W Instytucie Oceanologii Polskiej Akademii Nauk w Sopocie odbyło się spotkanie inaugurujące rozpoczęcie projektu „MUNIMAP: Baltic Sea Munitions Remediation Roadmap”. Celem podmiotów zaangażowanych w to przedsięwzięcie jest zainicjowanie dyskusji odnośnie rozpowszechniania wiedzy na temat zagrożeń, jakie stanowi broń chemiczna i amunicja zatopione w Bałtyku. Przedsięwzięcie jest finansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach programu INTERREG Region Morza Bałtyckiego, a jego łączny budżet wynosi 3,9 mln euro.
Już 10-12 października kolejna edycja Baltexpo – renomowanych międzynarodowych targów morskich, które odbywają się co dwa lata w Gdańsku. Arkadiusz Aszyk, prezes zarządu Mostostal Pomorze, zaprasza do udziału w jednym z najważniejszych wydarzeń branżowych w regionie Morza Bałtyckiego.
Już 10-12 października kolejna edycja Baltexpo – renomowanych międzynarodowych targów morskich, które odbywają się co dwa lata w Gdańsku. Łukasz Malinowski, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk, zaprasza do udziału w jednym z najważniejszych wydarzeń branżowych w regionie Morza Bałtyckiego.
Już 10-12 października kolejna edycja Baltexpo – renomowanych międzynarodowych targów morskich, które odbywają się co dwa lata w Gdańsku. Katarzyna Romantowska-Jaskólska, dyrektor zarządzająca Damen Engineering Gdańsk, zaprasza do udziału w jednym z najważniejszych wydarzeń branżowych w regionie Morza Bałtyckiego.
Już w przyszłym tygodniu po raz dwunasty Polskie Towarzystwo Morskiej Energetyki Wiatrowej (PTMEW) zgromadzi przedstawicieli przemysłu offshore wind z całej Europy w Gdyni – sercu bałtyckiej gospodarki morskiej. Konferencja Offshore Wind – Logistics & Supplies stała się nieodłącznym punktem w kalendarzu wydarzeń związanych z rozwojem sektora MEW w naszym regionie.
Baltexpo to renomowane międzynarodowe targi morskie, które odbywają się co dwa lata w Gdańsku. Monika Kozakiewicz, prezes Stoczni Remontowej Nauta, zaprasza do udziału w jednym z najważniejszych wydarzeń branżowych w regionie Morza Bałtyckiego.
Podczas tegorocznej konferencji Transport Week pod lupę wzięte zostały porty zmiany, które je czekają w najbliższym czasie. Nowe środowiskowe regulacje już czekają, a zarządzający portami i terminalami muszą odnaleźć się w gąszczu przepisów.
Około dwunastu godzin trwał rozładunek nawozu mineralnego przez terminal Bałtyckiej Bazy Masowej (BBM) przy Nabrzeżu Szwedzkim. Towar przyjechał do Portu Gdynia w 22 wagonach typu RILS.
MSC Gaia, kontenerowiec linii żeglugowych MSC, przypłynął do Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego (BCT) w Porcie Gdynia we wtorek i wzbudził spore zainteresowanie. Statek okazał się być najdłuższą jednostką, jaka zawinęła kiedykolwiek do Gdyni, a także odznaczającą się największą pojemnością.
Konferencja „Bałtyku, Oddychaj! - porozmawiajmy o polskim rynku offshore” zgromadziła naukowców, świat biznesu, przedstawicieli spółek skarbu państwa budujących farmy na morzu i instytucje zaangażowane w proces oczyszczania Morza Bałtyckiego z niewybuchów.
Kolejne studia pod patronatem PGE Baltica, która realizuje projekt budowy Morskiej Farmy Wiatrowej Baltica, największej morskiej elektrowni wiatrowej w polskiej części Morza Bałtyckiego, otwarto w piątek 4 marca na Pomorzu - tym razem na Politechnice Gdańskiej. Na kierunku oceanotechnika jest już nowa specjalność studiów magisterskich z obszaru offshore: projektowanie i budowa morskich systemów energetycznych.
Na temat rozwoju Polskiej Żeglugi Bałtyckiej (PŻB - Polferries) i nowych promów, była mowa podczas konferencji prasowej na promie Nowa Star w Terminalu Promowym w Gdańsku. Udział w poniedziałkowym (10.01) wydarzeniu wziął wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk, prezes Polskiej Żeglugi Bałtyckiej Andrzej Madejski oraz poseł na Sejm RP - Czesław Hoc. – To co za chwilę będzie się działo w gospodarce morskiej jest dla nas niezwykle istotne i stanowi priorytet naszego rządu – powiedział wiceminister.
Spotkanie Bałtyckiego Klastra Morskiego i Kosmicznego, który skupia 60 polskich firm, odbyło się we wtorek (7 grudnia) w Gdyni. O aktualnych projektach i planach rozmawiali członkowie zarządu oraz koordynatorzy hubów, które działają w ramach "Klastra".
O tym, że w wodach Morza Bałtyckiego zatopiono około 40 tys. ton broni chemicznej oraz nawet 500 tys. ton broni konwencjonalnej przypominali wspólnie eksperci zaproszeni przez Enea oraz United Nations Global Compact podczas piątkowej (3 grudnia) konferencji inaugurującej projekt "Bałtyk dla pokoleń". Celem kampanii społecznej jest uświadamianie Europejczykom, że na dnia polskiego morza tyka ekologiczna bomba, która może spowodować tragiczne skutki dla morskiego ekosystemu i dużej części kontynentu. Organizatorzy chcą włączyć polski biznes w międzynarodowy dialog, który może się przyczynić do szybszego rozwiązania tego palącego problemu.
Do BCT Bałtyckiego Terminala Kontenerowego w Porcie Gdynia zawinął statek MSC Ellen. Mający prawie 347 metrów długości olbrzym wyrównuje rekord największego statku, jaki kiedykolwiek pojawił się w gdyńskim porcie.
Publiczny Terminal Promowy z rampą ro-ro w Gdyni kosztował 292 mln zł. Ta jedna z najbardziej spektakularnych inwestycji, jaka powstała w Porcie Gdynia. Budowa trwała ponad dwa lata.
Kolejne próbne cumowanie promu Polskiej Żeglugi Bałtyckiej odbyło się w Publicznym Terminalu Promowym w Porcie Gdynia. Tym razem pomyślną próbę odbył prom Wawel.
Pierwsze próbne cumowanie promu Polskiej Żeglugi Bałtyckiej odbyło się w Publicznym Terminalu Promowym w Porcie Gdynia. Tym samym Polferries przenosi się z Gdańska do Gdyni.
Ważąca ponad 1.000 ton trafostacja powstaje w Mostostalu Pomorze i trafi na farmę wiatrową na Bałtyku. Przy zabezpieczeniu antykorozyjnym 17.900 m2 tej konstrukcji pracował sztab ekspertów Muehlhan Polska. Zobacz, jak przebiegały prace.
Pierwsze zawinięcie statku w ramach nowego połączenia żeglugowego Gdynia- Oslo- Kłajpeda. To kolejna linia łącząca Port Gdynia z krajami bałtyckimi.
„Morskie farmy wiatrowe to tort wielkości 150 mld złotych i nikt nam w przyszłości nie wybaczy, jeśli nie wykorzystamy tego potencjalnego koła zamachowego dla polskiej gospodarki” - mówi Grzegorz Strzelczyk, prezes Lotos Petrobaltic. W naszym wywiadzie rozmawiamy o przyszłości energetyki, potencjale polskich stoczni i planowanych inwestycjach.Morscy górnicy naftowi - czyli kto?Lotos Petrobaltic to pewnego rodzaju ewenement tutaj na wybrzeżu. Jesteśmy górnikami morskimi, to znaczy wydobywamy kopalinę w postaci ropy naftowej i gazu ziemnego spod dna Morza Bałtyckiego. Wydobywamy to czarne złoto, lub jeśli mam być bardziej precyzyjny – szare, bo czarne jest zarezerwowane dla węgla.Lotos Petrobaltic to pierwszy – i po 30 latach wciąż jest jedyny – polski podmiot operujący w polskiej strefie ekonomicznej Morza Bałtyckiego.
