować nawet największe jednostki pływające na Bałtyku.
Transport w światowym handlu bazuje głównie na żegludze. Szacuje się, że stanowi ona 90% ogółu transportu. Co ciekawe, jej udział wzrósł od 1970 r. aż o 400%. Wiążą się z tym ogromne wyzwania ekologiczne. Transport wodny emituje bowiem rocznie 1000 milionów ton dwutlenku węgla, co stanowi około 3% światowej emisji. Dodatkowo, statki emitują cząstki stałe, sadzę i trujące gazy. Biorąc pod uwagę konieczność wprowadzenia rozwiązań niskoemisyjnych, Polski Rejestr Statków zorganizował konferencję gromadzącą przedstawicieli świata nauki oraz przemysłu stoczniowego.
3 stycznia w gdyńskim oddziale Stoczni Karstensen odbyło się wodowanie częściowo wyposażonego kadłuba statku rybackiego oznaczonego numerem stoczniowym #454. Była to pierwsza operacja otwierająca pełen portfel zamówień na rok 2020 a jednocześnie czwarta w historii zakładu istniejącego niespełna półtora roku.
Ostatnie dni roku w Stoczni Remontowej Nauta upływają pod znakiem bardzo intensywnych prac. Zajętych jest aż 18 doków a zakres remontów obejmuje zarówno modernizacje małych jednostek, jak i zaawansowane przebudowy dużych statków.
9 grudnia br. rektor Uniwersytetu Morskiego prof. dr hab.inż Janusz Zarębski otworzył uroczyste posiedzenie Senatu z okazji 99. urodzin Uniwersytetu Morskiego. W obchodach udział wzięli pracownicy naukowi uczelni, politycy, samorządowcy, wojskowi, studenci i inne osoby z zaplecza branży morskiej ściśle współpracy z UM w Gdyni. Uroczystość odbyła się pod patronatem ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marka Gróbarczyka.
Zarząd Morskiego Portu Gdynia wraz z Ministerstwem Inwestycji i Rozwoju wyłonił doradcę transakcyjnego, który dokona na rzecz Spółki świadczeń consultingowych w obszarach projektowych uwzględniając przede wszystkim zagadnienia ekonomiczno-finansowe, prawne oraz techniczne.
5 listopada rozpoczęła się siódma edycja Międzynarodowych Targów Transportu i Logistyki w Warszawie. To jedno z największych w Europie Środkowo-Wschodniej wydarzeń biznesowych dla branży TSL oraz przedsiębiorstw korzystających lub poszukujących usług z tego sektora.
31 października stocznie Safe w Gdańsku przekazała klientowi częściowo wyposażony, nowoczesny trawler rybacki typu twin-rigger o nazwie Turma Nova. To już trzecia jednostka z serii dla holenderskiej stoczni Damen Maskaant.
Dziś w stoczni Remontowa Shipbuilding zwodowano drugi wielozadaniowy statek dla Urzędów Morskich o numerze budowy B 618/2. Jednostka o nazwie Planeta I zastąpi 35-letnią szczecińską Planetę.
54 zawinięcia, w tym cztery nieplanowane, ponad 42 tysiące członków załóg statków pasażerskich i 17% wzrost w porównaniu do roku poprzedniego. Takimi wynikami Zarząd Morskiego Portu Gdynia zamknął sezon statków pasażerskich 2019. Ostatnim wycieczkowcem, jaki w tym roku mogliśmy zobaczyć przy Nabrzeżu Francuskim, była AIDAmar. Ta ponad 250-metrowa jednostka w tym roku cumowała w Porcie Gdynia aż 16 razy.
Umowę w sprawie budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną podpisano w piątek w Elblągu. Nową drogę wodną, łączącą Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanym, wybuduje za 992 mln zł polsko-belgijskie konsorcjum NDI i Besix.
W najbliższej przyszłości, morska energetyka wiatrowa ma stać motorem napędzającym polską gospodarkę. Zgodnie z Polityką Energetyczną Polski do 2040 roku (PEP 2040), do 2027 roku w naszym kraju mają powstać pierwsze inwestycje offshorowe, a do 2040 roku w morskich farmach wiatrowych ma być zainstalowanych 10 GW. O planowanej przez Ministerstwo Energii ustawie o morskiej energetyce wiatrowej, przygotowaniu planu zagospodarowania przestrzennego dla polskich obszarów morskich i łańcuchu dostaw rozmawiano podczas Konferencji Offshore Wind, która odbyła się w dniach 30.09-1.10 w Warszawie.
Páll Jónsson wyruszył na próby morskie. To longliner dla Islandczyków budowany od podstaw w gdańskiej stoczni ALKOR. Jednostka ma być gotowa do końca tego roku.
