• <
PGZ_baner_2025

US Navy odpiera kolejny atak Huti na statki. Kryzys żeglugi trwa już od ponad roku

11.12.2024 14:22 Źródło: US Navy
Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo US Navy odpiera kolejny atak Huti na statki. Kryzys żeglugi trwa już od ponad roku
Fot. US Navy

Znowu niespokojnie jest w rejonie Zatoki Adeńskiej. Ponownie doszło do próby ataku na statki handlowe, należące do USA. Również i tym razem zagrożenie ze strony jemeńskich bojowników Huti zostało powstrzymane przez okręty US Navy.

Do zdarzenia doszło w trakcie tranzytu przez Zatokę Adeńską, na przełomie 9 i 10 grudnia tego roku. Jak podaje Centralne Dowództwo Sił USA (US CENTCOM), dwa niszczyciele typu Arleigh Burke, USS Stockdale (DDG 106) i USS O'Kane (DDG 77 wykonywały misję eskorty statków należących do USA. W kierunku ich grupy wspierani przez Iran jemeńscy bojownicy Huti mieli wysłać wiele powietrznych bezzałogowców oraz przeciwokrętowy pocisk manewrujący (ASCM). Wszystkie wrogie ataki miały zostać odparte i nie spowodowały żadnych obrażeń ani uszkodzeń statków, oraz okrętów.

Podobna sytuacji miała miejsce w dniach 30 listopada – 1 grudnia tego roku. Wtedy również te same okręty osłaniały trzy statki. Zostały także zaatakowane w rejonie Zatoki Adeńskiej. Pisaliśmy o tym w tekście pt. Tak groźnie w Zatoce Adeńskiej nie było od dłuższego czasu. Okręty USA niszczą pociski Huti w trakcie eskorty statków.
Od momentu rozpoczęcia ataków na żeglugę przez bojowników Huti w listopadzie ub. r. zaatakowano ponad 100 statków, w wyniku czego ucierpiało na różne sposoby przeszło 30, spośród których jeden, Galaxy Leader, został porwany (załoga wciąż jest przetrzymywana), a trzy inne zostały uszkodzone i porzucone przez załogi. W wyniku tego zginęły trzy osoby, a cztery inne zostały ranne. Aby uniknąć zagrożenie wiele firm zrezygnowało z poruszania się trasą prowadzącą przez Morze Czerwone i Zatokę Adeńską, wybierając alternatywną, dłuższą trasę, opływając Przylądek Dobrej Nadziei w Republice Południowej Afryki.

Z powodu trwającego od ponad kryzysu w regionie, będącym jednym z największych w aktualnej działalności transportu drogą morską nastąpił wzrost cen towarów sprowadzanych w ten sposób jak i wydłużenia dostaw. W efekcie zostały zaburzone liczne łańcuchy dostaw, a ruch przez Kanał Sueski spadł o ponad 40%. Przez wydłużenie trasy zwiększyły się koszty przenoszone ostatecznie na konsumenta końcowego, a także środowiskowe wynikające ze zużycia paliwa.

Sytuacja to pokłosie trwającego od października ub. r. konfliktu w Strefie Gazy, w trakcie którego Palestyńczycy z Hamasu wpierw zaatakowali terytorium Izraela, a następnie przeszli do obrony w walce z Siłami Obrony Izraela, jemeńscy bojownicy w ramach „solidaryzowania się” z palestyńską stroną rozpoczęli ataki na statki państw i podmiotów choćby tylko podejrzewanych o sprzyjanie Izraelowi. Jednocześnie prowadzą ataki rakietowe na Izrael, w efekcie siły powietrzne tego państwa dokonały znacznego ataku na instalacje Huti w zachodnim Jemenie, kontrolowanym od dekady przez Huti.

Istotnym problemem jest fakt, że bojownicy, jako szyici, stale otrzymują wsparcie dla swoich działań poprzez przemyt broni i komponentów do jej produkcji, głównie z Iranu, choć pewne dostawy zapewnia też Rosja. Obok rakiet są to powietrzne oraz nawodne bezzałogowce.  Aby skutecznie chronić statki płynące na trasie prowadzącej przez Kanał Sueski władze USA rozpoczęły w grudniu ub. r. misję pk. "Prosperity Guardian". Z kolei Unia Europejska w lutym br. zainaugurowała operację EUNAVFOR Aspides. Oba przedsięwzięcia mają na celu ochronę żeglugi w rejonie Morza Czerwonego i Zatoki Adeńskiej. Obok zwalczania wykrytych prób ataków, siły morskie oferują usługi w zakresie eskorty, dzięki czemu zapewniono bezpieczną przeprawę setkom statków, niekiedy w tym czasie neutralizując wymierzone w nie zagrożenia. Siły koalicji starają się też wyłapywać przemytników i dostawy sprzętu do Jemenu, a armia USA regularnie neutralizuje pozycje bojowników, gdzie znajdują się wyrzutnie pocisków, dronów oraz obiekty służące do lokalizowania celów.

nauta_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.