Bałtycka Baza Masowa to mieszcząca się w porcie Gdynia spółka specjalizująca się w przeładunku materiałów niebezpiecznych, chemicznych, a w szczególności nawozów. 18 lutego towarzyszyliśmy z kamerą załodze BBM w załadunku Pulanu.
W ostatnich dniach marca tego roku, rozstrzygnięty został konkurs na TOP Menedżera Pomorza. Tytuł przyznany został Adamowi Mellerowi, Prezesowi Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA. Ze względu na pandemię koronawirusa, wręczenie nagrody zostało opóźnione. Statuetka znalazła się w rękach zwycięzcy podczas środowej debaty Dziennika Bałtyckiego na Uniwersytecie Morskim w Gdyni.
Udana współpraca Nauty z niemieckim armatorem Navo Mare. Mimo trwającego kryzysu związanego z koronawirusem, praca w gdyńskiej stoczni odbywa się na pełnych obrotach a remonty prowadzone są jednocześnie na kilkunastu jednostkach.
Mimo trwającego na świecie kryzysu, Stocznia Remontowa Nauta S.A. w Gdyni wraca do pracy na pełnych obrotach. Aktualnie prace remontowe, w tym remonty klasowe, prowadzone są jednocześnie aż na 11 jednostkach.
Minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk oraz pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego Marcin Horała podpisali w obecności premiera RP Mateusza Morawieckiego porozumienie w sprawie poprawy dostępu do Portu Gdynia. Prace przygotowawcze do budowy tzw. Drogi Czerwonej w Gdyni zostaną sfinansowane z Programu Wieloletniego CPK w latach 2020-2023.
O roli swojego dziadka, Eugeniusza Kwiatkowskiego w budowie Portu Gdynia, wadze gospodarki morskiej dla całej gospodarki narodowej oraz konieczności centralnego wsparcia dla strategicznych inwestycji w portach opowiada Julita Maciejewicz-Ryś.
Do Portu Gdańsk zawinął dziś jeden z najdłuższych kontenerowców świata. COSCO Shipping Pisces, bo o nim mowa, zacumował przy nabrzeżu T2 terminalu kontenerowego DCT Gdańsk.
Mimo epidemii koronawirusa, intensywne prace w stoczni remontowej Baltic Engineering odbywają się bez zakłóceń. W czwartek (23.04), odbyło się wydokowanie statku badawczego r/v Baltica należącego do Morskiego Instytutu Rybackiego. W ramach remontu, na jednostce wykonano pełen zakres konserwacji.
Adam Meller TOP Managerem Pomorza: „W setną rocznicę zaślubin Polski z morzem Port Gdynia jest w doskonałej kondycji i po raz kolejny z rzędu odnotowuje rekordowe przeładunki. Dzięki zaślubinom sprzed wieku za dwa lata będziemy mogli świętować 100-lecie Portu Gdynia.”
24 kwietnia trzeci żuraw portowy Liebherr LPS 600 stanął na pirsie rudowym w Porcie Północnym. Nowe urządzenie zwiększy możliwości przeładunkowe terminalu i wyraźnie przyśpieszy obsługę zawijających do portu jednostek.
Czy Bałtykowi grozi katastrofa ekologiczna? Od lat naukowcy i politycy zadają to pytanie i wspólnie szukają na nie odpowiedzi. Dlaczego jest to tak ważne? Na dnie Morza Bałtyckiego od dziesiątek lat zalegają ogromne pokłady broni chemicznej, powojennej amunicji, trujących środków bojowych i wraków okrętów pełnych ciężkiego paliwa. Pozbycie się ich jest nielada wyzwaniem. Czy stanowią realne zagrożenie dla ekosystemu morskiego? Na to pytanie oraz na wiele innych odpowiadał prof. Jacek Bełdowski, wiceprzewodniczący Rady Naukowej Instytutu Oceanologii Polskiej Akademii Nauk i koordynator międzynarodowego projektu DAIMON.
„Obecność NATO na Morzu Bałtyckim ważniejsza niż kiedykolwiek” - powiedział Yngve Skoglund, dowódca Stałego Zespołu Okrętów NATO SNGM-1. Wczoraj, przy Nabrzeżu Stanów Zjednoczonych w Gdyni, zacumował FGS Oste - nawodny okręt nasłuchowy. Wizyta miała charakter dyplomatyczny.
Poważny pożar w Porcie Gdynia. W czwartek, przed godziną 9:00 zapalił się duży, zadaszony magazyn płaskiego składowania eksploatowany przez Bałtycki Terminal Zbożowy. Na miejscu pracowało łącznie 29 zastępów straży pożarnej i 70 strażaków. Do pomocy został zaangażowany też statek ratowniczy M/s kpt. Poinc.
Dziś rano, na pokładzie jednego z najnowocześniejszych statków naukowo-badawczych, r/v Oceanograf podpisane zostało porozumienie pomiędzy Uniwersytetem Gdańskim a Uniwersytetem Islandzkim. Zakłada ono m.in. wymianę pracowników naukowych i studentów oraz współpracę w zakresie wspólnych przedsięwzięć badawczych i organizacyjnych. Porozumienie o współpracy (Memorandum of Understanding) zostało podpisane w ramach wizyty Prezydenta Islandii w Gdańsku.
Wczoraj w hotelu Courtyard Marriot Waterfront Gdynia odbył się I Kongres Bezpieczeństwa Morskiego zorganizowany z okazji 100-lecia Zaślubin Polski z Morzem. Wydarzenie zgromadziło ekspertów z instytucji państwowych, przedstawicieli Marynarki Wojennej RP i naukowców. Kongres był okazją do omówienia tematów kluczowych z punktu widzenia zapewnienia bezpieczeństwa morskiego kraju biorąc pod uwagę uwarunkowania technologiczne, polityczno-militarne, gospodarcze i społeczne. Współorganizatorami wydarzenia było Biuro Bezpieczeństwa Narodowego i Akademia Marynarki Wojennej w Gdyni.
6 lutego w Centrum Konferencyjnym Amber Expo odbyło się spotkanie ze śniadaniem biznesowym projektu INTERMARE South Baltic. Projekt dedykowany jest dla małych i średnich firm funkcjonujących w sektorze gospodarki morskiej i polega na budowaniu sieci networkingowej, współpracy i promocji przedsiębiorstw w Regionie Morza Bałtyckiego. Spotkanie to jest zapowiedzią ważnego wydarzenia jakim są Targi Gospodarki Morskiej Intermare, które odbędą się 22-24 czerwca 2020 roku w AmberExpo.
Port w Gdyni zarobił w ub. r. 54 mln zł netto, przy przychodach sięgających 237 mln zł - wynika ze wstępnych danych finansowych, o których poinformowali w środę przedstawiciele spółki podczas konferencji wynikowej. Dodali, że w tym czasie w porcie przeładowano 24 mln ton towarów.
Stocznia Remontowa wykonała kompleksowy przegląd promu ro-ro "Romantika" pływającego w barwach armatora AS Tallink Group. Zwiększony potencjał dokowy i produkcyjny pozwala Naucie remontować nawet największe jednostki pływające na Bałtyku.
Na terenie terminala kontenerowego DCT Gdańsk odbyła się w czwartek 21.11 uroczysta inauguracja stałego bezpośredniego połączenia kolejowego z Chin do Portu Gdańsk. Pierwszy pociąg przyjechał po godzinie 11.00.