W stoczni Remontowa Shipbuilding należącej do Grupy Remonowa Holding zwodowano elektryczny prom dla armatora Norled. Będzie to dwustronna jednostka z napędem Diesel Electric Hybrid. Kontrakt podpisany z norweskim armatorem zakłada budowę czterech takich statków.
Nowoczesny magazyn wysokiego składowania jest jednym z kluczowych elementów Intermodalnego Centrum Logistycznego w Pocie Zachodnim. Zarząd Morskiego Portu Gdynia mając na uwadze stale rosnące wymagania rynku, szczególnie w obszarze zaplecza logistyczno- magazynowego z powodzenie zakończył wszystkie prace budowlane. Jest to pierwszy z czterech przewidzianych do realizacji tego typu magazynów w Porcie Gdynia, który już w momencie budowania znalazł najemcę.
Dzień z Portem Hamburg w Warszawie. W miniony czwartek jeden z największych portów Europy zorganizował w hotelu Mercure Warszawa Centrum dwa spotkania dla osób na co dzień związanych z transportem morskim. Były to: „Port Hamburg dla Praktyków” oraz tradycyjny Wieczór Portowy Hafenabend. Ten rok przyniósł dla hamburskiego portu przełomowe zmiany.
Stocznia Marine Projects Ltd. zbudowała w Gdańsku częściowo wyposażony trawler m/v Cap Arkona. To nowatorska uniwersalna jednostka typu haczykowiec/trawler/poławiacz skorupiaków (longliner/trawler/potter) dla australijskiego armatora Austral Fisheries Pty Ltd. W poniedziałek odbyło się wodowanie jednostki.
HydroDron to nowoczesna, bezzałogowa jednostka przeznaczona do pomiarów hydrograficznych. Pierwsza w kraju taka pływająca platforma, skonstruowana przez firmę Marine Technology, na początku tego tygodnia przechodziła testy w Narodowym Centrum Żeglarstwa Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu w Gdańsku. Z naszą kamerą podpatrzyliśmy ją w akcji.
Port Gdynia świętuje 97. urodziny. Z tej okazji poniedziałek w Centrum Nauki EXPERYMENT w Gdyni uruchomiono nowoczesne symulatory PortMaster. Dzięki nim będzie można bliżej poznać pracę terminali przeładunkowych i kierować ruchem statków w Porcie Gdynia.
To miał być jeden z jego ostatnich rejsów przed emeryturą. Stało się inaczej. Pod koniec lipca dowodzony przez kapitana Andrzeja Lasotę masowiec USB Savannah zawinął do Altamiry w Meksyku. Podczas wyładunku węgla w jednej z ładowni statku ujawniono podejrzane pakunki. Polski kapitan wezwał na miejsce służby portowe i policję, a po przeszukaniu jednostki okazało się, że paczki kryją ponad 224 kg kokainy. Aresztowano całą załogę pod zarzutem przemytu narkotyków. Do dzisiaj w areszcie pozostaje już tylko polski kapitan. Jego rodzina od dwóch miesięcy przeżywa dramat.
Zakończyły się 20. Międzynarodowe Targi Morskie i Konferencje BALTEXPO. W Gdańsku udział w nich wzięło ponad 250 firm i organizacji z 23 krajów. To największe w Polsce i jedno z najbardziej prestiżowych w Europie wydarzeń poświęconych gospodarce morskiej.
W Porcie Gdynia w pełni działa już nowoczesny system GBAS-RTK. To najbezpieczniejszy na świecie mechanizm naprowadzania statków. Umożliwia on wyznaczanie pozycji jednstek z dokładnością do kliku cm.
Nie jest tajemnicą, że projekt, który chcemy uruchomić już od dawna, czyli budowa ro-paxów, to jest to główne zadanie dla nas – powiedział w rozmowie z portalem GospodarkaMorska.pl Marek Gróbarczyk. Minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej był obecny w Szczecinie podczas 7. Międzynarodowego Kongresu Morskiego. Wydarzenie zakończyło się w miniony piątek.
W stoczni Marine Projects Ltd. Sp. z o.o. zbudowany został częściowo wyposażony transportowiec ryby żywej „Ro Vision” dla norweskiego armatora Rostein AS z Harøy. Jednostka typu LFC czyli Live Fish Carrier po przeholowaniu do Norwegii zostanie ostatecznie wyposażona w stoczni Larsnes Mek. Verksted AS i przekazana armatorowi w lecie 2019 r.
Stocznia OdNowa – tak nazywa się projekt rewitalizacji Wyspy Ostrów w Gdańsku, realizowany przez Pomorską Specjalną Strefę Ekonomiczną. Dokładnie rok temu zapowiadano zmiany, teraz słowa stały się faktem. W sobotę na Wyspie Ostrów oddano do użytku płytę montażową oraz halę produkcyjną nr 33 na potrzeby nowoczesnej produkcji stoczniowej.
