• <
PGZ_baner_2025

Tusk o sankcjach USA wobec Rosji: nasi najwięksi sojusznicy lubią zaskakiwać wszystkich

Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo Tusk o sankcjach USA wobec Rosji: nasi najwięksi sojusznicy lubią zaskakiwać wszystkich
Fot. VesselFinder/Saleh

Premier Donald Tusk odniósł się do decyzji Stanów Zjednoczonych o nałożeniu sankcji na rosyjskie koncerny naftowe Rosnieft i Łukoil, podkreślając, że „nasi najwięksi sojusznicy lubią zaskakiwać wszystkich wokół zmianami w polityce”.

Amerykański Departament Skarbu ogłosił w środę nowe restrykcje wobec rosyjskich gigantów sektora naftowego oraz ich spółek zależnych. To pierwsze sankcje gospodarcze wobec rosyjskich firm w drugiej kadencji prezydenta Donalda Trumpa.

– Nie ma dnia, czasami nie ma godziny, żeby nie dowiedzieć się czegoś nowego o zwrotach w amerykańskiej polityce. Głównie nasi najwięksi sojusznicy lubią zaskakiwać wszystkich wokół zmianami – komentował premier Tusk w czwartek wieczorem w kuluarach szczytu UE w Brukseli.

Szef polskiego rządu zaznaczył, że działania USA stanowią „masywny sygnał” wobec Rosji, ale podkreślił, że w obecnej sytuacji globalnej trudno o jednoznaczne prognozy. – To są masywne sankcje, ale ja bym się bał powiedzieć, że to się na pewno dokona – mówił premier.

Na decyzję Waszyngtonu zareagowały także Chiny – według informacji agencji Reuters, chińskie państwowe koncerny naftowe miały wstrzymać zakupy rosyjskiej ropy transportowanej drogą morską.

Tusk ocenił, że byłby to potencjalnie „masywny zwrot” w globalnej polityce energetycznej. – Nie wykluczam, że tak jest, ale w dzisiejszych czasach budować prognozę na trzy dni do przodu jest szalonym ryzykiem, biorąc pod uwagę naszych partnerów i ich zmienność opinii – stwierdził.

Premier dodał, że prawdziwy punkt zwrotny w wojnie w Ukrainie mógłby nastąpić w momencie, gdyby Chiny odwróciły się plecami do Rosji.

Decyzje dotyczące sankcji wobec rosyjskiego sektora naftowego mogą mieć istotny wpływ na globalny rynek ropy, w tym na transport morski i logistykę w regionie Morza Bałtyckiego. Obserwatorzy zwracają uwagę, że ewentualne ograniczenia w handlu surowcem mogą przełożyć się na zmiany kierunków dostaw i wzrost presji na alternatywne szlaki transportowe.

nauta_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.