Zarząd Morskiego Portu Gdynia wraz z Ministerstwem Inwestycji i Rozwoju wyłonił doradcę transakcyjnego, który dokona na rzecz Spółki świadczeń consultingowych w obszarach projektowych uwzględniając przede wszystkim zagadnienia ekonomiczno-finansowe, prawne oraz techniczne.
Odbywająca się w dniach 22-24 października Baltic Ports&Shipping Conference to największe w regionie Morza Bałtyckiego i cenione na świecie wydarzenie networkingowe zrzeszające przedstawicieli rządów, managerów firm z branży morskiej i logistycznej, zarządców portów, armatorów, firm spedycyjnych i consultingowych.
54 zawinięcia, w tym cztery nieplanowane, ponad 42 tysiące członków załóg statków pasażerskich i 17% wzrost w porównaniu do roku poprzedniego. Takimi wynikami Zarząd Morskiego Portu Gdynia zamknął sezon statków pasażerskich 2019. Ostatnim wycieczkowcem, jaki w tym roku mogliśmy zobaczyć przy Nabrzeżu Francuskim, była AIDAmar. Ta ponad 250-metrowa jednostka w tym roku cumowała w Porcie Gdynia aż 16 razy.
W najbliższej przyszłości, morska energetyka wiatrowa ma stać motorem napędzającym polską gospodarkę. Zgodnie z Polityką Energetyczną Polski do 2040 roku (PEP 2040), do 2027 roku w naszym kraju mają powstać pierwsze inwestycje offshorowe, a do 2040 roku w morskich farmach wiatrowych ma być zainstalowanych 10 GW. O planowanej przez Ministerstwo Energii ustawie o morskiej energetyce wiatrowej, przygotowaniu planu zagospodarowania przestrzennego dla polskich obszarów morskich i łańcuchu dostaw rozmawiano podczas Konferencji Offshore Wind, która odbyła się w dniach 30.09-1.10 w Warszawie.
Aż 115 elementów turbin wiatrowych przywiózł do Gdyni z Chin statek Tian Hui. To rekordowa liczba w historii Portu Gdynia. Rozładunek jednostki zakończył się w nocy z niedzieli na poniedziałek w BCT – Bałtyckim Terminalu Kontenerowym. Za obsługę agencyjną statku odpowiedzialna była Morska Agencja Gdynia.
Mikroplastik w środowisku morskim, zatopiona amunicja, biologia morza czy prawne aspekty morskiego planowania przestrzennego. To tylko niektóre tematy poruszane podczas II Konferencji Naukowej Polskich Badaczy Morza, która w środę zakończyła się w Gdyni. Jej podstawowym celem była konsolidacja środowiska polskich badaczy mórz i oceanów reprezentujących wszystkie aspekty badań oceanograficznych.
Przebudowana na Morskie Centrum Produkcyjne platforma Petrobaltic opuściła Gdańsk. W piątek ok. 8:30 rozpoczęto holowanie jednostki z Gdańskiej Stoczni REMONTOWA w kierunku kotwicowiska nr 4 w Porcie Północnym. Tam zaczeka na odpowiednie warunki pogodowe, które umożliwią jej dalszy transport na złoże B8 na Morzu Bałtyckim. Morskie Centrum Produkcyjne przejmie wydobycie z pracującej na tym złożu platformy LOTOS PETROBALTIC.
Kolejny etap przebudowy platformy Petrobaltic zakończony. Jednostkę w Gdańskiej Stoczni REMONTOWA przekształcono w Morskie Centrum Produkcyjne. We wtorek zostało poświęcone, a już wkrótce opuści Gdańsk, by rozpocząć pracę na złożu B8 na Morzu Bałtyckim.
Największy na świecie kontenerowiec już w Porcie Gdańsk. MSC Gülsün, bo o nim mowa, zacumował w piątek przy nabrzeżu T2 terminalu kontenerowego DCT Gdańsk. Na pokład statek może zabrać prawie 24 000 tysiące 20-stopowych kontenerów, co czyni go rekordzistą wśród tego typu jednostek.
Morska energetyka wiatrowa – studia podyplomowe na takim kierunku uruchomiła Politechnika Gdańska we współpracy i pod patronatem Polskiego Towarzystwa Morskiej Energetyki Wiatrowej. Umowę w tej sprawie podpisano we wtorek na Wydziale Oceanotechniki i Okrętownictwa PG. Rekrutacja na rok akademicki 2019/2020 już trwa. To pierwszy taki projekt w kraju.
Maersk uruchomił nowy serwis AE19 statek-pociąg-statek z Dalekiego Wschodu do Gdańska. Jego inauguracja odbyła się w środę w terminalu kontenerowym DCT Gdańsk. Dzięki wykorzystaniu interkontynentalnego pociągu czas tranzytu z Azji do Polski będzie dwukrotnie szybszy. Połączenie ma być uzupełnieniem dotychczasowych serwisów opartych tylko na produkcie oceanicznym.
DCT Gdańsk dynamicznie się rozwija. W poniedziałek z Chin do terminalu przypłynęły nowe suwnice RMG. Ich transport i montaż na terenie DCT Gdańsk wykonuje PZT – Portowy Zakład Techniczny. Nowoczesne urządzenia rozpoczną pracę jeszcze w tym roku.
W Kosakowie podpisano list intencyjny dotyczący rozwoju morskich farm wiatrowych na południowym wybrzeżu Morza Bałtyckiego. Współpracę w tym zakresie zadeklarowali w środę Zarząd Morskiego Portu Gdynia, miasta Gdynia i Rumia oraz Gmina Kosakowo. W ten sposób z wyprzedzeniem chcą stworzyć jak najkorzystniejsze warunki dla inwestorów bezpośrednio zaangażowanych w budowę morskich farm wiatrowych w polskiej wyłącznej strefie ekonomicznej na Bałtyku.
Ma prawie 220 m długości, zabiera na pokład 1 200 pasażerów i nosi imię słynnego portugalskiego żeglarza i odkrywcy. Mowa o wycieczkowcu Vasco da Gama, który w środę po raz pierwszy w swojej historii zawinął do Portu Gdynia. Jednostka zacumowała przy Nabrzeżu Francuskim.
MSR Gryfia korzysta z letniego okresu podczas, którego armatorzy chętnie wykonują prace remontowe i serwisowe na swoich jednostkach. W ostatnich dniach stocznie opuścił prom m/f Galileusz należący do EuroAfrica Shipping Lines pływający w barwach Unity Line. Trwają również prace remontowe na niemieckim masowcu Spiekeroog.
Ma ponad 325 m długości, zabiera na pokład prawie 4 030 pasażerów, jest luksusowy i elegancki. To Norwegian Getaway – największy wycieczkowiec tego sezonu w Porcie Gdynia i najdłuższy statek pasażerski, jaki kiedykolwiek zawinął do polskich portów. Jednostka zacumowała w czwartek przy Nabrzeżu Francuskim.
Terroryści na promie Nova Star należącym do Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Jednostkę z rąk porywaczy odbiły w czwartek siły specjalne JW Formoza oraz BOA. Nikomu nic się nie stało, a cała akcja odbyła się w ramach ćwiczeń antyterrorystycznych „KORSZARZ-19”, które w ramach obchodów Święta Morza 2019 zorganizował Urząd Morski w Gdyni.
Bałtyk to nasza wspólna sprawa – mówił w środę w Gdańsku marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk podczas otwarcia 10. Forum Strategii Unii Europejskiej dla regionu Morza Bałtyckiego. To najważniejsze międzynarodowe wydarzenie, podczas którego poruszane są tematy związane z rozwojem regionu Bałtyku, gospodarką w obiegu zamkniętym i problemami demograficznymi. W Forum uczestniczy prawie 800 osób z całej Europy.
Sezon statków pasażerskich w Porcie Gdynia w pełni. We wtorek po raz trzeci zawinęła tam „uśmiechnięta” AIDAmar. To najbardziej popularny statek pasażerski tego roku – łącznie przypłynie do gdyńskiego portu aż 16 razy.