Największy na świecie kontenerowiec już w Porcie Gdańsk. MSC Gülsün, bo o nim mowa, zacumował w piątek przy nabrzeżu T2 terminalu kontenerowego DCT Gdańsk. Na pokład statek może zabrać prawie 24 000 tysiące 20-stopowych kontenerów, co czyni go rekordzistą wśród tego typu jednostek.
Pierwszy wielkoskalowy projekt głębokiej sejsmiki 3D/4C w Polskiej strefie przybrzeżnej na wodach do głębokości 10 metrów został zrealizowany z sukcesem i zakończony na początku lipca 2019 roku. Za realizację projektu dla Kanadyjskiego Klienta poszukującego złóż ropy i gazu odpowiedzialne było konsorcjum firm Pro Geofizyka Kraków oraz MEWO S.A.
Zabawy z fizyką i animatorami, wizyta na Darze Młodzieży, szkolenie na symulatorach oraz spotkania ze zwierzętami. To tylko niektóre atrakcje Morskich Półkolonii zorganizowanych przez Uniwersytet Morski w Gdyni. Niezwykłe zajęcia dla dzieci zakończyły się w miniony piątek.
Zarząd Morskiego Portu Gdańsk ma doradcę przy realizacji Portu Centralnego. Umowę w tej sprawie podpisano w środę z firmą DS Consulting. Spółka będzie wspierała budowę inwestycji w formule partnerstwa publiczno-prywatnego.
Maersk uruchomił nowy serwis AE19 statek-pociąg-statek z Dalekiego Wschodu do Gdańska. Jego inauguracja odbyła się w środę w terminalu kontenerowym DCT Gdańsk. Dzięki wykorzystaniu interkontynentalnego pociągu czas tranzytu z Azji do Polski będzie dwukrotnie szybszy. Połączenie ma być uzupełnieniem dotychczasowych serwisów opartych tylko na produkcie oceanicznym.
Lunar Bow w drodze do Danii. To pierwszy częściowo wyposażony statek rybacki zbudowany w Gdyni w Karstensen Shipyard Poland, spółce zależnej duńskiej stoczni Karstensens Skibsværft A/S. Trawler (NB 450) przejdzie teraz prace wykończeniowe. Do armatora trafić ma w styczniu 2020 r.
Zodiak II już na wodzie. Wodowanie pierwszej wielozadaniowej jednostki dla Urzędów Morskich o numerze budowy B 618/1 odbyło się w piątek w stoczni Remontowa Shipbuilding w Gdańsku. Statek ma być gotowy na przełomie lutego i marca przyszłego roku.
MSR Gryfia korzysta z letniego okresu podczas, którego armatorzy chętnie wykonują prace remontowe i serwisowe na swoich jednostkach. W ostatnich dniach stocznie opuścił prom m/f Galileusz należący do EuroAfrica Shipping Lines pływający w barwach Unity Line. Trwają również prace remontowe na niemieckim masowcu Spiekeroog.
130 wystawców i dziesiątki jachtów żaglowych i motorowych. W niedzielę w Gdyni zakończyły się 14. Targi Sportów Wodnych i Rekreacji „WIATR i WODA na wodzie”. To jedyne takie wydarzenie w Polsce, podczas którego nie tylko promuje się żeglarstwo, ale także w jednym miejscu, na wodzie można zobaczyć jachty, luksusowe łodzie motorowe, skutery oraz nowoczesny sprzęt żeglarski i motorowodny.
Stocznia Safe rozpoczęła budowę w pełni wyposażonego statku rybackiego dla norweskiej firmy Granli Fiskeri AS. Uroczystość położenia stępki odbyła się we wtorek. Nowoczesna jednostka, która otrzyma imię MS Slettenberg, ma być gotowa w 2020 r. To już kolejny w pełni wyposażony statek na własne konto stoczni Safe.
Nowoczesny Jonge Johannes już na wodzie. Wodowanie częściowo wyposażonego trawlera rybackiego typu twin-rigger odbyło się w poniedziałek w gdańskiej stoczni Safe. Jednostka powstaje na zamówienie stoczni Damen Maaskant Shipyards Stellendam dla holenderskiej firmy rybackiej Ekofish Group.
Na popularnym kanale YouTube "The World's Shortcut" opublikowano bardzo ciekawy dokument przedstawiający jak funkcjonuje jedna z największych budowli hydrotechnicznych świata. Interesujące animacje, czytelne opisy, świetne ujęcia....warto obejrzeć. Polecamy.
