• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

[WIDEO] Sprawca katastrofy w Baltimore odholowany, kanał ponownie żeglowny

Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo [WIDEO] Sprawca katastrofy w Baltimore odholowany, kanał ponownie żeglowny

Partnerzy portalu

Dali w trakcie odholowywania, screen z X

Blisko dwa miesiące po tym, jak kontenerowiec Dali uderzył w przęsło mostu Key Bridge w Baltimore, powodując zawalenie się całej konstrukcji, statek został odholowany z miejsca katastrofy, a kanał dostępowy do Fort McHenry został ponownie otwarty, choć z ograniczeniami.

Kontenerowiec Dali został podniesiony z dna (statek był dociążony przęsłem mostu, w wyniku czego zanurzył się i osiadł na dnie) oraz przeholowany 20 maja rankiem czasu miejscowego. Statek stanął finalnie przy nabrzeżu terminala Seagirt Marine w porcie Baltimore. Na jego dziobie wciąż znajdują się resztki zawalonego mostu. Jak podały służby, cała operacja przebiegła bez problemu.

Zgodnie z planem, cały proces został rozpoczęty o godzinie 5:24 czasu miejscowego, w trakcie przypływu, co umożliwiało wynurzenie Dali. Ze statku wypompowano wodę balastową, by skompensować ciężar gruzu i części konstrukcji mostu pozostałej na dziobie. Po dokładnej inspekcji do pracy przystąpiło pięć holowników przy wsparciu innych jednostek. Dali został przeciągnięty 2,5 mili do nabrzeża portowego, gdzie został zacumowany około godziny 9 czasu miejscowego.

Po usunięciu statku służby mogą przystąpić do oczyszczenia pozostałej części szerokiego na 200 metrów kanału żeglugowego prowadzącego do Fort McHenry w Baltimore i tamtejszych portów, co ma potrwać kilka tygodni. Dotychczas oczyszczono prawie połowę szerokości kanału. Pozwala to jednak już na warunkowe otwarcie kanału. Obecnie jest on dostępny przez całą dobę, ma głębokość ok. 15 metrów, prześwit poziomy wynoszący ok. 122 metrów i prześwit pionowy 65 metrów. Chcące się nim przeprawić statki muszą jednak skorzystać z usług licencjonowanego pilota Maryland Pilots oraz asysty dwóch holowników. Statki muszą mieć także blisko metrowy prześwit pod stępką (3 stopy). Dodatkowo, jednostki o długości przekraczającej 304 metry i szerokości większej niż 38 metrów będą mogły przepływać kanałem jedynie przy wietrze mniejszym niż 15 węzłów. Pozostałe statki mogą korzystać z kanału przy wietrze dochodzącym do 20 węzłów. Na kanale priorytet ma ruch statków z dużym zanurzeniem. Inne jednostki są zachęcane do wykorzystywania tymczasowych kanałów alternatywnych – Fort Carroll, Hawkins Point i Sollers Point.



Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.