Nowoczesny, elegancki i ekologiczny. Tak w kilku słowach można opisać wycieczkowiec Mein Schiff 1, który w środę zacumował przy Nabrzeżu Francuskim w Porcie Gdynia. To drugi pod względem długości statek pasażerski tego sezonu.
Norwegian Pearl w Porcie Gdynia. Luksusowy wycieczkowiec z charakterystycznie pomalowanym kadłubem zacumował we wtorek przy Nabrzeżu Francuskim. To jego pierwsza wizyta w Gdyni.
Tak czuję po dyskusjach, które tutaj toczymy, że jesteśmy coraz bliżej – mówił w Warszawie o morskich farmach wiatrowych Maciej Stryjecki, prezes Fundacji na rzecz Energetyki Zrównoważonej, podczas Bałtyckiego Forum Przemysłu Energetyki Morskiej. Dwudniowe wydarzenie, organizowane przez FNEZ, zakończyło się w czwartek. Uczestniczyli w nim najważniejsi przedstawiciele sektora morskiej energetyki wiatrowej.
Piękna, elegancka i luksusowa. Tak w kilku słowach można opisać statek pasażerski Queen Victoria, który w piątek zacumował przy Nabrzeżu Francuskim w Porcie Gdynia. To pierwsza wizyta tego wycieczkowca w tym sezonie. Kolejny raz zobaczymy go w Gdyni na początku września.
Luksusowa, olbrzymia i piękna. Takimi słowami opisywały wycieczkowiec MSC Poesia osoby, które w środę przybyły do Gdyni, by powitać prawie 300-metrowy statek pasażerski. Jednostka około południa zacumowała przy Nabrzeżu Francuskim, rozpoczynając sezon wycieczkowy w Porcie Gdynia.
Rozwój gdyńskiego portu, ważne inwestycje drogowe i kolejowe na terenie miasta, a także integracja państw nadbałtyckich oraz powiązanie regionu z siecią korytarzy transportowych w głąb Unii Europejskiej – to założenia, które w najbliższych latach chce realizować Gdynia w ramach zakonczonego właśnie projektu TENTacle. W Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym odbyła się konferencja podsumowująca program.
Nasze porty muszą być konkurencyjne co najmniej tak, jak inne porty południowych wybrzeży Bałtyku – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk przy okazji podpisania umowy na rozbudowę dostępu kolejowego do zachodniej części Morskiego Portu Gdynia.
Pierwsze farmy wiatrowe na Bałtyku są już coraz bliższe. Jesteśmy coraz bliżej tej fazy konstrukcyjnej, już nie planistycznej, nie analitycznej, ale właśnie konstrukcyjnej – powiedział w rozmowie z portalem GospodarkaMorska.pl Zbigniew Gryglas, poseł na Sejm RP. Przewodniczący parlamentarnego zespołu ds. morskiej energetyki wiatrowej gościł na Polish-British Offshore Wind Supply Chain Forum, które w czwartek odbyło się w Gdyni. Jego uczestnicy m.in. zacieśniali relacje biznesowe pomiędzy firmami z sektora offshore wind, działającymi na rynkach polskim oraz brytyjskim.
Statki autonomiczne, tak jak pojazdy autonomiczne, w niedługiej przyszłości będą pływały po morzach i oceanach, a także po jeziorach. Mamy już autonomiczne platformy, wiele automatyzacji wprowadzamy w naszym najbliższym otoczeniu i to samo czeka nas także na rynku morskim – powiedział prof. Marek Grzybowski, przewodniczący zarządu Baltic Sea & Space Cluster, podczas konferencji „Autonomous ships – Inevitable reality at sea”, która we wtorek odbyła się na Politechnice Gdańskiej. Jej uczestnicy rozmawiali m.in. o możliwościach wdrażania bezzałogowych obiektów pływających z wykorzystaniem technologii satelitarnych, a także o potencjale polskiego przemysłu w tym zakresie.
23 mln 492 tys. t przeładowanych towarów – z takim historycznym wynikiem zamknął 2018 r. Zarząd Morskiego Portu Gdynia. Oznacza to 10% wzrost w stosunku do 2017 roku. I na tym nie koniec. ZMPG zapowiada w najbliższych latach miliardowe inwestycje, dzięki którym wyniki gdyńskiego portu mają być jeszcze lepsze. To m.in. budowa publicznego terminalu promowego i pogłębienie akwenu portowego.
Urząd Morski w Gdyni ma nowy statek. To katamaran Konstelacja przeznaczony m.in. do wykonywania pomiarów hydrograficznych. Nowoczesna jednostka przypłynęła do Gdyni w minioną sobotę. Można ją zobaczyć przy Nabrzeżu Prezydenta w pobliżu Skweru Kościuszki.
Ma 26 m długości, prawie 7 m wysokości i waży 43 500 kg. Dźwig statkowy DKF 500 o takich wymiarach 20 grudnia w całości został wysłany z Portu Gdynia do Danii. Urządzenie dotarło już do stoczni Esbjerg Shipyard A/S.
Jesteśmy jedynym unijnym korytarzem, w którym nie ma rzek – powiedział o Korytarzu Bałtyk-Adriatyk w rozmowie z portalem GospodarkaMorska.pl Tomasz Sowiński. Prezes Związku Miast Nadwiślańskich był jednym z prelegentów podczas V Forum Korytarza Bałtyk-Adriatyk, które w piątek zakończyło się w Gdyni. Podkreślił, że trwają starania, by zarówno Odra, jak i Wisła, zostały dopisanego do tego korytarza, ponieważ transport wodny jest w tej chwili w Europie absolutnym priorytetem, na rozwój którego przeznaczone zostaną duże środki.
Co z Morską Stocznią Remontową Gryfia? Jak przebiegają prace przy budowie promu dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej, kiedy rusza przekop Mierzei Wiślanej i co będzie największym sukcesem MGMiŻŚ? M.in. na te pytania w rozmowie z portalem GospodarkaMorska.pl odpowiedział Marek Gróbarczyk, szef resortu gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. W środę w Warszawie podsumował on 3-letnią działalność tego ministerstwa.
Olbrzymi „odkurzacz nabrzeżowy” płynie z Gdyni na Islandię. Prawie 400-tonowy vacuum ship unloader zbudował Energomontaż Północ Gdynia. Urządzenie będzie pracowało w hucie aluminium w Hafnarfjörður.
Wokół portów powstaje sieć informatyczna, która bazuje na technologiach kosmicznych – powiedział prof. Marek Grzybowski, przewodniczący zarządu Baltic Sea & Space Cluster podczas konferencji „Sea Port + Space Infrastructure. Synergic Network Under Common Management”, która w czwartek odbyła się w Wyższej Szkole Administracji i Biznesu w Gdyni. Jej uczestnicy rozmawiali m.in. o rozwiązaniach przyszłości, które już wkrótce mogą mieć zastosowanie w portach i w żegludze.
Olbrzymia suwnica w drodze z Gdyni do Finlandii. Stalową konstrukcję o masie 580 t wykonał Energomontaż Północ-Gdynia. Dźwig STS (ship-to-shore) przeznaczony jest do rozładunku i załadunku kontenerów ze statków w terminalach kontenerowych.
Rok 2019 przełomowy dla morskiej energetyki wiatrowej w Polsce. Podczas Konferencji Polskiego Stowarzyszenia Energetyki Wiatrowej „Rynek Energetyki Wiatrowej w Polsce”, która w czwartek zakończyła się w Serocku, wiceminister energii Grzegorz Tobiszowski zapowiedział, że resort energii pracuje obecnie nad projektem ustawy o morskiej energetyce wiatrowej. Ma on być gotowy w pierwszym kwartale przyszłego roku i umożliwić po 2020 r. budowę polskich morskich farm wiatrowych na Morzu Bałtyckim.