Aktywizacja portów południowego Bałtyku pod kątem rozwoju turystyki morskiej przy wykorzystaniu niewielkich statków wycieczkowych – to główny cel międzynarodowego projektu Small Cruise Ships in South Baltic Destinations (JOHANN). Jego uczestnicy gościli w Gdańsku w dniach 26-28 czerwca na seminarium. Jednym z partnerów projektu JOHANN jest Uniwersytet Morski w Gdyni.
Ma ponad 325 m długości, zabiera na pokład prawie 4 030 pasażerów, jest luksusowy i elegancki. To Norwegian Getaway – największy wycieczkowiec tego sezonu w Porcie Gdynia i najdłuższy statek pasażerski, jaki kiedykolwiek zawinął do polskich portów. Jednostka zacumowała w czwartek przy Nabrzeżu Francuskim.
9 czerwca stocznię Crist opuścił w pełni wyposażony, hybrydowy prom pasażersko-samochodowy przekazany islandzkiemu armatorowi Vegagerðinowi. Jednostka ma obsługiwać wymagające kursy pomiędzy wyspami islandzkiego archipelagu Westmana.
Kolejne w tym roku wodowanie w gdańskiej stoczni Safe. We wtorek zwodowany został częściowo wyposażony nowoczesny trawler rybacki typu twin-rigger. Spes Nova, bo takie imię otrzyma jednostka, powstaje na zamówienie stoczni Damen Maaskant Shipyards Stellendam. Do armatora – holenderskiej firmy rybackiej Ekofish Group – trafi w październiku tego roku.
Luksusowa, olbrzymia i piękna. Takimi słowami opisywały wycieczkowiec MSC Poesia osoby, które w środę przybyły do Gdyni, by powitać prawie 300-metrowy statek pasażerski. Jednostka około południa zacumowała przy Nabrzeżu Francuskim, rozpoczynając sezon wycieczkowy w Porcie Gdynia.
Nowy okręt dla Królewskiej Szwedzkiej Marynarki Wojennej już na wodzie. Uroczystość wodowania jednostki rozpoznania radioelektronicznego (SIGINT) odbyła się w środę w PGZ Stoczni Wojennej w Gdyni. Jak ujawnił kadm. Jens Nykvist, dowódca Królewskiej Szwedzkiej Marynarki Wojennej, nowy okręt będzie nosić imię HMS Artemis.
National Geographic Endurance w drodze do Norwegii. W środę wieczorem częściowo wyposażony kadłub jednego z najbardziej innowacyjnych statków pasażerskich na świecie opuścił stocznię CRIST w Gdyni. Teraz jego budowę dokończy stocznia Ulstein. Jednostka ma wejść do eksploatacji w pierwszym kwartale 2020 r.
Rozwój gdyńskiego portu, ważne inwestycje drogowe i kolejowe na terenie miasta, a także integracja państw nadbałtyckich oraz powiązanie regionu z siecią korytarzy transportowych w głąb Unii Europejskiej – to założenia, które w najbliższych latach chce realizować Gdynia w ramach zakonczonego właśnie projektu TENTacle. W Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym odbyła się konferencja podsumowująca program.
Detekcja i monitoring wycieków substancji niebezpiecznych, bezpieczeństwo pożarowe w obszarach zagrożonych wybuchem oraz najnowsze rozwiązania w zakresie wczesnego wykrywania pożarów obiektów przemysłowych. To tylko niektóre zagadnienia poruszane podczas tegorocznej Konferencji STREFY Ex „Bezpieczeństwo pożarowe i wybuchowe – emisja, detekcja i przeciwdziałanie”. Jej jubileuszowa XX edycja odbyła się w Hotelu Hilton w Gdańsku w dniach 3-4 kwietnia 2019 r.
Od ośmiu miesięcy w Porcie Gdańsk trwają prace nad rozbudową układu drogowo-kolejowego w Porcie Zewnętrznym. Generalnym Wykonawcą prac jest sopocka firma NDI, która mimo okresu zimowego osiągnęła już ponad 35% zaawansowania prac. Dziś na jednym z czterech wiaduktów drogowych zawisła symboliczna „wiecha”.
Isle of Jura już na wodzie. Wodowanie częściowo wyposażonego wielofunkcyjnego holownika odbyło się w gdańskiej stoczni Safe w środę. Jednostka powstaje na zamówienie stoczni Damen Shipyards Hardinxveld z Holandii, która dokończy jej budowę.
Seihaust już na wodzie. Tzw. fish process vessel zwodowano w miniony piątek. Statek powstaje na zamówienie Fitjar Mekaniske Verksted AS.
