Navantia Seanergies i Windar Renovables poinformowały 17 lipca o ukończeniu pierwszego monopala dla morskiej farmy wiatrowej East Anglia THREE, należącej do Scottish Power, co ma związek z rozwojem morskiej energetyki wiatrowej na wodach Wielkiej Brytanii, a także zachowania ciągłości prac w branży offshore wind. Łącznie ma ich powstać 45.
Pierwszy ze zbudowanych monopali ma 84 metrów długości, wagę 1800 ton i średnicę 10,6 metra. Ma za sobą drogę w postaci warsztatów produkcji i malarskiego. Po zakończeniu prac nad nim został umieszczony w magazynie stoczni Navantia Seanergies w Fene, leżącej w Szkocji. Tam też mieści się fabryka monopali, zbudowana przy współpracy hiszpańskiej firmy Navantia oraz Windar Renovables. Została tam wyposażona w potrzebne środki produkcyjne, dzięki czemu rozpoczęła produkcję na podstawie umowy zawartej w kwietniu ub. r. Prace mają zająć łącznie 900 000 godzin w ciągu okresu realizacji wyliczonego na 15 miesięcy.
Dzięki temu przedsięwzięciu udało się stworzyć w regionie 450 nowych miejsc pracy zarówno w ramach samej fabryki, jak i łańcucha dostaw.
Przygotowywane monopale będą tworzyć fundamenty morskiej farmy wiatrowej East Anglia THREE, która znajduje się w ramach morskiego kompleksu wiatrowego East Anglia, której moc ma wynieść 2900 MW. Tam już znajdują się 42 monopale należące do projektu East Anglia ONE oraz podstacja, które także zbudowano w zakładach Navantia Seanergies.
Dzięki temu nowemu zamówieniu konsorcjum w którego skład wchodzą Navantia Seanergies i Windar Renovables może wzmocnić swoją pozycję na brytyjskim rynku w zakresie tego rodzaju przedsięwzięć, i konsolidując także ponad dziesięcioletnie relacje ze Scottish Power, grupą macierzystą Iberdroli, która ma kontrakty o wartości ponad miliarda euro, licząc z zamówieniami na morskie farmy wiatrowe nie tylko w Wielkiej Brytanii, ale też Niemczech, Francji i USA.
PGE Baltica obejmie patronatem nowy kierunek nauczania o offshore wind w usteckiej szkole
Najwięksi producenci turbin wiatrowych w 2021 roku. Zobacz ranking
Offshore kluczowy w składowaniu CO₂. Nowy raport pokazuje skalę projektów CCS
Offshore Wind – Logistics & Supplies. Czy polska flota offshore to utopia?
Ørsted wprowadza niskohałasową alternatywę dla klasycznej instalacji monopali
Pierwszy komercyjny załadunek LNG w terminalu w Świnoujściu
NWZ Orlenu wybrało dwóch nowych członków rady nadzorczej
ARP S.A. uruchamia program „Atom bez barier” - szansa dla polskich firm na wejście do sektora energetyki jądrowej