Kolejne dwie gigantyczne suwnice STS zostały przetransportowane do miejsca swojego przeznaczenia. Spektakularna operacja transportu z placu montażowego do nabrzeża odbyła się w niedzielę. Oznacza to, że nabrzeże T2 jest wyposażone aż w 7 nowoczesnych urządzeń tego typu (wszystkie z wysięgiem 25 rzędów kontenerów).
AIDAbella zamknęła sezon statków pasażerskich w Porcie Gdynia. Jednostka zacumowała przy Nabrzeżu Francuskim w piątek. Do Gdyni w tym sezonie łącznie zawinęło 50 wycieczkowców.
Przed nami jeszcze trochę pracy. Ten rok 2019, ale chciałbym, żeby to była połowa roku 2019, wykorzystamy jeszcze na prace parlamentarne, myślę o specustawie offshorowej – powiedział Zbigniew Gryglas, poseł na Sejm RP. Przewodniczący parlamentarnego zespołu ds. morskiej energetyki wiatrowej był obecny w środę w Gdyni na konferencji Offshore Wind Logistics & Supplies 2018. Ustawa offshorowa ma zagwarantować maksymalnie duży tzw. local content, czyli udział polskich firm w łańcuchu dostaw dla polskich morskich farm wiatrowych.
Chcemy, aby polskie porty były w centrum Bałtyku pod względem przeładunków – powiedział Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. Szef resortu był obecny w środę w Zarządzie Morskiego Portu Gdynia podczas prezentacji postępu prac nad realizacją Portu Zewnętrznego. Kluczowa dla gdyńskiego portu inwestycja ma być gotowa w 2026 r.
Forum Gospodarki Morskiej Gdynia 2018 za nami. Najważniejsze wydarzenie gospodarki morskiej odbyło się w piątek w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym. W prezentacjach i debatach na temat wyzwań, zagrożeń i planów branży morskiej uczestniczyło około 650 osób z kraju i ze świata.
To nowa jakość na Bałtyku – tak o promie Nova Star w poniedziałek podczas spotkania z dziennikarzami mówił Piotr Redmerski, prezes Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Najnowsza jednostka PŻB weszła do eksploatacji 14 września. Chociaż termin ten przekładany był aż 9 razy, zarząd PŻB liczy na to, że jednostka na stałe wejdzie na trasę Gdańsk-Nynäshamn. Z naszą kamerą byliśmy na pokładzie promu Nova Star.
Krzysztof Szymborski - Przewodniczący Rady Interesantów Portu Gdynia, Prezes Zarządu BCT Bałtyckiego Terminala Kontenerowego w Gdyni Sp. z o.o. Lider Panelu Porty Morskie zaprasza na kolejną edycję Forum Gospodarki Morskiej Gdynia 2018.
Robotyzacja procesu produkcyjnego oraz jego inteligentne planowanie za pomocą nowoczesnych narzędzi, które znaczne ułatwiają pracę dzisiejszych przedsiębiorstw okrętowych. To tylko niektóre rozwiązania zaprezentowane podczas konferencji innoSHIP 4.0: #SmartFactory w okrętownictwie, która odbyła się we wtorek w Gdyni. Jej celem było m.in. wprowadzenie do tematyki wytwarzania przyszłości – Smart Factory.
Dziewięć zmian terminu, ale w końcu się udało. Nova Star, najnowszy prom Polskiej Żeglugi Bałtyckiej, w piątek wypłynęła w pierwszy rejs z Gdańska do Nynäshamn. Na miejscu ma być w sobotę w samo południe.
Kolejni członkowie Porozumienia o Współpracy Operatorów Terminali Przeładunkowych i Centrów Logistycznych Europy Środkowo-Wschodniej. W piątek w Zarządzie Morskiego Portu Gdynia przystąpiło do niego sześć nowych podmiotów. Celem inicjatywy jest promowanie potencjału portów morskich, operatorów kolejowych oraz terminali i centrów logistycznych wśród klientów usług logistycznych w kraju i zagranicą.
Oceanograf, nowoczesny statek naukowo-badawczy Instytutu Oceanografii Uniwersytetu Gdańskiego, w eksploatacji. Chociaż naukowcy wciąż sprawdzają możliwości jednostki, prowadzone są już na niej badania środowiska i przyrody Morza Bałtyckiego. Z naszą kamerą spędziliśmy dzień na pokładzie tego nowoczesnego katamaranu. Robi wrażenie.
ASTOR z wizytą w Porcie Gdynia. Wycieczkowiec zawinął tam we wtorek rano. Były to wyjątkowe odwiedziny – statek pasażerski zacumował bowiem w centrum miasta – przy Nabrzeżu Pomorskim, a nie jak dotychczas, przy Nabrzeżu Francuskim.
W sobotę do DCT Gdańsk przypłynęły dwie suwnice nabrzeżowe STS. Trwa rozładunek wielkogabarytowych elementów dźwigów. Gigantyczne STS-y montowane bedą na wydzielonym placu, za terminalem T2. Do końca roku zaplanowane jest ich uruchomienie, co oznacza, że nabrzeże T2 będzie wyposażone aż w 7 nowoczesnych suwnic STS (wszystkie z wysięgiem 25 rzędów kontenerów).
Priorytetem jest dolna Wisła, bo to jest przyszłość, być albo nie być portów trójmiejskich – powiedział w rozmowie z dziennikarzami Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. Szef resortu był obecny w środę w Gdańsku na sympozjum „Zagospodarowanie Dolnej Wisły”. Podkreślił, że poszukiwanie partnerów społecznych, duża potrzeba kooperacji są podstawą sukcesu w realizacji tej inwestycji.
28 żaglowców, 110 rejsów po Zatoce Gdańskiej, 900 żeglarzy i mnóstwo innych atrakcji. W Gdańsku w czwartek rozpoczął się zlot Baltic Sail. Żeglarskie święto potrwa do niedzieli. W tym roku jest częścią V Światowego Zjazdu Gdańszczan.
W ciągu 18 miesięcy powstanie studium wykonalności zagospodarowania żeglugowego Wisły na odcinku od Gdańska do Warszawy oraz dróg wodnych od Warszawy do granicy z Białorusią i na odcinku od Wisły do Zalewu Wiślanego. Umowę w tej sprawie podpisano w poniedziałek w Zarządzie Morskiego Portu Gdańsk.
Bałtyckie Targi Militarne – Balt Military Expo – za nami. Trzydniowe wydarzenie zakończyło się w Gdańsku w środę. W tym roku udział w nim wzięło ponad 140 wystawców z 15 krajów, w tym również portal GospodarkaMorska.pl.
W Gdańsku w poniedziałek otwarto 15. Bałtyckie Targi Militarne poświęcone tematyce bezpieczeństwa morskiego, systemom obronnym oraz ratownictwu na morzu i lądzie. Impreza, w której bierze udział ponad 140 wystawców z 15 krajów, potrwa trzy dni.
Marina w Gdańsku. Prawie 240-metrowy wycieczkowiec zacumował przy Terminalu Promowym Westerplatte w środę. To najdłuższy statek pasażerski w tegorocznym sezonie w Porcie Gdańsk.
List intencyjny w sprawie przekazania Stoczni Szczecińskiej i Stoczni Remontowej „Gryfia” pod nadzór MGMiŻŚ podpisano w piątek podczas otwarcia 6. Międzynarodowego Kongresu Morskiego.
W czwartek w Szczecinie rozpoczęły się Światowe Dni Morza, na które zjechało do stolicy Pomorza Zachodniego kilkunastu zagranicznych ministrów i kilkadziesiąt delegacji z całego świata. Zadaniem całego polskiego rządu jest odbudowa sektora gospodarki morskiej - wskazał minister Marek Gróbarczyk.