Pierwsze farmy wiatrowe na Bałtyku są już coraz bliższe. Jesteśmy coraz bliżej tej fazy konstrukcyjnej, już nie planistycznej, nie analitycznej, ale właśnie konstrukcyjnej – powiedział w rozmowie z portalem GospodarkaMorska.pl Zbigniew Gryglas, poseł na Sejm RP. Przewodniczący parlamentarnego zespołu ds. morskiej energetyki wiatrowej gościł na Polish-British Offshore Wind Supply Chain Forum, które w czwartek odbyło się w Gdyni. Jego uczestnicy m.in. zacieśniali relacje biznesowe pomiędzy firmami z sektora offshore wind, działającymi na rynkach polskim oraz brytyjskim.
W trójmiejskich portach przeprowadzono operację komercyjnego bunkrowania ekologicznym paliwem LNG. W ciągu ostatniego tygodnia do Gdyni i Gdańska zawinęły jednostki z „paliwem przyszłości”. To pierwsze tego typu operacje w Polsce.
Grupa LOTOS i PGNiG zrealizowały między 13 a 18 marca 2019 r. dwa komercyjne bunkrowania statków morskich skroplonym gazem ziemnym LNG. To pierwsze takie operacje przeprowadzone w portach morskich w Gdańsku i Gdyni. Firmy kontynuują współpracę w tym obszarze - wzmocni ona konkurencyjność polskich portów i spopularyzuje ekologiczne paliwo LNG na Bałtyku.
Innowacje w branży morskiej, ekologiczna żegluga czy autonomiczne statki przyszłości. To tylko niektóre tematy poruszane podczas sesji Innovation Day, która w środę odbyła się w Gdyni w ramach konferencji Transport Week 2019.
Wpływ innowacyjnych procesów na rozwój sektora portowego, cyfryzacja, autonomiczna żegluga i brexit. To tylko niektóre tematy poruszane podczas tegorocznej edycji Transport Week. Trzydniowa konferencja zakończyła się w czwartek w Gdyni.
Budowa wielozadaniowych statków dla urzędów morskich w Szczecinie i w Gdyni w toku. W czwartek w stoczni Remontowa Shipbuilding położono stępkę pod budowę drugiej jednostki z serii – B 618/2. Oba statki mają zostać przekazane w połowie 2020 r.
23 mln 492 tys. t przeładowanych towarów – z takim historycznym wynikiem zamknął 2018 r. Zarząd Morskiego Portu Gdynia. Oznacza to 10% wzrost w stosunku do 2017 roku. I na tym nie koniec. ZMPG zapowiada w najbliższych latach miliardowe inwestycje, dzięki którym wyniki gdyńskiego portu mają być jeszcze lepsze. To m.in. budowa publicznego terminalu promowego i pogłębienie akwenu portowego.
Cap San Juan w Gdyni. Olbrzymi kontenerowiec zacumował w BCT – Bałtyckim Terminalu Kontenerowym w piątek. To historyczna wizyta – Cap San Juan pobił w Porcie Gdynia rekord największej ładowności, nośności i tonażu pojemnościowego brutto.
Pierwsze w tym roku wodowanie w Zakładzie Nowych Budów Stoczni Remontowej Nauta. W piątek z pochylni B3 na wodę zjechał częściowo wyposażony trawler Cetus. Finalnym odbiorcą jednostki będzie Cetus A.S. – norweska firma zajmująca się połowami ryb.
Urząd Morski w Gdyni ma nowy statek. To katamaran Konstelacja przeznaczony m.in. do wykonywania pomiarów hydrograficznych. Nowoczesna jednostka przypłynęła do Gdyni w minioną sobotę. Można ją zobaczyć przy Nabrzeżu Prezydenta w pobliżu Skweru Kościuszki.
Pełen portfel zamówień w Safe. Gdańska stocznia buduje obecnie sześć statków jednocześnie. Pierwsza jednostka, częściowo wyposażony holownik Multicat 3515, została już ukończona. W czwartek wypłynęła z Gdańska do Holandii.
M/V Zephyr już gotowy. Częściowo wyposażony statek rybacki z Marine Projects Ltd. w czwartek wypłynął z Gdańska do Norwegii. Tam jego budowę dokończy stocznia Larsnes Mek. Verksted AS. Trawler pelagiczny powstał na zamówienie brytyjskiego armatora Zephyr Fishing Company Ltd. z Lerwick na Szetlandach.
Charlotte Maersk w Porcie Gdynia. Prawie 347-metrowy statek zacumował we wtorek w BCT – Bałtyckim Terminalu Kontenerowym. To najdłuższy kontenerowiec w historii gdyńskiego portu.
Będziemy dalej pracować na rzecz przemysłu stoczniowego i gospodarki morskiej, po to, żeby rozwijał się Gdańsk i Polska – zadeklarował w sobotę w Gdańsku w trakcie VII Konwentu Morskiego marszałek Senatu Stanisław Karczewski.
