Jedna z czołowych firm branży turystyki morskiej zapowiedziała, że zawiesza swoje wizyty w haitańskim porcie w Labadee ze względu na postępującą destabilizację państwa. Od miesięcy w Haiti postępuje anarchia ze względu na walki gangów, a władze tracą kontrolę nawet nad dzielnicami w stolicy. To odbija się również na gospodarce, w tym ruchu morskim do tego wyspiarskiego państwa.
Royal Caribbean zawiesza swoje wizyty w swoim porcie dzierżawionym od 1985 roku, mającym powierzchnię 0,8 km2. Ma to być "działanie zapobiegawcze" wynikające z zagrożenia dla prowadzonej działalności. Istnieje podejrzenie, że uzbrojone gangi kontrolujące część kraju i dzielnice miast zaczną atakować turystów celem wymuszania okupów.
Sytuacja może być ciosem dla Labadee, miejscowości leżącej ok. 100 km od stolicy kraju, Port-au-Prince. Choć miejsce jest popularne wśród turystów i zapewnia firmie ogromne zyski, jest jednocześnie oddzielone od reszty państwa i zatrudnia głównie obcokrajowców. Pozostaje również oddzielona płotem i chroniona przez uzbrojoną ochronę. Mimo to stanowi ważne źródło dochodu w regionie oraz dobre miejsca pracy w turystyce dla Haitańczyków. Stąd istnieje obawa, że wraz z eskalacją przemocy w kraju enklawa może zostać zlikwidowana, a miejscowość straci zyski z turystyki.
- Zawiesiliśmy połączenia do Labadee na Haiti na następne siedem dni i będziemy kontynuować to zawieszenie z trzydniowym wyprzedzeniem w postaci powiadomień dla naszych klientów korzystających z usług firmy, które zostały zmienione, gdy monitorujemy i oceniamy sytuację na Haiti - podkreślił Michael Bayley, prezes Royal Caribbean.
Biuro prasowe firmy przekazało, że priorytetowo traktuje bezpieczeństwo i ochronę turystów, a także załóg statków i społeczności, gdzie zawijają wycieczkowce firmy. Już wcześniej Royal Caribbean zawieszał swoje wizyty na haitańskich wodach w związku z sytuacją kraju. Przedsiębiorstwo turystyczne angażowało się także w dostarczanie środków pomocowych i inne akcje humanitarne w regionie.
W Port-au-Prince dochodziło już do prób zajęcia lotniska oraz nabrzeży przez uzbrojone gangi. W związku z tym wiele firm prowadzących usługi żeglugowe w regionie rezygnuje z połączeń do tego kraju. Tamtejszy terminal obsługiwał stosunkowo niedużą liczbę kontenerów dziennie, głównie w wyniku zniszczenia infrastruktury portowej w 2010 podczas trzęsienia ziemi (spadła z 600 do 250), co doprowadziło do znacznego pogorszenia sytuacji gospodarczej w regionie. Haitańskie służby bezpieczeństwa, w tym straż wybrzeża (Komisariat des Gardes-Cetes d’Hati) mają być niezdolne do prowadzenia działań w zakresie bezpieczeństwa.
To jak dotąd najpoważniejsza decyzja firmy w związku z sytuacją w kraju, który ulega postępującej destabilizacji po wspomnianym trzęsieniu ziemi w 2010 roku, mimo licznych wysiłków międzynarodowych. Ponadto Royal Caribbean zdecydował o ograniczeniu rejsów w regiony przybrzeżne Haiti, informując klientów o zagrożeniu bezpieczeństwa. Już wykupione rejsy mogą zostać anulowane, bądź w tej samej cenie firma oferuje alternatywne trasy i miejsca docelowe, jak choćby wody i porty należące do takich państw jak Dominikana czy Jamajka.
00:01:27
Zobacz Eclipse – pływającą fortecę Romana Abramowicza
Po raz pierwszy zwodowana na Pomorzu Zachodnim. Ta luksusowa łódź od razu stała się hitem
00:02:33
23
Stena Estelle – najnowszy i największy statek we flocie Stena Line na Bałtyku [WIDEO, ZDJĘCIA]
Z Gdyni na Hel drogą morską
Anonymous kontra Rosja. Celem aktywistów luksusowy jacht Putina: Jego położenie to "piekło"
W Łebie powstała oficjalna plaża dla naturystów
Premier Turyngii: skonfiskujmy oligarchom luksusowe jachty i przekażmy je Sea-Watch
00:00:37
Wieloryb „pożarł” kajakarki [wideo]
[WIDEO] Żuławy. Przejechała przez most zwodzony w trakcie podnoszenia
Najbardziej luksusowe katamarany, które powstały w Gdańsku. Francis Lapp: My po prostu szyjemy jachty na miarę
00:00:31
Agresywne orki atakują i niszczą statki [wideo]
Właściciel szczecińskiego jachtu, który zatonął w Niemczech, musi wydobyć wrak
Dziewczynka na dmuchanym jednorożcu wypłynęła na pełne morze [wideo]
Jachty pięciu rosyjskich oligarchów zakotwiczyły na Malediwach
Sztokholm na turystycznym kursie. W 2025 r. 30% więcej pasażerów niż przed rokiem
Sunreef Yachts zaprezentuje dwa modele na targach w Katarze i Abu Zabi 2025
Władze Gdyni przygotowują wniosek ws. powstania Olimpijskiego Centrum Żeglarskiego
Resort infrastruktury zamierza uszczelnić system rejestracji jachtów
Jeppe Borch najlepszy w żeglarskim Pucharze Świata w Szczecinie
Jak chińskie opłaty portowe wpłyną na branżę rejsową?