Przewidujemy w takich bardzo ostrożnych szacunkach, że będzie to około 70 do nawet 80 tys. miejsc pracy – powiedział o rozwoju morskich farm wiatrowych w Polsce Zbigniew Gryglas, poseł na Sejm RP i przewodniczący parlamentarnego zespołu ds. morskiej energetyki wiatrowej, podczas seminarium „Założenia Narodowego Programu Rozwoju Morskiej Energetyki Wiatrowej”, które we wtorek odbyło się w Gdyni. Jego uczestnicy rozmawiali m.in. o korzyściach, jakie dla polskiego przemysłu przyniesie rozwój tego sektora energetyki.
Korytarz Bałtyk-Adriatyk nie skończy się na Gdyni – powiedział prof. Kurt Bodewig, koordynator UE ds. Korytarza Bałtyk-Adriatyk, podczas wizyty studyjnej w Gdyni, którą w poniedziałek rozpoczął razem z Brianem Simpsonem, koordynatorem UE ds. autostrad morskich. Przedstawiciele Komisji Europejskiej przyglądali się rozwojowi żeglugi bliskiego zasięgu (Gdynia-Karlskrona) oraz systemu transportowego Gdyni i obszaru metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot. Podpisano także polsko-szwedzkie porozumienie na rzecz starań o przedłużenie korytarza transportowego z Portu Gdynia aż do szwedzkiego węzła transportowego Alvesta w ramach projektu TENTacle.
Port Service stawia na eko-edukację. W środę grupa studentów Politechniki Gdańskiej po raz drugi odwiedziła spółkę zajmującą się utylizacją odpadów niebezpiecznych. – Doprowadziliśmy do sytuacji, w której chcemy regularnie pokazywać, jak działa przemysł i namawiać do tego inne firmy – powiedział Paweł Król, prezes zarządu Grupy Blum, do której należy Port Service.
Zasoby ryby w Zatoce Gdańskiej z roku na rok się kurczą i są potrzebne nowe, radykalniejsze metody ochronne – powiedział w rozmowie z portalem GospodarkaMorska.pl Grzegorz Witkowski, podsekretarz stanu w MGMiŻŚ. Zapewnił, że ministerstwo w porozumieniu z rybakami, chce wyjaśnić ten problem.
Wydział Oceanografii Uniwersytetu Gdańskiego rozpoczął eksploatację nowoczesnego katamaranu naukowo-badawczego "Oceanograf". 15 maja UG odebrał kartę bezpieczeństwa od Urzędu Morskiego w Gdyni i już dzień póżniej statek wyruszył w swój pierwszy rejs po Zatoce Gdańskiej. Wczoraj na wody zatoki Oceanograf wypłynął po raz czwarty.
Młody człowiek, który trafia w tej chwili do stoczni, tak naprawdę ma minimalne szanse na „wychodowanie” sobie choroby zawodowej – powiedziała w rozmowie z portalem GospodarkaMorska.pl Małgorzata Bartoszewska-Dogan, p.o. dyrektora Wojewódzkiego Ośrodka Medycyny Pracy w Gdańsku. Podkreśliła, że obecnie wiedza pracodawców i pracowników na temat tego ryzyka jest dużo większa niż kilka lat temu. W całym 2016 r. w Polsce odnotowano 2 219 przypadków choroby zawodowej. Dla porównania, w 2001 r. było ich aż 6 007.
W Porcie Gdynia trwa budowa nowej obrotnicy. Dzięki niej do Gdyni będą mogły zawijać statki o długości aż 400 m. Z naszą kamerą podpatrzyliśmy, jak przebiegają prace.
Jak wynika ze statystyk, tylko 36% firm bada swoje produkty przed wprowadzeniem ich na rynek, a zaledwie 4% z nich postępuje tak z każdym swoim wyrobem. Dlaczego warto korzystać z laboratoriów i jak można używać ich do rozwiązywania problemów w produkcji, dystrybucji, zużyciu energii i paliw oraz w budownictwie energooszczędnym rozmawiali uczestnicy konferencji ECO-ON, która w środę odbyła się w Gdańsku.
Konsumpcja ryb w Polsce jest na stosunkowo niskim poziomie. Cały czas mówimy mniej więcej o 12-13 kg spożywanych ryb – powiedział w rozmowie z portalem GospodarkaMorska.pl na Kongresie Rybnym, który w piątek zakończył się w Sopocie, Grzegorz Mech z GfK Polonia. Tymczasem średnia europejska to 22 kg, a światowa – 24 kg zjadanych ryb rocznie. To źródło nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3, białka, witamin i składników mineralnych, dlatego badania wskazują, że na naszych talerzach ryby powinny pojawiać się przynajmniej dwa razy w tygodniu.
Nova Star już w Gdańsku. Najnowszy prom Polskiej Żeglugi Bałtyckiej zacumował w środę przy Terminalu Promowym Westerplatte. Teraz przejdzie prace remontowe, a jak informuje Polferries, wejście na linię Gdańsk-Nynäshamn planowane jest na maj, co jest uzależnione od daty zakończenia prac w stoczni.
Transport Week dobiegł końca. Trzydniowa konferencja w tym roku poświęcona była rozwojowi portów w Europie oraz znaczeniu Nowego Jedwabnego Szlaku, oferującego wiele możliwości europejskim firmom. Eksperci rozmawiali m.in. o wpływie tej inicjatywy na sektor logistyki w rejonie Morza Bałtyckiego.
Przyjęcie przez rząd do końca roku Narodowego Programu Morskiej Energetyki Wiatrowej zapowiedział Zbigniew Gryglas, poseł na Sejm RP i przewodniczący parlamentarnego zespołu ds. morskiej energetyki wiatrowej, podczas Bałtyckiego Forum Przemysłu Energetyki Morskiej, które w czwartek zakończyło się w Warszawie. Zakłada on m.in. gospodarczy rozwój regionów zlokalizowanych wokół portów Gdańsk, Gdynia, Szczecin-Świnoujście oraz Ustka i Kołobrzeg, jak również zwiększenie potencjału produkcyjnego oraz utworzenie 70 000 nowych miejsc pracy. Jak podkreślił Mariusz Wójcik, project manager w Fundacji na rzecz Energetyki Zrównoważonej, będzie to program wykonawczy, „jak ta energetyka morska powinna się rozwijać od strony strategicznej, politycznej, jakie powinny być cele”.
Kolejny projekt Energomonażu-Północ Gdynia zakończony sukcesem. Tym razem spółka wykonała podstawy nóg specjalistycznej jednostki do stawiania morskich farm wiatrowych. Nietypowe konstrukcje o łącznej masie ponad 1 400 t trafią do Rotterdamu. W poniedziałek i wtorek w Gdyni odbył się ich załadunek.
Oczekuję, że to będzie rok 2022-2023, kiedy pierwsza zielona energia popłynie z polskich morskich farm wiatrowych na części Morza Bałtyckiego tutaj w Polsce – powiedział w rozmowie z portalem GospodarkaMorska.pl Janusz Gajowiecki, prezes Polskiego Stowarzyszenia Energetyki Wiatrowej. Dodał, że branża czeka na Narodowy Program Rozwoju Morskiej Energetyki Wiatrowej. O jego perspektywach, wyzwaniach i zadaniach rozmawiali w czwartek w Szczecinie uczestnicy konferencji „Narodowy Program Rozwoju Morskiej Energetyki Wiatrowej szansą dla polskiego przemysłu morskiego”.
III edycja Forum Bezpieczeństwa Morskiego Państwa, mimo, że trochę przyćmiona przez ostatnie zmiany w Ministerstwie Obrony Narodowej, spełniła swoją rolę. Dyskusje, plany, wymiana doświadczeń oraz przypominanie decydentom, politykom o morzu to główne zalety wydarzenia, które na stałe zapisało się już w militarnym kalendarzu. Podczas tegorocznej edycji głównymi tematami warszawskiego forum były: znaczenie morza dla bezpieczeństwa i gospodarki, rozwój sił morskich i przemysłu stoczniowego, oraz priorytety w modernizacji Marynarki Wojennej. W wydarzeniu udział wzięli przedstawiciele rządu, BBN, wojska oraz przemysłu z Polski i z zagranicy.