W stoczni Marine Projects Ltd. Sp. z o.o. zbudowany został częściowo wyposażony statek rybacki „Zephyr” (LK 394). Jednostka typu pelagic trawler (trawler pelagiczny) po przeholowaniu do Norwegii zostanie ostatecznie wyposażona w stoczni Larsnes Mek. Verksted AS i przekazana w lecie 2019 r. brytyjskiemu armatorowi Zephyr Fishing Company Ltd. z Lerwick na Szetlandach.
To będzie wyjątkowy prom z polskim akcentem. Stocznia Marine Projects Ltd. zakończyła w Gdańsku budowę dziobowej części nadbudówki na nową jednostkę dla Brittany Ferries. Blok wypłynął z Gdańska do Niemiec w sobotę. To już kolejna taka wysyłka na ten sam prom. W miniony poniedziałek do Flensburger Schiffbau Gsellschaft (FSG) popłynęła rufowa część nadbudówki.
Jest nowoczesna, szybka i już za kilka dni na stałe rozpocznie pracę w Porcie Gdynia. Mowa o Kontrolerze-22 – nowej jednostce Urzędu Morskiego w Gdyni, która 5 grudnia przypłynęła do Polski ze stoczni w Finlandii. Z naszą kamerą zwiedziliśmy pokład statku. Robi wrażenie.
Masowiec Gardno Polskiej Żeglugi Morskiej już ochrzczony. Uroczystość odbyła się w środę w Morskim Porcie Police. Matką chrzestną jednostki została Elżbieta Majchrowicz, długoletnia pracownica PŻM.
Co z Morską Stocznią Remontową Gryfia? Jak przebiegają prace przy budowie promu dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej, kiedy rusza przekop Mierzei Wiślanej i co będzie największym sukcesem MGMiŻŚ? M.in. na te pytania w rozmowie z portalem GospodarkaMorska.pl odpowiedział Marek Gróbarczyk, szef resortu gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. W środę w Warszawie podsumował on 3-letnią działalność tego ministerstwa.
Na terenie Portu Zachodniego powstaje nowoczesny magazyn wysokiego składowania. Postęp prac budowlanych jest imponujący a planowy termin zakończenia realizacji robót to już IV kwartał 2019 r.
Acta Centaurus prawie gotowy. Stocznia CRIST zakończyła w Gdyni budowę nowoczesnej częściowo wyposażonej jednostki do obsługi morskich farm wiatrowych. Kadłub opuścił stocznię w sobotę. Teraz prace dokończy norweska stocznia Ulstein Verft AS.
Przykład tej jednostki pokazuje, że stocznia jest w stanie samodzielnie zbudować jednostkę bojową – powiedział we wtorek Konrad Konefał, prezes PGZ Stoczni Wojennej. Podkreślił, że w procesie tym niezbędna będzie pomoc zewnętrznych producentów, bo „żadna stocznia nie produkuje silników do okrętów ani żadna stocznia nie produkuje uzbrojenia”. Obecnie patrolowiec Ślązak, bo o nim mowa, przechodzi próby morskie. Budowana od 2001 r. jednostka została zaprezentowana w PGZ Stoczni Wojennej w Gdyni.
Na tę chwilę trzeba było czekać aż siedemnaście lat. W środę ORP Ślązak w asyście holowników Fairplay XVI oraz Fairplay VII opuścił PGZ Stocznię Wojenną i po raz pierwszy wyruszył w morze. Jak poinformowała Magdalena Rybka z PGZ Stoczni Wojennej, „rozpoczęły się planowane na jesień br. próby morskie okrętu”.
W piątek z gdańskiej stoczni Alkor wypłynął przebudowany islandzki trawler Huginn VE 55. Kilka miesięcy temu jednostka trafiła do stoczni o około 10 procent krótsza. Podczas przebudowy trawler został m.in. rozcięty na dwie części, między które zostały wmontowane dodatkowe sekcje śródokręcia.
Stocznia CRIST przekazała Norwegom największy na świecie prom hybrydowy. Częściowo wyposażona jednostka pasażersko-samochodowa opuściła Gdynię w środę wieczorem. Color Hybrid – taką nazwę otrzyma prom, wejdzie do eksploatacji latem przyszłego roku. To jeden z największych statków, jakie w ostatnich latach powstały w polskich stoczniach.
Skok w XXI wiek, jeżeli chodzi o jednostki, a co za tym idzie, wykonywanie naszych statutowych obowiązków – powiedział o wielozadaniowych statkach dla urzędów morskich Zenon Kozłowski, zastępca dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie. W poniedziałek w Gdańsku w stoczni Remontowa Shipbuilding położono stępkę pod budowę pierwszej wielozadaniowej jednostki B 618 przeznaczonej dla Urzędu Morskiego w Szczecinie. Podpisany w marcu kontrakt zakłada budowę dwóch takich statków – drugi trafi do Urzędu Morskiego w Gdyni.
