• <

Saab wybrał Stocznię Remontową Nauta do budowy statku wywiadowczego szwedzkiej Marynarki Wojennej

Dodano: 27.04.2017
Należąca do Polskiej Grupy Zbrojeniowej Stocznia Remontowa Nauta została przez szwedzką grupę zbrojeniową Saab wybrana jako wykonawca platformy statku rozpoznania radioelektronicznego (SIGINT) Szwedzkiej Marynarki Wojennej. Umowę w tej sprawie podpisano 26 kwietnia w Gdyni. SR Nauta odpowiedzialna będzie za budowę, wodowanie i wstępne próby morskie szwedzkiej jednostki.

– Ten kontrakt jest czymś unikatowym, bo końcowym odbiorcą jest właśnie Szwedzka Marynarka Wojenna. To coś, czego w polskich stoczniach nie robiono od dawna i na pewno krok do przodu, jeśli chodzi o rozwój Stoczni Remontowej Nauta – mówi Sławomir Latos, prezes Stoczni Remontowej Nauta.

Po zakończeniu budowy, wodowaniu i wstępnych próbach morskich statku, w stoczni Saab w Karlskronie wykonane zostaną montaż wyposażenia wywiadu elektronicznego oraz finalny etap prób morskich (SAT) przed przekazaniem go użytkownikowi. Polska stocznia posiada długoletnie doświadczenie i przygotowanie techniczne, a jej położenie geograficzne sprzyja realizacji strategii rozwoju Saab w sektorze morskim.

– Szukamy partnerów na całym świecie. I tego właściwego w tym przypadku znaleźliśmy wśród naszych sąsiadów. Mamy przyjemność budować z Nautą statek dla Szwedzkiej Marynarki Wojennej – mówi Håkan Buskhe, prezes Grupy Saab AB.

Polska Grupa Zbrojeniowa S.A. i szwedzki Saab rozpoczęły współpracę w ubiegłym roku, kiedy został podpisany list intencyjny, w którym strona polska i szwedzka wyraziły zamiar podjęcia wspólnych działań wspierających modernizację techniczną Sił Zbrojnych RP. Dokument obejmował potrzeby Marynarki Wojennej, Sił Powietrznych, a także Wojsk Lądowych.

Z kolei w październiku ubiegłego roku Polska Grupa Zbrojeniowa i koncern Saab postanowiły zacieśnić dotychczasową współpracę i podpisały porozumienie o kooperacji, dotyczące możliwości współpracy w zakresie wspólnych prac rozwojowych oraz budowy nowych okrętów nawodnych i podwodnych. Porozumienie to zakłada także możliwość szerokiej kooperacji przemysłowej oraz transfer innowacyjnych technologii do spółek stoczniowych skonsolidowanych w Polskiej Grupie Zbrojeniowej w związku z realizacją projektów ujętych w programie operacyjnym „Zwalczanie zagrożeń na morzu”, stanowiącym ważny element Planu Modernizacji Technicznej Sił Zbrojnych RP.  Podpisany w Gdyni kontrakt wynika z ustaleń memorandum tego porozumienia (MoU).

– Ta umowa to sygnał, że nasze stocznie są gotowe do realizacji trudnych kontraktów i są w stanie zarabiać również dobre pieniądze, bo taki jest ten kontrakt jeśli chodzi o perspektywy ekonomiczne, jak również jest on opłacalny ze strony Polskiej Grupy Zbrojeniowej, która jest właścicielem Nauty – mówi Błażej Wojnicz, prezes Polskiej Grupy Zbrojeniowej.

Prezes PGZ nie zdradził, czy Saab będzie miał także udział w budowie okrętów dla polskiej Marynarki Wojennej. Podkreślił jednak, że takie kontrakty otwierają współpracę z zagranicznymi inwestorami.

11 kwietnia Saab ogłosił, iż otrzymał od szwedzkiej agencji zamówień obronnych FMV kontrakt na zaprojektowanie, budowę oraz dostawę statku wywiadowczego dla marynarki wojennej kraju.

– Okręty wywiadowcze muszą wyróżniać się dostępnością i niezawodnością na najwyższym poziomie. Stocznia Remontowa Nauta jest doświadczonym partnerem z wysokimi kwalifikacjami. Jestem również bardzo zadowolony z faktu, iż pierwotne zamiary współpracy z Polską Grupą Zbrojeniową przekształciły się w rzeczywiste partnerstwo biznesowe, które już teraz przynosi wymierne korzyści dla zaangażowanych stron – stwierdził Jyrki Kujansuu, wiceprezes Saab odpowiedzialny za Polskę i kraje bałtyckie.

Całkowita wartość podpisanego kontraktu to 730 milionów koron szwedzkich. Jego wykonanie nastąpi w latach 2017- 2020.
Podziel się:

Dziękujemy za wysłane grafiki.