Port Service na rzecz edukacji ekologicznej. W środę poznaliśmy zwycięzców organizowanego przez spółkę konkursu pn. „Odpady niebezpieczne segreguj koniecznie”. Jego celem było m.in. zwrócenie uwagi młodych ludzi na odpady niebezpieczne i kształtowanie wśród nich ekologicznych postaw. Wpłynęło prawie 300 prac: plakaty, gry i filmy. Ideę konkursu wspiera portal GospodarkaMorska.pl.
60-150 mld zł może kosztować zagospodarowanie śródlądowych dróg wodnych w Polsce – powiedział wiceminister rozwoju Jerzy Kwieciński w Gdańsku podczas posiedzenia Konwentu Politechniki Gdańskiej, w czasie debaty poświęconej programowi zagospodarowania Dolnej Wisły, która odbyła się w środę. Wskazał, że podobnie jak teraz Centralny Port Komunikacyjny, również i śródlądowe drogi wodne mogą być dla Polski jednym ze strategicznych przedsięwzięć. Aby je rozpocząć, potrzebny jest jednak odpowiedni program.
Polska musi być silna na Bałtyku – powiedział minister obrony narodowej Antoni Macierewicz podczas uroczystości wprowadzenia do służby niszczyciela min ORP Kormoran II, która odbyła się we wtorek. Zorganizowano ją w 99. rocznicę odtworzenia polskiej Marynarki Wojennej. Zdaniem szefa MON, MW była „przez wiele lat, z różnych powodów, zaniedbana”.
Droga Czerwona priorytetem rozwoju portu w Gdyni – uważają władze Zarządu Morskiego Portu Gdynia, miasta oraz parlamentarzyści. Inwestycja łącząca port z siecią dróg krajowych ponownie trafiła na listę projektów Korytarza Transportowego Bałtyk-Adriatyk (BAC) w sieci TEN-T. Zdaniem Adama Mellera, prezesa Zarządu Morskiego Portu Gdynia, jest ona niezbędna, ponieważ przeładunki w porcie będą rosły.
Przewiduje się, że w 2024 r. pierwsza polska morska farma wiatrowa ma zostać oddana do eksploatacji – poinformował dr Arkadiusz Sekściński, wiceprezes PGE, podczas Konferencji Offshore 2017 poświeconej energetyce wiatrowej, która w czwartek zakończyła się w Warszawie. Jak zaznaczył, PGE prowadzi szeroko zakrojone badania dotyczące wdrożenia energii wiatrowej. W 2021 r. powinna ukazać się decyzja środowiskowa jako podstawa wydania pozwolenia na budowę, a wkrótce ruszają badania geologiczne dna Bałtyku. Zmienia się także niekorzystny pogląd na ten sprzyjający farmom.
W tym roku gdyńskie spotkanie branży morskiej przyciągnęło rekordową liczbą uczestników. Celem organizatorów była nie tylko dyskusja nad problemami sektora, ale również jego integracja. W piątek (13.10) odbyło się 17. Forum Gospodarki Morskiej Gdynia 2017 - jedno z najważniejszych spotkań praktyków i ekspertów sektora morskiego.
Przebudowa nabrzeży, nowe połączenia drogowe i kolejowe oraz parking buforowy. To tylko niektóre inwestycje, jakie w najbliższych latach planuje Port Gdańsk. O szczegółach planowanych zmian w rozmowie z portalem GospodarkaMorska.pl mówi Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.
60. urodziny Port Service. Firma zajmująca się utylizacją odpadów niebezpiecznych w województwie pomorskim już od 1957 r. dba o bezpieczeństwo mieszkańców Pomorza. Z okazji jubileuszu zorganizowano festyn dla pracowników oraz gości.
BOTA Technik stawia na nowe możliwości. Firma zajmująca się m.in. serwisem układów napędowych, automatyki okrętowej oraz sprzedażą urządzeń autoryzowanych partnerów otworzyła w Gdańsku nową siedzibę. Ta infrastruktura to szansa na kolejne ciekawe projekty.
Port Morski Darłowo jest portem handlowo-rybacko-turystycznym, leżącym w ujściu rzeki Wieprza, która wpada tam do Morza Bałtyckiego. Leży w odległości około 25 Mm na zachód od portu Ustka i w odległości 33 Mm na wschód od portu Kołobrzeg. To port otwarty Morza Bałtyckiego.
Około 5 000 t zaolejonych wód ze statków ponownie w Comalu. Do gdańskiej spółki zajmującej się m.in. ich oczyszczaniem w środę wieczorem ze Szwecji przywiózł je chemikaliowiec Atlantic. Zakończył się już proces odbierania wód. Teraz będą one oczyszczane i unieszkodliwiane.
Przepiękne żaglowce, mnóstwo atrakcji i morska przygoda dla każdego. W Gdańsku w czwartek rozpoczął się międzynarodowy zlot Baltic Sail. To największe tego typu żeglarskie wydarzenie w mieście, rozpoznawane w kraju i zagranicą. Zlot potrwa do niedzieli.
174 mln złotych zostaną przeznaczone na ochronę Żuław przed powodzią. Jak zapowiedział Mariusz Gajda, wiceminister środowiska, obecny w czwartek w Gdańsku na konferencji „Przykłady dobrej koordynacji działań przeciwpowodziowych w dorzeczu”, zabezpieczenie przed powodzią mają ułatwić przepisy nowego Prawa Wodnego, które zakłada m.in., że rzeki, jak i infrastruktura przeciwpowodziowa, zarządzane będą przez jeden podmiot – Państwowe Gospodarstwo Wodne. Jednym z zadań realizowanych w ramach zabezpieczenia Żuław, jest budowa czterech nowych lodołamaczy dla Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku.
W szczecińskiej stoczni Gryfia uroczyście położono w piątek stępkę pod nowy prom dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Zdaniem wicepremiera Mateusza Morawieckiego, stocznie to kluczowa część wielkiej strategii reindustrializacji. Specjalne listy skierowali premier i prezydent.
Wyprowadzenie towarów z portów bez żeglugi śródlądowej zaczyna być niemożliwe – powiedział Tomasz Sowiński, prezes Związku Miast Nadwiślańskich, podczas IV Forum Korytarza Transportowego Bałtyk-Adriatyk, które odbyło się w środę w Gdańsku i skupione było przede wszystkim wokół tematyki rozwoju miast w kontekście węzłów miejskich oraz dróg wodnych śródlądowych (Rok Wisły) o charakterze samorządowo-eksperckim. Jak podkreślił Sowiński, transport towarów wodnymi drogami śródlądowymi stanowi w Polsce obecnie zaledwie 1 %. Doprowadzenie dróg wodnych do standardów europejskich jest jednym z podstawowych warunków sukcesu Korytarza Bałtyk-Adriatyk.
Z gdyńskiej suwnicy bramowej znika, namalowany literami wysokimi na osiem metrów, napis "STOCZNIA GDYNIA S.A.". Pojawi się natomiast nazwa i logo jej właściciela, stoczni Crist. Ogromny napis widoczny jest z odległości ponad sześciu kilometrów.
Około 30 % pożarów na statkach pasażerskich ro-ro powstaje na pokładach samochodowych, a źródłem 90 % z nich są przewożone ładunki. To wyniki studium dotyczącego bezpieczeństwa pożarowego na tego typu statkach, opublikowanego w lutym 2017 r. przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Morskiego (EMSA). O wyzwaniach, zagrożeniach i nowoczesnych rozwiązaniach służących zmniejszeniu liczby pożarów na jednostkach pasażerskich rozmawiali eksperci podczas seminarium „Zagrożenie pożarowe na statkach pasażerskich ro-ro”, które odbyło się w Gdańsku. Jego organizatorem był Polski Rejestr Statków.