Szóste w tym roku wodowanie w Zakładzie Nowych Budów Stoczni Remontowej Nauta w Gdańsku. W piątek z pochylni B-3 na wodę zjechał częściowo wyposażony trawler Scombrus. Trafi do francuskiej spółki zajmującej się połowami ryb.
Chcemy, aby polskie porty były w centrum Bałtyku pod względem przeładunków – powiedział Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. Szef resortu był obecny w środę w Zarządzie Morskiego Portu Gdynia podczas prezentacji postępu prac nad realizacją Portu Zewnętrznego. Kluczowa dla gdyńskiego portu inwestycja ma być gotowa w 2026 r.
Dzień Otwarty Wiślanych Lodołamaczy. Przy nabrzeżu wyspy Ołowianka we wtorek mieszkańcy Gdańska i turyści mogli zwiedzić dwie jednostki należące do Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku: Orkę i Tygrysa. Obecnie lodołamacze przygotowują się do zimowej ochrony przeciwpowodziowej.
Stocznia Safe z Gdańska przekazała Norwegom kolejny statek rybacki. To częściowo wyposażony sejner TBN Trondskjær wykonany na zamówienie stoczni Stadyard AS, która dokończy jego budowę. Jednostka trafi do właściciela w marcu przyszłego roku.
Jest „kwestią kilku tygodni” uzyskanie dokumentów niezbędnych do rozpoczęcia budowy kanału przez Mierzeję Wiślaną – powiedział we wtorek Jarosław Kaczyński, prezes Prawa i Sprawiedliwości, w miejscu planowanego przekopu Mierzei Wiślanej. Oświadczył, że kiedy budowa już się rozpocznie, „będzie można powiedzieć, że klamka zapadła, że ten kanał powstanie”. Przekop przez Mierzeję Wiślaną ma połączyć Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanym.
Urząd Morski w Gdyni otworzył projekt „Modernizacja wejścia do portu wewnętrznego (w Gdańsku). Etap IIIA”. W jego ramach wykonane zostaną prace, które ułatwią żeglugę po Martwej Wiśle. Ich zakończenie planowane jest w 2020 r. Szczegóły realizacji inwestycji zostały zaprezentowane w środę w Gdańsku.
H-11 Bolko już na wodzie. Uroczystość chrztu i wodowania pierwszego z sześciu holowników budowanych dla Marynarki Wojennej RP odbyła się w poniedziałek w Gdańsku. Nowoczesne jednostki powstają w stoczni Remontowa Shipbuilding.
Rok akademicki 2018/2019 na Uniwersytecie Morskim w Gdyni rozpoczęty. Uroczysta inauguracja odbyła się w sobotę na Skwerze Kościuszki. Było to historyczne wydarzenie – od 1 września tego roku dotychczasowa Akademia Morska nosi bowiem rangę uniwersytetu.
Ben Woollacott na próbach morskich. To pierwszy z dwóch hybrydowych promów pasażersko-samochodowych ze stoczni Remontowa Shipbuilding, który obecnie przechodzi testy na Zatoce Gdańskiej. Obie jednostki budowane są na zamówienie brytyjskiego armatora Transport for London. Będą najbardziej ekologiczne na Tamizie.
Stocznia Remontowa Shipbuilding rozpoczęła w Gdańsku budowę drugiego z serii trzech niszczycieli min projektu 258 Kormoran II dla polskiej Marynarki Wojennej. Uroczyste cięcie blach odbyło się we wtorek. Okręt ma być gotowy za trzy lata.
Na razie trzy, ale będzie ich więcej. Mowa o specjalistycznych czujnikach zainstalowanych w Porcie Gdynia w ramach kompleksowego systemu yetiSense, który przez całą dobę monitoruje jakość powietrza, szczególnie poziom emisji pyłu węglowego powstającego w wyniku prowadzonych przeładunków. W czerwcu tego roku z powodu jego wzmożonego rozprzestrzeniania się ucierpieli mieszkańcy Śródmieścia Gdyni. Nowoczesny system ma ograniczyć podobne sytuacje w przyszłości.
Kolejne w tym roku wodowanie w Zakładzie Nowych Budów Stoczni Remontowej Nauta. Tym razem w piątek z pochylni B-1 zjechał na wodę częściowo wyposażony trawler rybacki RAV. Nazwa ta po norwesku oznacza bursztyn. Statek powstaje dla norweskiego armatora – zajmującej się połowami ryb spółki Peter Hepso Rederi.
