Zakład Systemów i Sieci Bezprzewodowych Instytutu Łączności w Gdańsku, oddziału Polskiego Instytutu Badawczego, podjął się dwóch ambitnych inicjatyw wspieranych finansowo przez Unię Europejską. Celem tych projektów jest rozwój technologii, które znacząco podniosą poziom bezpieczeństwa żeglugi w regionie Morza Bałtyckiego.
Urząd Morski w Gdyni bierze udział w realizacji projektu radionawigacyjnego R-Mode Baltic (Ranging Mode for the Baltic Sea), finansowanego w 85% z funduszy UE Interreg Baltic Sea Region, mającego na celu stworzenie alternatywy dla nawigacji satelitarnej GNSS (Global Navigation Satellite Systems) w oparciu o radionamiary na punkty naziemne.
Projekt „R-mode Baltic” zrodził się w wyniku poszukiwania w IALA alternatywnych systemów nawigacyjnych, mogących zastąpić systemy satelitarne, w przypadku ich awarii lub okresowego zakłócenia.
W życiu codziennym, w ogóle nie zdajemy sobie sprawy z tego, w jak dużym stopniu – tak na morzu jak i na lądzie i w powietrzu - zależni jesteśmy od sprawnie działającego systemu GPS. W dniu dzisiejszym na każdych 10 mieszkańców Ziemi przypada 7 odbiorników GPS, a ekonomiczna wartość systemu określana wyceniana jest na biliony dolarów.
Rosja wykorzystuje zdobyty port w Mariupolu do celów przeładunkowych
Dania podejmuje działania w celu ograniczenia rosyjskiej floty cieni
Z pomocą Australii władze Fidżi chcą zabrać feralny patrolowiec z miejsca wypadku. Nie wiadomo, czy wróci do służby
Nowe połączenie z Baltic Hub do brytyjskich portów
Operatorzy systemów przesyłowych gazu podpisali porozumienie celem przyspieszenia rozwoju infrastruktury wodorowej
Tak kształtuje się przyszłość żeglugi? Położono stępkę pod Celebrity Xcel, statek pasażerski z napędem na metanol