Powstanie konsorcjum bankowego finansującego przemysł stoczniowy podczas drugiego dnia Kongresu Morskiego w Szczecinie zapowiedział Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. Jak podkreślił, będzie ono realizowało inwestycyjne potrzeby Polskiej Żeglugi Morskiej. Minister nie ujawnił jeszcze, komu podlegać będzie nowe konsorcjum.
CSCL Arctic Ocean w terminalu kontenerowym DCT. Jeden z największych kontenerowców na świecie o pojemności około 19 000 TEU zacumował przy nabrzeżu T2 we wtorek wieczorem. Jednostka dotarła do gdańskiego portu w ramach rozpoczętej właśnie współpracy z Ocean Alliance – największym aliansem kontenerowym świata. Pozostanie tam do czwartku.
Należąca do Polskiej Grupy Zbrojeniowej Stocznia Remontowa Nauta została przez szwedzką grupę zbrojeniową Saab wybrana jako wykonawca platformy statku rozpoznania radioelektronicznego (SIGINT) Szwedzkiej Marynarki Wojennej. Umowę w tej sprawie podpisano 26 kwietnia w Gdyni. SR Nauta odpowiedzialna będzie za budowę, wodowanie i wstępne próby morskie szwedzkiej jednostki.
Barka z kontenerami w drodze do Warszawy. Rozpoczął się promocyjny rejs, który ma udowodnić, że żegluga Wisłą jest możliwa. Jednostka wyruszyła z Nabrzeża Ziółkowskiego w Gdańsku w środę. Do celu ma dotrzeć za 9 dni.
Transport Week dobiegł końca. Trzydniowa konferencja poświęcona była zrównoważonemu rozwojowi na Bałtyku i w Europie. Eksperci rozmawiali o przyjaznych środowisku rozwiązaniach w żegludze, portach i logistyce.
Europejskie porozumienie w sprawie głównych śródlądowych dróg wodnych o znaczeniu międzynarodowym (AGN) ratyfikowane przez prezydenta. Andrzej Duda podpisał je w poniedziałek. Jego celem jest rozwój międzynarodowego transportu na śródlądowych drogach wodnych w Europie.
Polska staje się krajem coraz bardziej innowacyjnym, a myśl techniczna jest bardzo zaawansowana – powiedział w środę w Gdyni Mateusz Morawiecki, wicepremier i minister rozwoju i finansów, podczas wizyty w Vistal Offshore należącej do Grupy Vistal. Spotkanie związane było z rozpoczęciem przez spółkę projektu Tana Bru, czyli budowy mostu w Norwegii w pobliżu przylądka Nordkapp.
Budowa Marynarki Wojennej opartej na fregatach średniej wielkości. To jedno z założeń Strategicznej Koncepcji Bezpieczeństwa Morskiego Rzeczypospolitej Polskiej zaprezentowanej w Gdyni podczas konferencji zorganizowanej przez Akademię Marynarki Wojennej i Biuro Bezpieczeństwa Narodowego poświęconej bezpieczeństwu morskiemu państwa. Autorzy dokumentu zwracali uwagę, że prezentowane w nim zadania to tylko propozycja.
Nowoczesny statek naukowo-badawczego dla uniwersytetu w Göteborgu zwodowany. W Zakładzie Nowych Budów stoczni Nauta w Gdańsku zakończyła się nietypowa dwudniowa operacja. Jednostka będzie służyła do badania globalnych zmian klimatycznych.
– Zakończenie tej inwestycji cementuje pozycję DCT jako największego terminalu kontenerowego na Bałtyku i umacnia pozycję Portu Gdańsk jako kluczowego portu w tym rejonie Europu – podkreślił Maciek Kwiatkowski, Prezes Zarządu DCT Gdańsk na poprzedzającej otwarcie T2 konferencji prasowej.
Ponad 20 000 gimnazjalistów. Tylu młodych ludzi przez siedem edycji wzięło udział w edukacyjnych rejsach organizowanych w Gdańsku. Mimo że w tym roku sezon zakończył sztorm, to i tak należał on do udanych.
Moduł mieszkalny o masie 1140 ton wypłynął z Energomontażu Północ Gdynia do Skandynawii. Przeznaczony jest na platformę wiertniczą, która stanie na Szelfie Norweskim.
Suwnice STS mają 82 metry wysokości i ramiona o długości 78 metrów, które pozwolają im na obsługę 25 rzędów kontenerów. Łącznie w DCT zainstalowanych będzie pięć tego typu suwnic. Następne dwie zostaną dotarczone w sierpniu.
Nowy statek naukowo-badawczy Uniwersytetu Gdańskiego, który zastąpi obecną, wysłużoną już jednostkę K/H Oceanograf-2., jest katamaranem o długości całkowitej 49,5 m, szerokości 14 m. wysokość boczna wynosi 3,80 m zaś wysokość do pokładu górnego 6,55 m. Statek cechuje się bardzo małym zanurzeniem wynoszącym zaledwie 2 metry. Prędkość ekonomiczna nowej jednostki wynosić będzie 10 węzłów zaś maksymalna będzie o 2 węzły większa
Na pokładzie „Daru Młodzieży”, pięknej fregaty zacumowanej u podnóża Wałów Chrobrego w Szczecinie Marek Gróbarczyk, Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej zakończył IV Międzynarodowy Kongres Morski. W tym roku Kongres po raz pierwszy odbył się pod auspicjami powstałego w 2015 roku Ministerstwa i honorowym patronatem szefa tego resortu.
Inwestycja oznaczać będzie skrócenie drogi morskiej z Elbląga do Trójmiasta o 94 km. Port w Elblągu będzie mógł też przyjąć statki o zanurzeniu do 5,5 m, długości do 100 m, szerokości do 20 m. Przekop to także szansa dla władz obiektu na rozszerzenie współpracy w zakresie wymiany handlowej z portami basenu Morza Bałtyckiego
Grupa Vistal rozpoczęła zasadniczą fazę realizacji kontraktu o wartości 75,5 mln zł dotyczącego budowy elementów platformy wiertniczej Statoil na polu Johan Sverdrup. Z tej okazji zorganizowano uroczystość na terenie hali Vistal przy ul. Hutniczej 40 w Gdyni, w której udział wzięło kierownictwo projektu Johan Sverdrup z norweskich koncernów Aibel (zleceniodawcy projektu, wiodącego dostawcy konstrukcji w obszarze oil&gas i energii odnawialnej) i Statoil (właściciela platformy wiertniczej) oraz przedstawiciele Grupy Vistal.
- 2015 to kolejny dobry rok dla gdyńskiego portu. Nadal istotnym czynnikiem wspierającym osiąganie bardzo dobrych rezultatów pozostaje aktywna działalność inwestycyjna Zarządu Portu. W minionym roku ZMPG-a S.A. pomyślnie sfinalizował pięć ważnych projektów inwestycyjnych współfinansowanych przez UE w ramach POIiŚ 2007-2013 – mówił na konferencji wynikowej Janusz Jarosiński, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
W związku zakończoną w 2015 r. inwestycją wydłużenia linii cumowniczej na Nabrzeżu Bytomskim, GBT jest w stanie obsłużyć statki do 15 000 DWT oraz statki do 30 000 DWT niepełne ładowne. W grudniu 2015r.
Zakończyła się rozbudowa intermodalnego terminalu kontenerowego w rejonie Nabrzeża Szczecińskiego. W ramach kontraktu przebudowany został tam m.in. plac składowania kontenerów, zewnętrzny i wewnętrzny układ komunikacyjny, przedłużone torowisko żurawi portowych oraz powiększona powierzchnia parkingowa.