Robotyzacja procesu produkcyjnego oraz jego inteligentne planowanie za pomocą nowoczesnych narzędzi, które znaczne ułatwiają pracę dzisiejszych przedsiębiorstw okrętowych. To tylko niektóre rozwiązania zaprezentowane podczas konferencji innoSHIP 4.0: #SmartFactory w okrętownictwie, która odbyła się we wtorek w Gdyni. Jej celem było m.in. wprowadzenie do tematyki wytwarzania przyszłości – Smart Factory.
Ta łódka to Formuła 1 na morzu – powiedział o jachcie I LOVE POLAND Filip Rdesiński, prezes Polskiej Fundacji Narodowej. Nowoczesna jednostka i projekt o tej samej nazwie zostały zaprezentowane w środę w Gdyni. Za kilka miesięcy jacht weźmie udział w prestiżowych regatach.
W styczniu 2019 r. zamierzamy przeprowadzić pierwsze komercyjne bunkrowanie statków paliwem LNG – zapowiedział w poniedziałek w Porcie Gdynia Henryk Mucha, prezes PGNiG Obrót Detaliczny, który wziął udział w pokazie ćwiczeń ratowniczo-gaśniczych i rozlewowych LNG. Na ich podstawie opracowana zostanie pierwsza w Polsce technologiczna instrukcja tankowania statków zasilanych paliwem LNG. Jego zastosowanie umożliwia armatorom spełnienie rygorystycznych obostrzeń dotyczących niskoemisyjnej żeglugi, a także redukcję kosztów operacyjnych.
Międzynarodowe Targi Budowy i Wyposażenia Statków, Maszyn i Technologii Morskich – SMM 2018 dobiegły końca. W Hamburgu zaprezentowało się 2 289 wystawców z 69 krajów, w tym z Polski. Z naszą kamerą odwiedziliśmy polskie stoiska.
Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna (PSSE), Agencja Rozwoju Przemysłu (ARP) i Stocznia Gdańsk rozpoczynają projekt rewitalizacji terenów Wyspy Ostrów. Do końca roku PSSE zakończy pierwszy etap prac modernizacyjnych, a ARP wzmocni finansowo Stocznię Gdańsk. Dla nowego zarządu stoczni w najbliższym czasie priorytetem jest finalizacja prac nad strategią rozwoju oraz zdobycie nowych kontraktów. Współpraca umożliwi wznowienie działalności stoczniowej i pozyskanie nowych inwestorów. Projekt rewitalizacji wspiera również zakładowa NSZZ Solidarność. W dniu rocznicy podpisania porozumień sierpniowych, zaprezentowane zostały plany rozwoju przemysłu stoczniowego na Wyspie Ostrów „Stocznia Gdańsk 4.0 Nowy Początek”.
City of St. Petersburg wypłynął z Gdańska. Nietypowy samochodowiec przechodził remont w Gdańskiej Stoczni Remontowa. To jego trzecia wizyta w tej stoczni.
Oceanograf, nowoczesny statek naukowo-badawczy Instytutu Oceanografii Uniwersytetu Gdańskiego, w eksploatacji. Chociaż naukowcy wciąż sprawdzają możliwości jednostki, prowadzone są już na niej badania środowiska i przyrody Morza Bałtyckiego. Z naszą kamerą spędziliśmy dzień na pokładzie tego nowoczesnego katamaranu. Robi wrażenie.
Ocean Star ochrzczony. Ceremonia nadania imienia nowej jednostce zbudowanej w Stoczni Remontowej Nauta odbyła się w piątek w Gdyni. W pełni wyposażony trawler powstał na zamówienie szkockiego armatora Mewstead (Fraserburgh) LLP. Jest najbardziej efektywną jednostką w swojej klasie na świecie.
Nawet 4,4 mld złotych mogą wynieść przychody Skarbu Państwa z opłat celno-skarbowych z 2 mln TEU w Porcie Zewnętrznym w Gdyni. Rozpoczęło się opracowywanie dokumentacji środowiskowej dla tej inwestycji. Umowę podpisano z Uniwersytetem Gdańskim we wtorek w Zarządzie Morskiego Portu Gdynia.
Priorytetem jest dolna Wisła, bo to jest przyszłość, być albo nie być portów trójmiejskich – powiedział w rozmowie z dziennikarzami Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. Szef resortu był obecny w środę w Gdańsku na sympozjum „Zagospodarowanie Dolnej Wisły”. Podkreślił, że poszukiwanie partnerów społecznych, duża potrzeba kooperacji są podstawą sukcesu w realizacji tej inwestycji.
TBN Støttfjord w drodze do Norwegii. Częściowo wyposażony sejner stocznia Safe zbudowała na zamówienie stoczni Stadyard AS, która dokończy jego budowę. Przekazanie gotowego statku właścicielowi Brødrene Bakken AS planowane jest na grudzień tego roku.